Inrijden en erafdonderen, jullie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Inrijden en erafdonderen, jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-02 23:01

Vandaag ging ik voor het eerst op een 4 jarige fjord zitten. Dit fjordje was al in het tuig en voor de kar beleerd en kende dus het bitje al.

Ik heb wel vaker paarden ingereden, maar ben er eerlijk gezegd nog nooit bij afgedonderd. Micchien had ik toen gewoon geluk....

Vandaag heb ik het fjordje met zadel en al aan de longe gehad, dit was hij al gewend en ging ook erg relaxed en rustig. Op hangen kon ik ook al, dus het werd tijd om erop te gaan.

Ik stap erop en de eerste stappen begint hij al te bokken, heel normaal natuurlijk. Hij zat uiteraard nog aan de longeerlijn vast dus ik vroeg de jongen of hij er alleen voor wou zorgen dat het beestje rond blijft lopen en dus niet omdraait. De boksessie gaat door en het beestej draait zich vliegensvlug om geeft een bok en ik vlieg er zo overheen. Geen probleem kan gebeurden dus ik er weer op. Flinke valse bokken volgen (van die bokken half naar de zijkant), ik blijf goed zitten gelukkig want bokken ben ik wel gewend en ik geef er ook niet zoveel om.

Na 10 minuten nog steeds af en toe flinke bokken en af en toe rustig stappen tussendoor. Maar ok, sosm verlies ik ook mijn evenwicht en donder ik er dus weer naast precies met mijn heup tegen de paal, deed wel pijn Scheve mond maar ik er direct weer op. Weer bokken en bokken en we eindigden met rustig stappen en een klein stukje draf en dat was alweer genoeg voor vandaag. Ik ga hem nu iedere dag rijden en verwacht ook dat hij zeker nog vaak flink zal bokken.

Wat ik me nu af vroeg, vallen jullie ook bij het inrijden? Ik ben 2x gevallen en vind dat best slecht van mezelf. Vinden jullie het erg als je erafdonderd bij het inrijden?


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 23:06

Nee waarom?
tijdens het inrijden heb je de grootste kans om eraf te vallen.
Lodewijk was 2 maanden onder het zadel nooit een pas verkeerd gedaan en ineens ontplofte ie ik zat de 2de bok geen eens uit.
Bij Moonlight lag ik er al 2 keer naast voordat ik er echt op kon zitten.
sommige paarden doen niets anderen een hele boel.
wat ik wel merk is hoe langer je van te voren er mee bezig bent hoe minder ze doendan waneer je zegt 3 keer hangen =braaf en erop

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-02 23:10

Ja, hij was natuurlijk al het tuig en alles gewend. erop hangen gaf ie ook geen kick dus meer voorbereiding had ik denk ik niet kunnen doen Haha! Misschien een pop op zijn rug binden, zo'n levensechte die we op school gebruiken om op de oefenen (verpleegkunde) *LOL* *LOL*

Maar ja, het hoort erbij. Voel alleen wat minder zeker omdat ik al zo lang niet van een paard was afgedonderd. Maar erop terug klimmen doe ik altijd wel hoor!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 23:41

Ik heb de afgelopen twee jaar drie paarden ingereden. Wel hadden ze allemaal al wel eens iemand op hun rug gehad, maar veel meer washet nog niet.
Tiko, heeft nooit een bokje oid gegeven, hij vond het allemaal wel best, ging hooguit stil staan.
Crack, deze moest in het begin echt wel even los gegooid worden, heb het ook wel eens niet gedaan en dan kostte het vaak moeite om boven te blijven.
Ranita, zolang je weinig van haar vraagt gaat het allemaal goed, maar als ik wil aan galopperen, of wil dat ze doordraaft, of in een slechte bui (van haar) alleen al als ik wil dat ze de kant op gaat, dat ikwil dta ze heen gaat begint ze toch gemeen te bokken.
Maar goed, eigenlijk ben ik alleen 1 x van Ranita af gevallen. (en 1 x van tiko, de eerste keer dat we spelletjesmet hem deden en hij te enthousiast werd).
Maar goed, naar mijn idee hoort het er gewoon bij hoor, en is het helemaal niet erg om er een keer af te vallen.
Iig succes met je fjord!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 00:08

Heb nooit een paard ingereden.
Maar vind het best normaal dat je dan eerder valt...

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 00:31

Eigenlijk val ik er nooit af tijdens het zadelmak maken omdat ik altijd probeer het paard zo goed mogelijk voor te bereiden. Dus eerst uitgebreid werken aan grondmanieren, dan longeren en volkomen zadel en bitwijs maken. Dan zijn ze al zo mak dat het er voor de eerste keer opzitten piece of cake is.

Wel lastig zijn de paarden waar al mee gerommeld is en waar het fout mee is gegaan. Zo krijg ik dus wel eens paarden die hebben geleerd dat wanneer je de ruiter eraf bokt, je terug naar stal mag. Met dit soort paarden doe ik voor de eerste keer een westernzadel op, handjes aan de horn en gaan met die banaan Haha! Op deze manier ben ik trouwens maar een keer gevallen maar dat was dan wel met paard en al. Een andere keer dat ik er tijdens het zadelmak maken af ben gevallen was met de Mustang. Die was zo vlug, ik zat er nog geen seconde op haha! Maar daarna ging het wel goed.

Ik heb inmiddels al heel wat paarden zadelmak gemaakt en altijd ging het goed..tot het laatste paard....een paar weken terug Verdrietig Ongelukjes zitten echt in kleine hoekjes en van dit voorval heb ik weer geleerd dat je nooit voorzichtig genoeg kunt zijn. Deze merrie had het hele groundtraining gala met vlag en wimpel doorstaan, was volkomen zadel en hoofdstelmak. En plotseling ging ze als een stier uit d`r dak. Sprong hoog op en landde boven op een paal die dwars door haar buik perforeerde. We hebben haar er met kettingzagen af moeten halen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 06:17

Nee ik ben er tijdens inrijden nog nooit afgevallen, maar die paarden bokten ook niet, gingen hooguit heel hard rennen, maar thats it.
Als een paard zo lang door blijft bokken dan is er toch iets mis in mijn ogen (zadel wat niet goed past, last van zijn rug bij belasting).
Of je treft gewoon een heel ondeugend fjordenbeest (of ik van die makkelijke), hihihii.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 07:03

c
Laatst bijgewerkt door janna op 06-05-22 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 07:09

Eh, ik ben nu al 3 weken aan het hangen. We zijn nu net bezig met rondjes te stappen. Linksom gaat, rechtsom gaat zeker niet. Ik moet gaan zitten, maaar ik wacht nog wel even. Eerst volledig vertrouwen. Zelf kunnen opstijgen en dan ga ik wel eens echt zitten. Dit alles gebeurdt straks onder begeleiding van mijn instructrice. Mijn pony is dus eerst door anderen geprobeerd zadelmak te krijgen. Dis is op hun manier niet gelukt en geeft mij dus die stap achterstand.
Ik zou zeker het zadel en zijn rug laten nakijken. Paarden bokken niet zomaar als een idioot. Ergens meot er al wat fout zitten. Of iemand heeft het eens geprobeerd of hij heeft pijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 07:32

jamaica ben ik nog niet afgevallen (afkloppen), heb wel een keer om haar nek gehangen

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 08:03

Ik heb ook wel eens van 'n paard gelezen dat de eerste keer 'n rodeo gaf bij het voor 't eerst opstijgen, waarna de ruiter eraf viel. Daarna ging het wel goed. Vanaf dat moment gaf hij altijd eerst 'n rodeo bij 't opstijgen, totdat de ruiter eraf viel en de tweede keer was hij gewoon rustig...

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 08:16

Chica, de haflinger die ik nu inrij leek super braaf te zijn. Beetje eigenwijs, maar that's all. Totdat ik buiten nog eventjes wou galloperen terwijl we al een tijdje in de bak hadden gereden. Daar had mevrouw dus geen zin in. Resultaat: omhoog met die kont! Ik had al zeker anderhalf jaar niet meer op een bokkend paard gezeten, dus dit was wel even vreemd! Gelukkig geen val, maar wel een lachbui Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 08:38

Ik ben er ook voor het eerst afgevallen toen ik een pony zou inrijden.
Pony was volgens baasje onhandelbaar en moest eens goed doorgereden worden. Had al eerder iemand opgezeten, dat wil zeggen, pony was helemaal van de wereld omdat ze met praam hadden gereden.
Ik heb me flink vergist in de rottige ervaringen van die pony.
Heb eerst een half uur grondwerk met hem gedaan wat erg goed ging, hij had vertrouwen en luisterde goed, toen nog even gelongeerd met zadel en hoofdstel, en als afsluiting wilde ik erop en er gelijk weer af. Helaas kreeg ik niet de kans normaal af te stijgen want de pony ontplofte en heeft 4 rondjes door de bak gebokt zonder ook maar 1 normale pas voordat ik eraf lag. Heb me dus finaal verkeken op wat die pony wel en niet aankon.
Toch heb ik vroeger op de manege ook heel vaak op jonge, zadelmakke paarden gereden en ben er voor de pony die ik hierboven beschreef nog nooit afgevallen dus het hangt maar net van de pony en de omstandigheden af.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-02 09:36

Vippie schreef:
Nee ik ben er tijdens inrijden nog nooit afgevallen, maar die paarden bokten ook niet, gingen hooguit heel hard rennen, maar thats it.
Als een paard zo lang door blijft bokken dan is er toch iets mis in mijn ogen (zadel wat niet goed past, last van zijn rug bij belasting).
Of je treft gewoon een heel ondeugend fjordenbeest (of ik van die makkelijke), hihihii.
Viv


Ik vind het vrij normaal dat een paard door blijft bokken bij het inrijden, zelfs de dagen erna zijn een paar bobsessies tussendoor niet zo raar. Het zadel past perfect, is net nieuw en aangemeten.

De fjord is erg ondeugend denk ik *LOL*

Vandaag zal ik er ook wel weer afdonderen denk ik. Haha!

bijtje
Berichten: 172
Geregistreerd: 07-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 09:45

ik ben er met inrijden nog nooit van af gevallen en ik heb heel wat paarden en pony's ingereden. ze deden niet eens bokken. volgens mij moet je je paard zo voorbereiden dat ie niet eens aan bokken denkt lijkt mij

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 09:51

mijn fjord..heeft 4 jaar stil gestaan bij de vorige eigenaar, er heeft ooit weleens iemand op gezeten dat kon je merken.
nu bij het rijden wil ze nogal graag dr eigen zinnetje doen, dus als ze iets niet wil en ze moet het toch doen, geeft ze altijd een bokje..maar dat vind ik niet zo erg..
in het begin heeft ze er ook nog nooit iemand af gegooit..ze is niet zo kwaad van aard denk ik, anders had ze dat allang gedaan.
bij t longeren stijgert ze afentoe weleens als ze in protest gaat..
maar de meeste paardjes zijn gekker aan de longeer lijn dan onder t zadel.

Brabantse Fries ;)

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:02

Ik kan me voorstellen dat een paard bokt wanneer hij iemand op zijn rug krijgt terwijl hij dat niet kent. Toch hebben de paarden die ik ingereden heb bijna nooit gebokt bij het inrijden. Het gaat allemaal erg rustig aan en we laten ze erg goed wennen aan alle stadia.

De ruin waar we nu mee bezig zijn accepteert het zadel, ook met loshangende stijgbeugels, en draaft er lekker zijn rondjes mee. Zondag voor het eerst wat gewicht op zijn rug gegeven door erop te hangen. Dat was wel eng, hij was gespannen, maar bokte niet.
Deze week stap ik er voor het eerst op, gewoon aan de hand en aan de longe.
Als ik terug kom van mijn week vakantie, stap ik er weer op en gaan we rustig met hem verder.
Het is belangrijk er iemand bij te hebben die er veel vanaf weet en die er ook voor kan zorgen dat het paard voorwaarts blijft gaan, dus ook niet omkeren aan de longe...

Tattie

Berichten: 45
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:12

ik heb een paardje ( serena ) ingereden ik was het eerste mens dat op die pony zat ze kwma van een wei af met aleen maar paarden en was geen mens gewend eerst ginge we gewoon longeren enz enz een aantal dagen ( week) later ging in hang en dat ging aleemaal goed ze gaf 1 bok en dribbelde alsmaar ( wel coolie) *LOL* Schijnheilig mandy ( het baasie ) zij 2 dagen later ga weer is hang en loop ff dus joyce ( iemand van de manege) hield haar beet en leip tot om het hoekie toen zij zei spring er ff op dus ik gewooon zitten en weer terug llopen iedereen verbaast natuurlijk haha Haha! Knipoog en zo gingen we hetsteeds vaker doen ( e stond liever stil dan dat ze als een gekj ging doen af en toe krgeen ze kuren maar voor de rest ging het goed ( met mijn eigen paardje in tegen deel die was mega fit fris gek para ( maar das al een tijdje geleden Schijnheilig Pling Clown Tong uitsteken nou moest het ff kwijt hahahah kuwzies Tattie

~*Custers,weslie*~*Kiss-kid*~*Serena*~
are the most sweetest horses in the world!:~:+:

Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 11:33

Ik ga volledig met Kitty mee. Als je de tijd neemt en je bereidt ze goed voor dan hoeft al dat gebok niet. Mijn pony kan nu tegen hangende beugels, slingerende beugels, geklop van beugels over zijn hele lichaam. Ik kan de linkerbeugel belasten als bi jeht opstijgen, dit doe ik nu nog van een krukje af omdat dat voor mij makkelijker is. Ik kan al wat met mijn been bewegen, tegen zijn lichaam aandrukken. dat alles terwijl iknu alleen nog maar hang. Ik denk nu wel dat ik vrij snel helemaal ga zitten. maar alleen omdat ik merk dat hij de rest accepteerd.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:23

Ik ben ook van Barley gevallen tijdens het inrijden. Ze schrok ergens van. Zette een pas opzij en ik hing er half langs. Dat was zo beangstigend voor Barley dat ze er in volle galop vandoor spurtte. Ik moest dus loslaten. En tja toen heb ik dus mijn rug gebroken.

Ik wist dat vallen erbij hoorde. Maar dit was toch niet leuk.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:37

janna"]
[quote="Pril schreef:

Sprong hoog op en landde boven op een paal die dwars door haar buik perforeerde. We hebben haar er met kettingzagen af moeten halen.


Blll, en dat moet ik op de vroege morgen lezen..... Hoe is het afgelopen met dat paard? Misschien heb je het wel verteld, maar heb ik het gemist.

[/quote]

En ik net na mijn lunch. Gatverdamme zeg. Ik heb er verder ook niets van gezien hier, kan me niet voorstellen dat het goed gaat met het paard.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:56

Ik vind het niet slecht als je er af valt, maar zodra je er steeds maar weer opstapt. Dus dat je niet er af dondert en dan stopt, want dan krijg je problemen... Ook is het erg belangrijk dat je zeker van jezelf blijft, dus dat je er niet opstapt met het idee van: Oei, stel dat ik val. Want dan gaat het inderdaad mis

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

:)Ikkuh:)

Berichten: 694
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 13:39

Ik heb mijn eigen paardje ook ingereden, maar ik had waarschijnlijk gewoon geluk dat hij zo droog is en dus geen kick gaf... Slapen Ik was wel een beetje bang voor die tijd, omdat hij aan de longeerlijn altijd zo hoog steigerde dat ie gewoon boven mij uitkwam, maar het zal wel in de familie zitten dat hij zo droog is (Misty is net zo... Tong uitsteken ) Soms wel Slapen , maar ja, ook wel weer fijn dat hij er zo rustig onder blijft. Hij heeft na die tijd maar 2x gebokt omdat hij iets niet wou wat ik wel wou...

01-01-2009
      ♥ Dani 03-08-2011 ♥

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 17:38

Lielle"]
[quote="janna"][quote="Pril schreef:

Sprong hoog op en landde boven op een paal die dwars door haar buik perforeerde. We hebben haar er met kettingzagen af moeten halen.


Blll, en dat moet ik op de vroege morgen lezen..... Hoe is het afgelopen met dat paard? Misschien heb je het wel verteld, maar heb ik het gemist.

[/quote]

En ik net na mijn lunch. Gatverdamme zeg. Ik heb er verder ook niets van gezien hier, kan me niet voorstellen dat het goed gaat met het paard.
[/quote]

Ze heeft het niet overleefd, helaas. Ze heeft het nog wel gered naar de operatie tafel (wat een wonder op zich was, de artsen hadden nog nooit zo`n bikkel meegemaakt, ieder ander paard had allang in shock geweest en dood gegaan) maar de inwendige schade was gewoon te groot. Ik heb het trouwens ook niet eerder op Bokt gezet, dus jullie hebben niets gemist.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, lazy, Nalonyda, Poldermenner, Prince, Trendiction en 36 bezoekers