rijbewijs dilemma

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

rijbewijs dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-02 10:42

Haha, het speelt weer! Haha!
Ik 'moet' mijn E nog halen, heb nu een halfjaar mijn B en skeur een uurtje per week rond, dat gaat best goed (behalve dat ik alles te snel wil), en ik moet ooit nog mijn E halen, liefst gister dan vandaag, maar ik wil wel een redelijke kans van slagen hebben.
Toen ik net mijn rijbewijs had moest ik van mijn vader maar eens proberen met de trailer achteruit te rijden (moeilijkste wat er is, leuk paps!). Dat ging helemaal verkeerd, ik kreeg m eigenlijk niet normaal recht achteruit (wist niet dat dat zo moeilijk was), maar van t weekend weer geprobeerd en na 5-10x steken (heen en weer rijden dus) had ik m redelijk netjes gewoon op de plek. Ging veel beter dan de eerste poging (heb niet geoefend). Mijn mams vond dat ik gelijk maar mijn E moest gaan halen, maar ik ben veel te bang dat het net als met mijn B gaat, dat was één grote ramp (3x examen en net an slagen).
Ik vraag me dus af of het verstandig is om nu al te beginnen met mijn E, ik wil wel graag, maar ik wil ook niet eindeloos bezig blijven, zeker omdat dit even een duurder geintje is. Zit dus heel erg te twijfelen of ik nog een halfjaar moet wachten of me toch maar op moet geven, ik kan natuurlijk altijd na de eerste les oid zeggen dat ik het later weer probeer, ik hoef geen hele cursus af te nemen...
Dilemma dus, iemand nog wijze woorden? Verward

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:47

Als het dringend hoeft zou ik zeggen: Probeer wat vaker te rijden zodat je met meer vertoruwen de weg op gaat. Dan gaat dat E-rijbewijs gemakkelijker. En bij achteruitrijden er om denken dat je niet teveel stuurt Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:48

Voordat ik mijn dagcursus voor mijn E deed, heb ik al heel wat kilometertjes met de trailer achter de jeep afgelegd. Je leert jezelf wel fouten aan, maar je krijgt wel het gevoel hoe je moet sturen.

Als ik jou was, zou ik dus toch nog wat oefenen met achteruit rijden, zowel recht als in een bochtje.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:50

Op eigen terrein oefenen met trailerverrichtingen! En verder het gewone rijen is niet zo heel veel anders (schijnt).
Rij niet te voorzichtig met afrijden, dat wordt vaak bestraft als 'te onzeker'. Beter zeggen dat je het E nodig hebt voor je werk (o.i.d.) en lekker rondscheuren. Je weet zelf wel beter (dat je met een paard rustig moet rijden.
Er is hier al een heel topic over geweest, jaartje geleden ofzo. 'k zal eens zoeken voor je.

:evaw:

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:51

blijven oefenen en de trailer in de gaten houden met achteruit steken!!!! Altijd tegen sturen dus en niet te grof natuurlijk (like me met mijn trekkerrijbewijs, zat namelijk in de bosjes *LOL* ) Enne flink wat km maken met trailer ja, leer je het het beste!


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:54

Ik zou eerst zorgen dat ik meer rijervaring kreeg, want je hebt eigenlijk pas na een jaar veel autorijden echt wat ervaring. Als je verantwoord met een paard op stap wil, vind ik dat je echt genoeg ervaring moet hebben. Dus ik zou wachten.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-02 11:26

thx.
Ik durf niet met de trailer op pad, of hij nou leeg is of niet, ik wil echt eerst een cursus gedaan hebben of het rijbewijs hebben. Ik vind het gewoon onverantwoord om te doen. Als ik mijn rijbewijs heb durf ik wel de openbare weg op, maar daarvoor vind ik het gewoon een te groot risico, zelfs al zou mijn vader '(úren getrailerd) erbij zitten. Ik zit ook nog helemaal niet te wachten op een nieuw examen, ben net van de bibbers af van mijn B, dat was echt een ramp en daar zit ik nou niet bepaald op te wachten Scheve mond
Idd, ik vind ook dat ik niet onervaren met paard in de trailer moet stappen. Het zou ook niet direct om het met paard en trailer op stap gaan gaan, mijn vader rijdt nl altijd de trailer omdat die van ons een paar keer de trailer flink verbouwd hebben (hoef ik ook niet achter t stuur te zitten). Toch wil ik het wel halen om dan bijv. met n aanhanger naar de voederhandel te kunnen rijden oid. Het nare is dat je het wel kunt halen maar het nauwelijks gebruikt, tenzij je elke week op stap gaat. Ik blijf sowieso thuis oefenen. En misschien dat ik eens een eenmalig lesje neem om te kijken hoe het gaat, of ik zelf peentjes zit te zweten of niet en of de instructeur vind dat ik het al wel of niet kan.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:21

Ze letten bij je E examen niet op de B rijbewijs eise. Je kunt dus in principe niet zakken als je een voetganger geen voorrang verleent. Dat scheelt al weer een beetje stress.

Ik vond het juist zo lekker dat het autorijden totaal geen probleem was, ik hoefde alleen op de trailer te letten. Ik rij al 8 jaar lang elke dag. Als je nog niet relaxt bent met alleen de auto dan denk ik dat het een stuk lastiger is.

Ik zou dus pas beginnen met mijn E als rijden met de auto peanuts is voor je.

De bijzondere verrichtingen gewoon bij jullie thuis oefenen dat is alvast mooi meegenomen.

En ik zou zeker niet gaan rondscheuren met die aanhanger dat wordt echt niet op prijs gesteld hoor. Ik heb gewoon wel verteld dat het voor mijn paard was en daarom vonden ze mijn rustige rijstijl prima. Ik rijd niet sloom maar scheuren met een aanhanger is gewoon gevaarlijk.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:32

Ik had 4 maanden m'n B (in één keer geslaagd), en heb daarna in één keer m'n E erbij gehaald. Supermakkelijk! Achteruit rijden vind ik niet moeilijk, bochtje achteruit ook niet, maar juist het gewone rijden vind ik lastig. Iedere bocht moet je denken van; 'extra ruim maken, kont kijken, enz...'

Maar ik vind het ideaal dat ik het heb! Lekker rondcrossen met die knol, en lekker onafhankelijk.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:25

Het mooiste is natuurlijk als je al met 1 vinger in je neus die auto onder controle hebt Tong uitsteken , en lekker thuis wat oefenen is ook top ! Lachen

Ik heb eerst vlot m'n B gehaald en ben daarna voor A licht (motor) gaan rijden . Pas met 21 jaar mag je op een zware motor en dat wilde ik eigenlijk liever omdat dat gewoon stukken lekkerder rijdt Cool

In de tussentijd heb ik een proefles genomen voor E achter B.
Ik had de auto van m'n vader waar ik in rijdt toen al helemaal door , maar het is een beetje een apart ding sinds de gastank eruit is , hij maakt eigenlijk stationair te weinig toeren ,en je moet dus wat gas geven zodat hij niet uitvalt.

Ik moest tijdens die proefles in een superdeluxe stads-jeep zegmaar rijden , maar daar zat ik dus elke keer van te voren gas te geven voordat ik optrok en dat vond die instructeur niet zo leuk Knipoog ...dus moest toch weer opnieuw zijn auto leren kennen...tja wat dat betreft, als jij het ook in een andere auto moet gaan doen dan heb je er niet superveel aan als je met de jouwe alles kunt.
Scheelt wel natuurlijk, rijervaring , maar het aanvoelen is toch anders, misschien alleen niet zo extreem als in mijn geval was Haha!

Proefles is leuk :moet je gewoon eens doen Lachen
Kan die instructeur je meteen zeggen hoeveel lessen dat je nodig zou hebben , en of het verstandig is om te wachten evt.

Alhoewel ze dat niet snel zullen zeggen denk ik Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:44

Ik heb vandeweek voor de 2e keer met de trailer gereden. Eerste keer was rondje Zoetermeer (helemaal alleen) en vandeweek ben ik naar Woerden gecrost (onder begleiding van chauffervriendje met BCE).
Nou het achteruit steken nog en dan ga ik het ook maar eens aanvragen.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:56

Dit dilemma heb ik ook! Ik wil graag mijn E halen maar heb pas 2 dagen mijn B..... Ik dacht aan de kerstvakantie, dan heb ik wat meer ervaring hoop ik.

Volgend jaar wil ik voor mijn rijbewijs C op, dat wordt nog moeilijker maar ik heb het nodig voor mijn ambulance opleiding....

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:58

Manda, mijn ex is ambulance verpleegkundige en je hebt alleen je B-rijbewijs nodig, hoor.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 07:22

ik hoop dat ik ind e herfstvakantie tijd heb om mn e te halen. maar als ik jou was zou ik nog even wachten. je klinkt nog erg onzeker over jezelf en een uurtje per week rijden vind ik vrij weinig. het is toch een boel geld als ik jou was zou ik gewoon nog vaker oefenen met achteruit rijden en vraag dan of je vader naast t raampje meewil lopen kijken en aanwijzingen geven. zo leer je t meteen goed.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 07:38

Manon 2 schreef:
Ze letten bij je E examen niet op de B rijbewijs eise. Je kunt dus in principe niet zakken als je een voetganger geen voorrang verleent. Dat scheelt al weer een beetje stress.


Dat is niet helemaal waar. De vriend van Belker is gezakt omdat hij niet goed schakelde. Met de vrachtwagen letten ze ook gewoon op voorang e.d. dus ik neem aan met de trailer ook.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 07:48

Kinta schreef:
Manda, mijn ex is ambulance verpleegkundige en je hebt alleen je B-rijbewijs nodig, hoor.


dat is tegenwoordig veranderd. De eisen zijn nu dat je rijbewijs C nodig hebt. Ik weet het zeker, het stond op de eisen en bij het CBR zeiden ze het ook..... Ik zal het nog eens navragen op school.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 08:28

Oke, dan zal het inderdaad veranderd zijn. Wel gek, want rijbewijs C is voor vrachtwagens en zo gigantisch is een doorsnee ambulance ook weer niet Knipoog ! Wanneer ga je starten met die opleiding?

Oh ja, Laui ik zou als ik het zo lees gewoon nog even wachten. Je zegt dat je nog niet zou durven rijden met de trailer, waarom dan al het rijbewijs halen? Gewoon nog even veeeeel ervaring opdoen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-02 09:09

Ik durf niet zonder rijbewijs met trailer te rijden, da's wat anders. Als het moet rijd ik zo met de trailer weg, no problem. Ik vind het alleen niet verantwoord om met de trailer op pad te gaan, of het nou wel of niet zou mogen. Het is niet direct een kwestie van durven, maar van verantwoord bezig zijn. Ik vind het een veiliger idee om het al eens gedaan te hebben in een situatie waar minder mis kan gaan, met een instructeur dus.
Hier in de buurt is bovendien ook niet de ideale omgeving om te oefenen met een trailer, niet echt rustige landweggetjes oid en bovendien rijdt men hier behoorlijk hard.
Het probleem aan mijn rijstijl is waarschijnlijk dat ik veel te zeker ben van mezelf, het gaat niet mis en ik heb het idee dat ik alles overzie. Het gevaar schuilt hem daar in, ik wéét namelijk dat als je je rijbewijs net hebt je niet zo heel erg veel inzicht hebt en alles overziet.
Dat uurtje per week zal ook wel meevallen, in het begin reed ik elke dag en ik ben ook al regelmatig verder weg geweest, lange ritten dus.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 10:07

Jullie hebben het steeds over veel oefenen met de trailer, maar wanneer je geen E-rijbewijs hebt, ben je ook niet verzekerd! Als je dus een ongeluk veroorzaakt en iemand het ziekenhuis inrijdt, kun je daar je leven lang voor gaan betalen!

Zelf heb ik het E rijbewijs gehaald dmv een dagcursus (ongeveer 900 gulden, inclusief examen). Ik vond het zelf ideaal, want je hebt een dag de tijd om aan de auto te wennen. Ik had toen al wel een jaar mijn B.
Van te voren had ik al wel geoefend met bochtjes achteruit, maar mijn moeder kon het echt niet duidelijk uitleggen, dus was ik bang dat ik het nooit in 1 dag onder de knie zou kunnen krijgen.

Als je echter een goede instructeur hebt, die je net even een paar goede tips geeft is het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk....
Vooraf waarschuwde de examinator me dat ik niet moest gaan rijden als of ik 2 paarden achterin had staan, maar gewoon vlot doorrijden!
Achteraf zei hij nog lachend dat ik toch wel een half paard achterin gehad had Tong uitsteken

En ze letten er echt wel op de vereisten voor je B, dat betekent namelijk gewoon dat je veilig moet rijden en dat moet je dus zeker met een trailer!!! Als je een fietser over het hoofd ziet, zak je dus echt wel!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-02 10:11

verkeersregels zijn verkeersregels, die moet ik tegen die tijd nog maar eens doornemen denk ik Haha!
Ik begrijp wel dat ze liever niet zien dat je je E haalt voor een paard, met paard achterin is nl wel even iets anders dan met een lege aanhanger (zonder levend wezen iig). Ik zou zeggen dat je daarvoor toch echt beter moet rijden dan zonder zeg maar. Ik ga dat zekerweten niet zeggen, als ik het heb ga ik gewoon rustig oefenen en dan zie ik wel wat het rustigste paard is tegen die tijd, die laad ik dan in en dan ga ik eens fijn rondjes door de buurt crossen!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 12:49

rijbewijs voor me aanhanger was 1 les van 3 uur eerste keer gezakt had me zonne bril op 2x had ik em en ik deed et een maand na me auto-rijbewijs omdat ze me hadden gezegt dat de regels er dan nog in zitte klopt wel want ik rij nu echt niet meer volgens de regels..

The day that we first met , the angels whispered: Perfect
-http://www.stalvandekooidijk.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cubby_, blondies, CarpeDiem_, claudtje, Flew, gerlindie, GoogleAdsense, Grainey, HELder, IASCrawler, Ipsiedipsie, JoyenUnory, manubres, MoniqueT, nafkedemi, NinaZ, Room_Soesje, RoronaZorro, Roulette_, SentiBot, Sintara, Switch2016, Vuri en 76 bezoekers