hoe vaak rijd jij je paard per week?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

hoe vaak rijd jij je paard per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 22:17

Afbeeldingik lees vaak:
te koop paard wegens tijdgebrek

waarom? waarom kan een paard niet gewoon de wei in als je geen tijd hebt om te rijden? Zijn dit mensen die prestige van hun paard verwachten? Of is het te duur om een paard te onderhouden zonder er regelmatig op te rijden?

Ik ben benieuwd hoe vaak mensen rijden. Ik heb er zelf (nog) geeneen maar als ik er eentje had dan zou ik niet 5 dagen per week tijd hebben om op hem te gaan rijden. Dat hoeft voor mij ook niet, hij mag best lekker in de wei staan lummelen met andere paarden.
Afbeelding

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 22:19

Er zijn ook paarden die niet fatsoenlijk te rijden zijn na een paar dagen 'lummelen'.
Bovendien is het ook niet echt goed voor je paard om te lummelen, hard te werken en dan weer te lummelen. Regelmaat is het beste.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 22:20

Ik rijd gewoon wanneer ik tijd heb.Ik weet van te voren dat als ik gehaast ga rijden dat het 9 van de 10 keer niks wordt.Alles met elkaar 5 of 6 keer per week maar het kan ook voorkomen dat het maar 4 keer is.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 22:23

Afbeeldingah kijk, weer wat geleerd... ze kunnen anders te lui o.i.d. worden.Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 22:28

Ik maak per week een planning van het werk per dag. Wanneer ik besluit een dag rustig aan te doen moet ik het voer daar op afstemmen en moet ik ook de dagen er voor en de dagen er na hier op afstemmen. Je kunt neit van een paard verlangen dat hij op dag 1 100% geeft en dag 2 niets doet. Daardoor maak je eerder kans op koliek en maandagziekte.
Bovendien is niet ieder paard even zuinig op zichzelf in de wei. Een doorgetraind paard dat in goede conditie is en vol in het voer staat blesseerd zichzelf makkelijk wanneer je hem zo uit stal trekt en de wei in gooit.
Als je het houden van een paard serieus neemt vergt het nu eenmaal vreselijk veel tijd.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 22:32

verschillend!
maar tijdgebrek houdt toch niet in alleen rijden?
Als jij bv maar 3x per week naar je paardje kunt, en de rest staat ie op stal (niet iedereen heeft de mogelijkheid tot weidegang) dan zou ik hem verkopen ja! En misschien zijn er ook meer oorzaken, maar niet iedereen is daar duidelijk over...

Ik rij 4/5/6x per week, en 1x per week gaat hij gemiddeld voor de kar.
Ligt eraan, ligt aan het weer, hoe druk ik het op school hebt...
maar als ik niet rij, dan krijgt Tos nog veel aandacht, (en hij vind het allemaal best, een dagje rust)
maar mijn paardje is er niet gevoelig voor, als hij 1 of 2, of meerdere dagen stil staat, maar veel paarden kunnen daar niet tegen, zijn dan veel drukker...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 22:47

Afbeeldinghangt ook van het ras af zeker en het karakter? Ik ga binnenkort bij een Tinker kijken en verwacht eigenlijk niet een 'heethoofd'. Maar ja, zoals mijn profiel zegt, ik ben een groentje, dus leer mij!! Lachen Afbeelding

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 22:51

Ik ben zo vaak mogelijk met m'n verzorgshetje bezig, helaas is er geen bak tot de beschikking... Als het echt 'n tijd geregend heeft is het zeiknat, dus dan heeft het geen zin, want dan gaat ie alleen maar onderuit. Als het goed weer is ben ik in principe altijd met 'm bezig, dus elke dag. Dit lijkt mij ook 't beste voor de pony. In de winter staat hij op stal, dan is hij ontzettend druk als hij er 1 (moet je nagaan meerdere) dagen niet uit is geweest. Helaas is het dan vaak te nat/glad om met 'm bezig te zijn, maar eigenlijk moet hij er wel elke dag ff uit.
Ik denk dat het erg afhankelijk is van je paard, maar ik ken ook iemand die gaat de ene dag met d'r pony hard aan 't 'werk' en dan laat ze 'm 'n paar dagen staan en dan doet ze dat weer... pony heeft regelmatig spierpijn, vin je 't gek Verward Valt mee dat ie nog niet ziek ofzo is...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 23:00

Afbeeldinghela, wat is hard aan het werk? Mijn plan is om veel buiten te rijden en 1x p.w. te lessen. Afbeelding

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 23:05

Dat hard 'werken' van haar is:
* Hals in 'n krul
* Zijgangen in galop (wat ie niet kan)
* Op de stenen galoperen
* Lekker op z'n voorhand alles laten doen
* Sporen en zweep erbij (terwijl hij zonder ook makkelijk kan)
* En maar meer vragen Frusty

Als jouw paard ertegen kan om wat dagen stil te staan of z'n vrije dagen op de wei heeft hij 'n luizenleventje lijkt mij Haha! Tenzij je zo'n paard hebt dat graag hard werkt Tong uitsteken

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 23:07

Afbeelding Pling *hmz* maar ff afwachten dan... als het goed is weet ik 7 sept. meer... Afbeelding

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 23:36

Ik rijd 4 dagen dressuur en 1 dag heb ik wedstrijd of maak ik een buitenrit 2 dagen rijd ik dus niet hij krijgt dan iets minder voer maar staat wel gewoon in het land waar hij ook wel aardig kan denderen dus echt stil staat ie niet

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 23:41

Als je verwacht dat elke tinker rustig is, kan ik je snel uit die droom helpen. Dat is absoluut niet zo en dat is dus ook de fout die veel mensen maken.
Mensen kopen een tinker met het idee, die is lekker rustig en kan dus wel een dagje stil staan, of die is wel makkelijk te rijden. Niets is minder waar.
Tinkers zijn op zich vaak wel rustig van aard. Tiko is wat dat betreft een echte tinker!
Maar er zijn ook zat tinkers die absoluut niet zo rustig zijn. En hoewel ik makkelijk op Tiko kan stappen als hij een week stil heeft gestaan zonder enig gevaar, hij wordt verder in de omgang niet te genieten.
Hij blijft dus misschien rustig met het rijden, maar dat wil niet zeggen dat ik hem dus maar zo maar stil kan zetten als ik toevallig het even druk heb met andere dingen. Buiten dat je dat gewoon niet kan maken tegenover je paard, en het slecht voor ze is (dan heb ik het niet over af en toe een dagje), kunnen veel paarden er op wat voor manier dan ook (ook tinkers) er gewoon niet tegen.
Ik vindt het dus heel terecht en begrijpelijk als mensen hun paard weg doen wegens tijdgebrek.
Tiko wordt in principe zo'n 6 dagen per week gereden (springen, dressuur, buitenrit) en krijgt een dag rust en wordt af en toe gelongeerd. Op zijn dag rust zijn we er echt wel hoor, even borstelen, voeren, buiten gooien (en mesten). Ook als we een dagje niet kunnen regelen we altijd iemand die hem rijd, of longeert. Als dat niet lukt iig iemand die hem even buiten gooit en voert.
Dit is verder geen commentaar op jou hoor, je moet het niet verkeerd op vatten!
En (als je hem koopt) heel veel plezier met je tinker!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 23:43

Afbeeldingoh nee doe'k ook niet hoor. Elk advies is welkom!
Ik had niet echt het idee dat Tinkers ook zoveel bereden moesten worden. Het leek mij dat beweging in de wei als aanvulling ook genoeg kon zijn.
Afbeelding

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 23:46

Als je verwacht dat elke tinker rustig is, kan ik je snel uit die droom helpen. Dat is absoluut niet zo en dat is dus ook de fout die veel mensen maken.
Mensen kopen een tinker met het idee, die is lekker rustig en kan dus wel een dagje stil staan, of die is wel makkelijk te rijden. Niets is minder waar.
Tinkers zijn op zich vaak wel rustig van aard. Tiko is wat dat betreft een echte tinker!
Maar er zijn ook zat tinkers die absoluut niet zo rustig zijn. En hoewel ik makkelijk op Tiko kan stappen als hij een week stil heeft gestaan zonder enig gevaar, hij wordt verder in de omgang niet te genieten.
Hij blijft dus misschien rustig met het rijden, maar dat wil niet zeggen dat ik hem dus maar zo maar stil kan zetten als ik toevallig het even druk heb met andere dingen. Buiten dat je dat gewoon niet kan maken tegenover je paard, en het slecht voor ze is (dan heb ik het niet over af en toe een dagje), kunnen veel paarden er op wat voor manier dan ook (ook tinkers) er gewoon niet tegen.
Ik vindt het dus heel terecht en begrijpelijk als mensen hun paard weg doen wegens tijdgebrek.
Tiko wordt in principe zo'n 6 dagen per week gereden (springen, dressuur, buitenrit) en krijgt een dag rust en wordt af en toe gelongeerd. Op zijn dag rust zijn we er echt wel hoor, even borstelen, voeren, buiten gooien (en mesten). Ook als we een dagje niet kunnen regelen we altijd iemand die hem rijd, of longeert. Als dat niet lukt iig iemand die hem even buiten gooit en voert.
Dit is verder geen commentaar op jou hoor, je moet het niet verkeerd op vatten!
En (als je hem koopt) heel veel plezier met je tinker!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 23:48

Afbeeldingeeeuhm... Verward da's twee keer... Knipoog Afbeelding

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 00:42

Sorry!
Er ging hier even wat mis.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 01:05

rij een keer in de week omdat ik niet meer keer kan Huilen

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 01:14

Vorig jaar heb ik een paard verkocht wegens tijdgebrek. Het paard was bedoeld voor mijn partner maar hij had vrijwel nooit tijd om te rijden. Verzorgers kwamen en gingen en het paard kwijnde weg.
Hij stond echt zielig te kijken als ik met mijn andere paard aan het werk ging. Voor twee had ik simpelweg geen tijd.
Paard werd ongelukkig en ik voelde me schuldig. Het besluit om te verkopen viel niet mee, we hielden van het dier en ik had hem zelf gefokt.

Maar nu heeft het paard een fantastische nieuwe eigenaresse die helemaal gek van hem is. Wij voelen ons niet meer schuldig en paard is een stuk gelukkiger.
Niet alle paarden vinden het leuk om alleen maar in de wei te staan. Onze Eclipse vond het vreselijk. Mijn Tinker Parcival kan er ook niet tegen. Als ik weinig tijd voor hem heb wordt hij humeurig en vervelend. Het is beslist geen paard wat je een paar dagen kan laten staan en waar je dan vervolgens weer zo op kan stappen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 07:24

Zeeer verschillend in de zin van afwisseling, de ene week rij ik meer, de andere week longeer ik meer enz enz. Ze staat nooit 1 dag stil want als ze een "rust" dag heeft dan nog ga ik een stukje met dr wandelen langs de weg.
Werken bestaat bij ons uit, western, dressuur, springen, longeren, loswerken, buitenritjes en les.
Ik ben dus wel lekker 7 dagen per week met haar bezig.

Wegens tijdgebrek te koop heeft niet altijd wat met het rijden te maken maar gewoon met verzorging, een paard in de wei heeft ook verzorging nodig.
En als iemand daar geen tijd voor heeft, tsja dan wil hij het beste voor zijn paard en maakt de moeilijke beslissing om hem te koop te zetten.
En soms betalen mensen zoveel stalgeld dat de lol er een beetje afgaat als je dat neer moet tellen voor een paard waar je geen tijd voor hebt, of er is bij hun op stal geen mogelijkheid om hem lekker in de wei te zetten, die stallen heb je ook.

Viv

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 09:46

Zo'n 4 keer in de week. 1x les, 1x buitenrit, 1x wedstrijd(of anders buitenrit Tong uitsteken) en 1x in de bak (wordt ook vaan buitenrit)

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 09:57

Tsja ik heb 2 jonge paarden een NRPS van 4. Ze is nu 3 maanden onder het zadel. Heeft tussendoor ruim 3 maanden stil gestaan wegens een blessure. Ik doe het rustig aan met haar, ik rij der 4 a 5 X per week een half uurtje soms wat langer soms wat korter. Daarnaast heb ik een 3 1/2 jarige PRE en tsja die zijn later rijp dan de meeste rassen en eigenlijk begin je pas op de 4e echt met rijden. Ik rij hem zo'n 2 X per week een kwartiertje omdat hij het gewoon echt leuk vind. Hij kan het ook aan. Verder loopt hij los en longeer ik hem.
Mijn vorige paarden waren wat ouder en die reed ik echt 6 X per week. Als ik die stil ging zetten werden ze wat stijf. Deze liepen ook mee in de sport. Om de week had ik wedstrijden.

Succes met de aankoop van je tinker.

Groetjes Merilyn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:10

Vijf tot zes keer per week. Onze paarden staan nooit stil. Een vrije dag bestaat uit licht werk aan de longe, of bijvoorbeeld los springen.
Vrijdag heb ik (prive)les
Zaterdag herhaal ik de les
Zondag rij ik buiten
Maandag heeft ze 'vrij'
Dinsdag licht werk onder het zadel
Woensdag oefenen voor de les
Donderdag oefenen voor de les.
Vrijdagochtend eventueel buitenritje, 's avonds les.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:26

verschillend ik rij 2 in de week.
hou een beetje rekening met school.
dus om de dag rijd ik ze en zaterdag;s staan ze stil maar als het dus 30 graden is rijd ikk helemaal niet

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 10:28

Afbeeldingkennelijk dacht ik er te licht over. Het is niet zo dat de wil er niet is, waarom zou ik anders een eigen paard willen, maar door mijn werktijden die best onregelmatig zijn weet ik dat ik gewoon niet elke dag de tijd zal hebben. We zijn ook wel eens een weekendje weg, dat moet ook blijven kunnen. Het zou geloof ik handig zijn om een bijrijdster te zoeken?Afbeelding