Wat te doen tegen zijn jeuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Wat te doen tegen zijn jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-02 00:27

Twee jaar geleden hebben we Tiko gekocht, de vorige eigenaren vertelden toen dat hij zijn staart schuurde, ook stonden zijn manen recht overeind (was makkelijker in onderhoud zeiden ze) waarschijnlijk omdat hij schuurde.
In oktober, november schuurde hij zijn manen helemaal tot bloedens te kapot, een klein deel dan, zo'n 5 á 10 cm. Zijn staart heeft hij eigenlijk niet echt helemaal kapot geschuurd bij ons. Wle heeft hij allemaal laagjes in zijn staart waaraan je ziet dat hij het elk jaar af geschuurd heeft.
Ook eet hij 's winters zij sokken aan de voorkant op en staat hij (nu ook) de hele tijd te stampen.
Toen hij zijn manen helmaal kapot schuurde heetf de DA ernaar gekeken, maar die wist niet wat het was. We hebben het toen voor de zekerheid wel met sebacil moeten wassen en het steeds met babyolie ingesmeerd, omdat hij een droge huis had. De babyolie heeft tot nu toe steeds goed geholpen bij manen en staart.

Maar sinds kort is hij weer begonnen met shuren van zowel manen als staart en echt heel erg. Hij wordt helemaal gek van de jeuk (ook tijden s het borstelen doet ie alle mogelijke moeite om te zorgen dat ik zijn manen of staart borstel tegen de jeuk) en het is zo zielig om te zien Huilen
Op aanraden van een stalgenoot zijn we al begonnen met hem insmeren met een mengsel van water en azijn, maar ook dat lijkt niet echt te helpen. Hij begint zelfs zijn snor te schuren, lijkt hij ook wel last van te hebben. Frusty
Maar goed, heeft er iemand een idee wat dit kan zijn? Of heeft iemand tips tegen de jeuk en/of het schuren?

Alvast bedankt!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 08:44

is het geen zomerexceem? Daar is al zoveel over geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 08:49

Zag dat je een tinker hebt. Heeft een tijdje geleden in de bit gestaan dat tinkers last kunnen krijgen van een soort vliegjes in de sokken, waardoor ze gaan stampen. Ook zijn ze erg mok gevoelig. Kijk op de tinkersites er is een site van een tinkerfokker die er speciaal veel aandacht aan besteed. Hij verteld ook hoe je het moet verzorgen.


Als het geen zomerexceem is, was hem eens met betadine shampo, dat ontsmet. Als mijn hond een jeukaanval heeft, was ik hem ook met Betadine shampo en is het voor een tijdje over.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 11:17

tea tree shampoo helpt ook, daarmee goed wassen (manen en staart dan he). een paard van mn werk schuurt ook zn manen en staart en die wordt elke dag/twee dagen gewassen met tea tree shampoo en daarna worden zn staart en manen nog even behandeld met tea tree verzorgingslotion. Werkt best goed, schuren is al minder geworden

succes iig

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-02 11:57

Ik denk dat het geen zomerexceem is, aangezien hij het vorig jaar in november had.
Hij heeft ook heelerg last gehad van mok, maar dat valt nu wel mee. Russel, weet je misschien het adres van die site van die tinkerfokker?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131997
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 14:20

Mijn paard heeft ook erg veel last gehad van jeuk aan staart en manen.
De DA kon me helaas niet verder helpen.
Toen heb ik mijn paard helemaal (dus niet alleen staart en manen) gewassen met bethadineshampoo, een minuut of 10 in laten werken, en dan goed uitspoelen.
Verder heb ik een middeltje gevonden dat bij mijn paard perfect werkt tegen de jeuk.
Het heet AVS14, en is verkrijgbaar bij de ruitersportzaak en ook bij de paardendrogist.
Goedkoop is het niet (ca. 17.50 per flesje - in euro's dan he) maar bij mijn paard werkt het perfect.
De eerste weken heb ik staart en manen dagelijks ingesmeerd, ook nog enkele keren gewassen met bethadineshampoo.
Nu smeer ik nog maar 1 a 2 keer per week, en het blijft goed gaan.
Dit is natuurlijk geen garantie dat het bij jouw paardje ook werkt, misschien heeft de jeuk wel een andere oorzaak dan bij mijn paard; maar je zou het eens kunnen proberen !


Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 15:12

Kan het misschien zijn dat hij het in het voor én najaar heeft? Dan heeft het waarschijlijk met zijn verharing te maken, had mijn haffie ook , maar die schuurde zich gelukkig niet héél erg stuk.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 15:19

ja idd.
de manen en staart ( sokken ?) wassen met betadine shampoo werkt best goed!
succes met je tinker..

Brabantse Fries ;)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-02 16:18

Badankt voor de reacties!
Hij heeft het eigenlijk niet of nauwelijks in het voorjaar. En tot nu toe hielp babyolie ook volldoende, maar ga nu denk ik toch maar eens betadine shampoo proberen. En anders misschien toc maar eens de DA weer bellen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 01:18

mijn pony schuurt ook en eerst dachten we dat het zomerexceem was maar het kan nu dus ook van het eiwit uit het gras zijn,whatever gebruik ik dus al een jaar of twee de silverlinde silitch heet het en je kunt het krijgen bij de paardendrogist(www.paardendrogist.nl)en ookal staat erbij dat het alleen voor exceem is,het helpt dus gewoon ook bij gewone jeuk!nu ik dit dagelijks op de scheurplekken spray schuurt ze niet meer!

soms is het beter om te zwijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 08:36

Hoi als je de website van deze tinkervereniging opzoekt staat er ook een

http://www.tinkervereniging.nl

kopje met tinker abc, daar wordt geschreven over mok en het stampen door mijten in de sokken.

groetjes russel

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 13:15

dierenarts laten komen en onderzoeken, bij mijt wassen met sebacil en bij mok insmeren met hydrocortiderm, en vraag vooral een dierenarts met verstand van tinkers!!! voordat je zelf gaat smeren met weet ik wat die mensen hebben er meer verstand van!!! Voor meer info pb me maar ( heb zelf ook een tinker)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 21:04

ik weet dat het ook bij Friezen voorkomt, behalve wassen met van alles en nog wat is de sokken er een keer afscheren ook een goede remedie. Zo kun je beter zien wat er aan de hand is en kun je beter behandelen.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:54

neeeeeeeeee niet de sokken scheren dat lost het probleem namelijk voor geen meter op en het duurt eeuwen voordat ze weer aangroeien weet ik uit ervaring

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 18:00

Voor zomereczeem: staart en manen: Sweet Inch verkrijggbaar bij de ruitershop, voor andere wondjes op het lichaam,m veroorzaakt door zomereczeem, NESTOSYL halen bij de dorgist en er 2 keer per dag opsmeren


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: assebassie, janderegelaa, kiki1976, schaapie18, Theseus en 59 bezoekers