Tinkers in de mode?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Tinkers in de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 19:47

Het valt me op dat er veel mensen zijn die ineens hard opzoek gaan naar een tinker of zelfs hun pony willen ruilen met een tinker.
eigenlijk vind ik het wel jammer dat dit gebeurt omdat je zo niet echt meer orgineel bent met je tinkertje.
ik kan me nog een herinneren dat ong. 6 jaar geleden bijna niemand wist dat er tinkers bestonden.
toen ik een tinker ging verzorgen was ik opslag verliefd met deze soort paarden en ben er dus meer info enzo over gaan zoeken terwijl de rest van de manege het maar een monster vond en nieteens op hem wilde rijden.

wat vinden jullie ervan dat tinkers steeds meer populair worden?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 19:54

denk dat het alweer een beetje aan het zakken is.
Eerst waren het haffies, toen tinkers, en nu barokke paarden. Helemaal niks mis mee op zich, alleen heb je inderdaad mensen die dusdanig met de mode mee willen lopen dat ze bij elke gril en nieuw paard willen, en het ze verder niet uitmaakt wat er met het andere paard gebeurt.
Maarja, zelfde op zich met shetlanders, mensen hebben weinig geld, dus kopen ze maar een shetje (die ze eigenlijk helemaal niet willen) om toch maar wat te heben

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 20:06

Ze waren ps geleden heel erg populair, nu ist wel weer minder ja.
Ik vind zoiezo dom dat je een ander paard in gaat ruilen voor bv een Tinker ofiets anders wat in de mode is!
Dan kun je blijven ruilen
Maargoed hé ik ben zelf ook gek van m'n Tink, dusja Haha!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 20:32

Ik heb ook een tinker, maar dat is zeker niet omdat dat 'in de mode' is, en veel mensen een tinker willen hebben nu..
Ik vind het gewoon fantastische paarden en ik zou m'n tinker dan ook nooit inruilen voor een ras wat nu weer 'in de mode' komt..

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 20:36

Ik ken iemand die kon haar paard (kwpner) niet aan.
Omdat het een nogal jong paard was, alleen ingereden en verder niet, en zij had niet veel ervaring.

Ze verkocht het paard en kocht een Tinker.
Bleek dus dat mensen haar vertelden dat dit een rustig paardenras was.
Ze schrikken wat minder snel ja, zijn koudbloeden en daardoor niet snel heet.

Maar dat neemt niet weg dat een onervaren iemand DUS zomaar een Tinker kan kopen en zonder begeleiding ergens bij een boer kan stallen...
Daarbij zijn er Tinkers die erg sterk zijn tijdens het rijden en nauwelijks te houden wanneer ze tijdens een buitenritje omdraaien en in enthousiast drafje terug gaan naar stal... *LOL*
Dat met die beginner ging dus een beetje fout, bleek dat ze de verzorging en rijden toch niet alleen kon en ze heeft hulp gezocht (gelukkig!) d.m.v. een ervaren iemand als verzorgster te nemen, en goed les erbij.

Maar goed, hierdoor blijkt wel weer dat sommige paardenrassen de hemel in worden geprezen, en dat veroorzaakt aardig wat misverstanden! Haha!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 20:38

Het is juist erg aan het dalen, vorig jaar was de rage het grootst, toen had iedere handelaar wel een paar tinkers, dat is nu niet meer zo.
Wel willen steeds meer mensen een mooie tinker, je hebt er nu eenmaal grote verschillen inzitten. Ook worden de prijzen steeds hoger.
Maar een tinkerveulen heb je echt niet snel verkocht hoor!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 20:45

bij de tinkerhandelaars merk je t ook, de verkoop is erg gedaald. Je hoort vaak dat het geld op is bij de mensen, maar volgens mij zijn de tinkers gewoon te duur geworden en is nederland bijna verzadigd met tinkers.

En sowieso.. "in de mode" t zijn toch geen kleren ofzo?????????

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 20:53

hmmm vandaag staat zwart bont me wel dus neem ik een tinker Haha!

achja intresseert mij ik ben trots op mijn meissie, en ik promoot t ras zo hard als ik kan Haha! ze zijn duur maar ze zijn t geld zeker wel waard. en wat dorine zegt het zijn hele brave en lieve paarden maar als je er niet mee om weet te gaan (onervarenheid enzo) dan gebruiken ze dat tegen je. ach ze zijn niet zo koeiig als dat ze eruit zien Lovers

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 21:10

hoeveel betaal je nu eigenlijk ongeveer voor een tinker? want ik kon mijn verzorgpony een paar jaar geleden voor 3000 gulden kopen en dat vind ik niet duur
ik vind het wel jammer dat er zoveel mensen zomaar een tinker kopen omdat een ander zegt dat het rustige beesten terwijl er behoorlijke krengen tussen zitten en ze zijn idd heel erg sterk.
dat er mensen zijn die tinkers promoten vind ik weer nietzo heel erg want diegene laten zien wat die beesten allemaal kunnen enzo en ik neem aan dat er ook wordt vertelt dat ze er wel hard voor moeten trainen om het ze te leren en niet zodat er mensen zijn die denken dat alle tinkers dat kunnen

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 21:23

De prijs van een Tinker is mede afhankelijk van zijn grootte. De pony-maat (1.45 - 1.55) is een stuk goedkoper dan de paarden.
Als ik op marktplaats kijk zijn de meeste wat kleinere Tinkers rond de 2000 euro.
Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van wat ze kunnen. Een Tinker die recreatief gereden is lijkt mij minder waard dan een Tinker die iets gepresteerd heeft, hetzij in het span of onder het zadel.

Zo groot als die van mij (1.64m) zijn er niet veel, daarom zijn ze ook een stuk duurder. Ben ik even blij dat hij nog niet zo groot was toen ik hem kocht Knipoog

En een beginnerspaard is het zeker niet. Ik had al meer dan 20 jaar paarden gehad, en nogal wat verschillende soorten en maten maar dit paard is voor mij een hele uitdaging. Gruwelijk eigenwijs is hij en ik moet hem soms met fluwelen handschoentjes aanpakken.
Die van mij heeft hoogstwaarschijnlijk ook nog ergens volbloed door zijn aderen stromen waardoor hij ook al niet superrustig is. Maar dat laatste vind ik niet erg want hij is heel erg voorwaarts en dat is alleen maar fijn. Staken zal hij nooit doen maar ik heb soms de grootste moeite om te voorkomen dat hij er vandoor gaat, stom genoeg probeert hij nooit om naar huis te rennen, hij wil gewoon graag rennen.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 21:23

mijne was ook 3000 gulden drie jaar terug maar toen waren er nog bijna geen tinkers hier!!! Iedereen dacht dat het een bonte fries was!!

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 21:41

Heb mijn Tinkertje 1,5 jaar geleden ook voor 3000 gulden gekocht. Waarom?? Omdat ik helemaal verliefd op hem was geworden Lovers Eerste ontmoeting met Tinkers was iets van 4 jaar terug denk ik... Ergens in Friesland...
Was een van de weinigen hier in de omgeving met een Tinker, dus kreeg wel allemaal vragen enzo. En op mijn oude manege staan nu inmiddels 3 Tinkers (Ik ben er nu weg)

nummer1: Vrouw met dochtertje waren helemaal weg van mijn pony, dus hebben zelf een 2,5 jarige Tinkermerrie gekocht. Zelf ingereden (moeders heet weinig ervaring, maar ok) Paardje heeft giga mok, wordt zo'n beetje elke dag gewassen, vreselijk verwend...
*Maar oooo wat is ze toch lief...... (Heb er 1 keer opgezeten, beestje is nu 3 als het goed is. Geen stuur, geen gas, geen rem.... vreselijk...)

nummer2: Lief vrouwtje, nix op aan te merken. Paardje loopt ook heel leuk, wordt ook nog door iemand anders gereden die er wel verstand van heeft.

nummer3: Vrouw zocht een rustige Tinker, omdat ze haar paard niet meer aankon. Koopt een 3 jarige ruin. Want hij was zo mooi en zo lief. Maar paardje kent dus nog nix. Ook zelf inrijden dan maar. Beestje schijnt nu veel te bokken, in het bos mensen eraf te gooien etc...

Aan de ene kant voel ik me wel een beetje schuldig. Ik was de eerste daar met een Tinker, ook een jonge en ook zlef ingereden. Die van mij was superbraaf daarmee, en heeft ook nooit een stap verkeerd gezet. Misschien heb ik ze dan wel een "verkeerd" beeld gegeven. Maar aan de andere kant, ik wist waar ik mee bezig was en zij dus blijkbaar niet.

Maar ff weer ontopic (:D) Tinekrs in de mode? Beetje, het was dus een jaartje terug erger, maar nog steeds worden er vreselijk veel Tinkers geïmporteerd, maakt niet uit hoe ze eruit zien, zolang het maar Tinkers zijn, worden toch wel verkocht... Als je sommige erbij ziet staan...

Mijn mening!!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:31

Ik vind het idd ook jammer....eerst was het WOW..heb je een tinker...dat zijn toch die hele mooie bonte paarden.
Nu is het: Ow...heb je een tinker...daar hebben we er ook drie van op de manege...
Oke..bij wijze van spreken dan.

Ik heb niet heel bewust gekozen voor het ras TInker, maar ik was opzoek naar een niet al te duur paard, kwam Tiko tegen, en was helemaal weg van hem. Ik heb voor Tiko 1750 gulden betaalt, inlc. nieuw halster en leadrope. Hij was alleen zadel en ruitermak, maar verder nog nauwelijks gereden, hij was toen 5 jaar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms wel spijt heb van mijn aankoop, had liever een iets meer bloed paardje gekocht. maar toch, ik kan nu, na twee jaar, moeilijk meer afstand van hem doen...dus hij blijft lekker bij me!

Vooral de luxere typjes zijn in de mode...die ook nog enige mogelijkheden in de sport hebben. Ik heb een kleine, compacte tinker (146) en daar is toch niet zoveel vraag naar!

xdominiquex
Berichten: 272
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: soest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:55

hoi hoi

Ik vin dhet raar als je erover praat dat paarden in de mode zijn het zijn geen kleren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Schijnheilig en tinkers......bij ons in de buurt zie je er niet veel maar ik houd ook niet zo van tinkers en dat haflingers in de mode zijn sorry hoor maar ik vind het allemaal onzin!!!

dominique

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:13

Haflingers zijn zo ook een tijd "mode"geweest!
Maar nu nog, hier in het dorp hebben verschillende mensen het afgelopen jaar een haf aangeschaft (waaronder ik Knipoog )
Het is gewoon, da zien ze het bij iemand anders, vinden het een leuk paard, en willen ook zo'n paardje!
"mode"...

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:56

een jaar geleden was ik op de paardenmarkt in hedel en het stikte er van de tinkers!!!! tinkers zijn idd erg populaire paardjes. Ik persoonlijk heb het altijd leuke paardjes gevonden, ook al toen ze nog niet populair waren. ik vind het trouwens heel fout om een tinker te kopen omdat ze "zoveel makkelijker zijn als warmbloedjes"die zullen er bij zitten jah, maar er lopen ook hete hitten tussen. elk karakter is toch weer anders he!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 12:10

xdominiquex schreef:
hoi hoi

Ik vin dhet raar als je erover praat dat paarden in de mode zijn het zijn geen kleren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Schijnheilig en tinkers......bij ons in de buurt zie je er niet veel maar ik houd ook niet zo van tinkers en dat haflingers in de mode zijn sorry hoor maar ik vind het allemaal onzin!!!

dominique


volgens mij snap jij het begrip mode niet
mode is alles wat op dat moment erg populair is of dat nou kleding is of een paard (ook dus interrieur, eten, uitgaansgelegenheden enz.)
en tinkers en haflingers zijn wel degelijk in de mode (geweest) want dat zijn dus de rassen die je nu vaak op de paardenmarkten ziet en op straat enzo....over een paar maanden zijn misschien wel ineens de simpele bruine paarden in de mode en verdwijnen de tinkers weer

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 13:38

Nou hier niet hoor Lachen Ik vind Tinkers leuk om te zien, maar om te hebben neuh...voor mij dus geen Tinker! Er gaat NIETS boven een Paint Lovers

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:11

ik wou net zeggen als die tinkers allemaal zo braaf zijn dan is die van mij geen tinker!!! ( ondanks de 2e premie) want ik ben zelden zo een draak van een paard tegen gekomen, nadeel vd tinker als ze eenmaal gaan dan hou je ze echt niet meer tegen Tong uitsteken die van mij niet in elk geval maar tsja het is en blijft gewoon een topknollie!!!

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:12

wij hebben eerst een kwpn-er gehad en schat van een beest je kon er lekker me knuffelen, maar het rijden ging minder hij was groot en sterk en het ging niet zoals wij het graag zouden willen, met heel veel verdriet (en dat heb ik nog steeds dagelijks) hebben wij hem toen toch maar verkocht, en we gingen op zoek naar een nieuw paardje hij moest kleiner zijn maar het belangrijkste hij moest heeeeeel erg lief en braaf zijn, mijn moeder wilde al vanaf kleins af aan een bonte dus we gingen op zoek naar een bonte, toen raden ze ons aan om eens naar een tinker te gaan kijken en dat hebben we toen gedaan en al snel waren we helemaal gek van de tinker, we hebben toen een tijdje gezocht want het moest wel het perfecte paardje worden omdat we wisten hoe het voelt om je paard te verkopen en dat wilde we niet meer, uiteindelijk hebben we quinta gekocht en daar zijn we nog steeds superblij mee en die gaat noooooooit meer weg!!
dus er zullen wel een aantal mensen zijn die de tinker als modepaardje zien, maar ik denk dat de meeste mensen een tinker kopen omdat ze superbraaf zijn.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:13

Op zich heb ik er niet heelgrote problemen mee dat tinkers in de mode zijn/waren.
Het was altijd wel leuk, dat je iets aparts had maar goed, niets aan te doen.
Wat ik wel heel jammer vind is dat veel mensen een tinker kopen, omdat dat zulke rustige makkelijke beestjes zijn. Ten eerste zijn ze natuurlijk niet allemaal rustig. (tiko wel trouwens). Maar ze zijn zeker niet makkelijk, ze zijn super eigenwijs en heel sterk. Als Tiko makkelijk is, wil ik nooit iets met een heel moeilijk paard te maken krijgen!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:29

je kan met een tinker nog steeds iets aparts hebben... moet je gewoon langer zoeken. Zelf maakt het me niet zo uit hoe andere mensen mijn paard vinden, voor mij is ze toch de beste en de mooiste!!

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:31

en voor de keurders ook he esme Party!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:00

Idd kan je met een tinker nog steeds iets aparts hebben.
Maar het maakt me verder ook niet zo veel uit. Tiko blijft Tiko

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:37

ik vind dat je een paard niet koopt omdat hij 'apart' is, iniedergeval ik niet, en ik denk dat als je een tinker koopt je meer kans hebt dat ie mak is dan wanneer je b.v. een arabier koopt.