Anky-systeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 18:11

Ben persoonlijk helemaal geen voorstander van dit systeem, niet omdat het niet zou werken of dat het fout is maar omdat dit een gevaarlijk systeem is...Hiermee bedoel ik dat de enige die dit systeem fantastisch kan uitvoeren Anky is, haar leerlingen geven er allemaal een bepaalde draai aan en weten allemaal heel goed de basis van het klassieke rijden...

Als een wat onkundiger iemand dit gaat nadoen kan dit heel verkeerd uitpakken zoals boven al eens is omschreven.
Ik zeg niet dat iemand dit systeem niet kan gebruiken maar ikzelf gebruik t niet. In ieder geval tot bepaalde grenzen. Het echte Anky systeem gaat over been en hand los van elkaar gebruiken en geen aanleuning willen en de hand niet opzoeken als dat niet gevraagd wordt. Heel gevaarlijk voor degene die nog niet zo vergevorderd zijn.

Wat ik dus nogal vaak zie doen bij rijders van het LRD systeem is 1 teugel/hand heel erg terughalen om hem los te krijgen, dat schijnt zo te horen??....een correcte aanleuning komt tot stand door vertrouwen, en niet door hem los te trekken....


Ik rijd sommige paarden ook wel eens lager en dieper maar altijd met been naar een weerstandbiedende hand aan zodat het paard op druk van de teugel nageeft. Ik wil ook dat de paarden ten alle tijden mijn hand opzoeken, als ik mijn hand meegeef. Het gaat mij erom dat de paarden nageven, en echt nageven en niet om het rond rijden. Er zijn zat paarden die echt met de kin op de borst rondlopen en nog niet nageven.....ik vind dat houding niets met nageeflijkheid te maken heeft. Het kan een manier zijn om dat te bereiken, maar dan wel heel selectief uitgevoerd.

Vind foto's neerzetten ook een beetje onzin, alsof je op een foto kan zien of dat paard nageeflijk is?? Tuurlijk hij loopt rond....heeft dat iets met een paard rijtechnisch africhten en gymnastiseren te maken?? Nee...alleen als hij daadwerkelijk nageeft en zich helemaal loslaat over de bovenlijn. Dat kan je alleen voelen onder t zadel en niet afleiden van een momentopname...

Zo, voor het eerst sinds tijden dat ik iets gepost heb hier op rijtechnisch.... Haha!. Zal ook wel 1 van de laatste keren zijn denk ik... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 10:02

Het laatste wat ik wil is hier weer gaan discussieren over de opvattingen in het systeem Anky en de meer klassiekere opvattingen. Dit ontaard dat toch altijd weer in een verhaal van goed en fout, net zoals hier al bijna zou ontstaan over een doorhangende teugel.
Wie interesse heeft in het LDR rijden kan zich daarin verdiepen door eens een clinic te volgen bij Anky of een van haar leerlingen. Het beste is om dat te doen met je eigen paard. Bij Tineke Bartels kun je een paar dagen terecht op de Acedemy en Edward Gal geeft binnenkort een hele serie clinics in Zuid Holland. Meldt je aan met je paard en bestook hen met al je vragen zou ik zeggen. Ik denk dat zo een hoop dingen snel duidelijk zullen worden, want het blijft altijd behelpen elkaar uitleg te geven via een computer.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 17:50

Jippie schreef:
Het laatste wat ik wil is hier weer gaan discussieren over de opvattingen in het systeem Anky en de meer klassiekere opvattingen. Dit ontaard dat toch altijd weer in een verhaal van goed en fout, net zoals hier al bijna zou ontstaan over een doorhangende teugel.
.


yep die discussies zijn al tevaak gevoerd hier op bokt
maar om negen even terug te komen op suzanne F. d`r posting...
Afbeelding

inderdaad dit doet NIEMAND haar nog na alhoewel bonfire natuurlijk uitzonderlijk was..

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 20:14

mmm,hoe doe je trouwens die quote?ik had een stukje van suzanne f.:alleen anky kan dit systeem goed toepassen...

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-02 21:01

pebblientje schreef:
Citaat:
je ziet bij wouter24 toch dat hij dit systeem ook goed kan toepassen?
ik vind trouwens dat ik mn paarden het liefst zo zie lopen,goed rond,goed alle spieren oprekken en lekker actief met een bijzonder goed achterbeen gebruik!echt heel mooi wouter!


Nee, niemand kan dit systeem zo toepassen als Anky.....ook Wouter niet. Trouwens heel knap dat je dat aan foto kan zien, tuurlijk is het net een mooie momentopname, maar dat wil niet zeggen dat Wouter dit systeem goed kan toepassen alleen omdat er een momentopname van gemaakt is....daarbij weet jij niet hoe dat paard voelt daar en wat hij de verder passen na deze foto doet......
Volgens mij is deze dicussie al wel vaker gevoerd: Makkelijk oordelen aan de hand van foto's.... Schijnheilig

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 21:06

Ik heb les van iemand die over de laatste paar jaren bij Anky heeft gelopen, nog een tijdje bij Jo Willems en nu vaak bij Nicole en Edward over de vloer komt.
Die heeft uit al die systemen het beste meegepikt (daar ga ik van uit tenminste Haha!).

Alleen de 'kneuzen' proberen Anky te imiteren, de rest pakt datgene er uit mee wat past in zijn training en wat past bij zijn paard.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 21:15

waarom de kneuzen?als dat systeem volledig past,waarom zou je het niet imiteren?en jeetje,suzanne f.wat ben je gezellig over wouter bezig...ik heb het toch ook over de foto opname,en over dat moment?!zoals ik het zie,is dit wat veel mensen willen,het anky-effect,maar wat weinig mensen lukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 21:50

Suzanne F. schreef:
Nee, niemand kan dit systeem zo toepassen als Anky.....ook Wouter niet. Trouwens heel knap dat je dat aan foto kan zien, tuurlijk is het net een mooie momentopname, maar dat wil niet zeggen dat Wouter dit systeem goed kan toepassen alleen omdat er een momentopname van gemaakt is....daarbij weet jij niet hoe dat paard voelt daar en wat hij de verder passen na deze foto doet......

Ohhh, jeee wie is SuzanneF om dat te bepalen Haha! Anky en Sjef hebben inmiddels heel wat leerlingen die zeer verdienstelijk in de top meerijden [Arjen, Tineke, Imke, Sonja, Edward,....... vul zelf maar aan]. Als het zo zou zijn dat alleen Anky dit kan toepassen zouden we ook niet meer mogen spreken over een systeem.
Ik vind het juist heel erg goed van Wouter dat hij wel het lef heeft om eens een foto te plaatsen. Juist omdat je weet dat je het risico loopt om afgebrand te worden, zoals nu gebeurt [erg kinderachtig trouwens].
Als we eerst zo goed zouden moeten zijn als Anky voordat we ook maar iets mogen plaatsen over dit onderwerp dan wordt het wel erg stil op Bokt. Ik geloof ook niet dat Wouter zelf de pretenties heeft gelijk gesteld te worden met Anky.
Het enige dat ik kan zien, is dat het plaatje op de foto er goed uitziet en een redelijk beeld geeft van hoe LDR rijden er uit ziet en daar gaat dit topic over.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-02 22:02

Jippie schreef:
Ohhh, jeee wie is SuzanneF om dat te bepalen Haha! Anky en Sjef hebben inmiddels heel wat leerlingen die zeer verdienstelijk in de top meerijden [Arjen, Tineke, Imke, Sonja, Edward,....... vul zelf maar aan]. Als het zo zou zijn dat alleen Anky dit kan toepassen zouden we ook niet meer mogen spreken over een systeem.


Had al neergezet dat iedere leerling van Anky zijn eigen draai aan dit systeem heeft gegeven en allemaal al een basis hadden in het klassieke rijden, niemand doet het zo na als Anky...

En tuurlijk is het aan iedereen om zelf te bepalen wat ie wilt rijden en je kan ook best een foto plaatsen, kan ik ook doen, zat mooie foto's maar je krijgt alleen een beeld van een moment en niet of iemand daar een paard echt rijtechnisch aan t africhten en aan t gymnastiseren is.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 23:16

Waarom praat iedereen tegenwoordig toch zo over een systeem?? Loop ik misschien achter?? Ik heb van verschillende mensen les gehad, ook van grote namen en ik kan niet echt zeggen dat we het over een systeem of iets dergelijks hebben gehad,....

Het gaat toch om de combinatie, ieder paard en ieder mens is anders. Het lijtk mij dat een dergelijk systeem daarom niet voor iedereen geschikt is! Mijn vorige paard bijv. hoefde ik echt niet met dwang te rijden, terwijl er zat paarden zijn die dat wel nodig hebben. Zo'n systeem brengt toch iets stroefs met zich mee, je kunt er niet te veel van afwijken want dan gebruik je het systeem niet meer. Of zie ik het nu verkeerd?? Verward Verward

Enne, op de foto van Wouter zie je een sterk intredend achterbeen, alleen had de foto een fractie later genomen moeten worden. Dan was hij nog mooier geweest, precies op het goede zweefmoment! Maar wel een mooi paard wouter.
Laatst bijgewerkt door Anoukie op 18-08-02 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 23:26

pebblientje schreef:
waarom de kneuzen?als dat systeem volledig past,waarom zou je het niet imiteren?

Ten eerste KAN niemand het als Anky.
Ten tweede, je geeft ALTIJD een eigen draai aan een bepaald systeem, omdat (zoals ik al zei) het niet altijd helemaal bij je paard past of bij jezelf.

Niet elk mens of paard kan in dit systeem werken, er zijn zat paarden die na verloop van tijd weer bij Anky vertrekken omdat ze zich in dit systeem niet zo goed laten werken.
Anky heeft de mogelijkheden om zulke (kapitale) paarden gewoon weg te sturen omdat ze toch zat aanbod heeft.
De minder fortuinlijke ruiters hebben die mogelijkheden niet en zullen het toch moeten doen met het paardenmateriaal wat ze op dat moment hebben, dus MOET je wel aanpassen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:54

Wouter24"]
[quote="Jippie schreef:
Het laatste wat ik wil is hier weer gaan discussieren over de opvattingen in het systeem Anky en de meer klassiekere opvattingen. Dit ontaard dat toch altijd weer in een verhaal van goed en fout, net zoals hier al bijna zou ontstaan over een doorhangende teugel.
.


yep die discussies zijn al tevaak gevoerd hier op bokt
maar om negen even terug te komen op suzanne F. d`r posting...
Afbeelding

inderdaad dit doet NIEMAND haar nog na alhoewel bonfire natuurlijk uitzonderlijk was..
[/quote]

Waarom zou niemand haar dit na kunnen doen???? Mijn instructrice lest bij Tineke Bartels die op haar beurt weer bij Anky en Sjef lest. MIjn instructrice rijdt haar paarden net zo, ik overigens ook! Je hand achter je knie plaatsen en zorgen dat je paard daar naageeft is een hele mooie oefening bij het losrijden. Je moet er wel voor zorgen dat je paard dan niet over de buitenschouder wegsjouwd en dat hij in een actief tempo doordraaft/stapt/gallopeert.
En ik zie zelf ook liever wat meer lengte in de hals bij het paard van Wouter maar verder vind ik hem super lopen. Als je dat al van een foto af kunt lezen natuurlijk.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:58

ja zo met die handen kan iedereen, maar het gsst hier om de activiteit vanuit de achterhand, en de schoudervrijheid.

Ik heb vaak zat Tineke Bartels bezig gezien met Jazz die krijgt er echt niet zo een piaff/passage tour met zoveel activiteit uit als ie zo rond is als bonfire hier...

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 11:06

Ik weet het niet hoor, maar ik denk zelf dat ik toch niet de "Anky & Jeff" methode ga aannemen, noem me ouderwets, dom, enz. maar mijn manier is het niet. Zo is het mij in ieder geval nooit geleerd, mij hebben ze altijd gezegd : rij nooit je paard achter de loodlijn. Trouwens Isabelle Werth, is er ook gekomen en niet met deze manier. Dacht ik zo. Persoonlijk vind ik dat een paard bij deze methode uit zijn natuurlijke houding wordt gehaald.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 11:10

En er staat ook ergens op internet een site met de verschillende houdingen van een paard en hoe de spieren dan lopen. Bij de 'methode' van anky en sjeff zitten de spieren enorm in de knel. Maar ook deze discussie is al eens gevoerd geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 11:47

chantal1 schreef:
Zo is het mij in ieder geval nooit geleerd, mij hebben ze altijd gezegd : rij nooit je paard achter de loodlijn.


Mij is dat ook jarenlang verteld, zonder reden waarom dat zo zou zijn. Maar het duurde bij mij ook even voordat ik daar af kon stappen "want het hoort nou eenmaal zo". En dat is misschien nog wel het belangrijkste wat ik heb geleerd in de afgelopen 3 jaar: ik vraag me veel meer af hoe en waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe, in plaats van maar klakkeloos over te nemen van wat "nou eenmaal zo hoort". Ik snap steeds beter wat ik nou eigenlijk aan het doen ben als ik op een paard zit.

Cornelie: ik wil hier niet opnieuw de discussie aangaan, maar vraag me één ding af: als er spieren enorm in de knel zouden zitten, hoe kun je dan ooit zoveel losheid en elastiek in je paarden krijgen Verward

Voor iedereen geldt dat je je paarden traint op een manier die jou het beste past. Wat voor begeleiding je krijgt speelt daar een hele grote rol in denk ik. Dat heeft niet zoveel met ouderwets of wat dan ook te maken, maar meer met wie je toevallig tegen komt en waar jij je goed bij voelt. Of iets werkt of niet merk je uiteindelijk wel aan je paard!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:17

Deze tekst heb ik teruggeplaatst in de discussie waarin hij thuishoorde.....namelijk een reactie op Wouters vraag over Laag, Diep, Rond rijden............
Laatst bijgewerkt door fabienne op 21-08-02 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:28

fabienne schreef:
Voor veel mensen is het niet haalbaar om hun paard zomaar in te stellen zo hoog of laag of kort of lang als ze dat zelf willen.


Je hebt ook een elastieken paard nodig.... (een bonfire) en daar beschikt lang niet iedereen over. Anky reed de vierjarige merrie vorig jaar in de serie clinics die ze gaf (naam kwijt, ism peter murphy, solange schrijer etc.) ook lang zo rond en diep niet, veel meer richting vwnw. Ik neem aan dat wanneer die merrie steeds sterker en soepeler wordt Anky dit paard dan ook veel ronder en dieper gaat instellen. Maar veel ruiters komen nog niet eens toe aan het niveau dat zij al toonde met een vierjarige... dus ook niet aan dat hele diepe en ronde.


[/quote]

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 18:05

Zep"]
[quote="chantal1 schreef:
Zo is het mij in ieder geval nooit geleerd, mij hebben ze altijd gezegd : rij nooit je paard achter de loodlijn.


Mij is dat ook jarenlang verteld, zonder reden waarom dat zo zou zijn. Maar het duurde bij mij ook even voordat ik daar af kon stappen "want het hoort nou eenmaal zo". En dat is misschien nog wel het belangrijkste wat ik heb geleerd in de afgelopen 3 jaar: ik vraag me veel meer af hoe en waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe, in plaats van maar klakkeloos over te nemen van wat "nou eenmaal zo hoort". Ik snap steeds beter wat ik nou eigenlijk aan het doen ben als ik op een paard zit.
[/quote]

Bij mij is het niet omdat het nou eenmaal zo hoort, ik vind het een fijne methode die meer natuurlijke aanleg heeft naar het paard toe. Ik rij ook niet constant in de zelfde houding, die verandert naar mate het paard losser wordt. In deze methode heb ik nog geen problemen opgemerkt en ik zie ook geen problemen met paarden die vrij correct gebouwd zijn.
Ik vraag mij alleen af of de methode van Anky niet altijd klakkeloos wordt aangenomen. En dat elke amazone/ruiter deze methode uit gaat proberen, iets wat denk ik bij verre na is af te raden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 19:48

parnassia schreef:
Je hebt ook een elastieken paard nodig.... (een bonfire) en daar beschikt lang niet iedereen over.

Dan heb je het dus verkeerd begrepen,
mijn ervaring is dat je JUIST met dit systeem een elastisch paard krijgt.
Tuurlijk hebben die van Anky een bovennatuurlijke aanleg, maar je denkt toch niet dat die van haar als 3 jarigen ook zo uit de wei komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 20:55

Dat ben ik met je eens. En juist door de signaal hulpen, het niet gebruiken van hand en been tegelijk etc. heb ik ook het idee dat ze (mijn paarden in ieder geval) veel sneller en ook beter op eigen benen lopen. Dat komt die losheid en elastiekerigheid alleen maar weer ten goede. Het gaat veel verder dan alleen de "werkhouding", maar er zijn maar zo weinig mensen die dat zien jammer genoeg.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 09:09

Sjuimpje"]
[quote="parnassia schreef:
Je hebt ook een elastieken paard nodig.... (een bonfire) en daar beschikt lang niet iedereen over.

Dan heb je het dus verkeerd begrepen,
mijn ervaring is dat je JUIST met dit systeem een elastisch paard krijgt.
Tuurlijk hebben die van Anky een bovennatuurlijke aanleg, maar je denkt toch niet dat die van haar als 3 jarigen ook zo uit de wei komen?
[/quote]

Tuurlijk maakt zij met haar training haar paarden sterker en soepeler. Alleen zal bv. een Haflinger in eerste instantie vrij veel moeite hebben met het rond, los en laag lopen. Dat duurt even voordat je zover bent, de paarden waarover Anky beschikt zijn veel sneller op die manier te rijden en worden van daaruit sterker en soepeler. Wat ik wou zeggen is dat Anky deze werkhouding ook pas toepast vanuit het meer vwnw geredene. En hoeveel paarden/ruiters in de basisklasses zijn nu al in staat om lekker los vwnw te lopen? Daar schort het in eerste instantie meestal aan voordat je uberhaupt verder kunt denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 09:34

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-02 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 09:59

Ik dacht al dat ik een beetje in de bonen was, ik zag de titel en dacht: interessant nieuw topic, ik las het en dacht: dat heb ik eerder gelezen Haha!. Ik weet dat de discussies eerder geweest zijn maar ik blijf het interessant vinden, vooral het verschil tussen hand volgen en 'niet willen dat het paard uit zichzelf de hand opzoekt' (of iets in die strekking).

Mijn vraag is: hoe doe je dat, hoe maak je duidelijk wanneer het paard de hand moet opzoeken en wanneer niet. Het lijkt me logisch in het (klassieke?)systeem waar het paard altijd de hand opzoekt, hand naar voren en been erbij en je hebt de hals meer op lengte. Hoe werkt dat dan in het anky-systeem, ik kan me daar nog niet zoveel bij voorstellen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:17

voordat ik een nieuwe methode ga gebruiken laat ik deze eerst ontwikkelen. want de anky-methode staat nog in de kinderschoenen in vergelijking met de klassieke-methode. dan vind ik het niet gek dat bij iemand met heel veel talent EN de middelen succes naar boven komt.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 21-08-02 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt