over ponyexpress!...over caps opzetten.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-01 19:27

Beste Marieke!! en anderen..

vandaag had ik het met mijn schoonzusje over het programma. Zij is schooljuf en zegt dat ze dit zo'n leuk programma vindt. Maar dat het zo stom is dat jullie nooit een cap opzetten. In het bos, over het asfalt. Nooit een cap.

Ik zei dat ik je kon en dat ik het helemaal met haar eens is. Dus; waarom zetten jullie nooit een cap op? Jullie dienen toch ook een beetje als goed voorbeeld.(goed voorbeeld doet volgen?!)

maar goed. bij ons op de manege wordt het in augustus verplicht om een cap op te zetten. eigenlijk een hele goede zaak want een ongeluk zit in een klein hoekje. Een cap heb je zo opgezet. Je kunt hem beter 100 keer te vaak op zetten dan 1 keer te weinig...

Wat vindt de rest?!!

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 19:34

Ben het helemaal met je eens Heike.

Marieke als je in zo programma alles uitlegt hoor je zelf ook het goede voorbeeld te laten zien!!!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 19:40

Bij mijn nieuwe stal is het ook verplicht! Eerst vond ik het maar raar, zoooo walgelijk zo'n ding op je kop, bovendien krijg ik mega koppijn. Maar nu heb ik zo'n Casco gekocht en dan merk ik er niks van..je voelt het niet eens.
Toen ik op Orri ging had ik 'm dus niet op...spijt!!!! Dusse..vanaf nu voor mij altijd cappie op. Mijn kinderen moesten dat altijd al overigens.
Zaterdag gaan we met een groepje van de manege pony's huren en dan gaan Eef en ik ook braaf met cappie rondscheuren!
Wel een goed idee om dat uit te dragen in Ponyexpress!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 19:45

cap op! cap op! cap op! caop op! Tong uitsteken

(het staat belachelijk, die zweterige champion op je kop, maar vooruit Gaaaap )

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 19:45

Bij ons is het al een tijdje verplicht op de manege..
ook bij pensionlessen is het verplicht!
alleen bij het vrij rijden vd pensionklanten is het nie verplicht maar wel aanbevolen.

..... leeg .....

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 19:54

Hallo allemaal,

Wij rijden western, en met western draag je geen cap. Als ik "normaal" rij heb ik altijd een cap op, alleen bij western hoort dat nou eenmaal niet. Het is dus niet of het nou wel of niet stom is. Of wel of niet het goede voorbeeld geven. Voor de gast is het uiteraard wel een stukje prettiger zonder cap. Je hoeft geen rijkleding aan, gewoon lekker je spijkerbroek. Opstappen en wegwezen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marieke op 2001-05-28 21:02 ]</font>

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 19:55

Ja ik vind het een erg moeilijke kwestie, wel of niet....
Bij HOPPA hebben ze wel allemaal altijd een cap op. Dat vind ik een erg goede zaak.


-Tascha-
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 20:01

Hoi heike,

Ik moest op mijn ouude manege altijd een cap op.
En als ik in het bos, duinen of strand ga rijden moet ik van mijn vader altijd een cap op. Wel laastig zo heet en zo maar niet alles kan geweldig zijn toch?-xxx- tascha

gillian

Berichten: 4393
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 20:13

ik ga er ook een kopen!!
goed he?!!
ik heb een gruwelijke hekel aan die dingen, maar mijn baas en bazin hebben er nu ook een op en ik vind dat ik dan (als personeel zijnde) niet achter kan blijven.
ik wil wel zo'n pikeur/gpa ding.
die vind ik er het normaalst uit zien(ik ben niet zo'n champignonfreak haha)
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 20:17

Wij moeten op de manege ook een helm op.
En ik moet van mijn ouders ook met cap rijden.

Maar met western is het anders, dan begrijp ik best dat jullie het niet doen.(ik moet nog steeds een keer naar dat programma kijken!!:)) )

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 20:24

Sorry hoor Marieke maar die gasten zijn onervaren en donderen er zo af als er wat gebeurt.
gisteren nog meegemaakt. Eindresultaat zijn 6 gebroken ribben gelukkig had ze een cap op!! Dus zeg dan tegen de gasten wat wil je liever dood of een cap op tijdens het opnemen.
En jullie zouden toch het goede voorbeeld moeten geven.
Ik hoop dat je hier wat mee doet.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 20:26

ik snap wel dat jullie niet met cap rijden, maar kan je dan niet als ondertiteling erbij zetten dat je normaal gesproken wel met cap moet rijden ofzo? die kinderen maken geen onderscheid tussen dressuur of western wbt de cap. ik rijd zelf ook zonder, maar ik ben erg voor die maneges waar je tot 18 jaar verplicht bent om er een te dragen, kijk dat ik nou zo stom ben om ervoor te kiezen zo'n ding niet op te zetten ok, maar jongere mensen zouden ertoe verplicht moeten zijn. en zo'n educatief programma met als doelgroep jonge kinderen moet vind ik wel het goede voorbeeld geven.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 20:58

Het gekke is, is dat wanneer wij een cowboy hoed op zouden zetten je er nooit iemand over zou horen, terwijl zo'n hoed net zo min bescherming geeft. Dat kinderen met een cap rijden vind ik meer dan normaal. Bij ons in het programma rijdt iedereen ook met cap, behalve als ze western rijden. Een heel enkel keertje wordt mij wel eens gevraagd waarom ik niet met cap rij. Als ik ze uitleg dat we western rijden snapt iedereen het meteen. Kinderen zijn niet zo dom als dat mensen vaak denken. Je kan ze alles voorschotelen, maar ze pikken niks zomaar van je. Een kind kan alles heel goed in perspectief zien. Je hoeft ze niet te pamperen. Een volwassen kan dat meestal niet. Die is dan ook vaak degene die zich het meest druk maakt om dingen. Zoals ik al zei. Wanneer ik "normaal" rij heb ik een cap op. in elke leader zie je dat ook weer opnieuw. Zodra ik in een western zadel klim heb ik die niet op. Het hoort ook niet. We kunnen er over na denken voor de volgende serie of we een onder titel er bij zouden zetten, misschien is dat een idee om de ouders gerust te stellen.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 21:02

Maarre.....ook van een westernpaard kun je behoorlijk afkletteren! Knipoog
Bij dressuur vind ik het ook geen porum, ik reed voorheen dus ook nooit met cap. Waar ik nu sta is het verplicht.
Vorige week ben ik van het paard van een ander afgedonderd en kreeg zijn hoef vol op mijn voorhoofd. Geen cap op....spijt! Gelukkig alleen een lichte hersenschudding en een gekneusde nek, maar het had erger af kunnen lopen.
Voor kinderen ben je wel degelijk een voorbeeldfunctie: ze doen je in alles na. Die van mij zijn net 5 geworden, maar ze gaan wel vragen waarom zij wel een cap op moeten en ik niet. Knipoog

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 21:11

nu heb ik het afgelopen vrijdag toevallig gezien (zondag nooit wakker en op vrijdag nog niet thuis van werk) maar op dat paard in het land van ooit zat ze/je ook zonder cap en als ik goed opgelet heb, was dat echt geen westernzadel.
Ik vind eigenlijk ook dat je bij western ook gewoon een harde hoed op moet hebben. Ik ben dan ook juf, dus dat hoort gewoon. Haha! Kinderen prikken inderdaad wel door dingen heen, maar er zal geen kind zijn, dat als je het er wat langer over hebt, het logisch zal vinden dat je door het gebruik van een ander zadel, ineens geen cap meer op hoeft.
Ik vond het trouwens wel een leuk programma. Ik zal het eens opnemen. educatiever dan paardensport tv in ieder geval.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 21:15

Jeempie Kian, daar moet ik je echt gelijk in geven! Dat van het land van Ooit hebben we een jaar geleden voor de pilot (proef aflevering)opgenomen, toen nooit aan gedacht om heel eerlijk te zijn, dat is ook alweer zo lang geleden. Met die proef aflevering ga je naar de omroep om te kijken of ze het willen kopen. Ze vonden het zo leuk dat ze het uit wilde zenden, maar ik moet je er gelijk in geven, ik had daar geen cap op! Sorry.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 21:18

Hmm. waarom rijdt je nou niet met cap? Omdat andere westernruiters dat ook niet doen?
Toch is het vreemd...

Sinds ik er één keer hard afgedonderd ben zonder rijd ik ALTIJD met.....maarja, er moest bij mij net als bij de meesten eerst iets gebueren voor ik echt overtuigd was....als ik jou was zou ik toch een cap opzetten, misschien volgt de rest van westernrijdend Nederland dan wel Party!! ....en het gaat toch uiteindelijk om je eigen weiligheid (en in dit geval om voorbeeldfuctie )en niet om wat anderen doen?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 21:22

Tsja en dan nog even een opmerking van tante Laura; Haha! Ik heb het programma gezien met Robine waar je mee ging rijden, maar zij had nog nooit op een paard gezeten en toen gingen jullie dus direct naar buiten, dat zet mijn stekels overeidn (nooooit met een beginner gaan buitenrijden de eerste keer!!!!)Snap wel dat binnen id bak niet echt leuk is voor de kijkers, maar ja, wat is belangrijker, een amusant programma of iets minder maar wel het goede voorbeeld geven?

En over die cap; ik vind het een beetje onzin dat dat 'niet hoort bij western' ik snap de traditie wel, en dat het niet past, ok, maar bij western kan je er net zo hard afpleuren als bij dressuur, en om nou 'omdat het niet past'daarom geen cap op te zetten...

Verder leuk programma hoor, en leuk gedaan allemaal, maar die twee dingetjes irriteerden me een beetje!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-05-28 22:24 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 22:32

Ik moet toegeven dat ik zelf ook nooit met cap rijdt. En ik weet ook wel dat ik dat eigenlijk wel zou moeten doen.
Bloos Ik heb op Sarah (de Tinker van Maaike) voor het eerst sinds jaaaaaaaaaaaaren weer met cap gereden.
Pling En als ik binnenkort op de Fell Pony ga rijden ga ik heel waarschijnlijk ook een cap kopen.
Ik ben het gewoon niet gewend, ben er ook nog nooit afgedonderd in 14 jaar dus ik ben ook gewoon wat laks hierin.
Schijnheilig Maar jullie hebben gelijk, het is veel veiliger.
En over het buitenrijden van Marieke en haar gast, ik vind dat ze het altijd heel rustig aandoen, aangepast aan het niveau van de gast. En zou je eerder van Hope afvallen als je in het bos bent dan wanneer je in een bak bent? Ik vraag het me af. Lachen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-01 22:43

Nou marieke ik ben het niet met je eens dat je western rijdt. je rijdt namelijk paard. dat je er toevallig een westernzadel op hebt liggen?!

ik begrijp ook niet waarom er bij westernrijden geen cap op hoeft. je valt net zo hoog. het is maar net wat je gewend bent. In Noorwegen rijdt iedereen met cap en bodyprotector. is daar de gewoonste zaak van de wereld.

Maar ik begrijp heel goed dat je niet je cap op hebt. ik heb ook lang geen cap gedragen. het is dat het nu verplicht wordt dat ik erover na begin te denken. maar het feit is dat jullie een beetje een voorbeeldfuctie hebben.

Ik bedoel trouwens vooral die keren dat er een onervaren ruiter op een paard stapt om een rondje te stappen c.q. draven. als is het paard nog zo braaf...je weet gewoon niet wat er gebeurt. En dat er nu toevaliig met spijkerbroek wordt gereden....


Blijf erbij dat het eigenlijk wel zou moeten..

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 22:47

Yup. Braafste paardje van de wereld, er kan NIKS gebeuren want hij is zoooo braaf... kuiltje id weg en pats je ligt er zo naast hoor, hoe lief dat paard ook is. Ik ben zelf erg schuldig aan niet met cap rijden, maar ik wordt niet bekeken door half jong paardrijdend nederland. ALs ik dat wel werd, zou ik t wel weten denk ik. Net wat heike zegt, die voorbeeldfunctie he? Cooral voor jonge kinderen is dat belangrijk; die zien Marieke misschien als hun grote voorbeeld. En bewust, of onbewust, zien ze daar dus geen cap bij...

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 08:02

Het eerste wat ik dacht (zoals meerderen, bleek achteraf) toen ik las: ja maar, wij rijden western, "Goh, kun je als je western rijdt niet van het paard af vallen?"
Ik vind dat ze het verplicht moeten stellen: paardrijden = cap op.
Net als op de brommer een helm verplicht is, zouden ze het te paard ook verplicht moeten stellen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 08:06

Ben het met je eens Heike vooral TV programma´s waar veel jonge kinderen naar kijken moeten het goede voorbeeld geven.
Oke ik rij ook zonder Cap (met Springen ook) maar ik heb hem wel bij me. En zodra ik ga twijfelen gaat hij op. Het is mijn eigen risico ik weet het. Het is inderdaad belachelijk dat western een uitondering is ze zouden dan een speciale hoed/cap moeten ontwerpen. Er is zelfs een discussie over de hoedje die moeten ook verdwijnen als de veiligheidscap verplicht wordt voor alle ruiters.

Als ze bij ons op de manege een cap dragen zouden verplichten ben je alle pensionklanten kwijt. Helaas is het zo want bij de boer controleerd niemand dus gaan ze daar staan. In de Manege lessen is het verplicht pension of niet en terecht.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 08:15

Het enige wat dan helpt is het niet alleen op maneges verplicht stellen, maar gewoon landelijk via de wet, zoals in Australië en Nieuw-Zeeland met de fietshelm. Als je die niet op hebt, krijg je een boete van 50 dollar. Op zich wel logisch in verband met verzekeringen. In die landen is de veiligheidshelm op het paard ook verplicht, ik weet alleen niet hoe streng ze zijn met boetes.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 09:47

In Nederland is het dragen van een cap wel verplicht.

Maar ja, westernruiters zie je inderdaad nooit met een cap rijden. Ook rodeoruiters niet. Ze zouden er wel een goede reden voor hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmenteC, Caoilfhinn, Dunkeedoo, GoogleAdsense, Mark0919, tienus63, Vagabondo en 38 bezoekers