Paardrijden op de openbare weg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Keez
Berichten: 3
Geregistreerd: 19-08-02

Paardrijden op de openbare weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-02 14:30

Vandaag liep ik in Amsterdam over een voetpad, gelegen naast een fietspad. Dit voetpad ligt in de buurt van een manege en vlak naast een woonwijk.
Op een gegeven moment nadert er een paard, dat nukkig begint te doen. De berijdster had de grootste moeite om het dier onder controle te houden. Diverse andere padgebruikers ondervonden hier ook hinder van en moesten helemaal opzij om problemen te vermijden. Verder trapte het paard bijna een vrouw van haar fiets. Op de terugweg een soortgelijk geval. Twee meisjes die beiden een paard aan de hand meevoeren. Al grazende blokkeerden de dieren driekwart van beide paden, dus er moesten weer veel fietsers afstappen, en zichzelf langs nukkige paarden manouvreren.

Ook de naastgelegen woonwijk ondervindt overlast in de vorm van paardenmest op het trottoir, aangezien er daar ook regelmatig gereden wordt.

Om deze problemen aan te pakken stel ik het volgende voor:


Paarden die op de openbare weg bereden worden dienen een stevige cursus gehad te hebben, net zoals politiepaarden.

Paarden dienen alleen op daarvoor geschikte lokaties bereden te worden, zodat ze geen overlast veroorzaken. Hierbij valt te denken aan speciale ruiterpaden, landweggetjes en dergelijke. Steden, drukke fiets- en voetpaden zijn ongeschikt.

Berijders (m/v) van paarden op de openbare weg dienen in het bezit te zijn van een paardenrijbewijs. Dit rijbewijs hoeft natuurlijk niet zo duur te zijn als een autorijbewijs, zolang het maar instaat voor de vaardigheden van de ruiter. Het paardenrijbewijs is een soort ruitersbewijs, maar dan met striktere voorwaarden.

Uw mening?


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:37

Welkom Keez Lachen
Het is soms best gevaarlijk ja. Het idee van aparte paden is veel te duur denk ik. Misschien een oplossing om de manege te verplaatsen? Maar ook met paarden aan de hand geldt dat het de verantwoordelijkheid van de begeleidende personen zelf is. Een rijbewijs/wandelbewijs zal echt niet helpen. Het werkt bij automobulisten namelijk ook niet. En als de manege er eerder was dan de woonwijk, is het dan de schuld van de manege dat er overlast is of van de gemeente die de woonwijk daar heeft neergezet?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:38

Ruiterbewijs is er al. Alleen nog niet overal verplicht. Vind het op zich wel goed, alleen jammer dat 't weinig voorstelt (op een mak paard haal je het als je maar weinig ervaring hebt, terwijl zo'n ruiter een druk paard misschien niet onder controle heeft)
Bij maneges in de stad zijn zulke situaties als beschreven (zo goed als) onvermijdelijk. Maar ik vind het niet kunnen.
Persoonlijk ga ik de weg pas op als ik zeker ben van het paard.
Maar een paard kan altijd schrikken, hoe verkeersmak ook. En medeweggebruikers denken ook niet altijd even goed mee. Lees: geen afstand houden, expres claxonneren.
Bij ons op 't dorp wordt veel paardgereden, maar wel op de weg en niet op de stoep! Daar hoort een paard niet. Mest schop ik in de bosjes (kan het daar ook zijn werk doen *LOL* ). Maar er zijn ook ander type ruiters en die zijn meer van "ga aan de kant, de wereld is van mij" En ja dan krijg je vervelende situaties.

Zou graag uw achtergrond weten, zoals ik uit uw geschreven gedeelte opmaak bent u geen ruiter?

:evaw:

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:39

De cursus voor paarden bestaat ook gedeeltelijk uit praktijkervaring opdoen in het verkeer. Bovendien is het ene paard het andere niet en zijn er ook genoeg paarden die zich prima gedragen in het verkeer. Waarom zouden zij zich alleen op ruiterpaden, landweggetjes en dergelijke mogen bevinden?

Een paard is een levend wezen. Een paardenrijbewijs helpt echt geen gevaarlijke situaties voorkomen.

Ik ben het ermee eens dat het niet netjes is om paardenmest zo op het trottoir te laten liggen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:41

Sjimmy schreef:
Zou graag uw achtergrond weten, zoals ik uit uw geschreven gedeelte opmaak bent u geen ruiter?


Dat idee kreeg ik inderdaad ook al! Haha!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:45

Maarja, een paard is en blijft een levend dier en alle levende wezens hebben zo hun nukken en angsten.
Mijn pony is ook het braafste van het braafste en zet nooit een stap verkeerd maar als ze echt bang is draait ze om om te kijken.

Tuurlijk het is superirri als je aan het fietsen bent en zo'n beest gaat ineens dwars over de weg, ik heb het misschien 1x gehad dat ze dat deed maar geen mens die rekening met je houdt hoor, alleen maar mopperen terwijl jij je best doet om je paard in bedwang te houden.

Verder vind ik het inderdaad ongehoord om over de stoep (trottoir) te rijden, ik doe het alleen als de verkeersveiligheid het niet toelaat dat ik op de weg ga (maar ik heb een minipaardje) als ze daar mest ruim ik het altijd op. Maar heel veel mensen lopen te mopperen als je paardje een keer mest, maar ze vergeten die enorme bergen hondestront waar ze in gaan staan, laten die mensen dát dan ook opruimen dan wil ik best mijn paardenmest opruimen.
Als ze gewoon op straat mest laat ik het liggen, 1 regenbui en 3 auto's en het is weg.

Een ruiterbewijs bestaat al maar dat geeft niet altijd aan dat je je paard ten alle tijde onder controle hebt, het is nu eenmaal geen auto.
Bovendien, al doende leer je het meest, je kan wel alles in een boekje gaan zetten maar elk paard reageerd anders op een situatie en na mate je meer op de openbare weg bent des te beter leer je je pony kennen en kan je dus voorspellen hoe ze reageren op een situatie.

Maar nogmaals een paard is en blijft een levend dier waarvan de rem soms ver te zoeken is. Andere weggebruikers moeten daar ook een beetje rekening mee houden, ik hou altijd rekening met mijn medeweggebruikers, maar als ik met een knettergekke pony loop en iemand gaat toeteren om een FOTO te maken omdat ze zo klein is, sorrie daar kan ik niet bij, of heel dicht inhalen ofzo, laat ze dan ook een beetje aan ons denken!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:52

Tja... Ik denk dat in deze kwestie een groot verschil is tussen paarden op de openbare weg in een grote stad (zoals Amsterdam uit jou stukje), of paarden op de openbare weg in een dorpje als Ugchelen.
En hoeveel paarden lopen er nou in grote steden? Bijna niets toch? Moeten dan wel al die miljoenen paarden in Nederland die politie-paarden-cursus volgens jou gaan volgen? Wie gaat dat allemaal betalen...? Ik niet in ieder geval!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:59

Een paard zal toch moeten léren in het verkeer zich te gedragen, dat kan alleen bereikt worden door het te doen...
Het is verder vrij asociaal om op een voetpad/fietspad te gaan rijden, maar vaak is de autobaan te druk en dus te gevaarlijk voor een paard.
Ik kan me gigantisch ergeren aan mensen die denken het beter te weten, ik kies altijd de meest veilige situatie voor alle verkeersdeelnemers, dat zal elke politieagent een ruiter ook op het hart drukken. Als ik op de rijbaan ga rijden met mijn paard en er gebeurt een ongeluk zijn de gevolgen niet te overzien, op een fietspad is het over het algemeen een stuk veiliger, fietsers hebben nl. geen last van onverwachte manouvres van hun ijzeren ros, zoals ruiters dat wel hebben van hun paard.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 15:46

Welke woonwijk het ook betreft in Amsterdam, ik weet met zekerheid te zeggen dat de manege er ofwel eerder stond, of al heel lang bestaat.
Keez, ik begrijp je punt, maar ik lees helaas weinig begrip voor de ruiters. Paardrijden is niet hetzelfde als fietsen en wij kunnen vanaf hier de situatie niet beoordelen omdat wij niet weten wat er gebeurd kan zijn waardoor de paard nukkig werden, zoals jij dat noemt.
Asociaal gedrag van ruiters is ronduit vervelend en niet goed te praten. Vergeet echter niet dat ruiters niet altijd met opzet 'asociaal' zijn, maar een situatie op moeten lossen die door een ander veroorzaakt wordt door onbegrip voor het feit dat je als ruiter op een leven (vlucht)dier zit.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 16:02

Het is inderdaad moeilijk om te weten vanachter de compu waarom het paard zo deed.
Een ruiter met te weinig ervaring?
Een asociale ruiter ?
Is het paard bang gemaakt door wat er van te voren gebeurt is?
Een horzel op zijn kont waar hij vanaf wilde?

Het blijft natuurlijk zo dat een paard geen auto of fiets is, die je op de rem trapt en stil staat.
Een paard blijft altijd een eigen wil houden. En soms wel eens op plaatsen waar dat niet zo goed uitkomt Haha!


Ik weet verder niet wat voor uitrij mogelijkheden die manege heeft, maar altijd maar saai in hetzelfde rondje lopen worden paard en ruiter ook simpel van, dus word er ook wel eens naar de openbare weg gegaan.

Die meisjes die hun paarden op die manier lieten grazen zou ik toch vriendelijk verzoeken of de dieren niet en de berm kunnen blijven, maar misschien was hun leeftijd nog niet zo hoog en dat zelf nog niet verzonnen hadden?

Verder zullen wij ruiters maar geen boekje open gaan doen over wat andere medeweg gebruikers met ons express doen Knipoog

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 19:03

Ik vind dat als je paard lastig wordt ergens waar anderen er hinder van ondervinden, zoals die vrouw die bijna van haar fiets getrapt wordt, dan een ruiter dan best zijn excuses mag aanbieden en aan de hand ofzo verder moet gaan. Het moet wel voor iedereen veilig blijven.


Verder vind ik midden op de weg gaan staan waar je eigenlijk niet eens mag staan behoorlijk aso. Ga dan aan de kant staan. Zo wordt de sport er niet populaider door.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 19:15

Manon schreef:
Verder vind ik midden op de weg gaan staan waar je eigenlijk niet eens mag staan behoorlijk aso. Ga dan aan de kant staan. Zo wordt de sport er niet populaider door.


Ben ik met je eens, maar ik moet zeggen dat ik ook wel regelmatig op het midden van de weg te vinden ben..
Als een weg te smal is om veilig te passeren (en ik heb het hier over een verkeersmak paard, dus zeg ca 20 cm afstand tussen beugel en buitenspiegel) ga ik in het midden rijden zodat ze niet KUNNEN passeren.
Je hebt namelijk altijd idioten die het toch proberen en met een noodgang veel te dicht passeren.
Uiteraard duik ik bij de eerste berm opzij en groet ik vriendelijk Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 21:57

Wat is het trouwens voor een prut site dat je niet kan registreren met een hotmail adres Verward

Helaas geen dicussie van mijn kant op dat forum.
Kunnen wij niet vertellen wat andere weg gebruikers allemaal express doen als ze een paard voorbij komen.
En dan vinden sommige raar dat een paard kan schrikken Verward

En denk niet dat ik een auto of motor hater ben, want onze Honda CBR vind toch ook heel erg leuk, alleen kan deze ook langzaam rijden als het moet, b.v bij het passeren van een paard Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 22:04

Ik heb al een aantal van de peeps hiero (incl ondergetekende) gezien op dat forum

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 23:55

Gelukkig weet ik inmiddels waar in Amsterdam dit feest zich afspeelde. Allereerst vind ik het nu niet bepaald een woonwijk te noemen waar die manege ligt. Je zou eerder zeggen tussen wijken in gelegen.
Wat de 'bevolking' van die manege betreft, ben ik niet zo bij. Het laatste wat ik weet dateert van ongeveer een jaar geleden en toen was het niet erg indrukwekkend.

Keez
Berichten: 3
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-02 02:12

Ikzelf heb inderdaad geen ervaring met paardrijden (anders dan Ponypark Slagharen toen ik nog een klein Keezje was), maar naar aanleiding van het topic op forum.formule1.nl, waar deze stelling oorspronkelijk gepost werd, was ik wel eens nieuwsgierig hoe er over gedacht werd door mensen die wel dagelijks met paarden te maken hebben. Simpelweg omdat die op een formule1-forum eenmaal niet zo gek veel voorkomen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Paardrijden op de openbare weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 07:50

Keez"]
Paarden die op de openbare weg bereden worden dienen een stevige cursus gehad te hebben, net zoals politiepaarden.
[/quote]

Helaas komen er in het rijden op de openbare weg meer vreemde dingen voor dan je in een bak kunt oefenen (asociale medeweggebruikers die je bv geen tijd gunnen om netjes achter elkaar te gaan rijden om zo plek te maken voor hun bolide (gister weer tot 3x toe in een half uur meegemaakt). Ik mag dan van geluk spreken dat mijn 1PK zo onverstoorbaar is op de weg.

[quote="Keez"]
Paarden dienen alleen op daarvoor geschikte lokaties bereden te worden, zodat ze geen overlast veroorzaken. Hierbij valt te denken aan speciale ruiterpaden, landweggetjes en dergelijke. Steden, drukke fiets- en voetpaden zijn ongeschikt.
[/quote]

Gedeeltelijk mee eens. Helaas liggen niet alle stallen in bosrijk gebied met dergelijke voorzieningen en helaas voor de fietsers en voetgangers is er een regeltje wat betreft rijden op de openbare weg als er geen ruiterpad aanwezig is. Als rijden met paard op de rijbaan gevaar oplevert voor ruiter, dier en overig verkeer is de bereider verplicht zich te begeven op nabijgelegen fiets/voetpad of veilige berm, met die opmerking dat overige gebruikers van die paden geen last mogen hebben van jouw edele viervoeter.

[quote="Keez"]
Berijders (m/v) van paarden op de openbare weg dienen in het bezit te zijn van een paardenrijbewijs. Dit rijbewijs hoeft natuurlijk niet zo duur te zijn als een autorijbewijs, zolang het maar instaat voor de vaardigheden van de ruiter. Het paardenrijbewijs is een soort ruitersbewijs, maar dan met striktere voorwaarden.
[/quote]

Gelukkig zijn we pas tig jaar bezig om het ruiterbewijs meer van deze tijd te maken, maar helaas wil de SRR daar nog niet naar luisteren. Het huidige ruiterbewijs is alleen nodig in bosrijk gebied Verward en heeft eisen waar een ieder zijn vraagtekens bij heeft.
Denk dat een beetje normaal denkend iemand niet met een stuiterbal de weg op gaat, maar helaas blijft een paard een schrikdier, dus hoe braaf hij of zij ook is, er is ALTIJD wel iets waar ze van kunnen schrikken, en dan hoeft niet altijd de SCHULD te zijn van de ruiter of het paard.

Wat jouw voorbeelden betreft. geval 1: ik zou afstappen als mijn paard gevaar oplevert voor de omgeving (in dit geval mensen die geen verstand hebben van paarden op een voet/fietspad).
Geval 2: getuigd in mijn ogen van asociaal/egoistisch gedrag van de begleiders van de rijdieren.
Je zou van de betreffende manege (ik neem aan dat je DE manege van amsterdam bedoeld) toch wel mogen verwachten dat ze hier toch wel aandacht aan zou schenken tijdens lessen. Zeker als je ruiters in stedelijk gebied buiten gaan rijden.

[quote="Keez schreef:
Uw mening?


Bij deze dus.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 15:24

[quote="Sjimmy"]Maar een paard kan altijd schrikken, hoe verkeersmak ook. En medeweggebruikers denken ook niet altijd even goed mee. Lees: geen afstand houden, expres claxonneren.

Inderdaad ben het helemaal met Sjimmy eens! Ik kan zo Boos! worden van die mensen die gewoon helemaal niet nadenken als ze langs een paard rijden en gewoon een gevaar voor ruiter en paard en zichzelf zijn. Ik heb wel eens meegemaakt dat ik gewoon heel rustig met een vriendin op haar paard over de landweg reed en er vervolgens een grote bestelbus langs kwam sjezen over de brug heen (met een klap) en toen was er nog niets aan de hand maar vervolgens dacht hij waarschijnlijk van oh... een paard en hij trapte naast mij vol op de rem Boos! Boos! Boos! mijn paard schrok zich te pletter en dook zowat achterwaarts dat busje in.... echt levensgevaarlijk... ik had hem gelukkig vrij snel onder controle en ken hem dan ook door en door omdat het mijn eigen paardje is maar ben me echt doodgeschrokken want hij wilde bijna aan de kletter gaan de tegenovergestelde richting in uit angst van dat busje!! Weggebruikers zoals automobilisten en scooters etc. mogen ook wel eens rekening met ruiters houden want je wordt zowat van je sokken gereden!! Het gebeurd ook wel eens dat automobilisten een paar seconden moeten wachten tot je de brug over bent (is erg smal) en beginnen dan achter je te toeteren enzo... nou sorry hoor Frusty ! Gelukkig schrikt mijn paard daar niet zo snel van maar ik vind het echt onverantwoord... een beetje geduld zeg....

Tuurlijk is het ook van belang dat ruiters goed kunnen rijden en op de hoogte zijn van de verkeersregels en aso gedrag kom je tegenwoordig in het verkeer helaas overal tegen! Je moet gewoon jezelf, je paard en anderen niet in gevaar brengen en goed opletten en verantwoord paardrijden. Als iedereen gewoon wat meer rekening met elkaar zou houden dan is er niets aan de hand... leven en laten leven Schijnheilig

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 15:45

Ik heb op het betreffende forum het volgende geplaatst en daar sta ik dan ook volledig achter:

Interessante topic!
Zal me maar meteen even voorstellen: ik ben zo'n paardenmiepje dat af en toe met haar paard de weg op gaat. Ik heb een hekel aan hockey en ik rijd in een VW Polo 1.9 tdi highline.

Het voorbeeld waar deze topic mee begonnen is, vind ik inderdaad getuigen van weinig kennis van eigen paard. Het is inderdaad zo dat een ruiter zijn paard onder controle moet hebben. Als dat niet het geval is, moet hij niet de weg op gaan.

Als je met je paard de weg op gaat, moet je je paard kennen en weten hoe hij in bepaalde situaties reageert.

Mijn paard kan af en toe flink druk zijn tijdens het rijden, maar langs de weg kunnen er opgevoerde brommers langs komen knetteren, vrachtwagens die even de boel laten ontluchten of toeterende auto’s: paardje kijkt niet op of om.
Ja, een hond die uit de bossen springt kan een reden zijn om stokstijf stil te blijven staan, maar daar schrik ik ook van.
Nou moet ik ook zeggen dat mijn paard aan de hoofdweg van een rustig dorp staat en ik dus niet zo vaak te maken krijg met 18 jarige GTI-gasten en andere onverlaten in het verkeer.

Als (sommigen van) jullie nou zo tegen paarden in het verkeer zijn, wat vinden jullie dan van loslopende honden en katten? Die zijn minder goed onder controle te houden dan een getraind (ja, dat ben ik met jullie eens) paard.
Ik ben niet in het bezit van een ruiterbewijs. Lijkt me ook niet nodig want die dingen zijn bijna gratis te krijgen op zegeltjes bij de AH.
Ik heb echter wel inmiddels een jaar of vijftien ervaring in het zadel en te paard langs de weg.

Samengevat: paarden langs de weg? Geen probleem mits de ruiter weet hoe zijn paard reageert in bepaalde situaties (en het paard onder controle kan houden in die situaties of die situaties weet te vermijden)




Hier nog even op aansluitend:
Uiteraard kan een paard niet verkeersmak zijn als hij voor het eerst de weg op gaat. Dat hoeft ook niet. Maar je moet je paard wel onder controle kunnen houden. Kijk, als je paard eens wegspringt, daar kun je niet altijd wat aan doen. Je kunt er wel voor zorgen dat je paard in de bak gehoorzaam is en daardoor de kans groter is dat hij in het verkeer ook gehoorzaam is.
En uiteraard kun je in de bak trainen met enge dingen om je paard daaraan te laten wennen.


Maar dan nog heb je van die Sjonnies die het nodig vinden knetterend met hun opgevoerde brommertjes of auto's vlak langs je te scheuren. Daar kun je niks aan doen, maar dat is ook op de fiets niet prettig (ondanks dat die fiets niet schrikt...)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 18:02

Ik houd er ook niet van om met mijn paard langs een druk fietspad te rijden met een nog drukkere autoweg ernaast. Je wilt tenslotte geen ongelukke veroorzaken.
Maarrrr... Als die weg de enige is om van A naar B te komen, de andere paden ten strengste verboden zijn voor paarden en je geen andere optie hebt.....
Zo zal het overigens wel niet in jouw situatie zijn. Ik neem aan dat je in Amsterdam ook wel een andere weg kan nemen. Maar waarschijnlijk zal die ook wel weer druk zijn?
Dus moet de ruiter misschien kiezen tussen verschillende slechte opties Verward

Ach ja, ik kan me voorstellen dat het, als niet paarde-mens, bijzonder eng moet zijn om zo'n groot dier al stuiterend op je af te zien komen.
Wat dat betreft ben ik het volkomen met je eens, alleen is het zo jammer dat er soms niets anders op zit.....

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 18:08

Even voor de duidelijkheid. Als ruiter met paard ben je bestuurder en mag je volgens de verkeersregels niet op fiets- of voetpaden lopen. Ook niet als je het paard aan de hand hebt. Dat velen zich niet hier aan houden is bekend om wat voor reden dan ook.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 18:51

Pegasus schreef:
Even voor de duidelijkheid. Als ruiter met paard ben je bestuurder en mag je volgens de verkeersregels niet op fiets- of voetpaden lopen. Ook niet als je het paard aan de hand hebt. Dat velen zich niet hier aan houden is bekend om wat voor reden dan ook.


Klopt, je hoort je op de openbare weg of riterpad te begeven. TENZIJ: er geen ruiterpad is en de openbare weg te gevaarlijk is (ik noem hier de proviciale weg voor onze stal langs waar met 80 mag maar 120 rijdt en wij ons dus op zouden moeten begeven). In deze gevallen MOET je zelfs op het fietspad. Alleen moet je wel zorgen dat de fietsers niet teveel overlast van je hebben, dus niet naast elkaar, liefst nog in de berm naast het fietspad.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 19:01

ik reed/rij altijd met mijn pony dwars door drukke straten, over fietspaden, over voetpaden, over de weg en noem het maar op. M'n pony is zo makkelijk die sjokt overal langs. Heb maar 1 of 2 keer gehad dat hij zijn kont keerde op de weg. Gelukkig was het rustig en stopte een auto netjes die ik, toen ik eenmaal weer in de vooruit zat, bedankt heb!
Ik heb nog nooit klachten gehad. Ik kijk uit voor de mensen, ga een stukje opzij en zij kijken uit voor mij! Ideaal dus!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 23:23

Ook ik reed vaak met mijn paardje door het dorp heen, ben niet in het bezit van een ruiterbewijs, maar wel voldoende in staat om het paard in kwestie zonodig in bedwang te houden. Dit geeft dus aan dat niet alleen het ruiterbewijs maakt dat de combinatie ruiter/paard veilig over straat kan. Zoals iemand al eerder zei kan je het bewijs makkelijk halen met een "simpel" paard, terwijl misschien een betere ruiter met een "moeilijker"paard er meer moeit emee kan hebben.

en natuurlijk kunnen zich altijd situaties voordoen waarin een paard zich wat onwennig gaat voelen en dat uit in onrustig gedrag.. Niet meer dan een logische reactie, al schijnen veel mensen dat niet te begrijpen en laten doorschemeren dat ze het gedrag afkeuren.

Het zou inderdaad een idee zijn om sommige paarden een training te geven, maar dit geldt dan niet alleen voor de ruiters en paarden. Dit zou dan ook ingevoerd moeten worden voor niet-ruiters, aangezien zij vaak (niet allemaal) situaties veroorzaken waardoor het paard moeilijk te hanteren wordt.

Onderschriftloos :Y)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bengell, Facebook, Jihama, Lielle, Nina1999 en 113 bezoekers