van koopwoning naar huurwoning

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

van koopwoning naar huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 13:25

Ik zit met het volgende idee te spelen.

Wij hebben nu een kleine koopwoning (vrijstaand dijkhuisje). Op zich een heel gezellig huisje, maar ik vind het gewoon te klein.
Pepper zijn verjaardag is in de zomer, dus die houden we buiten. Mijn verjaardag houden we altijd bij mijn schoonouders, omdat ik het thuis gewoon niet kwijt kan.
Het is heel erg onpractisch ingedeeld, dus kan nooit eens lekker schuiven met mijn meubeltjes. Alle kasten puilen uit, omdat ik mijn "zooi" nergens anders kwijt kan.
Pepper tuiniert graag, maar er valt bijzonder weinig te tuinieren Haha!
We hebben regelmatig ruzie met de gemeente omdat die de dijk niet onderhouden (wat wel hun werk is), en als het in de winter geijzeld heeft, kunnen we soms niet naar ons werk omdat we niet boven kunnen komen met de auto.
Ik heb alleen een douche, omdat ik een bad niet kwijt kan.
Onderhoudt aan de buitenkant van het huis moeten we allemaal zelf doen (kozijnen e.d.)
We hebben geen kabel, dus TV via de schotel
Klinkt allemaal verre van ideaal dus.
Ik weet dat de wachtlijsten voor een huurhuis lang zijn, maarja, hoelanger
Het enige grote plusplunt van dit huis is dat je dus lekker vrij zit

Nu zit ik te denken om ons in te schrijven bij de woningbouw vereniging.
Als ik bijv kijk naar het huis van mijn ouders:
Hebben een leuke badkamer, met LIGbad Haha!
Hebben boven 3 slaapkamers, en nog een zolder, een ruime woonkamer (ong. 2x zo groot als de onze), een ruime achtertuin en een klein voortuintje, de buitenboel wordt door de gemeente geschildert, en als er een lekkage is ofzo, knapt de woningbouw dat op.
Hun betalen aan huur iets minder dan wat wij aan hypotheek betalen, terwijl hun huis veel groter is.

Ik weet dat de wachtlijsten voor een huurhuis lang zijn, maarja, hoelanger je wacht met inschrijven, hoelanger het duurt voor je een huis hebt.
Wie heeft ervaring met overstappen van een koophuis naar een huurhuis?
Wie weet nog meer voor/nadelen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 13:32

Ik zou als ik jouw was niet overstappen van een koophuis naar een huurhuis. Ik zou proberen of het niet mogelijk is van het ene koophuis naar het anderen over te stappen. Een huurhuis komt niet naar je toe, iedere cent die je eraan uitgeeft is in principe verdwenen. Als je op je oude dag van die paar spaarcenten en je pensioentje nog een huur moet gaan betalen (die ook ieder jaar weer hoger wordt) hou je weinig over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:02

Maar je wist van te voren toch ook dat je kozijnen enz zelf moet.
Dat er geen kabel ligt enz.
Dat is 1 van de nadelen van een koophuis.
En is het dan ook nog een oud huisje zul je altijd wel wat moeten repareren.

Maar de voordelen zijn dus ook dat als je wat verbouwt je huis in waarde vermeerderd, je bij verkoop niet alles in oude staat hoeft te brengen.

Ik zou dus ook niet voor een huurhuis gaan, daarom hebben wij ook een koop Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 14:43

pepper had dit huis al voor ik erbij kwam Haha!

Een groter huis kopen is totaal uitgesloten met de huidige prijzen

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:32

Dan schrijf je je toch gewoon in ?
Kun je altijd nog weigeren tegen de tijd dat je wat aangeboden krijgt....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:47

Je kunt je ook inschrijven bij een heleboel gemeentes voor koophuizen hoor. En dan ben je minder duur uit...

Ik huur op dit moment, maar zou best willen kopen. Het gevolg is dat ik dan een paard of allebei paarden weg moet doen (ik ben vrijgezellig, dus moet het ook allemaal in mijn uppie doen) Je moet keuzes maken in je leven, en ik kies ervoor om de paarden te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:05

En ik weet niet wat voor bedrag jullie nu kwijt zijn? (hoef ik ook niet te weten hoor Lachen )
Maar laast in een ander topic over lonen, schrok ik toch wel heel erg van de genoemde huurprijzen.
Voor jezelf moet je dan natuurlijk ook kijken of je veel duurder komt te zitten of niet.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:31

ik heb wel een ideetje, maar of het iets is....?
Je schrijft je in bij de woningbouwvereniging. Veel verenigingen werken nu met het goudse model (ofzoiets). Wat betekent dat je punten (=aantal maanden dat je ingeschreven staat) spaart en je kan inschrijven op woningen die je aanstaan. Heb jij het meest aantal punten van allen die zich ingeschreven hebben op die woning, krijg jij de woning. Zo krijg je dus uiteindelijk iets wat je zeker wilt hebben.

als je uiteindelijk een huis kunt huren (3, 4, 5, of 6 jaren later, in a'dam zelfs 8 jaar!!! wachtijd), zet je je huis te huur. En laat diegene die je huis gaat huren, dezelfde huur betalen als wat jij betaaldt in je huurhuis. Zo hou je je huis, woont toch fijn en hebt niet meer of minder te besteden.
Of het zo werkt (met belasting bv), weet ik niet. Bedenk wel dat je een huurder dus zo goed als niet meer uit je huis kunt krijgen als hij/zij niet wil. En de onderhoudskosten alsnog voor jou zijn, maar dat zou je evt met de huurder kunnen overleggen?

hmm, als ik het nu doorlees denk ik niet of het wat is, maar toch post ik het maar.. wie weet zie je er wat in, of word je er ook creatief van Knipoog

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 23:06

Lis, dat idee werkt in theorie uitstekend, soms ook in de praktijk, maar of je er financieel aan uit kunt zolas jij sugereerd weet ik zo net nog niet. Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor het onderhoud van het huis, dat blijft je dus geld kosten, ook een deel van de woonbelastingen is voor de eigenaar. De vraag is of het huis zoveel huur op kan brengen dat je er alles van kunt betalen.

Aan de andere kant, ik ben alleen, heb een behoorlijk inkomen, ik kan bijna geen huis huren, tenzij in de onbetaalbare particuliere hoek. De huizen die hier worden aangeboden zijn of te goedkoop (max jaarsalaris) of men mag niet alleen zijn. Het enige waar ik met moeite voor in aanmerking kom zijn kleine apartementjes. Zie je mij al zitten, zonder tuin en vijf Land Rovers?

Blijf zitten waar je zit, verbouw het huis van boven tot onder en maak er iets leuks van is mijn advies Stef.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 23:21

verbouw het van boven tot onder, wordt moeilijk met een huisje uit 1920. We kunnen qua verbouwen geen kant op.
Oplossing zou zijn het zooitje plat gooien, en er een compleet nieuw spul naar onze smaken en wensen neerzetten, maar dat word (voor ons) onbetaalbaar

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 23:42

en zo'n noors houten huis dan, op die plek zetten? Is dat ook onbetaalbaar? Ik lees daar wel eens wat over, en het ziet er wel errrug leuk uit. Schijnt gewoon gebouwd en al, daar waar jij wilt neergezet te kunnen worden. Ik geloof dat die al bestaan vanaf €45.000. Ik ben niet zo goed in geld, dus heb geen idee of dat belachelijk veel is, of juist niet.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 23:53

stef schreef:
pepper had dit huis al voor ik erbij kwam Haha!

Een groter huis kopen is totaal uitgesloten met de huidige prijzen


Of je moet naar Tholen komen! Knipoog
Gezelli!

Ik sluit me aan bij Cassidy. Een huurhuis is leuk, heeft zeker zijn voordelen, maar elke cent die je betaalt ben je kwijt. Je koophuis op latere leeftijd met vette winst verkopen en dan pas gaan huren......

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 00:26

Zo'n Noors huis ziet er niet uit Misselijk

Ik ben op dit moment druk met het zoeken naar een kant en klaar huis wat we kunnen laten plaatsen op de plek van onze boerderij.
Het wordt of dat of toch doorgaan met verbouwen maar dat laatste zijn we af en toe flink zat aan het worden. Het kost handenvol geld, aan het eind van de rit ben je duurder uit dan nieuwbouw neerzetten.

Maar daar heb jij niets aan Stef. Ik denk ook niet dat je een vergunning krijgt voor zo'n huis op de plaats van je dijkwoning.

Wat je eventueel kan doen is inschrijven voor een huurhuis, als je een huis vind je eigen huis verkopen en het geld wat je overhoudt op een spaarrekening zetten met hoog rendement. Daar kan je eventueel ook het geld neerzetten wat je uitspaart bij huur in vergelijking met hypotheek.

Na een aantal jaren heb je dan een aardig bedrag bij elkaar en kan je op zoek naar een groter koophuis.
Er is wel een probleem: het zal niet meevallen om een huurwoning te krijgen terwijl je nog een koopwoning hebt. De meeste verhuurders zullen je onderaan de lijst zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 00:50

Het idee van verhuur van je eigen huis kun je aan de kant zetten (of aan de dijk in jouw geval Knipoog ). De ervaring leert dat dat meer kost dan dat het oplevert, tenzij je grootgrondbezitter bent en dat is niet het geval. Behalve je kosten, krijg je ook nog eea te zien op je aangifte en dat is waarschijnlijk niet opwegend tegen je renteteruggaaf op je hypotheek.
Persoonlijk zou ik niet zo gauw mijn huis verkopen, maar eerder bekijken of ik iets met de financiering kan doen om bijv. lasten te verlichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:44

Ik heb een huurhuis en wil ab-so-luut geen koophuis. Ik ga me toch niet m'n vakantiedagen opofferen aan het onderhoud van een huis waar ik toch nooit ben....
Ik heb riant de ruimte, doe er niks voor, alleen het wordt nooit van mij. Maar dat neem ik heel graag voor lief.
Heb jaren in een koophuis gewoond, en wil dat dus echt niet meer.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 12:32

Ik vind het ook geen verstandige stap om naar een huurhuis te stappen, daar bouw je niets mee op namelijk. Je kunt het huis inmiddels ongetwijfeld met winst verkopen. Vele mensen willen beginnen samen en iets opbouwen, en ze kunnen een huis gewoon niet kopen omdat het te duur is. Jullie hebben geluk dat je wel al kunt beginnen met iets op te bouwen. Misschien kunnen jullie je huis laten taxeren en voor dat geld ergens anders iets kopen waar het ruimer is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 13:04

ons huis is getaxeerd, en voor dat geld heb je echt geen enkele andere koppwoning. Ons huis valt inderdaad onder een "starters" woning.
Over dat je van geld niks terug ziet als je huurt, nu betalen we ook alleen rente (lossen niet af). Ok, dan krijg je wel wat terug van de belasting, maar toch.
Het gaat mij ook niet zozeer om de kosten, maar om de ruimte en het onderhoudt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:20

Dat moet je zien als een investering. Tegen de tijd dat je moet gaan aflossen, is het huis weer duurder geworden en woon je in verhouding goedkoper. DAt zul je met een huurwoning nooit hebben. Een huurwoning is doorgaans ook klein, heel vaak (niet altijd) in niet zo nette buurten, er is een tekort aan huurwoningen dus zul je op de wachtlijst moeten, ik weet niet voor hoe lang. VAak is het ook nog zo, dat de huur van een woning niet minder is dan een aflossingsvrije hypotheek.