Vraagje voor de fanatieke dressuurruiters

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Vraagje voor de fanatieke dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-02 16:56

Dus de échte dressuurruiters die zo ongeveer elk weekend wel een wedtsrijd hebben o.i.d.
Rijden jullie wel eens buiten of maken jullie wel eens een sprongetje?
Ik ben zelf voor afwisseling, maar ik was met iemand aan het chatten die de hele week dressuur rijd, toen ik zei dat ik toch meer voor wat afwisseling was was dat volgens haar slecht voor een pony die in de dressuursport goed moest presteren, daar mocht je alleen maar mee dressuren.
Dus ben benieuwd wat jullie eigenlijk doen. Haha!


¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 17:14

Ik rij niet elk weekend wedstrijden, maar ben toch best fanatiek.. En absoluut voor afwisseling!! Ik doe nooit een hele week aan een stuk alleen maar dressuur trainen. Af en toe een sprongetje, buitenrijden, door het dorp stappen of wat dan ook, alleen de dag voordat ik concours heb wil ik wel even goed trainen...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-02 17:22

Oke, van jou weet ik het wel. Knipoog
Ikzelf spring dus ook, heb ook springles!! En ik rijd redelijk vaak buiten, maar ben over een tijdje toch van plan om te gaan starten en dan ook fanatiek! Maar ik houd de afwisseling wel erin!

KellyH
Berichten: 541
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 17:27

Je moet de training wel leuk houden voor je paard dus afwisseling kan geen kwaad

Een dag niet gelachen is een dag niet geleeft.
Geniet van het leven want je leeft maar een keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 17:27

Ja en nee. Vroeger maakte ik echt lange bosritten, buitenrijden om het buitenrijden. Dat doe ik al jaren niet meer. Als ik buitenrij, heeft dat een soort "waarde" binnen de trainingsopbouw in die periode.

Sinds ik weer een stal in het rustige buitengebied heb, stap ik regelmatig een ommetje na het werk. Lekker uitstappen op van die achteraf weggetjes.
Thuis doe ik in het bos veel galoptraining e.d. We hebben er veel brede zandpaden en ook wat heuvels. Springzadeltje erop, slofteugeltje eraan en lekker kilometers maken Party!!


Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 18:28

Ja hoor!
Vroeger ging ik best vaak naar de springles, maar dat kan nu helaas niet meer (geen tijd), en we maken regelmatig bosritten of trekken even een sprintje op het pad achter ons huis. Heerlijk!
Volgens mij vinden de paarden dat juist leuk! zo houd je ze wakker!

gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 18:59

ik zou zelf ook wel elke dag in de bak willen rijden, maar mijn paard word er zo en zo gek van. Springen kan ze nog niet 1keer geprobeerd balkjes te lopen ( een talent zal ze nooit zijn) maar ik stap vaak buiten uit en in, en ik ga 1keer per week naar de ponyclub, en rij wel een paar keer per week buiten, en dan ook gewoon aan de teugel enzo. Ik start nog niet ben nog maar 2 weken bezig, maar volgend jaar wel. ZOu dan ook wel elke week willen, maar mijn ouders...... ( kan het ze ook niet kwalijk nemen)

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 19:48

Gosha:
Hoezo zal je paard nooit een talent worden?
Je reed toch een arabier of zo?
Ik ken genoeg arabieren die het zeker tot M springen hebben gebracht.

Dat die eerste keer met balkjes lopen niet geweldig ging, wil niet zeggen dat-ie geen talent heeft.
Je had Cerise moeten zien toen ik haar balkjes liet lopen!
De eerste keer aan de longe trapte ze er half op of schopte ze iets verder als het zo uit kwam.
"Jeetje, die houte dinge liggen in de weg, Dorine ruimt ook nooit wat op hier!" *LOL*
Later kreeg ze het door... Tong uitsteken
Tegenwoordig is ze erg enthousiast met springen, en ik hou het nog laag en doe rustig aan. Gewoon leuk bezig zijn.

Ondertussen bereid ik haar voor voor deze winter, dan gaan we officieel dressuur starten! }>
Maar on topic:
afleiding ben ik helemaal voor.
Ik spring dus wel eens, longeer wel eens, rijd bijna elke week buiten in het bos anderhalf uur, en doe ook aan NH, dat laatste ook wel eens na de dressuur of springen of zo.
Zonder zadel uitstappen of uitstappen op de weg is ook heerlijk! Party!!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 20:16

momenteel heb ik het even stil liggen rond de wedstrijden vanaf zo ongeveer half juli, gewoon een beetje doortraien en wa vakantie houden, dat vind ik persoonlijk ook wel goed voor het paard want volgens mij is het voor een paard best zwaar iedere week op concours, en afwisseling vind ik ook heel erg belangrijk, wij hebben best een grote rijbak 30/40 en daar staat altijd vast een sprongetje en er liggen ook altijd wat balkjes op de grond en daar maak ik regelmatig gebruik van, en ik stap ook bijna dagelijks een blokje rond na het rijden. Longeren doe ik ook 1 keer in de week lekker voor de ontspanning en de afwisseling.
Het bevalt mij zo goed en mijn paardje heeft volgens mij best plezier zo in zijn werk.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 20:34

Ben ik een echte dressuurruiter?
sommige mensen vinden van niet want ik heb maar een groninger maar ik reken mezelf toch even tot de dressuurruiters.
Ik rijd 5 dagen in de week.
1 dag heb ik les dan heb ik nog 3 dagen dat ik voor mezelf dressuurrijd al wil ik zo eens in de maand die ene keer wel vervangen voor het longeren.
De 5de dag heb ik of wedstrijd of ik rijd buiten.
heel soms maak ik voor afwisseling een sprongetje maar omdat ik nogal bang ben is dat maar heel weinig.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 20:39

Ik ben dan niet zo'n wedstrijdfanaat maar behoorlijk serieus in de training. Ik maak regelmatig een ommetje in het bos en sinds kort ben ik voor het eerst over een hindernis gespringen.
7 dagen per week alleen maar dressuur rijden is veel maar 5 dagen dressuur en 2 dagen iets anders bijv. longeren [met of zonder balkjes en misschien een hindernisje] is prima te doen hoor. Wat erg belangrijk is, is dat je je paard niet dagelijks dezelfde lesstof voorschoteld. Je hebt maar 30 minuutjes per dag dat je echt volop aan het werk kunt. De ene keer werk je daarbij aan het verruimen en verzamelen in galop en een andere keer leg je je meer toe op de zijgangen. En soms kun je een uur volmaken door alleen maar te stappen, halthouden en nageeflijkheid te controleren. Er is zo vreselijk veel te oefenen dat je ook in de training steeds afwisseling moet zien te zoeken.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 21:52

Ik rijd echt niet ieder weekend wedstrijd maar vind mezelf toch wel een fanatiek dressuurruiter:-)

Ik longeer één of twee keer per week, heb één keer dressuurles en één keer verenigingsles (en daar springen we ook iedere keer). Dat zijn al drie dagen. Dan staat ze nog een dag op rust en we doen een keer 'iets bijzonders' - in het weekend op concours of naar het bos. De rest (er blijven dus 2 dagen over) rijd ik voor mezelf dressuur, thuis.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 22:42

Ik wissel ook veel af. Jurga loopt juist super dressuur als ik het maar een of twee keer per week doe, doe ik het veel vaker, dan stompt ze af. Ik probeer dus zoveel ik kan te varieren.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 22:49

ben geen fanatieke dressuurruiter,... maar wel een dressuurtutje Haha!
(jep, met een haffie)
Rij 2x per week bij de ponyclub, dat is dan een uur les, meestal dressuurmatig, soms wat springen. Ook veel 4tal rijden...
1x per week dressuurmatig les
verder rij ik minstens 1x per week voor me zelf dressuurmatig
en meestal 1x per week naar buiten, en 1x per week staat hij voor de kar!

Voor een paard is ene buitenrit vaak ook rustgevend, of even afwisseld.
Om goed te presteren, moet je niet alleen trainen trainen, maar ook rust en afwisseling er in houden!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 07:25

Ik rijd ongeveer 4 a 5 x in de week. Sinds ik op deze stal sta, ga ik 's avonds ook nog wel eens voor een ommetje langs de polderwegen weg.
Springen vindt Fitz wel leuk maar ik niet, dus dat is pech voor hem.
De overige dagen hoeft hij niets te doen behalve zich volvreten aan het gras Haha!.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 07:28

ik ben fanatiel wedstrijdruiter, en heb altijd zowel gedressuurd als gesprongen. Niet represntatief voor jouw vraag dus, maar ik zoek idd dezelfde afwisseling als waar Jippie het over heeft. Raimaer en Pablo worden (normaal gesproken) iedere week 5 dagen gereden (waarvan 1 keer springles en 1 of 2 keer dressuurles), 1 keer gelongeerd en een dag wei e/o molen. Buitenritten kom ik te weinig aan toe, bij ons op stal is er weinig gelegenheid zonder allerlei auto's tegen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 08:36

Ben geen dressuurruiter meer, maar wel altijd fanatiek gedaan. Buitenrijden kan absoluut geen kwaad, maar je gaat het dan 'anders' doen, je neemt je oefeningen in het bos gewoon mee. Is geen enkel probleem, en voor je paard toch lekker verfrissend omdat je eens ergens anders bent.
Op bospaden kun je ook prima je schoudervoor en travers oefenen. Wijken op de wat bredere paden, of lekker zigzagappuyementen rijden. Niks mis mee. Of wat dacht je van het rechtrichten, op van die heerlijke lange paden? Ook met voorwaarts-neerwaarts rijden zit je in het bos goed, lekker naar voren, naar voren, naar voren, en nog steeds is dat bos niet afgelopen.
Of op het strand trainen, heerlijk, en nog goed voor de benen ook. Er rijdt NIKS zo lekker als dat harde zand langs de zee, daar kan geen bak tegenop.

Niks mis mee dus, daar verpest je je dressuurtraining echt niet mee (mits verstandig gereden).

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:30

Ik geef ze ook veel afwisseling. Op Jur rij ik iets vaker dan op Razin, omdat zij nog zo jong is. Soms rij ik na een wedstrijd gewoon een week lang niet op Razinda. Of ik gooi haar een keer aan de longeerlijn, maar een ritje door de polder, wandel wat aan de hand etc. Balkjes lopen heb ik nu 1x gedaan, binnenkort ga ik eens kijken of ze ook wat kan springen. Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:55

Ik rijd deze zomer om de week een dressuurwedstrijd: beste voorbereiding voor mij is mijn paard blij en looplustig houden. Ik ga dus zeker iedere week t bos in en spring eens per week of laat m springen. Verder stap ik bijna dagelijks door t dorp als cooling down. Ik houd m wel los maar ben nooit echt proefgericht aan t trainen omdat ik t zo saai vind. Oefen wel onderdelen maar ben vooral aan t gymnastiseren en m goed voor t been aan t houden. Tot nu toe werkt dat fantastisch! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 12:42

Ja, elke week spring ik.
En zijn de dazen weg ga ik ook elke week naar het bos.
Heerlijk wat anders doen.
En ook een sprintje trekken op een lang pad is er dan ook regelmatig bij.
Houd ons allebei lekker fris en houden we zin in de trainingen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:32

Ik heb eens in de 2 weken een dressuurwedstrijd. Daarnaast stap ik wel eens (eens per week) een blokje om (net een halfuur) en heel soms in de trailer en dan naar het bos. Ook longeer ik minimaal eens per week met touwtjes en eens per week een dag vrij.
Als de omgeving het op een wedstrijd toe laat, ga ik ook een blokje om.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:07

dorina:
ja ik rij inderdaad met een arabiertje. Maar ze heeft gewoon de feeling er niet echt voor als mijn oude pony die snapte het eigelijk bijna gelijk, dus ik vraag me af of ze een echte springer zal worden, maar misschien later toch wel zo als je zegt. Maar sommige paarden kunnen het toch beter dan een andere, en hebben er meer feeling voor
we gaa het gewoon proberen!!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:59

Ik rij nu Z2 en rij ongeveer 4 keer per week dressuur en dat is inclusief de wedstrijd als ik die heb, verder is mijn paard in ieder geval 1x per week een dag vrij dan mag hij in de wei en hoeft niet onder het zadel, soms zijn dat 2 dagen, 1x per week gaat hij aan de longe en 1x per week wordt hij door mijn bijrijdster gereden die bijna altijd met hem gaat buitenrijden (vind ik niet zo leuk om te doen). Als ik merk dat hij het niet zo leuk meer vindt of als we een tijdje even geen wedstrijden hebben dan probeer ik ook regelmatig zelf een buitenritje te maken. O ja zo ongeveer 1 x per maand heb ik zo'n speciale drang en dan moet ik echt even springen wat we dan ook lekker gaan doen. en leuk dat hij het vindt!!!

Stralend de dag door.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pellelilly, vilheide en 41 bezoekers