pschaard?? kruising paard x schaap

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

pschaard?? kruising paard x schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-02 20:31

kruising paard schaap of 'n nieuw ras??

Afbeelding


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:34

achos.. ziet er wel heel raar uit eigenlijk

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:38

zo zieliggg een paard en ezel elzel zebra zebra paard oke maar paard schaap dat vind ik zielig zijn totaal verschillende dieren

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:40

Bah Misselijk Ik vind het zielig voor dat beestje, maar dat mensen zoiets kunnen ''fokken''?!?! Hoop altijd maar dat die dingen met de computer bewerkt zijn (of iig een rare shet Haha! ). (net als die fries met die belachlijk lange rug en dat zielige veulentje...)
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 22-08-02 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:50

Is dit echt een kruising? nee toch?!?
Je heb ttoch ook van die paardjes met een hele dikke krullerige vacht? Is dit niet zo'n paardje!?

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:51

Je hebt idd ook gewoon paarden met krullen (Curly Horses komen uit Amerika) ik denk niet dat je een paard met een schaap kan kruisen anders was het allang gebeurd.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:53

volgens mij is het geen curly want hij heeft geen staart!

Just say yes, just say there is nothing holding you back..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 21:04

Ik zal jullie uit de droom helpen: het kruisen van paarden en schapen is niet mogelijk. Hun DNA verschilt teveel. Daarom zijn kruisingen tussen paarden en ezels ook onvruchtbaar.
Dit is gewoon een harige shetlander, en hij heeft wel degelijk een staart hoor.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 22-08-02 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 21:04

Annetje schreef:
ik denk niet dat je een paard met een schaap kan kruisen anders was het allang gebeurd.


je kan toch alleen beesten die familie van elkaar zijn kruisen. zoals paard+ zebra en zebra + ezel of geit + schaap

zal wel gewoon een apart ras zijn ofzo? Verward

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 21:11

Nee...om te kruizen moeten de beide soorten het zelfde aantal chromosomen hebben, dat is niet het geval.
Wel is dat het geval bij alle dieren die behoren tot een bepaalde familie (equus, in het geval van paarden/ezels en zebra's) hebben wel het zelfde aantal chromosomen, maar doordat het iets te maken heeft met de manier waarop X ne Y chromosomen worden overgeergd komt er wat onvruchtbaars uit....Een verschil in chromosomale overerving dus Haha!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 21:17

Margreet schreef:
Ik zal jullie uit de droom helpen: het kruisen van paarden en schapen is niet mogelijk. Hun DNA verschilt teveel. Daarom zijn kruisingen tussen paarden en ezels ook onvruchtbaar.
Dit is gewoon een harige shetlander, en hij heeft wel degelijk een staart hoor.



Precies!

Dus eerst even onderzoek plegen op het internet of iets dergelijks, voordat je zulke berichten plaatst...

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:20

Hier in de friesland staat ergens langs de grote weg bij Bergum, een kruising tussen een ezel en een shet, als je aan komt rijden en 't beesie staat met de kont naar je toe, denk je oh een shettie! Als ie zich dan omdraait heeft ie een partij grote oren!!!!!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:24

Tiko schreef:
Wel is dat het geval bij alle dieren die behoren tot een bepaalde familie (equus, in het geval van paarden/ezels en zebra's) hebben wel het zelfde aantal chromosomen, maar doordat het iets te maken heeft met de manier waarop X ne Y chromosomen worden overgeergd komt er wat onvruchtbaars uit....Een verschil in chromosomale overerving dus Haha!


Klopt niet helemaal:
Het prezwalskipaard heeft 58 (29 paar) chromosomen en een gecivilizeerd paard 56 (28 paar). Ze kunnen wel nakomelingen krijgen maar deze zijn, uiteraard, onvruchtbaar. Wat het aantal chromosomen is bij de andere paardachtigen weet ik zo snel niet, maar ik denk niet dat het altijd hetzelfde is. Wel is het zo dat de chromosomen goed genoeg bij elkaar passen om paren te kunnen vormen, ookal blijft er soms 1 over.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:41

Cathelijne"]
[quote="Tiko schreef:
Wel is dat het geval bij alle dieren die behoren tot een bepaalde familie (equus, in het geval van paarden/ezels en zebra's) hebben wel het zelfde aantal chromosomen, maar doordat het iets te maken heeft met de manier waarop X ne Y chromosomen worden overgeergd komt er wat onvruchtbaars uit....Een verschil in chromosomale overerving dus Haha!


Klopt niet helemaal:
Het prezwalskipaard heeft 58 (29 paar) chromosomen en een gecivilizeerd paard 56 (28 paar). Ze kunnen wel nakomelingen krijgen maar deze zijn, uiteraard, onvruchtbaar. Wat het aantal chromosomen is bij de andere paardachtigen weet ik zo snel niet, maar ik denk niet dat het altijd hetzelfde is. Wel is het zo dat de chromosomen goed genoeg bij elkaar passen om paren te kunnen vormen, ookal blijft er soms 1 over.
[/quote]

Echt waar?!
Bedankt voor de info!

Dat wist ik helemaal niet!
Dacht nog wel zo goed op te hebben gelet bij bio!
Had nog nooit van gehoord, verschillend aantal chromosomen en toch kunnen paren.

Nog ff nagedacht, dan zou het ook best kunnen dat het niet klopt dat ezels etc. hetzelfde aantal chromosomen hebben.

Even een vraaagje...hoeveel chromosomen heeft dan zo'n nakomeling?

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-02 07:45

hahahaha Haha! ik snap niet dat sommige dachten dat het echt een kruising paard x schaap was, natuurlijk niet ik vond dit plaatje op de site van m;n zusje en vond hem wel grappig Knipoog , ik dacht dat dat wel duidelijk was, sorry voor de goed gelovige onder jullie Clown


AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 11:39

JosLover schreef:
Je heb ttoch ook van die paardjes met een hele dikke krullerige vacht?


haha, dat zijn gewoon schapen en ik denk dat dit ook een schaap is, maar een schaap en een paard kruisen is NIET mogelijk!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 12:00

Citaat:
Tiko schreef:
Klopt niet helemaal:
Het prezwalskipaard heeft 58 (29 paar) chromosomen en een gecivilizeerd paard 56 (28 paar). Ze kunnen wel nakomelingen krijgen maar deze zijn, uiteraard, onvruchtbaar. Wat het aantal chromosomen is bij de andere paardachtigen weet ik zo snel niet, maar ik denk niet dat het altijd hetzelfde is. Wel is het zo dat de chromosomen goed genoeg bij elkaar passen om paren te kunnen vormen, ookal blijft er soms 1 over.


Echt waar?!
Bedankt voor de info!

Dat wist ik helemaal niet!
Dacht nog wel zo goed op te hebben gelet bij bio!
Had nog nooit van gehoord, verschillend aantal chromosomen en toch kunnen paren.

Nog ff nagedacht, dan zou het ook best kunnen dat het niet klopt dat ezels etc. hetzelfde aantal chromosomen hebben.

Even een vraaagje...hoeveel chromosomen heeft dan zo'n nakomeling?


Als de ene ouder een prezwalkipaard is, krijgt het veulen daar 29 chromosomen van en van het geciviliseerde paard krijgt het veulen 28 chromosomen. Uit deze chromosomen worden 28 paren gevormt en blijft er 1 over. Dat er 1 over blijft is niet levensbedrijgend voor het veulen.
Het is meer van belang dan de genetische eigenschappen (ongeveer) dezelfde lokatie hebben op de chromosomen, zodat er paren kunnen worden gevormd.

Dat ik dit weet heeft vooral te maken dat ik ooit een werkstuk geschreven heb over prezwalski's, daar komt bij dat ik chemie studeer zodat de info verder aangevuld is.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 12:53

AHa....hartelijk bedankt...leuk om te weten!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 13:47

dat is toch gewoon een pony?
een schaap en een pony kunnen elkaar niet dekken toch?
gewoon een paardje met een dikke vacht Haha!

Jettepet
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 14:59

ik vind schapen en paarden heel lieff en ik krijg ook een schaap

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 21:25

Citaat:
Cathelijne Geplaatst: 22-08-02 22:24 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Tiko schreef:

Wel is dat het geval bij alle dieren die behoren tot een bepaalde familie (equus, in het geval van paarden/ezels en zebra's) hebben wel het zelfde aantal chromosomen, maar doordat het iets te maken heeft met de manier waarop X ne Y chromosomen worden overgeergd komt er wat onvruchtbaars uit....Een verschil in chromosomale overerving dus


Klopt niet helemaal:
Het prezwalskipaard heeft 58 (29 paar) chromosomen en een gecivilizeerd paard 56 (28 paar). Ze kunnen wel nakomelingen krijgen maar deze zijn, uiteraard, onvruchtbaar. Wat het aantal chromosomen is bij de andere paardachtigen weet ik zo snel niet, maar ik denk niet dat het altijd hetzelfde is. Wel is het zo dat de chromosomen goed genoeg bij elkaar passen om paren te kunnen vormen, ookal blijft er soms 1 over.





Klopt ook niet helemaal. Kruisingen tussen Prezwalski en "normale" paarden zijn (helaas) wel vruchtbaar.
Dit is ook een van de redenen dat het in mongolie verboden is paarden los te laten lopen in de gebieden waar de prezwalski's zijn ge-herintroduceerd. Ze zijn nl bang dat als er eenmaal hybriden zijn de oorspronkelijke prezwalski verdwijnt.
[/quote]

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 21:47

tis wel een schatje.....Lachen

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 21:49

jeetje belachelijk wat voor geluid maakt ie?

straks gaan ze nog honden en katten kruisen met die paarden

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 21:14

bewerkt met photo shop?? Haha!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 22:40

Gewoon een 'vochtige' wollige shetlander Lachen Misschien in de verte wel familie van die curly-beesten (ben de naam van het ras kwijt, ben erg verstrooid vandaag Bloos )

Vind hem er wel erg leuk uitzien Lovers

En haha dat sommigen van jullie gewoon écht dachten dat dit een kruising schaap-paard kon zijn *LOL* *LOL*

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, AmyJamess, anjali, DenieesB, denisesilver, Googlebot, HarmanyL, Linde_C, Patriesje, Renkle, Sydney_Zorro en 95 bezoekers