1 keer in de week rijden zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

1 keer in de week rijden zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-02 19:01

ook als ze de hele dag verder buiten staan

Never look back, because you can't change the past. Look forward with a smile, your future is bright, and everyday is a new beginning! Your you, and that's good enough.


chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:03

ligt eraan hoe oud je paard is vind ik en hoe zwaar je hem traind die ene keer

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:03

Ligt eraan alstie in de wei staat maakt het niet zoveel uit....sommige paarden staan alleen maar in de wei!

Marilyn stond 2 jaar terug ook alleen in de wei...dit jaar ging ik wel...eerst maar 1x in de week omdat ik naar school moest toen 2x en toen in de vakantie elke dag...

22 Januari verwachten we ons kleintje

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:03

als die verder wel genoeg beweging en aandacht krijgt

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:05

Het is alleen zielig als je die ene keer in de week het uiterste van hem vraagt. Zo werk je ziektes in de hand waar een paard niet blij van wordt (de veearts overigens wel).
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:05

1 keer in de week??? dat lijkt me niet echt goed voor zo'n pony, maar dat ligt eraan hoe lang je rijdt, en of ze erg bezweet is? waarom berijdt je haar maar 1 keer in de week dan?

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:06

ze kunne er de dag daarna heel stram en stijf van zijn, en ze kunnen er zelfs MAANDAGSZIEKTE van krijgen!! En dat is echt niet leuk, zeker voor je pony niet......

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:07

Waarom zou dat zielig zijn?
Het gebeurd mij ook wel eens dat ik een week niet rijd omdat ik geen tijd heb.
Ze lopen wel de hele dag samen in de wei en hebben ruimte genoeg (5hectare wei&bos) om zich te vermaken en zorgen zelf prima voor hun beweging Extreme duivel

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:09

zolang je niet verwacht dat je paard in topconditie blijft en zwaar werk voor je doet ja waarom niet lekker een uurtje ind e bak hobbelene of rustig een uurtje in de bak spelen krijgen ze dan niets van

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:16

ligt eraan, wat voor trainig je paard voorheen gewend is en wat voor soort paardje het is, sommige paarden kunnen er echt niet tegen om een tijd niet getraind te worden, terwijl andere er niet mee lijden. als je die ene keer niet helemaal tot het uiterste gaat hoeft het geen probleem te zijn, maar ik denk dat het beter is om hem vaker in de week licht te trainen dan een keer in de week zwaar......

alweer een jaar samen Lachen

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-02 19:18

het is een fjord en voorheen werd ze nooit bereden. Ik ga in dse vakantie en op vrije middagen wel elke dag hoor!!!

Never look back, because you can't change the past. Look forward with a smile, your future is bright, and everyday is a new beginning! Your you, and that's good enough.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:24

dan zou het wel eens niet zo goed voor het paard kunnen zijn, als jij in de vakanties en vrije dagen vrij actief rijdt dan is het niet goed om het paard verder stil te laten staan, een verzorgster is dan een betere optie als je je paard happy en gezond wilt houden!!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:07

Dat valt allemaal best mee. Zolang je paardje lekker buiten kan staan, beweegt ie zichzelf wel. Conditie kan je niet van hem vragen, maar je kan toch heerlijk buitenritjes maken hoor.

In de winter komt het ook regelmatig voor dat Isolda eens een week en soms wel twee weken niets doet. Ik ga dan daarna ook weer met haar rijden, ik maak dan gewoon een buitenrit. Niet al te hard, gewoon wat draven en een stevige galop.
Je merkt snel genoeg wat je paardje aankan.

Ik denk dat je paardje het juist heerlijk vind, lekker luieren in de wei en dan af en toe een leuke wandeling.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 08:57

ik heb mijn pony al zeven jaar en heb al die tijd meestal maar één keer per week gereden
omdat ze op 13km van bij mij thuis gestald stond, nu 16km
dit trouwens tot mijn grote spijt Huilen
(ff vermelden dat dit probleem de reden was waarom ik absoluut geen eigen pony wilde, maar ja dat heb je dan met ouders die er geen bal van afweten en toch willen doorzetten in hun verwennerij
Frusty Frusty Frusty )
die ene keer per week maken we gewoon een gezellig buitenritje van maximaal twee uur (tenzij ze wat meer getraind is in de zomer, dan wordt het wel eens wat langer), grotendeels rustig stappen, enkele stevige drafjes en een galopje
verder staat ze overdag de hele tijd op de wei samen met een engelse volbloed en twee shetjes; ze is de baas van de kudde en houdt zichzelf nog wat extra in beweging door soms ns achter de anderen aan te jagen
's nachts staat ze op stal
ik denk niet dat ze iets te kort komt
ik vind maar één keer per week dus best kunnen als het niet anders kan, maar het hangt er dan wel van af hoe je paard de rest van zn tijd moet doorbrengen

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 09:35

Idd, luister naar wat je paardje je aangeeft. Rijd op de dagen dat je wel rijdt, niet te overdreven fanatiek, zodat het dier er niets aan overhoudt, maar verder is er niets mis mee. Het paard haalt zijn eigen beweging wel in de wei en verveelt zich niet. Als je paard op stal zou staan hele dagen, was het veel ernstiger.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 09:41

Ligt eraan wat je die ene dag van dat paardje verwacht. Als het alleen om een beetje hobbelen gaat, dan moet het wel lukken. Maar als je die dag denkt dat je serieus kunt gaan trainen, dan zit je er behoorlijk naast en vraag je om serieuze blessures.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:53


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:56

nee. kunnen ze toch lekker genieten in de wei.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 10:44

Als je rustig aan doet en je paard/pony verder veel beweging krijgt, vind ik het niet zielig.

Toen ik nog op een handelsstal reed, kwamen de meeste paarden door de week nooit van stal. Alleen met rijden dus. Maar als ik met school zat, reed ik alleen in het weekend. Nou op zaterdag waren de paarden knettergek en probeerde je uit allemacht ze een beetje rustig te houden en op zondag liepen ze natuurlijk superstijf, omdat ze spierpijn hadden van zaterdag. Dat was echt heel slecht voor die dieren. Als ik vakantie had, reed ik ze vijf keer per week, dan zag je ze ook echt opknappen!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 11:12

Tja, jonge paarden en sommige fokmerries staan alleen maar in de wei en worden nooit gebruikt en dat vindt iedereen volstrekt normaal, dus waarom niet een paard 1 keer in de week rijden? Als je verder niet te veel verwacht en als ie niet alleen in de wei staat (want dat lijkt me dus wel een eenzaam bestaan), kan het denk ik best. Het lijkt me trouwens relatief wel een dure hobby worden dan!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 11:54

ik ken iemand die heeft een ouder paardje, 1x per week rijdt hij er les mee, gewoon heel rustig, niet te veel vragen, en 1x per week naar buiten, in tijden van geen les, is het dus 1x per week rijden, en niks zielig!
Beessie krijgt iedere dag een flinke poetsbeurt en veel aandacht, maar vanwege de leeftijd rijdt hij haar niet zoveel meer

hoeveelheid van rijden zegt niks, de manier waarop wel!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 14:49

Ik reed een fries een jaar lang 1 á 2x per week, nu vroeg ik nauwelijks wat alleen dat hij nette voltes liep en een beetje braaf was Haha!
Nu rijd ik om de dag, of iig ik doe iets om de dag Haha!
Volgens de vorige eigenaresse van Ewald hoorde ik dat hij erg chaggo word als hij langer dan 3/4 dagen aan het werk word gezet (achter elkaar) groot gelijk vind ik Haha!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 23:37

Anna-Jelly schreef:
Volgens de vorige eigenaresse van Ewald hoorde ik dat hij erg chaggo word als hij langer dan 3/4 dagen aan het werk word gezet (achter elkaar) groot gelijk vind ik Haha!


Dit vind ik altijd wel een grappige redenering - dat je paard 5 keer achter elkaar aan het werk wordt gezet als je 'em 5 dagen achter elkaar rijdt. Maar tussendoor doet ie wel steeds 22 of 23 uur niks toch?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: uiltje001 en 95 bezoekers