Botulisme

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joycelyn
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Horst

Botulisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 08:49

Eindelijk heb ik voor mijn paard en shet een extra stukje weiland gekregen van mijn buurman. Zaterdagmorgen hebben we dit afgezet. Tot zover was alles perfect gegaan, alleen die paddenpoelen in het midden...... daar was ik het nog niet helemaal overeens. Nu blijkt dat de afgelopen dagen daar 5 dode eenden zijn gevonden. Er zit dus botulisme in het water. Nou heeft het wel goed geregend +/- 75 mm in 2 dagen tijd. Mijn vraag is nu of het gevaar kan dat mijn paarden uit deze poelen drinken, of dat ik ook een afrastering om deze poelen moet maken. Ze hebben er nog niet ingestaan omdat de stroom nog niet goed aangesloten was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 09:33

Ik zou zorgen dat ze er niet bij kunnen, of je moet een monster laten nemen van het water, misschien dat de gemeente dat voor je kan regelen.

Botulisme is dodelijk, maar dat weet je al, kan een paar dagen duren voordat je de verschijnselen gaat merken.

Hoelang dit in het water blijft zitten weet ik niet, maar is zou de eerste paar weken met water werken, of een grondwaterpomp aan laten sluiten.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 12:06

inderdaad..Ik zou ze er nog niet inzetten..En voorlopig vers water in een ton geven.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 15:37

Als dat water echt een soort poel is en dus een beetje blubberig zou ik hem wel afzetten want dan is de kans op botulisme met warm weer best groot...dus voor de zekerheid?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 17:24

Botulisme ontwikkelt bij warm weer, dooie beesten in stilstaand water en gaat pas weer uit het water wanneer je dat water ververst, in beweging zet en de temperatuur daalt. Ik zou die poelen zeker afzetten zodat ze er niet bijkomen, voorkomen is beter dan genezen en zeker met botulisme!!