Medisch, moeilijk of gemakzucht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Medisch, moeilijk of gemakzucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-02 21:33

Even wat voorinformatie voordat ik mijn vraag stel.

Maddox is van zichzelf een gemakzuchtig paard. Je kunt een zweep op hem in 2en slaan en dan wil hij net een tikje harder gaan. Hij is niet goed voor het been etc. Daar werk ik hard aan, heb 2 x per week privéles.

Springen doet hij erg graag. Normaal springt hij eigenlijk vanzelf en redt hij me vaak. Ik rijd pas drie jaar en heb weinig springervaring.

Ok nu het probleem. Sinds een paar weken wil hij met dressuren niet goed links aangalopperen. Daarvoor nooit een probleem geweest maar daarvoor reed ik wel met langere teugel. Nu rijdt ik met weerstandbiedende hand en ook bij het aangalopperen gooi ik niet mijn teugels los. Hij bokt en komt niet goed naar voren en hip hopt wat op zijn plaats. Uiteindelijk lukt t meestal wel.

Met springen dit probleem tot vandaag niet gehad. Mijn teugels zijn dan een stuk langer. Ik doe niets aan de voorkant en ik wil alleen maar dat hij voorwaarts is.

Vandaag heb ik grote ruzie gehad. Hij galoppeerde alleen na heel veel gebok aan, was traag, kwam steeds terug en was ook tussen de hindernissen niet goed voorwaarts te houden. Rechtsom was het beter maar ook niet optimaal. Wel goed aangalopperen maar niet goed voorwaarts.

Voorwaarts is altijd een probleem bij hem, maar springen is altijd goed gegaan.

Mijn instructeur zegt dat omdat het moeilijker wordt, hij meer protesteert (ben vorige week ook 1 springles hoger gegaan). Maar in mijn gedachten protesteert een paard niet zomaar. IK ben dus bang dat hij wat heeft.

Mijn vraag is, wat denken jullie? Vindt hij het moeilijk, neemt hij me in de maling of kan ik beter even naar de veearts gaan?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 21:54

Dit heb ik op het moment ook met m'n paard. Hij is niet vooruit te branden. af en toe heeft een paar dagen achter elkaar dat hij redelijk goed loopt. De andere dagen kun je slaan, schoppen, schelden, hij loopt geen stap harder.
Ik denk dat er iets met zijn rug is (misschien bij jouw paard ook het geval), mijn instructrice zegt dat het een lui flegmatiek paard is en dat ik hem flink aan moet pakken.

Ik denk dat je gewoon op je gevoel af moet gaan. Heeft hij hiervoor bijv. beter gelopen??
als je twijfelt zou ik gewoon een dierenarts erbij halen om te kijken of hij wat heeft. Misschien heeft hij niets is het verzet, maar dan weet je i.i.g. zeker dat je hem niet op z'n lazer geeft terwijl hij misschien ergens last van hebt.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:09

Het lijkt erop alsof je instructeur gelijk heeft. Hij vindt dit moeilijk. Je geeft zelf al aan: met een langere teugel lukt het wel.
Je kan twee dingen doen:
Doorzetten totdat hij doet wat je vraagt
Stapje terug, paard sterker en leniger maken en dan weer opnieuw proberen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-02 22:25

Maar hij wil nu dus met langere teugel ook niet meer, dat is juist het vreemde.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 07:12

Misschien zou je dit eens kunnen doen:
een keer gaan rijden waar je instructeur niet bij is.
Dan iemand die al veel langer rijdt en behoorlijk wat ervaring heeft, bijv. Z-dressuurpersoon die verschillende paarden heeft gereden grinnik, die kijkt dan toe hoe je hem aanpakt en hoe Maddox erop reageert.

Misschien dat zij eventuele oorzaken aan kan geven waar je instructeur nog niet aan gedacht had. Soort tweede opinie.
Als zij beiden hetzelfde zeggen, ben je ook weer wat wijzer grijnz.

Eventueel kun je een fysiotherapeut laten komen voor Maddox, als je denkt dat het lichamelijk is.
Bij ons in de buurt zit er eentje die ook DA is, en heel wat ervaring in de paarden heeft, dus dan ben ik er altijd gerust op dat hij weet wat hij doet.
Echt super hoe hij te werk gaat, vraagt ook naar dingen als 'wat krijgt paard te eten, wat voor training en hoe vaak', bekijkt paard niet alleen daar waar het zeer doet maar 'helemaal'.

Veel sterkte met Maddox!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-02 07:57

Ik ga het vandaag even buiten proberen om te kijken of hij niet gewoon de link legt met de bak: bak=werken.

En verder vraag ik of mijn instructeur er op wil stappen. Als hij het dan bij hem wel doet, weet ik dat het aan mij ligt en ben ik blij!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-02 11:22

Ik heb hem vanmorgen gelongeerd. Zowel zonder als met bijzet sprong hij onmiddellijk goed voorwaarts aan in de linkergalop. Ben benieuwd, vanmiddag rijdt mijn instructeur hem.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 12:51

Linksom minder goed aankunnen springen in galop betekent vaak dat je paard er moeite mee heeft om het rechterachterben onder de massa te zetten. Iets wat je inderdaad tegen gaat komen als je het paard wat meer aan eht werk wilt zetten en dus minder lang laat.
Het is een heel logisch probleem, en je kunt het verhelpen door het paard beter recht te richten.
Dat het tijdens het longeren minder gebeurd, kan zijn omdat je paard slinkse wegen heeft gevonden om toch op zijn eigen manier te lopen ondanks de bijzet. dat gaat veel moeilijker als jij er als ruiter opzit; je voelt immers meteen wanneer meneer met valse buiging onder je weg probeert te komen.

Dat gebrek aan rechtgerichtheid kan je ook merken wanneer het rechterbeen het binnenbeen is in draf. Hij zal waarschijnlijk op de volte rechtsom minder mooi kunnen verruimen als linksom. En met wijken naar links zal hij sneller wilen gaan om het belastingsmoment op zijn rechterachterbeen zo kort mogelijk te houden. allemaal logisch.

Je kan het verhelpen door bewuster te trainen. Zoek dat slappere achterbeen af en toe expres op met oefeningetjes, maar pas op. Overdrijf het niet, want dat been moet dus echt nog sterker worden, je kan het met overdrijven snel blesseren.
Ga voltes openen en sluiten, zoek het schouderbinnenwaarts op (hele mooie oefening), blijf geduldig (dus geen ruzie meer!). Bij het aanspringen kan het helpen om eerst de achterhand overdreven naar binnen te drijven en van daar uit aan te springen. 9 van de 10 keer zit je dan in de juiste galop. Zal die vast heet van worden }> , maar ga daar maar niet op in. Die bokjes gaan echt over als het paard sterker wordt en dus minder moeite heeft. Je wilt geen eindeloze bok/mep-discussie beginnen, houd geduld, bedenk dat je ergens naar toe werkt en zie de lol er van in. Heus dat gaat echt wel over.

Het is erg goed dat je er instructie bij hebt. Die kan jou helpen je paard goed recht te richten en bovendien jou houding corrigeren zodat jij er zelf niet ook een steentje aan de scheefheid bijdraagt. Succes! met een paar maanden zal het al een heel stuk beter gaan!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 13:02

Ik ben er altijd voor om een paard door een goede dierenarts na te laten kijken als je dit soort problemen het. Zeker als je het gevoel hebt dat je een stapje terug moet doen, dat gebeurt wel eens maar moet niet te lang duren. Zelf heb ik ook de ervaring dat flegmatieke paarden vaak ergens last van hebben en de looplust enorm verbetert als je dit probleem weg kunt nemen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-02 13:12

Ik heb afgelopen vrijdag les gehad, deels springen, deels dressuur. Hij was nog steeds niet erg voorwaarts maar wel al wat beter. Hij bleef bokken en terugkomen bij het linksom aangalopperen.

Vandaag heb ik een andere tactiek geprobeerd. 10 passen lichtrijden, 10 passen doorzitten etc, zodat hij niet precies weet wanneer ik wil aangalopperen.

En vandaag ging het prima!!!! Hij sprong 1 x verkeerd aan en 1 x overkruist, maar een keer of 5 goed zonder te bokken. Toen ben ik meteen gaan uitstappen.

Morgen lekker een rustdagje!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 13:28

Goed idee zeg, soort verrassingstactiek. Dat is best wel slim, want paarden weten meestal van te voren toch allang wat er komen gaat en op deze manier voorkom je dat hij zijn ontwijktactiek toe kan passen.
Volgens mij gaat het nu om de gehoorzaamheid voorlopig. Als hij inderdaad geen medische reden heeft om zo te doen, dan kun je rustig op je punt staan. Het maakt dan niet zoveel uit hoe hij in galop gaat, als hij maar gaat. Met mijn paard heb ik ook eventjes gehad dat hij niet wilde aangalopperen, daarna kwam er een tijdje dat hij niet normaal aan wilde draven, enzovoort. Een keer ben ik zo geschrokken van hem dat ik ben afgestapt en ben gaan kijken hoe hij bijgezet aan de longe liep. Aan de longe liep hij vlekkeloos (niet kreupel, niet stijf, kon buigen, gebruikte zijn rug goed en kon opeens alles) en toen ben ik er dus weer opgeklommen om het probleem aan te pakken.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 17:46

c
Laatst bijgewerkt door janna op 06-05-22 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 18:17

Ik heb het betreffende paard gisteren gezien (en Manon dus ook Haha! ) en dit is een typisch geval van een paard met veel ervaring die zijn iets minder ervaren ruiter eens lekker aan het uitproberen is.
Been om voorwaarts te gaan? Mwoahhhhhh, morgen misschien. Tik met de zweep? Huh, vliegje? Nog een tik met de zweep? Sla ik lekker terug....

Is een fase waar je doorheen moet, komt wel goed. Je rijdt netjes Manon, en je hebt een paard met potentie. En niet te vergeten een goede instructeur. Komt dus vanzelf goed.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-02 22:31

Ben wel blij om deze dingen te lezen. Ik ben er inmiddels zelf ookw el van overtuigd dat hij me in de maling neemt maar het is toch prettig dat bijvoorbeeld Sonja het heeft gezien.

En ik voelde me nog banketstaaf want ik zat behoorlijk te schoppen en dat valt bij mij niet in de categorie netjes rijden...

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 22:44

En dan zijn er nog mensen die beweren dat het wel lekker makkelijk is om een doorgereden paard te rijden *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 09:43

Als het voor 1 keertje is, dan is dat ook zo. Maar als je een paard koopt dat 'wijzer' is dan jijzelf, dan komt gegarandeerd het moment dat 'ie dat doorkrijgt en dat 'ie gaat proberen de kantjes ervanaf te lopen. En dat doet Maddox nu dus. Maar dat komt wel goed hoor, dat weet ik zeker. Manon rijdt dan nog wel niet zo heel erg lang, maar heeft een heel nette basiszit. Daarbij weet ze wat ze wil, heeft ze een paard met potentie, en een goede instructeur. Dat zit dus wel snor. Maar je voelt je natuurlijk even een tijdje lekker banketstaaf, omdat het dan even een tijdje voor geen meter gaat. Maar zeg eens eerlijk, wie van ons allemaal heeft dat nog nooit meegemaakt? Ik denk dat degene die daarop antwoordt met 'ik' OF heel weinig ervaring heeft, OF een natuurtalent is die dat heel goed verborgen weet te houden, OF die persoon liegt..... Haha!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 10:07

Jippie schreef:
En dan zijn er nog mensen die beweren dat het wel lekker makkelijk is om een doorgereden paard te rijden *LOL*


Ik heb er bij Maddox tot nu toe met dressuur absoluut niet uitgekregen wat er in zit. Wat dat betreft heeft dat doorgereden weinig nut voor mij. Wat ik wel goed kan merken is dat als ik iets doorheb, bijvoorbeeld hoe ik zijn achterhand opzij kan zetten, dat dan de oefeningen die daarmee te maken hebben zoals travers enzo, dan opeens makkelijk zijn. Want hij weet dondersgoed wat er bedoeld wordt. Hij weet alleen ook precies hoe hij er onder uit moet komen.

De afgelopen maanden kwam ik er gewoon nog niet doorheen en nu hij doorheeft dat hij ook bij mij moet werken en dat ik niet meer opgeef, tsja nu protesteert hij op een andere manier Haha!

Het is een heel braaf paard verder en ik ben er inmiddels van overtuigd dat je de keuze moet maken tussen braaf( en dus vaak gemakzuchtig) of pittig en wat minder braaf.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 11:07

En hoe ging het toen Henk erop reed?

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 17:11

Manon, je hebt hierboven al heel wat goede adviezen gehad. Het enige wat ik me net zat te bedenken is het volgende:
Soms ga je je paard en jezelf een beetje in de weg zitten omdat je teveel op dat ene punt gefocused bent.

Mijn jonge paard (dus wat dat betreft niet vergelijkbaar met jouw doorgereden paard) had op een gegeven moment een beetje moeite met de overgang beheersde draf naar beheersde galop. Dus toen begon ze met een bokje bij het aanspringen. Ik ging me teveel focussen op het aanspringen in de galop, waardoor ik te ver mijn buitenbeen naar achter ging doen en dat leverde alleen maar meer bokken op.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:14

Jippie schreef:
En dan zijn er nog mensen die beweren dat het wel lekker makkelijk is om een doorgereden paard te rijden *LOL*

Een fijn paard narijden is makkelijk, maar een fijn paard fijn houden is al een heel stuk moeilijker!

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:19

Ik ben bang dat een doorgereden paard ook niet gelijk staat aan een fijn gereden paard.
Wel zie je vaak met paarden die naar een andere ruiter gaan dat ze fysiek wel wat ongemakken kunnen hebben door verandering van training, bodem en hoefsmid. Hoeft niet te zijn maar kan het soms voor een minder ervaren ruiter nog iets moeilijker maken om problemen op te lossen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:30

Het moeilijke van een ver doorgereden paard is vaak dat er soms geen goede basis op zit en er gewoon een aantal trucjes op geknutseld zitten. En wat ik ook merk is dat een ver doorgereden paard een hoop trucjes kent om net niet helemaal top aan het werk te gaan. En wat betreft jouw opmerking over dat een verdoorgereden paard ook niet gelijk staat aan ene fijn gereden paard ben ik het helemaal mee eens, heb jonge dieren gehad die me een gevoel gaven wat veeel en veel beter was dan eentje die internationaal liep..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 16:33

Vergeet niet dat ver doorgereden paarden vaak ook bijzonder slim zijn. Ze weten soms precies wat de bedoeling is maar zijn ook wel so slim om zich er makkelijk van af te maken als je ze de kans geeft. Dat zie je vaak wanneer de ruiter minder kennis en kunde heeft dan het paard. Het kan dan behoorlijk moeilijk zijn om zelf door zo'n punt heen te breken.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 17:07

Maddox is eigenlijk niet écht ver doorgereden. Oefeningen tot het Z. Fijn gereden is hij in ieder geval niet, het zijn voor mijn gevoel meer trucjes. Makkelijk na te rijden is hij al helemaal niet!

Ik vind het paard van mijn vriendin, die is 4, veel lekkerder en makkelijker na te rijden dan Maddox.

Maar goed, als update: hij galoppeert dus nog steeds links normaal aan. Ben benieuwd, morgen weer les!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:17

Maddox geeft inderdaad niets "cadeau". In eerste instantie zal hij proberen om het zichzelf makkelijk te maken en onder het werk uit te komen. Zet je echter goed door dan geeft hij zichzelf wel gewonnen en gaat hij echt z'n best doen.

Hij staat nu een paar maanden op stal en volgens mij gaat hij zich nu meer "thuis" voelen. Je kan het o.a. zien op de wei waar hij zich nu wel meer leider voelt dan in het begin. Ook op stal probeert hij kleine dingetjes uit (net een pasje naar voren doen als hij stil moet staan e.d.).

Manon je zet hem nu veel meer aan het werk als in het begin en dat valt hem waarschijnlijk wel tegen en hij zal nu proberen om onder dat werk uit te komen. Ik weet bijna zeker dat dit van tijdelijke aard is en als je door blijft zetten zoals je nu doet komt het zeker wel goed. Je zal merken dat: hoe verder je komt hoe moeilijker het wordt. Paardrijden bestaat uit dalen en pieken. Maar troost je het wordt elke keer leuker Pling

Ik vind Maddox echt een superpaard. Tuurlijk is hij niet 100% correct gereden (zoals zovele paarden). Maar je kan hem wel een allrounder noemen: dressuur, springen, verkeersmak en ook nog eens geweldig te laden in de trailer. Moet ik nog maar eens voor elkaar zien te krijgen met m'n 4-jarige!

En wat Maddox nu ook laat zien is dat hij tenminste ook nog karakter heeft en niet een ingeslappen sulletje is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 13 bezoekers