paard schudt steeds met hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

paard schudt steeds met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 17:45

Mijn pony schudt dus steeds met haar hoofd, heel erg irritant, dan probeer ik hem steeds naar voren te rijden, en dat gaat dan redelijk maar wie weet nog andere dingen waardoor dit kan verbeteren, ook als ik over gangen ga rijden en ze heeft geen zin meer begint ze met haar hoofd te slaan en dan krijg ik haar dus niet in stap of vauit galop in draf. Dit is heel vervelend omdat als je natuurlijk in je proef rijd dit heel snel moet doen en dan meestal gelijk van hand moet veranderen in de B dan
iemand een oplossing
Laatst bijgewerkt door araber op 13-08-02 20:03, in het totaal 2 keer bewerkt


tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 17:57

misschien ander bit? Als je pony bv. een laag verhemelte heeft wil een enkel gebroken trens wel eens tegen het verhemelte drukken en dat irriteerd dan.
met een dubbel gebroken trens heb je dit niet meer.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:00

mijn pony deed dit ook maar die had last van haar voorpluk nu ik altijd een vlechtje maak heb ik nergens geen last van..

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:11

hoe oud is je pony

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:43

in haar profiel staat 5 jaar oud

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:54

Als de pony nu 5 is kan ze met het wisselen van de laatste kiezen bezig zijn

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:14

paard schudt met zijn hoofd. Het zou kunnen liggen aan het feit dat ze moe wordt en het opgericht lopen niet meer volhoudt. Andere zaken zijn hierboven al genoemd.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 07:36

Een te groot bit, het bit te laag in de mond, een ander bit.
Goed je paard bezig houden tijdens het rijden, veel overgangen en tempowisselingen. Als jij hem bezig houdt, kan hij niet schudden.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 10:12

nikkelallergie zou het ook nog kunnen zijn als je met RVS rijdt. DAn is er maar 1 oplossing: aurigan of koper nemen. Dit is nikkelvrij.

Verder kan het verveling zijn, als je steeds hetzelfde doet wordt het paard er zat van.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Floor_Robby
Berichten: 38
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 12:41

Dat is helemaal niet erg hoor dan doet hij/zij zijn best en heeft de draat nog niet hele maal te pakken en dan doen ze dat wel eens

goetjes claire

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 14:39

a) kun je alsjeblieft de titel aanpassen het is nl schuDt ipv schut
b) Floor_Robby: waarop baseer je die opmerking?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 09:27

Laat de tandarts er even naar kijken.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 09:41

of misschien irritatie aan de luchtwegen??? dan willen paarden ook nog wel eens flink met het hoofd schudden nl. Als ze harder moeten lopen gaan ze sneller ademen en dus komen er meer stofdeeltjes binnen die kunnen irriteren in de luchtwegen -> meer schudden.
ik zit alleen maar hardop te denken hoor, kan t ook helemaal fout hebben

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 20:01

mijn pony is 4 en eigelijk net aan het werk, in de bak dus laat m,aar zeggen, ik rij met een dubbelgebroken trensbitje, en hier heeft ze eigelijk bij de vorige eigenaar nooit last van gehad
( mijn oude pony is 5 heb mijn profiel nog niet veranderd, maar tot mijn spijt moeten verkopen)
Ik denk denkt dat het aan haar contitie ligt als ik de oplossingen zo hoor, maar dan toch dan wil ik eerst altijd nog even doorgaan tot dat ze het goed doet en dan pas stoppen.Dan vind ik het namelijk een beloning, en dat probeer ik ook zo veel mogelijk, maar soms begint ze al gelijk met haar hoofd te slaan, ( uit staking ofzo???, bij voorbaad geen zin)

SchuDt stom foutje Schijnheilig Schijnheilig nou ja iedereen heeft wel eens z'n dag niet

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 20:38

super Lars bedankt! Het viel me steeds zo enorm op, da's mijn persoonlijke tic.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:08

tanden na laten kijken.
vandaag was de paardentandarts bij ons op stal, en zij heeft me het een en ander uitgelegd. Heel veel rijtechnische problemen blijken voor te komen door problemen met het gebit. Een pony bij ons sloeg ook zo ontzettend met zijn hoofd, en inderdaad, hij had 2 wolfstandjes en verschrikkelijk veel haken op de kiezen.
Ze mogen nu 3 dagen niet rijden, zodra ze weer gereden heeft zal ik vragen hoe het ging

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:29

Schudt hij ook als je hem longeert of los laat lopen? Lachen

Noah en Laika jullie zijn echt twee kanjers.
Mijn profiel is nu bijgewerkt met onze nieuwe aanwinst.

max_4ever
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-07-02
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:07

misschien heeft hij last van zijn tanden wat net al eerder is gezegt.
het zou ook kunnen dat hij last heeft van zijn oren dat had een pony die ik kende ook en die schudde ook heel erg en hield zijn hoofd af en toe scheef.
mijn pony was ook erg aan het schudden en haar hoofd steeds scheef houden, nu ik een ander zadel heb heeft ze het niet meer gedaan dus misschien ligt het daar wel aan.

http://www.bokt.nl/forums/profile.php?mode=viewprofile&u=4234 KLIK HIER OP !!!!
MIJN PROFIEL IS VERNIEUWD!!!!! VEEL FOTO'S


Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:37

Misschien heeft hij last van de hoge wervels in de hals? Wellicht raadzaam om er eens een fysiotherapeut naar te laten kijken. Liever dingen uitsluiten dan te laat constateren..

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:10

hoi Lars,

wat hier nog niet genoemd is, is t zgn. Headshaking syndrome. Dit komt voornamelijk voor als t zonnig is buiten, en vnl in t voorjaar en in de zomer, als er veel pollen in de lucht zitten. t paard schudt dan onregelmatig met zn hoofd, laat af en toe een oor hangen of "speelt"met zn bovenlip. ook probeert t paard zn neus äf te vegen"langs de wand of langs de benen. het probleem doet zich voornamelijk voor aan t begin van t rijden (eerste half uur), daarna zijn de neusslijmvliezen doorgewarmd en wordt t kriebelen minder.

gewoon even goed kijken wat de symptomen zijn (op wat voor manier ie met zn hoofd schudt), en dan toch maar even een veearts raadplegen.

succes!

sjalalala....twiedeliediedie!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 19:53

Mijn tinker sloeg ook zo met haar hoofd, maar dit begon meestal pas na een half uur rijden. Ik heb verschillende bitten uitgeprobeerd en de rubberen trens bevalt mij het best. Maar ook heb ik de paardentandarts langs laten komen, eerst de haken eraf laten vijlen en daarna is er nog een wolfkies getrokken die los zat. Dit laatste heeft enorm geholpen! Ze slaat niet meer met haar hoofd dus ik ben ook minder geradbraakt na de rit. Ook blijft dit rubberen bit nog heel (de vorige 2 waren na 3 of 4 keer rijden stuk).

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:53

Mijn paardje deed dit ook ontzettend erg toen ik hem net had.

Inderdaad kunnen er meerdere oorzaken zijn... degene waar ik toen aan dacht waren:
-zonneallergie: dan zou het dus erger moeten zijn naarmate het warmer is
-pollenallergie: als bepaalde grassen/planten gaan bloeien, een soort van hooikoorts dus.
-Haken op zijn kiezen; dit veroorzaakt pijn als het bit in zijn mond ligt.
-Een laag verhemelte en/of korte mondspleet: te weinig ruimte voor het bit dus het irriteert.
-Een tic: hij heeft het ooit eens gedaan en het kan een gewoonte geworden zijn
-Iets in zijn hoofd... maar dit neem ik niet aan want dat zou hij het waarschijnlijk niet alleen tijdens het rijden doen, maar sluit het niet uit.

Eerst had mijn paard haken, de tandarts heeft deze en zijn wolfstandjes getrokken. Vervolgens geen verbetering...
Ben overgestapt op een bosal (bitloos) en langzaam verdween het. Het lag dus aan het bit, maar het was zon gewoonte geworden dat het daarna niet direct stopte. Soms, als ik iets moeilijks vraag of hij is een beetje gestressd komt het in veeeel mindere maten eventjes terug, maar dat is zelden. Ook is het een paardje dat heel gevoelig is op zijn luchtwegen, is beter geworden van een zware ontsteking maar had en heeft vaak bries-buien, alsof er iets dwarszit, en schuurt ook vaak met zijn hoofd alsof hij ergens jeuk heeft.. Ben er nooit echt achtergekomen wat het nou is maar veder heeft hij er geen last van en bij de bronchoscopie die er ooit gemaakt is kwam er verder ook nix uit.
Ik zou zeggen probeer alle mogelijke oorzaken te checken, en als hij nog jong is, gebruik dan eventueel tot na het wisselen een bitloos hoofdstel/halster.
Soms is het moeilijk om er achter te komen...

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-02 15:15

he ja het word nu minder, maar het heeft ook de syntomen die baytje vertelde nu weet ik dus niet meer wat het is! Het word nu dus minder nu het kouder is , en misschien ook wel omdat ze een betere conditie heeft, maar ik den kdat ik het even moet afwachten??
bedankt voor alle tips

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 15:18

hi Lars,

dat t minder wordt als t kouder wordt klopt bij headshaking, er is dan minder doorstroming van t bloed in de geirriteerde neusslijmvliezen> dus minder kriebel. in de herfst en in de winter heeft Bay er nauwelijks last van, in t voorjaar en in de zomer is t soms zo erg dat ik dan maar beter kan stoppen met rijden, dan is t bijna zielig...

sjalalala....twiedeliediedie!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 09:57

mijn paard had dit ook op 4 jrige leeftijd.
ze is nu 5 en het is over!
het was de wissel tijd!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers