'Vrouwen minder kracht, daarom scherper bit'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

'Vrouwen minder kracht, daarom scherper bit'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 19:25

Ik zat vandaag in de St. Georg te lezen, waarin een artikel stond over het gebruik van bitten door springruiters. Er werden een aantal ruiters gevraagd naar hun argumentatie van het gebruik van hun bit.

Een vrouwelijke ruiter was van mening dat vrouwen scherpere bitten kunnen gebruiken, aangezien zij minder kracht hebben dan mannen. Zij reed haar paard op een pelham (waar bij goed gebruik niks mis mee hoeft te zijn).

Nu mijn stelling: moet je de keuze van je bit afstemmen op hoeveel kracht je hebt? Het lijkt mij dat je de keuze van het bit op je paard afstemt, en niet op jezelf.

Wat vinden jullie?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:33

Hmmm sinds wanneer is paardrijden een krachtsport?

Daarnaast als je minder kracht hebt moet je je paard dus op lichtere hulpen instellen, en dan is een scherper bit overbodig.
Wie niet sterk is moet slim zijn heet dat. En dus niet een houding van gna,gna met dit bit kan je lekker niet .........
(Vul maar in)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:42

Mannen kunnen ook scherpere bitten gebruiken, zij hoeven dan minder van hun kracht "in te stellen" ahw. Als je als klein, tenger vrouwtje op een enorm springpaard zit, kan ik me goed voorstellen dat je dan een keer wat groffer geschut inschakeld. Een lange, sterke man zal datzelfde paard misschien makkelijker rijden omdat hij al meer kracht van zichzelf heeft.

Ik ben zelf niet al te groot (1.65m) en kan mijn paarden niet met veel kracht rijden. Ik heb in het verleden les gehad van een vrij lange man die zelf met veel druk rijdt en mij dat ook probeerde te leren. Dat gaat dus niet als je mijn maten hebt Haha! Vorig jaar heb ik een dekhengst gereden van 1.73m die ook zo gereden was. Qua maat ging dat prima, maar in het begin kreeg ik dat paard amper de bocht om! Ik kan niet met veel kracht rijden, dus ik moet wel handig worden *LOL*

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:22

tamary schreef:
Hmmm sinds wanneer is paardrijden een krachtsport?

Daarnaast als je minder kracht hebt moet je je paard dus op lichtere hulpen instellen, en dan is een scherper bit overbodig.
Wie niet sterk is moet slim zijn heet dat. En dus niet een houding van gna,gna met dit bit kan je lekker niet .........
(Vul maar in)


helemaal mee eens, sinds wanneer moet je al je krachten gebruiken??, ik vindt een scherper bit helemaal altijd niet een oplossi hoor, bijna ieder paard is op een normaal bitje te rijden, en dara versta ik onder een bus-of watertrensje, maar er zijn natuurlijk van die maffieosies die als ze de kolder in hun kop krijgen ze niet meer te houden zijn...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:27

Ik vind het ook kolder.
Ik heb ook veel grote paarden gereden.
Groot in hoogte en lengte.
Ik heb nog altijd met gewone bitten kunnen rijden, ook met springen.

Naar mijn idee word er te snel naar scherpe bitten e.d. gegrepen, het is lekker makkelijk en vergt geen verdere training...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:28

Wacht maar tot jij een keer een 1.40m parcours in moet... Niet ieder paard is op een simpel bustrensje te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:39

nee, oke daar ben ik het mee eens.
Maar wie van de bokkers rijd dat hier ?
en luister eens wat er allemaal in de paarden en pony monden hangt hier op bokt.
En dan hebben we het over B/L dressuur en springen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:42

IK heb er bij een van mij een behoorlijke scherpe inhangen, paard is enorm sterk, en als ik er een normaal bitje in heb hangen kan ik doen wat ik wil, maar hij is dan veel te sterk voor mij. Ook ik kan niet op kracht de baan doorkomen en daardoor moet je soms naar wat anders grijpen.

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:01

Ik rij op een redelijk sterk paard, maar ik heb liever een dik bit in dan een scherpe. Met de dikke heb je meer druk in z.n mond, door een scherpe loopt ie wel mooi aan de teugel maar ik heb nog steeds geen rem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:05

Lachen ik reageerde eigenlijk op koetje.

Volgens mij was het bewuste artikel ook niet op B/L-ruiters geschreven.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 21:35

Bij erg heftige paarden in 1.40 parcoursen kan ik me er ook wel wat bij voorstellen om een wat steviger bit erin te hangen, maar ik snap niet wat dat nou echt direct met kracht te maken heeft, daar ging het mij een beetje om.

Overigens krijg ik de kriebels wat ik soms zie aan ijzerwerk bij sommige springpaarden, ben wel eens benieuwd naar de theorie daar achter.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: 'Vrouwen minder kracht, daarom scherper bit'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 07:57

Naz schreef:
Ik zat vandaag in de St. Georg te lezen, waarin een artikel stond over het gebruik van bitten door springruiters. Er werden een aantal ruiters gevraagd naar hun argumentatie van het gebruik van hun bit.

Een vrouwelijke ruiter was van mening dat vrouwen scherpere bitten kunnen gebruiken, aangezien zij minder kracht hebben dan mannen. Zij reed haar paard op een pelham (waar bij goed gebruik niks mis mee hoeft te zijn).

Nu mijn stelling: moet je de keuze van je bit afstemmen op hoeveel kracht je hebt? Het lijkt mij dat je de keuze van het bit op je paard afstemt, en niet op jezelf.

Wat vinden jullie?


Helemaal met je eens. Een goed gereden paard heb je geen kracht voor nodig. Man of vrouw maakt niet uit.
Viv

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 08:16

Ik vind dat je het bit moet zoeken dat het beste bij je paard past.
Op het moment dat jouw paard bv. heel erg sterk wordt in het parcours, kan ik me voorstellen dat je er een ander bit in hangt.
Bij mijn eigen paard heb ik duidelijk het verschil gemerkt tussen een enkel en een dubbel gebroken trens. Op die dubbel gebroken trens loopt hij veel fijner, maar hij is wel iets dunner.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Re: 'Vrouwen minder kracht, daarom scherper bit'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 08:57

Vippie schreef:

Helemaal met je eens. Een goed gereden paard heb je geen kracht voor nodig. Man of vrouw maakt niet uit.
Viv


Maar hoe moet dat VOORDAT het paard goed gereden is???? Er zijn echt wel paarden die een sterkere ruiterhand/been nodig hebben voordat je ze zover hebt dat je ze goed gereden kan noemen! Dan redt je het echt niet met subtiele hulpen hoor!

En het lijkt me dat deze overweging in dat tijdschrift inderdaad niet geschreven is door B/L ruiters. Zolang je niet een onafhankelijke rustige ruiterhand hebt, is het niet verantwoord om naar dunne bitten te grijpen.
Want een ongecontroleerde hand met een dun bit doet het paard gewoon pijn.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 09:41

Heb net toevallig gister m´n bit gewisseld en rij nu dus weer op m´n enkelgebroken bustrens (normale dikte). Het dubbelgebroken trensje hangt de komende tijd weer in de kast, dat is btw ook een bit met normale dikte Knipoog .

Nikita is niet één van de makkelijkste, maar ik zal toch niet snel met een scherper bit gaan rijden hoor..

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 10:06

Ik rij 1 nrps-er op een dr. bristol dubbelgebroken. Werkt theoretisch iets scherper in, maar doordat het middenstuk plat is, gaat het paard er mee spelen en is het hangen over. Dus scherp wordt het niet.
Overige paarden: simpelste bitten, rvs watertrens enkelgebroken of dubbelgebroken

Ik heb best wel wat kracht, gebruik het soms ook, maar meestal wil ik zo min mogelijk doen op het paard, dus dan heb het meer een kweeestie van slimmer dan het paard zijn dan sterk zijn

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: 'Vrouwen minder kracht, daarom scherper bit'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:09

Naz schreef:
Een vrouwelijke ruiter was van mening dat vrouwen scherpere bitten kunnen gebruiken, aangezien zij minder kracht hebben dan mannen.

Volgens mij kan een vrouw scherpere bitten gebruiken omdat ze minder kracht gebruiken
Niet dat vrouwen dat ook scherpere bitten moet gebruiken overigens.
Waarom zie je zo weinig mannen in de dessuursport? IMO omdat er meer gevoel voor nodig is.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:19

Dr. Bristol dubbelgebroken met plat middenstuk is behoorlijk scherp...

Maar weer on topic: ik zie dan ook liever een vriendelijke ruiterhand met een iets dunner bit, dan een ruiter die steeds maar aan de mond moet hangen omdat'ie anders niet te houden is en braaf met een dikke bustrens rijdt.
Je kan beter 1 x streng zijn, dan 100 keer halfzacht.

Ik rijd zelf overigens altijd met normale enkelgebroken bustrens. Een tijdje (ter correctie) op een heftige Fries met een dubbelgebroken dr. Bristol met plat middenstuk gereden, omdat ie ook iets te vaak aan de wandel ging met mij.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:21

Ik denk zelf dat het gedeeltelijk waar is. Maar, dan wel bij de vrouwen/meiden die er niet veel verstand van hebben. Die zien mensen met scherpere bitten rijden, zien dat het goed gaat en gaan het ook proberen. Zo gaan ze ook vaak knoeien met een slof of weet ik veel wat.

Denk dat het een kwestie van logisch nadenken is, uitleg krijgen/vragen en goed nadenken wat nu je uiteindelijke doel is.

Je paard kan best een dag perfect op een scherp bit lopen, maar als je zelf niet weet hoe je hier mee moet omgaan, als je het echt doet om je kracht op die manier beter te doseren dan ben je dom bezig. Het paard krijgt een harde mond en op den duur is geen enkel bit meer scherp genoeg.

Leer eerst rijden op een simpel bitje. Als je inderdaad 1.40 m. springt dan mag je er toch vanuit gaan dat je een behoorlijk kan rijden en dan is het meer verantwoord om met een scherper bit te rijden, want ja, niet ieder paard loopt super op een bustrens, maar ook niet ieder paard loopt perfect op een scherp bit, en dan heb ik het niet over dwang maar puur over de rijkunst!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:40

parnassia schreef:

Maar weer on topic: ik zie dan ook liever een vriendelijke ruiterhand met een iets dunner bit, dan een ruiter die steeds maar aan de mond moet hangen omdat'ie anders niet te houden is en braaf met een dikke bustrens rijdt.
Je kan beter 1 x streng zijn, dan 100 keer halfzacht.


Hélemaal mee eens. Mijn vorige paard reed ik op een dikke gebroken trens en op mijn pinken kon ik m rijden. Nu heb ik zo’n Duitser die gewoon veel druk vraagt. Zoveel dat ik mijn rib een keer ontwricht heb… Verward En ja toen heb ik er uit zelf behoud een scherper bit in gehangen (verkopen ze niet meer, gebroken kneveltrens met een soort 3-hoek ipv helemaal egaal rond: niet zó scherp als het klinkt maar wel echt scherper) + de eerste 10 minuten een slof. En een goede knal alstie ging hangen want ook ik ben liever van 1 duidelijke hulp dan 10 x vragen. Nu is de slof er weer af en rijd ik ook zonder zweep, wel met het scherpere bit. Misschien over een poosje niet meer want hij is al veel ronder in zijn hals en loopt beter over zijn rug/soepeler… Haha!

Veel Duitse paarden worden met meer druk gereden, ook qua been. Denk jij dat zo’n klein licht vrouwtje die paarden van Otoo Becker heelhuids door een parcours loodst? Dus ja dan heb je als vrouw soms andere hulpmiddelen nodig dan mannen. Mijn vrouwlijke ribbenkast trekte het dus niet…

Maar net als met scherpe sporen, zwepen, sloffen, andere hulpteugels: het gaat er om hóe je het gebruikt. De middelen zelf zijn niet verkeerd.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 12:31

ik rij een in principe sterke merrie op een heel zacht bit, of op alleen een halster, of met alleen een carrotstick. als ze het van je wil winnen, wint ze het toch wel...scherp bit of niet, je paard blijft altijd sterker. Dus lukt het niet op een zacht bit, dan ook niet op een scherper....

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:26

Niet mee eens, zie bovenstaand verhaal. Het lukt me nu dus wel. Het is nog een paard dat 'meer' druk vraagt, maar niet meer zo als voorheen!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:35

Ik rijd met een scherp bit.
Omdat het anders gewoon levensgevaarlijk wordt en ik en anderen helemaal niets kunnen inbrengen. Als ik haar met een normaal bit rijd (deed ik in het begin wel) dan ging het echt om kracht. En zo'n ongeloofelijke dikke en zware en sterke fjord kon ik niet aan. Er zijn al een aantal voorgangers geweest die kilometers door het bos hebben ge(ren)gallopeerd en die zich uiteindelijk hebben laten vallen, omdat er niets in te brengen is. Dit is alleen in het bos zo. Als ik buiten ga rijden, dan gebruik ik alleen dit pessoa-bit en ik gebruik alleen de onderste teugel in uiterste noodgevallen. In de bak gebruik gebruik ik een bustrens en dan reageerd ze goed, dus ze weet dondersgoed wat de bedoeling is.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:41

Die driehoekige kneveltrens verkopen ze gewoon bij Divoza hoor. Ik was op zoek naar een kneveltrens ivm de rustige ligging, maar rij hem nu op een D-trens en wissel af met een ongebroken trens. Allebei niet heel dik, maar ook niet superscherp, en ik kan hem er toch goed op houden