Longeren met Goque, wachten of korter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Longeren met Goque, wachten of korter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 00:50

Een kennis van mij heeft een sterrenkijker gekocht. Ze vroeg wat aan mij over een goque maar ik wist het antwoord niet. Ze heeft laatst met het longeren een goque omgedaan. Vrij los, in de hoop dat het paard dan de grond ging opzoeken ipv nek de lucht in. Dat deed ze dus niet (ze checkte hoe kort de goque zat en ontdekte toen dat ze best nog hoog kon komen en nam de spanning voor lief om de omgeving te kunnen blijven bekijken) en toen heeft ze de goque korter gezet. Toen gaf ze wel na maar kon dus ook niet meer helemaal naar beneden.
Wat moet je dan eigenlijk doen? Toch de Gooque langer en zo longeren en wachten tot ze wel haar hals meer gaat strekken (misschien duurt het 20 minuten maar misschien duurt het wel 5 keer longeren want ze longeert altijd max. een half uur) of toch korter zetten omdat ze dan wel afbuigt en dan a een paar keer weer lanegr proberen.
Ik ben geneigd om voor langer te kiezen maar heb te weinig ervaring met een goque dus wie weet het wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 08:40

Heeft die kennis de gogue geleend?Dan beste de eigenaar ervan vragen of hij goed is gesteld.

Hij moet niet te strak zitten. Paardje moet ontspannen en ook even leren omgaan met de gogue. Lekker laten lopen dan komt ze vanzelf wel ontspannen naar beneden. De gogue kun je strakker gaan stellen naarmate ze beter gaat lopen. Door de druk achter de oren gaan ze op den duur vanzelf wel met het hoofd naar beneden. Helemaal met de neus over de grond is niet de bedoeling. Een goede hoofd hals verhouding aanhouden met een ontspannen wijze van lopen, lekker over de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 09:50

Okee, bedankt!
Ik vond het zelf ook wel een interessante vraag vandaar dat ik hem hier stelde. Ik heb nog nooit een goque gebruikt, ik weet alleen maar hoe je het vastmaakt en daar houdt mijn kennis over de goque op.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 11:27

hmz.. die van mij is ook een enorme sterre kijker en heb hem dus ook met gogeu gereder en gelongeerd op verzoek van mijn instructrice. los vast. op alleen standen die er maar op zaten en elk een best lange periode. Maar nu is de grap er van het heeft totaal niets geholpen.
Toen ben ik er over na gaan denken en ik vind dat je je paard naar beneden moet krijgen dor hem te rijden met je handen en benen.
hij moet gewoon reactie op je hand geven, met al die hulpteugels maak je het vaak alleen maar erger en als ze eraf zijn merk je vaak dat het geen effect heeft, en daarnaast werkt het ook nog eens heel erg verslavend.... zo van met de gogeu loopt ie heel erg lekker naar beneden en zonder is ie niet te berijden.
dus misschien kan ze beter een ander bit proberen omdat het toch via de mond moet komen hij moet op je hand gehoorzamen en niet op een hulpteugel.
anders kan ze misschien beter bijzetteugels gebruiken werkt naar mijn mening beter.

Ik heb mijn sterrekijker ook een tijdje met een iets scherper bit gereden, want je kreeg gewoon echt geen reactie op je hand, en het gaf effect ik kan hem nu veel makkelijker naar beneden rijden.

groetjes marloes en veel succes er mee.