staartvlecht verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:41

Lang niet alle jury's kennen het reglement goed trouwens, want ik heb al van meerdere jury's vernomen dat ze dachten dat er idd helemaal niets aan de staart gedaan hoefde te worden.

Ach inderdaad, gewoon de staart zo laten als je zelf het mooist vindt en niet gaan knippen of scheren puur voor dat ene puntje :)

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo


leonie87

Berichten: 4460
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:12

Horseware schreef:
In het reglement staat het volgende over het toilet van de bovenkant van de staart:

De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel „bijgetrokken‟.
c. De haren van de staartwortel „bijgeknipt‟ of „bijgeschoren‟.


Er staat dus nergens dat het paard een onbijgewerkte, niet ingevlochten staart mag hebben. Als je het zo leest zou de jury dus gelijk hebben.



Ik ben jury ;). Zoals eerder vermeld, in principe mag jij met een normaal verzorgde staart gewoon op wedstrijd. Hiervoor word in principe geen punt afgetrokken mits het niet alle kanten opsteekt. Dan zijn er juryleden die er wel op reageren, maar dat is ieder voor zich.
Je hoeft hem dus niet niet bij te knippen of scheren, als het maar netjes oogt en dan nog zul je er zelden commentaar op krijgen.

Een fjord is een ander ras en heeft zijn eigen manier van toileteren. Hier dient rekening mee gehouden te worden. Evenals halflingers, friezen en andere barokke paarden.

Wennedy (v Kennedy) Eindstand M1 +9
Empaier (v. Dayano) Eindstand M1 +8
Kwiedo (v. Furst Romancier) Eindstand Z1+1


MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:25

Mijn paard heeft een keurig nette staart, maar wordt niet ingevlochten of geknipt/getrokken, alsjeblieft niet zeg! Zou ik ook wel een beetje vreemd vinden als je de staart 'kaal' zou moeten maken aan de zijkanten, vooral nu ook tastharen en oorhaar volgens de nieuwe richtlijnen voor dierenwelzijn niet meer weggehaald gaan worden. De haren aan de zijkant van de staartwortel hebben ook gewoon een beschermende functie. Bovendien vind ik een opgeschoren staart spuuglelijk. Invlechten kan dan nog wel, maar ziet er bij te korte haren ook al snel rommelig uit.

♥♥♥ ๑۩۞۩๑ Chakra Mansolein ๑۩۞۩๑ ♥♥♥ Onze zwarte fluwelen schoonheid is gefokt door stoeterij Mansolein

KDE_07

Berichten: 377
Geregistreerd: 09-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:32

Een aantal weken geleden had ik wedstrijd en de jury gaf steeds na je proef een paar tips. Na mn tweede proef vroeg ze wat ik met de staart van mn paard had gedaan?? Ik had zoiets van huh? Hoezo? De zijkanten heb ik netjes bijgeschoren. Zij vond het niet ver genoeg geschoren (mijn paard heeft een klein beetjes slag in der staart) en gaf aan dat ik het of nog verder moest scheren of ook nog invlechten }:0 Ik vond dat echt heel raar. Ik had het ook nog nooit gehoord. Maar ze zei dat ze dan beter de spieren van de achterhand kon zien. De volgende keer dat ik haar als jury heb smeer ik wel laag gel erin, zodat het allemaal strak naar beneden loopt :+ Ik was echt heel verbaasd, had zoiets nog nooit gehoord. Wel dat je of moet invlechten of moet bijscheren of trekken.

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:05

Wordt tijd dat er een soort kousje/rekbaar hoesje wordt uitgevonden, die je over het bovenste deel van de staartwortel heen kan doen, hoef je niet meer te scheren of te vlechten. Bovendien kunnen de bling-bling liefhebbers zich daarop uitleven :D
[gaat binnenkort eens knutselen met een stuk oude nylonkous]

♥♥♥ ๑۩۞۩๑ Chakra Mansolein ๑۩۞۩๑ ♥♥♥ Onze zwarte fluwelen schoonheid is gefokt door stoeterij Mansolein

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Re: staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:44

@MarChak wat een leuk idee :P maar dan gaan ze waarschijnlijk weer zeuren dat je daar wondjes onder kan verstoppen :+

Wij hebben een leuke en kleinschalige IJslandse Paarden stal in Grashoek, Noord-Limburg! Wij verzorgen lessen en buitenritten! https://www.groskuholt.nl/

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:30

Ach, dan mogen ze van mij best even onder het kousje kijken hoor ;)
Ook meteen een uitkomst voor als je paard een ielig staartje heeft, gewoon wat extensions aan het staartkousje vastmaken :)*

♥♥♥ ๑۩۞۩๑ Chakra Mansolein ๑۩۞۩๑ ♥♥♥ Onze zwarte fluwelen schoonheid is gefokt door stoeterij Mansolein

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Re: staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:13

hahaha ja nog een handig idee :P
Maar ja dat zal dan nog wel even héél lang duren voordat zo iets "bedacht" word en op de markt gebracht word :')

Wij hebben een leuke en kleinschalige IJslandse Paarden stal in Grashoek, Noord-Limburg! Wij verzorgen lessen en buitenritten! https://www.groskuholt.nl/

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:47

Bedacht is het nu in ieder geval :D
Nu nog de credits als iemand er een succes van maakt _/-\o_

♥♥♥ ๑۩۞۩๑ Chakra Mansolein ๑۩۞۩๑ ♥♥♥ Onze zwarte fluwelen schoonheid is gefokt door stoeterij Mansolein

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-12 11:45

Horseware schreef:
In het reglement staat het volgende over het toilet van de bovenkant van de staart:

De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel „bijgetrokken‟.
c. De haren van de staartwortel „bijgeknipt‟ of „bijgeschoren‟.


Er staat dus nergens dat het paard een onbijgewerkte, niet ingevlochten staart mag hebben. Als je het zo leest zou de jury dus gelijk hebben.

Mijn paard heeft geen ongebwerkte staart, hij zou denk een bijgetrokken staart hebben. Maar het is wel zo gedaan dat het niet opvalt dat er mee gerommeld is, maar dat het gewoon netjes naar beneden valt.

Life is like a dressage test. If you're too busy thinking about your last move, the next one won't be any good either.

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:06

MarChak schreef:
Bedacht is het nu in ieder geval :D
Nu nog de credits als iemand er een succes van maakt _/-\o_


Ja, dan zou ik er maar snel patent op aanvragen haha :P

Wij hebben een leuke en kleinschalige IJslandse Paarden stal in Grashoek, Noord-Limburg! Wij verzorgen lessen en buitenritten! https://www.groskuholt.nl/

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:29

Ik start altijd zonder vlecht, geschoren of getrokken staart en noch nooit commentaar gehad!!

Useful M1 + 4 dressuur en B+4 springen
Floyd
Rarniska M1 dressuur en B+2 springen
Deamlady op naar ons B-debuut

mariskab94
Berichten: 33
Geregistreerd: 14-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:53

ja daarom dus in de m1 heb je daar gelukkig niks mee te maken

datdus
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-07-12

Re: staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:12

Ik heb eveneens nog nooit commentaar gehad over de staart van de paarden waar ik mee start. Behalve wassen en uitkammen doe ik niets aan de staart, verder gewoon natuurlijk dus!

AshleyZoet

Berichten: 508
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Zeewolde

Re: staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:25

Kom even binnen vallen.. Is het niet mogelijk dat je de KNHS erover mailt? Die kunnen jou waarschijnlijk precies uitleggen wat het regelement is. Leg je probleem voor precies zoals je hier schrijft, ook dat de andere een 8 hebben gehad en jij een 7 maar dat het onduidelijk commentaar van de jury is en dat je wilt weten wat er met debstaart moet gebeuren voor wedstrijd :) niet geschoten is altijd mis!!

B+11, L1+0 Trots op me topper ♥

Did you ever felt the need to change your life?

Dare to live, Dare to change !

AshleyZoet

Berichten: 508
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:30

Citaat:
Een fjord is een ander ras en heeft zijn eigen manier van toileteren. Hier dient rekening mee gehouden te worden. Evenals halflingers, friezen en andere barokke paarden.


Ik heb een bonte maar haar ras en ouders zijn onbekend. Als wat voor ras wordt ze dat beschouwd? Ik bedoel met toileteren. Ik doe nu gewoon voorpluk en manen knotten en staart niks

B+11, L1+0 Trots op me topper ♥

Did you ever felt the need to change your life?

Dare to live, Dare to change !

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:54

Bij de grote dressuurruiters zie je ook losse staarte. Ik vind het grote onzin van zo'n jurylid. Ik ga ook echt niks aan de staart van mijn paard doen. Die is vol van boven tot onder en dat blijft zo.

Voor zadelmak maken ,kijk op
www. stalmarkschreuder.nl

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 08:43

AshleyZoet schreef:
Kom even binnen vallen.. Is het niet mogelijk dat je de KNHS erover mailt? Die kunnen jou waarschijnlijk precies uitleggen wat het regelement is. Leg je probleem voor precies zoals je hier schrijft, ook dat de andere een 8 hebben gehad en jij een 7 maar dat het onduidelijk commentaar van de jury is en dat je wilt weten wat er met debstaart moet gebeuren voor wedstrijd :) niet geschoten is altijd mis!!


Het reglement is toch heel duidelijk op dit gebied?

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 08:45

leonie87 schreef:
Horseware schreef:
In het reglement staat het volgende over het toilet van de bovenkant van de staart:

De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel „bijgetrokken‟.
c. De haren van de staartwortel „bijgeknipt‟ of „bijgeschoren‟.


Er staat dus nergens dat het paard een onbijgewerkte, niet ingevlochten staart mag hebben. Als je het zo leest zou de jury dus gelijk hebben.



Ik ben jury ;). Zoals eerder vermeld, in principe mag jij met een normaal verzorgde staart gewoon op wedstrijd. Hiervoor word in principe geen punt afgetrokken mits het niet alle kanten opsteekt. Dan zijn er juryleden die er wel op reageren, maar dat is ieder voor zich.
Je hoeft hem dus niet niet bij te knippen of scheren, als het maar netjes oogt en dan nog zul je er zelden commentaar op krijgen.

Een fjord is een ander ras en heeft zijn eigen manier van toileteren. Hier dient rekening mee gehouden te worden. Evenals halflingers, friezen en andere barokke paarden.


Zo ervaar ik het tot nu toe ook in de praktijk. Maar het reglement zegt toch echt wat anders.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:04

Horseware schreef:
In het reglement staat het volgende over het toilet van de bovenkant van de staart:

De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel „bijgetrokken‟.
c. De haren van de staartwortel „bijgeknipt‟ of „bijgeschoren‟.

.


Dit mag dan ook nodig eens worden herschrwven, want je kunt iets niet "bijknippen".

AshleyZoet

Berichten: 508
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:35

Horseware schreef:
AshleyZoet schreef:
Kom even binnen vallen.. Is het niet mogelijk dat je de KNHS erover mailt? Die kunnen jou waarschijnlijk precies uitleggen wat het regelement is. Leg je probleem voor precies zoals je hier schrijft, ook dat de andere een 8 hebben gehad en jij een 7 maar dat het onduidelijk commentaar van de jury is en dat je wilt weten wat er met debstaart moet gebeuren voor wedstrijd :) niet geschoten is altijd mis!!


Het reglement is toch heel duidelijk op dit gebied?


Het was maar een voorstel hoor !!

B+11, L1+0 Trots op me topper ♥

Did you ever felt the need to change your life?

Dare to live, Dare to change !

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:57

Dat er nog steeds juryleden zijn die over zoiets kunnen struikelen. Dat hele verzorgingscijfer is toch al erg discutabel vind ik. Het gaat eigenlijk over niks, want je Rijdt een proef, en wordt op rijtechnische gronden beoordeeld. Maar opeens onderaan de lijst komt dat punt voor ''verzorging''. Heeft helemaal niks van doen met je rijkunst.
In dit specifieke 'staartgeval'vraag ik me dan echt af: waarom maken collega's zich druk over een staartvlecht?? Een schone verzorgde staart, natuurlijk vallend is toch prima. Het reglement heeft het wel over 'bijgetrokken', maar hoe het er dan uit moet zien wordt niet vermeld.

Ineke_Britt

Berichten: 1187
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:20

Jodi93 schreef:
Mariettjj schreef:
Een staartvlecht is absoluut niet verplicht. Zelfs knotjes niet, mits de manen op 1 lengte geknipt/ getrokken zijn en niet langer dan ongeveer 1 handbreedte zijn.
Ik vlecht mijn paard zijn staart nooit in, ik vind dat bij hem gewoon super lelijk staan. Dan ziet het er zonder vlecht beter verzorgt uit dan wanneer ik er wel een vlecht in probeer te maken (die er vervolgens door zijn dikke staart weer half uit zakt).

Een jurylid mag zelf bepalen wat voor cijfer zij geven voor de verzorging. De één geeft iedereen standaard een 8, de ander een 7 of een 6. Sommige kijken naar of het paard ingevlochten is, omdat ze zien dat je er tijd in gestoken hebt willen ze je daar wel eens voor belonen. Maar dat is per jury verschillend.



Oke das wel handig om te weten.. heb wel is gehoord (alleen gehoord) dat sommige jury's een lager cijfer geven bij sommige fjorden want ja daar valt als ze geknipt zijn niet veel aan te vlechten :P



Ik heb wel eens een 9 gehad, juist omdat ze netjes geknipt was.

Staart heb ik nooit een vlecht in, wil niet bij Britt. Is te wcborstel achtig.

Britt: Z1+2, een A voor de zadel + menproef dus prestatiemerrie *\o/*

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:51

Ik heb vaak een 8.. heb nooit de staart ingevlochten, wel de voorpluk en de manen in knotten met naald en draad :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Monrisque en 35 bezoekers