Wat is de bouw van het perfecte dressuurpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Wat is de bouw van het perfecte dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-02 19:11

Titel zegt me genoeg lijkt mij...


Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 21:25

Maat, hoogbenigheid, langegelijnd, electrisch en sterk achterbeen gebruik, elegant voorbeen gebruik, front met genoeg oprichting, een achterhand die zo gebouwd is dat zo’n paard kan gaan ‘zitten’.
Verder is genoeg bloed (engels volbloed, trakehner bloed, anglo-arab) met oog op elasticiteit een pré.
Voor het gebruik in de sport zijn de volgende eisen eveneens van belang : meewerkend karakter (intelligent, genoeg voorwaartste drang / looplust, mentaal uithoudingsvermogen), gezondheid (sterke gezondheid, belasting ligt vooral in het verzamelde werk en in de zijgangen).

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


gwen2002
Berichten: 22
Geregistreerd: 26-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 13:00

Ik heb pas een clinic bijgewoond.
Tuurlijk is perfecte bouw (welk paard heeft het?) het ultieme maar alleen met een perfecte bouw kom je er niet, karakter speelt een veel belangrijke rol!!.
Een paard met een perfecte bouw en een niet meewerkend karakter...daar kom je niet ver mee.
In tegenstelling tot een paard met een minder mooie bouw maar wel met een heel fijn werkwillend karakter daar kun je zeer ver mee komen.
Tijdens de clinic kwamen diverse paarden in de baan met gebreken in de bouw. door hun fijne karakter waren ze toch Z en hoger!!!!!!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 13:13

gwen2002 schreef:
Een paard met een perfecte bouw en een niet meewerkend karakter...daar kom je niet ver mee.


ben ik het helemaal mee eens, een dressuurpaard moet altijd werkwillend zijn, een soort van slaafsheid over zich hebben om elke dag weer diezelfde oefeningen te doen met een altijd goede inzet om de oefeningen perfect te beheersen.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:19

Suzanne F. schreef:
Voor het gebruik in de sport zijn de volgende eisen eveneens van belang : meewerkend karakter (intelligent, genoeg voorwaartste drang / looplust, mentaal uithoudingsvermogen), gezondheid (sterke gezondheid, belasting ligt vooral in het verzamelde werk en in de zijgangen).


Dat zei ik hier toch ook al.... Haha!

Is ook wel zo maar daar ging dit topic niet over....

De vraag was: wat is de perfecte BOUW van een dressuurpaard.....
en niet: wat is het perfecte karakter....

Tuurlijk is karakter het belangrijkste maar dat was de vraag niet... Haha!
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 19-08-02 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ItsMe

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:22

Ja inderdaad en ik denk eigenlijk dat het antwoord ook al helemaal compleet. Ik heb ten minste niks meer toe te voegen op het antwoord van Suzanne F.
Ik denk alleen dat je nog wel even bezig bent om dit perfecte paard ooit te vinden Knipoog

Paardentekoop.net, dé website voor het verkopen en kopen van paarden.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:24

Suzanne F. schreef:
Maat, hoogbenigheid, langegelijnd, electrisch en sterk achterbeen gebruik, elegant voorbeen gebruik, front met genoeg oprichting, een achterhand die zo gebouwd is dat zo’n paard kan gaan ‘zitten’.
Verder is genoeg bloed (engels volbloed, trakehner bloed, anglo-arab) met oog op elasticiteit een pré.
Voor het gebruik in de sport zijn de volgende eisen eveneens van belang : meewerkend karakter (intelligent, genoeg voorwaartste drang / looplust, mentaal uithoudingsvermogen), gezondheid (sterke gezondheid, belasting ligt vooral in het verzamelde werk en in de zijgangen).


nee hoor die is er Oriose Balzflug x pion x amor

en met een beetje mazzel Voodoo Gribaldi x balzflug x pion x amor!!! Lovers
Laatst bijgewerkt door amagun op 19-08-02 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 15:16

Kunnen de experts Lachen niet adhv foto's de paarden beoordelen, lijkt me zeer interessant. Wellicht zijn er bokkers die een goede foto (1 van zijkant en 1 van voorkant) willen plaatsen. Net als de serie die ooit in de Strengen heeft gestaan. Het moet natuurlijk wel gezellig blijven he, het is niet de bedoeling dat we de paarden de grond in trappen.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-02 17:59

Moeten de schouders groot/lang o.i.d zijn? Zodat het been meer naar voren kan worden gebracht? Moet het paard lang of juist kort zijn? EN moet het een lange of een korte hals hebben?

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 18:57

jamylover schreef:
Moeten de schouders groot/lang o.i.d zijn? Zodat het been meer naar voren kan worden gebracht? Moet het paard lang of juist kort zijn? EN moet het een lange of een korte hals hebben?


Zie hierboven mijn omschrijving....Knipoog

De schouder moet er schuin inliggen zodat idd het voorbeen ruim weggezet kan worden. Het liefst een lange schouder ten opzichte van een korte. Het paard moet langgelijnd zijn, dus in het rechthoeksmodel staan. Geen extreem lang paard dus maar zeker geen kort paard dus geen vierkantsmodel ook wel beknopt goenoemd. De hals van een dressuupaard moet lang zijn, natuurlijk ook geen extreem lange maar een korte hals is ongewenst. Lachen

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 19:15

De volbloedhengst Stravinsky xx, een prachtig dressuurmodel voor een volbloed, zeer goed ontwikkelde schoft en schouderpartij, hals had iets meer lengte kunnen hebben.

Afbeelding

De hengst San Remo. Hier echt een heel mooi dressuurexterieur, een hengst met heel veel front, dus een heel goed aangezette hals met voldoende lengte en richting, goede ligging van de schouder en een prachtig rechthoeksmodel, dus langgelijnd.

Afbeelding

De hengst Gribaldi. Hier nog een voorbeeld van een zeer gewenste bouw van een dressuurpaard, mooie schoft en schouderpartij en let op de hellende (=schuine) croupe van dit paard, zeer gewenst bij het verzamelen zodat het achterbeen daadwerkelijk onder kan komen.

Afbeelding

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 20:19

super mooie hengsten suzanne.
En ik ga met je mee in je omschrijving van het dressuurpaard.

leef je droom, droom niet je leven.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 20:41

idd,suzanne dr omschrijving is uitstekend,alleen:het voorbeen mag niet veel korter zijn dan het achterbeen,het achterbeen mag niet steil zijn,lange koten,maar niet week.een lange croupe.een lange rug is vaak lastig,evenaal een korte rug,vandaar dat jeeen perfecte rug moet hebben,ik vind een handbreedte achter het zadel,tot de lendenen meer dan genoeg.verder een schuine schouder willen ze graag zien,maar ik vind meestal dat ze dan wel hun voorbeen naar voren brengen,maar niet echt opwaarts.ik zie liever wat tuigpaarden/gelders bloed,die zijn vaaksterker,en hebben meestal meer beweging.echter,een stekend voorbeen en een strak achterbeen:NOOIT!tjah,ik ga niet op zoek naar HET paard,ik kwam hem tegen...:mooi lange hals,mooi opwaarts gedragen(wel net achter de oren gebogen)de gehele schouder partij wordt gedragen door een enorm sterke,soepele rug en schoft,wat overgaat in een zeer mooi helende croupe,wat nu al goed bespierd is met een lange broekspier...zo zie ik een paard het liefst...ik vind dat er geen ultiem DRESSUURpaardenbouw bestaat.

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:39

Hee, Suzanne, laten wij nou net nakomelingen van deze 3 hebben/krijgen... doen we het toch nog niet zo verkeerd Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, fro en 125 bezoekers