ontwormen geen zin als je niet alle paardjes doet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

ontwormen geen zin als je niet alle paardjes doet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 08:54

Ik ontworm Toscar gewoon regelmatig,
Maar de shetlander en veulen van de stalhouder, die worden eigenlijk nooit ontwormd (die boeren gaan daar gewoon heel anders mee om)

Heeft het ontwormen van Tos dan wel zin? Of moet ik het vaker doen?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 09:00

Het is inderdaad minder effectief omdat de andere paarden wel wormen hebben en zo Toscar telkens opnieuw besmetten, vaker dan jij er tegenop kan ontwormen..
Ik zou het in elk geval wel blijven doen aangezien hij dan toch een keer in de zoveel tijd even wormvrij is.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 14:05

maar heeft het dan wel nut?
Is het niet gevaarlijk ofzo?

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:06

het heeft toch zeker nut maaar je hebt gewoon kans dat ze net zo snel terug komen omdat de anderen ook besmet zijn en in de buurt staan.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:08

wel blijven doen hoor!!!!!! idd ze komen misschien wel eerder terug doordat de andere pony's ze hebben. maar als je stopt dan krijgt hij alleen maar meer wormen

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 14:11

ik blijf het ook zeker doen!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:35

Niet stoppen maar erg veel nut heeft het niet als ze bij elkaar in het land staan.
Eigenelijk heeft het ook niet geweldig veel nut als je je paard niet verweid na het ontwormen.
wormen worden uitgepoept en met het gras weer opgegeten, vervolgens leggen ze eitjes in je pony etc.
Ik weet niet precies hoelang een ontwormingsmiddel werkt en hoe hard de wormen over het eitje/worm worden doen.
maar de wormen in jouw pony gaan dood maar dan wordt ie meteen weer besmet door de andere pony's en door de wormen die al in de wei aanwezig waren.
wij zetten ze dus na het ontwormen meteen in een andere wei die al een tijdlang paardvrij is geweest.
Ik weet wel dat veel mensen daar niet de mogelijkheid toe hebben daarom is tegelijk ontwormen van alle paarden ook best belangrijk.
op de stallen waar ik ben geweest hier in apeldoorn deden ze het ook altijd allemaal op 1 dag

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:08

Daarom blijven bij ons op stal de paarden 2 dagen binnen nadat ze ontwormd zijn om daarna het land op te gaan. De wormen worden dan lekker in stal uitgepoept i.p.v. op het land.

Volgens mij is het ook zo dat als jij je paard wel ontwormd en de andere paardjes die erbij staan op het land niet zijn ontwormd er wel veel wormen naar binnen komen bij het eten. Ik zou dan je eigen paard een extra goed ontwormingsmedicijn geven. Als het goed is worden dan die paardjes van die boer ECHT ziek! En die van jou niet!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 19:21

Tos staat nu alleen, (merrie staat met veulen aan de andere kant van het land (1000 meter tussen!)
Binnekort gaat hij weer op een ander stuk, dus daarvoor nog ff ontwormen... goed dat het weet!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:47

Mijn jonge paarden hebben een poos in een land gestaan tussen paarden die niet ontwormd werden. Ik heb toen aan de dierenarts gevraagd wat ik moest doen ivm ontwormen. Volgens hem kon ik het beste EQUEST geven omdat dat ook de larvan dood maakt en vrij goed en lang werkt zodat mijn paarden in ieder geval redelijk beschermd waren en minder wormen zouden krijgen dan de anderen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 08:38

Ik heb eigelijk hetzelfde probleem als jij met Udinde. Omdat zij nu met zoveel paarden van verschillende eigenaren staat, is zij soms de enige op dat moment die een spuit krijgt.
Zij wordt dus ook vrij snel weer besmet door de andere paarden.
Maar goed, onder het mom van: Beter iets, dan niets, ontworm ik haar toch.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 09:46

Ja, blijft idd lastig. Ik moet het eigenlijk ook eens voorstellen op onze stal om allemaal tegelijk te gaan ontwormen, misschien valt er dan wat te regelen. Want bij ons ontwormt ook iedereen zijn eiegn paard en niet iedereen is er even netjes in. En ik geef eerlijk toe, bij mijn verschilt de tussentijd ook enorm. Ene keer zit er 8 weken tussen, andere keer wel 16 *oops*.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 12:53

Tiko wordt wel altijd op tijd ontwormt. Maar lang niet alle paarden bij ons op stal volgens mij. In ieder geval niet allemaal tegelijk.
Maar het kan in ieder geval nooit kwaad om hem te ontwormen!