'n dekkende Olof 315 & Inseminatie Maaike, deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

'n dekkende Olof 315 & Inseminatie Maaike, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-02 16:03

Heden morgen morgen moest Maaike helaas voor de derde keer naar de hengstenhouder omdat zij nog steeds niet drachtig bleek te zijn. Vandaag zou ze dus opnieuw geinsemineerd worden met vers sperma. Afbeelding Voor mij een reden om mee te gaan en dit vast te leggen op de gevoelige plaat.
Wanneer jullie alle drie delen zien van deze fotoreportage, dan zien jullie wat er precies gebeurd wanneer een paard wordt geinsemineerd met vers sperma. Afbeelding En verder.. hopen we natuurlijk dat er volgend jaar een jonge Olof wordt geboren. Donderdag gaan we er overigens weer heen om te kijken of het eitje al weg is. Wanneer dit het geval is, gaan we natuurlijk extra duimen. Is dit niet het geval dan wordt ze wellicht nog een keer geinsemineerd.

Overigens heb ik ook nog de koppie's van vier andere dekhengsten op de gevoelige plaat gelegd. Dat zijn: Fetse, Nanno, Gradus en Karson. Deze foto's plaats ik nog wel even in een ander topic.


Fotoreportage deel 1: [ITP] 'n dekkende Olof 315 & Inseminatie Maaike, deel 1
Fotoreportage deel 3: [ITP] 'n dekkende Olof 315 & Inseminatie Maaike, deel 3



Hier wederom een standfoto van Olof na het dekken. Helaas een beetje donker, maar hieronder plaats ik nog een wat duidelijkere versie die ik wat lichter heb gemaakt en Olof iets beter te zien is. Het scheelt niet veel, maar alle beetjes helpen toch? Haha!

Afbeelding
Afbeelding

In de spermakoker zit dus een plastic zak met daarin een potje. Daarin komt dus het sperma van Olof terecht.

Afbeelding

Hieronder rechts het potje met sperma van Olof en links de maatglas waar het in sperma in moet.

Afbeelding

Maar... eerst wordt het sperma nog gefilterd. De viezigheid van het sperma blijf dan in het gaasje zitten.

Afbeelding

En klaar is het.. bijna 200 ml schone sperma is er over gebleven. Olof had er blijkbaar heel veel zin in, aangezien er normaal gesproken maar de halve hoeveelheid aan sperma is. Overigens wordt ongeveer de helft hiervan gebruikt voor de inseminatie van Maaike. De rest wordt verdund en gebruikt als diepvriessperma.

Afbeelding

Terwijl een gedeelte van het sperma in spuiten wordt gedaan en de inseminator haar voorbereidingen treft houd Frits alvast Maaike haar staart opzij.

Afbeelding
Afbeelding

En de inseminator brengt een lange dunne buis (een soort jumbo rietje) bij Maaike in en spuit hierdoor de eerste lading van Olof zijn sperma.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Honeybee op 20-08-02 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 16:07

Jeminee, wat zeiden ze ervan dat er zo'n fotoreportage van werd gemaakt?

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-02 16:23

Van tevoren heb ik al om toestemming gevraagd voor het maken van foto's van Olof tijdens het dekken. Dit was geen enkel probleem. Later heb ik ze nog gevraagd of ik het gehele inseminatieproces mocht vastleggen en ook dit was geen probleem. Evenals het feit dat ik dit openbaar zou laten zien. Ze vonden het wel leuk.

Erg fijne en vriendelijke mensen dus. Lachen

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 17:37

echt gaaf om het echt eens te zien!
ik heb het zelf ook dit ook geziena lles!

maar het is ook leuk om het nog eens na te zien op foto's

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 17:41

Wat cool zeg dat je van alles foto's mocht maken!!!
Heel interesant om is zo te zien hoe dat allemaal gedaan word!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-02 21:15

Het is zeker leuk om te zien hoe dit in zijn werk gaat. Het insemineren zelf en een natuurlijke dekking heb ik vaak genoeg gezien, maar niet alles wat erbij komt kijken. Een prettige ervaring, al zeg ik het zelf Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:42

Toch moet ik zeggen dat ik het niet heel erg smakelijk vind als je net je ontbijtje weg probeert te werken Haha! Haha! Haha!


Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:50

op naar reportage 3

Suus van HC de Hoeve -> L1
Louisiana Lady -> L2
Mystique -> M2

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:39

leuk hoor

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:44

ja je ontbijt gaat eraan, vooral als er melk bij is Haha! Haha!
maar verder wel reuze interessant, ik heb nog nooit een dekking gezien
alleen een hengstige merrie die op een andere merrie sprong maar dat telt niet he!
Haha!

Enya - Daya :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Milow2018 en 50 bezoekers