Ik denk dat er verder niet meteen wensen zijn .. Volgens mij als VD afgesplitst is van de rest van het grondwerk denk ik dat iedereen al tevreden is. Tags zouden dan ook een leuke aanvulling zijn, dan kan je makkelijk kijken als je iets over longeren wil zien, of juist lange teugelwerk, of algemeen grondwerk, of...
Tags zijn leuk, maar duidelijke titels zijn belangrijker lijkt me? Zonder de VD is het aantal topics ook niet dermate hoog dat tags in mijn ogen een echte meerwaarde geven.
Allereerst mijn excuses dat jullie het een tijdje zonder antwoord hebben moeten doen, we hebben er achter de schermen flink over nagedacht en als uitkomst wil ik graag het volgende voorstel aan jullie voorleggen. Graag hoor ik van jullie als gebruikers hoe jullie er over denken, of jullie iets in deze oplossing zien en misschien nog wel belangrijker; of jullie aanvullingen of aanpassingen hebben.
We waren al een tijdje bezig met het vraagstuk GVL en daarnaast VNA, wat ook niet volledig uit de verf leek te komen. Er is wat overlap onderling maar ook bij andere fora en daarbij is er een hoop onduidelijkheid waar iets nou hoort. Uiteindelijk zal de gebruiker kiezen voor het forum waar de meeste affiniteit mee is maar het lost de onduidelijkheid niet op.
Van GVL bleek de 'G' van grondwerk een heel vaag onderdeel van het forum te zijn. Ook past het geheel niet goed bij elkaar. Momenteel is VD erg groot en valt longeren daar tussen weg, zoals jullie al duidelijk aangeven. Grondwerk valt er al helemaal tussendoor.
Wij zijn op het volgende uitgekomen:
VNA bestaat nu uit NH (Natural Horsemanship) en NA (Naturals). We denken dat beide fora beter tot hun recht komen als samengevoegd geheel, dus een enkel 'Van Nature' waar de NH trainingsmethoden, ideeën over het natuurlijk paarden houden, lichaamstaal en communicatie etc. aan bod komen. Eigenlijk onveranderd, maar samen onder één naam.
Voor GVL willen we de onduidelijke term 'Grondwerk' laten vervallen en kiezen voor een meer algemene noemer die verschillende trainingsvormen omvat. We denken aan 'Trainen vanaf de grond'. Hier passen de onderwerpen vrijheidsdressuur, longeren, lange teugels, en grondwerken dat niet aan Natural Horsemanship gebonden is, etc. Om een wildgroei en dus overlapping van de overige onderwerpen door het populaire vrijheidsdressuur te voorkomen denken we aan een centraal topic voor algemene en beginnersvragen over vrijheidsdressuur. Zo wordt herhaling en overlap zo veel als mogelijk voorkomen. Aansluitend willen we het ITP gedeelte opsplitsen, met een apart gedeelte voor VD en een apart gedeelte voor overig 'trainen vanaf de grond'.
Samenvattend zou het er zo uit komen te zien:
Van Nature (NH/NA samen) ---> Centraal topic: beginnersvragen Parelli
Trainen vanaf de grond ---> Centraal topic: beginnersvragen VD
- VD - ITP - TVG - ITP
Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen hierover.
Dank je wel voor de uitgebreide reactie. Even zien of ik het goed begrijp De theorievragen/topics over VD komen onder Trainen vanaf de grond, en dus samen met alle andere topics over de andere onderwerpen, terwijl de foto-fora wel opgesplitst zijn. Waarom in de gewone topics ook geen opsplitsing? Of is het de bedoeling dat alle "hoe leer ik dit of dit aan"-topic naar het centrale topic gaan (dan gaan jullie nog plezier hebben ).
En grondwerk volgens Parelli moet je vragen over posten bij Van Nature? Maar wat nu als ik met dubbele lijnen bezig ben, dit kan je zowel volgens Parelli als volgens zoveel andere manieren, en ik heb het idee dat de grens niet altijd even duidelijk is. Eigenlijk is alles van Parelli ook gewoon grondwerk. Ik kan me wel voorstellen als je een specifieke vraag hebt over 1 van de 7 games dat je op Van Nature terecht komt, maar ik zou doorgaans in Trainen vanaf de grond posten, omdat ik met vanalles tegelijk bezig ben zeg maar
Ik weet het niet goed, moet er nog even inkomen denk ik
Wat betreft lange lijnen, of je dit vanuit Parelli visie of vanuit bijvoorbeeld Piet Bakker doet maakt wel verschil. Alles met betrekking tot Parelli, Voest en ander dergelijke methoden mogen dus op van Nature (of hoe het precies gaat heten). Ben jij gericht dressuurmatig aan het lange teugelen/lijnen dan mag het bij Trainen vanaf de grond. Het is ook een beetje hoe je het zelf ziet. Op van Nature is het meer een algehele omgans- en denkwijze. Daar gaat het om communicatie. Waar het bij Trainen vanaf de grond juist om het trainingsaspect gaat.
Hmmja, ik bedoel meer .. Momenteel ben ik met Parelli bezig en wil ik op die manier ook verder werken met mijn pony's, maar ik wil ook dubbele longe, lange lijnen werk etc. doen, waarbij ik ook echt dressuurmatig wil trainen. Dit zal dan misschien niet helemaal volgens de Parelli-manier zijn, of eigenlijk ook weer wel, want de Parelli-manier op zich is eigenlijk puur dat je altijd begint met de zo kleinst mogelijke vraag en dit opbouwt (stieken zijn heel veel mensen dus op de Parelli-manier bezig ). Dus ja, ik weet niet waar het gaat eindigen, maar ik kan me wel voorstellen dat ik zit te denken "hoort het nu hier of daar thuis". Wanneer is iets echt Parelli en wanneer is het Piet Bakker of dergelijke? Als ik bezig ben met schouderbinnenwaarts, kan dit alleen volgens de echte dressuurmatige training? Of kan Parelli dit ook?
Snap je een beetje wat ik bedoel? Ik persoonlijk weet nooit waar ik thuishoor omdat ik overal wel wat van op pik en niet bij 1 ding of 1 visie blijf hangen. Nu dacht ik het makkelijker te krijgen door gewoon alles in het nieuwe gedeelte te posten (aangezien ik weinig tot niet aan VD doe, maar de rest wel). Maar nu ga ik het nog steeds niet weten Alhoewel het voor de foto-topics dan wel weer simpel is, daar is alles behalve VD toch gewoon 1 hoop hé? Maar als ik iets van informatie zoek .. Naja, ik weet het niet goed, misschien wijst het zich ook wel gewoon uit
Als je een vraag hebt over bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts met aanleuning, dus dressuurmatig, dan mag het bij trainen vanaf de grond.. Maar wil je iets weten over sideways over een balkje of bijvoorbeeld loswerken van Voest, mag het op Van Nature. Is het iets dat echt overlapt heb kies je de plek die jou het meeste aanspreekt. Vragen zullen vaak vrij specifiek zijn, dus ik denk dat je daar wel de juiste plek voor weet te vinden.
Hmmja, ik denk dat het zich inderdaad wel zal uitwijzen En anders zijn er nog altijd de mods om een handje te helpen, dan vraag ik het wel even voor ik wat plaats
Dan enkel nog de gewone topics over VD .. die komen dan nog steeds bij Trainen vanaf de grond? Want niet alles hoort bij beginnersvragen thuis lijkt mij. Gaan we dan niet houden wat we nu hebben (dat je dat ene topic met een longeervraag moet zoeken tussen alle kunstjes-vragen)?
Ik denk dat dat laatste 'probleempje' zich ook wel zou uitwijzen, en dat dat wel losloopt, ik heb ook mijn 'eigen stijl' en in mijn manier van grondwerken zit vast echt wel iets naturals, want ik doe een mix van alles wat mij aanspreekt.. maar ik vind mijzelf geen 'natural' en zou daarom ook niet snel daar iets posten.
De ITP-topic splitsen vind ik echt het meest positieve punt, ik zou zo blij zijn als ik weer lekker 'trainen vanaf de grond' fotos kan bekijken in plaats van dat ik alleen maar VD topics zie.. Die splitsing is mijn inziens echt super! En mag van mij gisteren nog doorgevoerd worden
Dat lijkt mij een fijne oplossing. Maar komen dan alle "Waar koop ik een blok" en "VD met of zonder voer" of "Help mijn pony wil niet op het blok" bij het centraal VD topic? Want anders denk ik dat de grondwerk vragen bij trainen vanaf de grond nog steeds verdwijnen.
'Grote' vragen kunnen gemakkelijk in een eigen topic, 'kleine' vragen staan deels in de FAQ (en tips daarvoor kunnen altijd aangedragen worden ) en kunnen in een centraal topic.
We willen proberen op die manier de 'niet-VD-vragen' niet te laten ondersneeuwen.
Anoniem
Geplaatst: 29-06-12 22:14
Maar zo is het nu eigenlijk toch ook al? Er staan al FAQ's en ik zie ook wel dat er topics gesloten worden omdat het in die FAQ's staat, maar toch staan er nog heel veel VD-topic de daar buiten vallen. En gesloten topics blijven ook staan toch (zakken vanzelf weg)? Dan raakt de rest nog ondergesneeuwd.
Waarom de keuze om de foto-fora wel te splitsen en de gewone informatieve niet? Gewoon dezelfde splitsing voor beiden lijkt me het interessantst, dus dan krijg je:
Van Nature (NH/NA samen) ---> Centraal topic: beginnersvragen Parelli
Trainen vanaf de grond Vrijheidsdressuur ---> Centraal topic: beginnersvragen VD
- VD - ITP - TVG - ITP
(het Van Nature heb ik laten staan, maar dat doet in mijn ogen voor de splitsing weinig ter zake, het is echt een splitsing VD - de rest die erg handig is denk ik...)
We zijn nu 4 maand verder en tot op heden is er helaas nog steeds geen splitsing en moet ik nog steeds eerst 1000x een vrijheidsdressuur topic aanklikken voor ik bij een longeertopic uitkom. Gaat de splitsing er nou nog komen of wat?
Je hebt helemaal gelijk; dit is gruwelijk blijven liggen tussen de andere beleidszaken en het dagelijkse modwerk. Daar heb ik geen excuus voor; het is gewoon stom dat het er zo tussendoor is geslopen
Ik zet het weer even hoog op de prioriteiten-lijst, zodat we hopelijk zo snel mogelijk met een meer concreet bericht kunnen komen.
Ben blij te lezen dat het weer op de lijst komt, nu hopen dat er echt iets aan gedaan wordt. De topics worden overspoeld met vrijheidsdressuur en nu blijft er geen longeertopic/grondwerk topic meer over helaas.. Denk ook dat zodra het gesplitst is meer mensen weer foto's van het longeren e.d. gaan posten. Ik plaats ze nu namelijk niet omdat ze binnen een uur zo op pagina 3 verdwijnen.
Anoniem
Geplaatst: 23-11-12 20:20
De splitsing is er! (geen idee of dat al lang is, zie het nu pas in ieder geval ).
Op het algemene In the picture-forum (Kantine) staat wel alleen de sub Vrijheidsdressuur. Blijft dat zo?
Achterom
Geplaatst: 23-11-12 21:22
Tot mijn schrik zag ik dat jullie NH hebben samengevoegd met VNA. Wat mij betreft is dat echt de doodslag voor NH op bokt, slecht overdacht moet ik zeggen. NH en grondwerk samen had ik nog wel begrepen. Maar NH en natural staan echt compleet los van elkaar. Jammer dat jullie hier voor gekozen hebben.
Dat is inderdaad ook hetgeen waar ik naar gekeken had, maar ik denk als het samen bij grondwerk zou zijn dat dit onderdeel te uitgebreid zou zijn? Allé, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven .. zoals het er nu staat zie ik het grondwerkgedeelte als 'traditoneel, klassiek' bezig zijn met bv. het lange teugelen ... Als daar dan Parelli-topics tussendoor komen die ook over lange teugelen gaan .. ik weet niet of dat zo handig is (ik ben zo ver nog niet dat ik kan zeggen of er veel verschil tussen zit qua manier van werken, maar ik neem aan dat het wel met een andere insteek gebeurd?).
Tsja, maar ik doe zeer zeker aan NH, maar ik ben geen natural. Ik vind met bit rijden niet sielugh, sterker nog, ik rijd met bit, boomzadel en mijn paard staat 's nachts op stal. En daar ben ik bepaald niet de enige in. NH bestaat grotendeels uit grondwerk. Dat er binnen grondwerk verschillende stromingen bestaan, daar is toch niks mis mee? Dat is met rijden niet anders, immers.
Anoniem
Geplaatst: 23-11-12 21:35
Ja, is ook wel zo Ik hoor ook helemaal niet in het natural-rijtje thuis .. (naja, wel bit- en boomloos, toevallig, en momenteel ook ijzerloos omdat ik in de winter toch qua buitenrijden niks doe, maar in het voorjaar gaan er weer ijzers onder .. dekentje op in de zomer, inentingen & wormkuren erin, .... ). Geen idee of het echt problemen gaat geven eigenlijk, heb het idee dat het hele natural-gebeuren toch niet zoveel topics heeft hier op bokt? Volgens mij gaan het hoofdzakelijk NH-gerelateerde topics zijn die je gaat tegenkomen. Denk ik dan..
En NH is grotendeels grondwerk, maar zeker ook rijden .. waar moeten die topics dan naartoe? Als je een vraag hebt over freestyle rijden ofzo (bij Parelli), ik zou het niet weten hoor .. tussen de praktijkproblemen durf ik dat toch niet zetten