Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:24

Hier niks al word het -10 dat word ingraven in het stro op stal.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:37

Vanwege de regen die voorspeld word net de regendeken omgedaan bij de fjord e de regendeken en 100 graam erbij op de haf.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:55

Ik zou een dek op doen, maar het regent hier niet gigantisch en niet constant, dus laat haar bloot lopen. Straks wel even controleren of ze het wel houdt.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:34

De mijne heeft alleen maandag een dek opgehad, het was 8 graden en het heeft aan 1 stuk door geregend, dat vind ik dan ook weer te spartaans om ze dan zonder dek buiten te zetten.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:44

Ik was vrijdag t/m maandag in Rome dus heb die van mij helemaal geen deken op kunnen doen, anders had ik hem op de ergste dagen (maandag begreep ik?) een fleecegevoerde regendeken op gelegd. Gelukkig past die van mij zich heel makkelijk aan en ik zag gistermiddag dat hij stiekem nog wel wat vacht over heeft. Volgens de staleigenaar vond hij het ook wel best buiten, een aantal hebben binnen gestaan omdat die bij het hek stonden te drammen, maar die van mij stond gewoon te vreten achterin :+

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:35

mijn paard met regendeken en eczeemdeken erover. pony staat 24 uur per dag buiten met regendeken.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:14

die van mij staat gewoon bloot tis Juni en echt onzin om weer een deken op te gaan doen, als je snel zieke paarden wil creeren moet je dat vooral doen.

dan ben je constant bezig met ow tis 9 graden deken op, tis 18 deken of en dat is gewoon niet gezond

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:34

Studiemiep; niets geen zieke paarden, die krijg je juist als je niet naar je paard kijkt en luistert en 'omdat het juni is' geen deken op gooit als een paard dat WEL nodig heeft op dat moment. Of het nu midden winter of midden zomer is. Nodig is nodig. Mijne had het echt koud 2 dagen terug, en had echt een deken nodig, ze was al flink pijnlijk op de spieren en had een temperatuur die onder haar normale temperatuur lag (36)

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:45

nou wellicht is het dan in brabant minder koud dan in zuid holland (ik vind het ook bij ons in de stal echt niet koud)

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:47

Vandaag was het hier ook niet koud, maar afgelopen dagen best wat dagen gehad met regen EN lagere temperaturen dan de dagen ervoor. Op hele warme dagen worden onze paarden ook regelmatig gevoeld en zo nodig even onder de kraan gezet, En met echt warm weer gaan ze verplicht in een stuk schaduw ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:04

studiemiep schreef:
die van mij staat gewoon bloot tis Juni en echt onzin om weer een deken op te gaan doen, als je snel zieke paarden wil creeren moet je dat vooral doen.

dan ben je constant bezig met ow tis 9 graden deken op, tis 18 deken of en dat is gewoon niet gezond

In principe ben ik het met je eens, maar ik denk dat er toch wel een nuance moet worden aangebracht. Net zoals Tancreda al schrijft denk ik dat je per paard moet kijken. Je schrijft in een ander bericht over de temperatuur van je stal. Staat jouw paard 's nachts binnen? Dan heb je groot gelijk, geen dek op doen.

Mijn paarden staan sinds mei buiten 24/7, ik woon in de [***] aan de Waddenzee, het land heeft weinig tot geen beschutting, dus als het een hele dag regent, 7 tot 8 graden is en er staat een stevig windje, reken er dan maar op dat mijn sportpaard staat te "shaken" van de kou. Dat is volgens mij niet gezond. Dus als er dergelijk weer voorspelt wordt dan krijgt ze lekker een gevoerde deken op.
Een dikke bui regen, 7/8 graden en een zonnetje? Nee dan hoeft er geen dek op.
Mijn andere paard, is met de VUT en heeft de hele winter al zonder dek gestaan en kan ook een hele dag in de regen staan. Hij heeft het ook af en toe wel een beetje koud, maar dat kan bij hem niet zoveel kwaad.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:29

Nou, de afeglopen dagen stonden mijn 'sport' :D fjord en haf ook te rillen, en de fjord nog nooit een deken opgehad tot nu :P

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:13

Tancreda4 schreef:
Studiemiep; niets geen zieke paarden, die krijg je juist als je niet naar je paard kijkt en luistert en 'omdat het juni is' geen deken op gooit als een paard dat WEL nodig heeft op dat moment. Of het nu midden winter of midden zomer is. Nodig is nodig. Mijne had het echt koud 2 dagen terug, en had echt een deken nodig, ze was al flink pijnlijk op de spieren en had een temperatuur die onder haar normale temperatuur lag (36)



Zo denk ik er ook over. Heb paard vandaag zonder dek naar buiten gezet...regen en 11 graden. Ze hadden halverwege de ochtend droog weer beloofd en 19 graden....dus niet.... Toen ik hem buiten zette had hij al de haren op staan en toen hij de regen op zijn lijf kreeg vluchtte hij onder de bomen en bleef heen en weer lopen. Aangezien de temperatuur omhoog zou gaan en het droog zou worden in de ochtend heb ik geen dek op gedaan en ben weggegaan. Heb toch tot zeker 13.00 uur met een schuldgevoel rondgelopen aangezien het de lucht uit bleef gieten en nog steeds 11 graden bleef. Wat een weer..... :n

In de herfst staan ze vanaf september bij 14 a 15 graden voor het eerst weer her en der onder regendek....en dan nu bij 10 a 11 zonder.....omdat het juni is?

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:16

Hier viel het gelukkig mee vanmorgen qua regen en temp. Niet warm, maar het regende niet enorm heftig, dus heb haar bloot gelaten, en dat kon ze wel hebben. Vanmiddag was het droog en stond ze heerlijk blij te eten. Maar die dag paar dagen terug, toen stond ze heel opgetrokken en met pijnlijkachtige spieren. Tja, dan ga ik niet kosten wat het kost dat beest zo laten lopen 'want het is juni'. Amahoela. Ze is op stal gekomen, opgedroogd, en daarna met jas naar buiten gestuurd, peerd was toen gelijk veel beter in haar nopjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:23

Bravura schreef:
Tancreda4 schreef:
Studiemiep; niets geen zieke paarden, die krijg je juist als je niet naar je paard kijkt en luistert en 'omdat het juni is' geen deken op gooit als een paard dat WEL nodig heeft op dat moment. Of het nu midden winter of midden zomer is. Nodig is nodig. Mijne had het echt koud 2 dagen terug, en had echt een deken nodig, ze was al flink pijnlijk op de spieren en had een temperatuur die onder haar normale temperatuur lag (36)



Zo denk ik er ook over. Heb paard vandaag zonder dek naar buiten gezet...regen en 11 graden. Ze hadden halverwege de ochtend droog weer beloofd en 19 graden....dus niet.... Toen ik hem buiten zette had hij al de haren op staan en toen hij de regen op zijn lijf kreeg vluchtte hij onder de bomen en bleef heen en weer lopen. Aangezien de temperatuur omhoog zou gaan en het droog zou worden in de ochtend heb ik geen dek op gedaan en ben weggegaan. Heb toch tot zeker 13.00 uur met een schuldgevoel rondgelopen aangezien het de lucht uit bleef gieten en nog steeds 11 graden bleef. Wat een weer..... :n

In de herfst staan ze vanaf september bij 14 a 15 graden voor het eerst weer her en der onder regendek....en dan nu bij 10 a 11 zonder.....omdat het juni is?


Oh ja, dat schuldgevoel heb ik ook af en toe. Had gisteravond een gevoerde deken opgedaan omdat ze veel regen en wind opgaven. Ik lag op tijd in bed want moest om 4.00 uur vannacht werken. De hele avond was het bij ons heerlijk weer, ik twijfelen of ik de gevoerde deken er weer af moest gaan halen, voelde me ook schuldig :j , maar toen ik vannacht wegging goot het bij ons dat het een lieve lust was en harde wind. Het was 8 graden! Errrug blij dat ik de gevoerde deken erop had laten liggen. Was op tijd weer thuis vandaag 13.00 en toen begon het net een beetje droog te worden en een uurtje later scheen de zon *\o/* . Toen weer bloot. Voor vannacht toch maar even een ongevoerd regendekje opgedaan.
Het is met dit weer gewoon erg lastig in te schatten wat je moet doen, want af te toe geven ze wat buien op, maar dan regent het de hele dag :(

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:31

1 oplossing....nooit aan dekens beginnen....denk nog steeds had ik em er maar nooit aan gewend. Maar ja, ik hoopte de winter door te kunnen rijden buiten toen hij voor het eerst het dek op kreeg. Vervolgens bijna 3 maanden sneeuw gehad (zitten hier op een hoog punt waar sneeuw ook nog eens 2 weken langer blijft liggen dan op het vlakke land (helaas). En...als er een flinterdun laagje in de stad ligt, ga ik meestal snel naar stal, daar ligt dan al snel een cm of 10. *\o/* Altijd leuk voor foto's! :D

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:02

Heb de dekens vandaag weer afgedaan het is nou weer warm,wat ene gek weer....

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:05

hier hebben ze de afgelopen dagen ook met licht gevoerde dekens op gestaan. De oude omdat hij dat beetje extra kan gebruiken en de jonge omdat die veels te mager hier op stal is gekomen en de energie nodig heeft om aan te komen en niet om warm te blijven.

Nu zijn ze overigens af, maar zodra ze vanavond weer op stal komen gaan ze weer op.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:09

En hier zijn de dekens ook weer af. Mocht er weer zo'n dag helemaal vol regen en ineens 8 graden komen, dan gaan ze gewoon weer op hoor... (wel ongevoerde regendeken in dat geval). Maar ik hoop eigenlijk op 30 graden en zon :)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:37

Bravura schreef:
1 oplossing....nooit aan dekens beginnen....denk nog steeds had ik em er maar nooit aan gewend. Maar ja, ik hoopte de winter door te kunnen rijden buiten toen hij voor het eerst het dek op kreeg. Vervolgens bijna 3 maanden sneeuw gehad (zitten hier op een hoog punt waar sneeuw ook nog eens 2 weken langer blijft liggen dan op het vlakke land (helaas). En...als er een flinterdun laagje in de stad ligt, ga ik meestal snel naar stal, daar ligt dan al snel een cm of 10. *\o/* Altijd leuk voor foto's! :D



Dit klopt echt niet, mijn fjord ( nogmaals ) had nog ooit een deken opgehad, maar de afgelopen dagen stond hij ondanks 24/7 hooi rillend in de paddock met stal....ds toch een deken opgedaan tegen de regen.


Vandaag hier ook weer alles af, eve afwachten wat er gebeurt met het weer mijn hotties staa 24/7 buiten.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:08

Hier ook Loes, ik heb heel lang volgehouden dat ze geen deken nodig had, want dat had ze nooit gehad. Maar uiteindelijk toch maar voor een deken gekozen voor een blijer paard, omdat ze zo pijnlijk wordt op het lijf, stijf wordt. Haar vacht leek altijd wat 'lek'. Ze krijgt ook geen dikke vacht, en bij veel regen regent het snel door. De sneeuw was de druppel voor mij en opende mijn ogen, want stond die van mij stomend zeiknat te wezen tot op de huid, terwijl het bij de rest wel bleef liggen. En ze had niet achterlijk lopen doen. Bij veel nattigheid sijpelt het gewoon naar beneden tot op de huid.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:18

Mijn paardje staat gewoon zonder deken, ga echt niet aan een deken beginnen in juni.
Er was 1 paard bij ons op stal die helemaal stond te shaken en die heeft wel een regendek op gekregen, maar savonds weer gewoon af.
Het was idd een omschakeling dat weer maar de paarden kunnen echt wel wat hebben.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:57

Zondag was het 7,5-8 graden hier maar toen waren het perioden met regen, dan heb ik zoiets als het tussendoor maar droog is vind ik het niet zo erg dus geen dek op. Maandag heeft de mijne met 8 graden 8 uur lang in de regen gestaan, dat vind ik dus echt te gortig en dan gaat de regendeken er weer op, maar zodra hij op stal komt absoluut weer af, dat vind ik idd ook in juni niet nodig. Maar urenlang onafgebroken regen eroverheen met zulke lage temperaturen vind ook ik te gek.

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:20

wat maakt het uit wat voor maand het is, het gaat om de temperatuur. in augustus en september worden mensen helemaal gek in de kop omdat het qua temperatuur te koud is en worden ze van top tot teen ingepakt maar omdat het nu juni met dezelfde temperatuur als dat je in augustus/ september kan hebben doen we het niet. sorry hoor maar dat vind ik wat kort zichtig

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:23

Mijn paard komt echt niet in augustus september onder deken, meestal pas novemeber en als het weer meezit december.