Tot hoe laat in seizoen dekken? (geen stalpaarden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Tot hoe laat in seizoen dekken? (geen stalpaarden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 21:49

Tot hoe laat in het seizoen zouden jullie je merrie laten dekken..?
Zonder dat ze op stal moeten ( denk bijv. aan shet, haf, fjord, andere paarden staan vaak sowieso op stal..?)
Ik houd mijn paarden buiten, dag en nacht en ze hebben geen stal,
( alleen bomen aan verschillende kanten ter beschutting)

ik wil een veulen ook niet op stal, dan moet mams ook mee..

Als mijn merrie 25 aug. nog gedekt zou worden, dus ca. eind juli 2003 een veulen.. dan is het veulen begin november ( dan gaat echt de winter in..) 3 maandjes..

Ik geloof niet dat ik ze nog laat dekken nu, maar zijn er mensen die het wel doen en hoe zijn de ervaringen..?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 08:44

Wij zijn nu ook nog bezig. Het wil niet lukken met Berber, nog een week, dan hoop ik dat ze dan WEL drachtig is.
Anders zitten wij zo rond de zelfde datum en eigelijk vind het allemaal te laat worden.
Wij hebben dan wel weer een mogelijkheid voor een stal, maar die ligt behoorlijk ver van de wei, dan blijf ik wandelen met dat veulen Haha!
Ik denk dus dat dit de laatste sprong is geweest voor Aldericje.

Eigelijk heb je dus helemaal niets aan dit verhaal Haha!
Maar als je nog niet begonnen bent, zou ik mooi wachten tot volgend jaar. Kun je lekker in april beginnen, dan kan het nog eens een keertje niet aanslaan.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 08:47

wij laten onze shets tot ergens half/eind augustus dekken als ze terug komen, daarna stoppen we omdat het anders te laat word en daar hebben wij geen belang bij om de veulens in de winter te laten komen. Ze komen bij ons namelijk zeer zelden binnen te staan. Ja dit jaar heeft er een binnen gestaan omdat ze het veulen te vroeg had gehad en net op dat moment de lucht zich heerlijk opentrok Boos! Ze hebben het over leefd en het veulen is behoorlijk sterk geworden. Maar ieder zijn eigen mening over het dekken tot wanneer.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:15

Mijn merries zijn ook nog steeds niet drachtig.... Huilen Huilen Mika en Evien staan momenteel weer bij de hengstenhouder, Mika moet volgende week gescant worden om te zien of het nu is gelukt en Evien is gewoon nog niet weer goed hengstig geworden.... Huilen Huilen Die wordt donderdag gescant om te zien of de eitjes nu goed beginnen te ontwikkelen of dat ze misschien gespoten moet worden om de eitjes te laten rijpen......

Zelf ben ik ook nog heel erg aan het twijfelen.... Doe ik hierna nog een poging of stop ik ermee en zie ik het volgend jaar wel weer.....
Aan de ene kant denk ik, beter een laat veulen dan geen veulen, maar aan de andere kant zit je dan gelijk volgend jaar ook weer zo vreselijk laat in het jaar....Moeilijk hoor, bij mij kan alles wel op stal, dus dat is het probleem niet..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:20

Ik heb vorig jaar begin augustus een merrie voor het laatst laten dekken. Gelukkig was ze toen wel drachtig en heeft ze eind juni een veulen gehad (iets te vroeg) maar ik denk niet dat ik het nog een keer zo laat doe.
Ik kan ze wel op stal zetten en heb dan ook liever een vroeg veulen dan een laat veulen.
Dan heeft de merrie tijdens het zogen goed gras op het land. Ookal voer je ze goed bij, ik merk toch het verschil...

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 22:02

hmm...op zich 'prettig' te horen dat er meerdere merries nog niet drachtig zijn nu.. ben ik niet de enige.
bedankt voor de reacties tot nu toe!

Maar waar ik vooral nieuwsgierig naar ben zijn ervaringen van mensen die in het verleden een veulen hadden van ca. eind juli (geboren) en hoe dat ging in de winter..

Kijk, vorige keer hadden we een vrij zachte winter ( het wordt vaak pas echt koud vanaf december-maart) en mijn veulen was een erg gezond veulen en groeide erg voorspoedig, gezonde vetlaag, prima vacht, etc..
Zij is begin juni geboren en was dus bijna 2 maanden ouder dan een veulen van eind juli ( evt. volgend jaar).

Maar het zal in november maar 'es gaan hagelen etc en je hebt een
( misschien net wat minder ontwikkeld) veulen dat net 3 maanden oud is.. Wat dan..? Scheve mond

Mijn merrie is gedekt, maar is, net als de andere merrie die mee was naar dezelfde hengst, ook niet drachtig ( ik had al zo'n bang voorgevoel, doordat e.e.a. niet helemaal 'prettig' en naar m'n zin verliep, maar da's een ander onderwerp..) .

Nu dacht de DA ( gespec. in paarden-vruchtbaarheidsonderz.) te voelen dat ze misschien wel drachtig was geweest, maar het vruchtje afgestoten had..
In dat geval wordt mijn merrie de komende 3 maanden niet meer hengstig en houdt het sowieso op voor dit jaar.

Mocht ze nooit drachtig zijn geweest, kan ze over 4 dagen hengstig zijn
( spuitje) en dan is het dus eind augustus..
Ik dacht zelf eigenlijk dat dat nog wel kon, eidn juli een veulen.., maar mijn DA raadt het af. Zij denk dat de kans vrij groot is dat ze, samen dus, op stal moeten en dat kan niet hier thuis.

Weet wel dat ik volgend jaar ff een paar maanden eerder begin, ook al houd ik ook niet van vroege veulens..
Rond mei/juni vind ik de meest ideale tijd..