Weet iemand wat dit is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Weet iemand wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 09:23

Hallo,
Ik hoor het steeds vaker maar ik zou niet weten wat het is!
Wat zijn dazen???

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 09:25

dazen zijn hele vervelende stekende beestjes!!!
Het zijn een soort donkergrijze platte vliegen zeg maar...
En als ze steken...
Nou pas maar op!! Dat doet flink veel zeer!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 10:12

Zijn het nou wel of niet dezelfde beesten als horzels Verward
Daar barst het ervan bij stal.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 10:13

volgens mij wel ik weet niet cker maar horzels doen iig veeeeel pijn zo n stom beest heeft mij gewoon een keer geprikt nou meteen op de grond geslagen en verplettert

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 10:15

Nee, dazen zijn niet hetzelfde als horzels. Dazen prikken een gaatje om bloed te zuigen, horzels plakken met een legboor eitjes aan de haren van vee. Doet geen pijn, kriebelt alleen een beetje, maar veel paarden vinden dat gekriebel en gezoem om hun benen erg vervelend.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 10:24

Dazen... vrij flink en grijzig, als je ze doodslaat heb je bloed op je hand...
Horzels, horzeleitjes.... je hebt ook horzeleitjesmessen... waarmee je de horzeleitjes kunt weg halen van het paard, ze laten zich niet wegpoetsen.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 10:37

ettertjes zijn het

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 10:41

met van die poetsblokjes kan je de eitjes van een horzel toch ook weg halen ofniet??
werkt zon mesje beter of maakt dat niet zo veel uit

liefs brenda

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 10:45

Auwww dazen Verdrietig Klerebeesten.
Ik moet mezelf altijd helemaal insmeren en jamey ook.Ze steken erg pijnlijk (bij mij dan,dat lijkt me voor een paard ook).Erge klotebeesten.
En idd,ze zijn er niet vanaf te slaan.Stelletje suckers! Je moet ze er echt doodslaan wil je ze eraf krijgen Boos! Nare klerebeesten zijn het! Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:34

Het ligt eigenlijk zo * heb ik me door een boer laten vertellen*
Wij noemen tegenwoordig "de dazen van vroeger"nu horzels. En de "echte horzels de dazen maar de "horzels van vroeger"komen bijna niet voor.. die zijn een stuk groter als de horzels van "nu". Het zijn allerbij stekende platte vliegen. En die leggen ook eieren op de paarden. Maar als je als mens zijnde alergies bent voor ze kun je maar beter uit kun buurt blijven. Je houdt er namelijk gigantische grote plekken aan over die constand jeuken en pijn doen. * Dit laatste heb ik namelijk* Ze zoeken vaak de geur van de paarden op en ze kunnen dan heel gemeen gaan prikken. En meestal als jij de paarden hebt gepoetst, komt ook een deel van de geur van de paarden op jou te zitten. Dat ruiken de horzels ook en zien jou voor een "paard"aan.. en gaan jou ook prikken. Het gemene is wel dat je het te laat door hebt. je hoort ze namlijk helemaal niet vliegen. En zodra je die prik voelt is het al gebeurt.. Heel zwaar iriitant!!!!! Boos!

Hoop zo dat het een beetje duidelijk is.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:36

het worden ook wel blinzen genoemd. bij ons stikt het ervan echt K*tbeesten zijn het!! ze zijn dol op zwetende paarden, ze leven van bloed, en als jij er bovenop zit met blote armpjes willen ze daar mischien ook wel een slokje bloed uitnemen, en dat doet echt flink zeer, ik weet ervan haha.
het zijn langwerpige grijzige beestjes.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:45

horzels geven ontzettend grote bulten mijn paard ziteronder en doet mij ook zeer als ze me prikkenen horzels zijn dazen!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 21:09

Bij stal zijn er veel van die grijs gestreepte steekvliegen iig.
Ben er zelf ook door gestoken althans hij wilde net beginnen, voelde nog amper wat en sloeg hem weg, heel klein bultje nix aan de hand, maar de paarden hebben er wel last van of iig Mitrona.

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 21:53

Het zijn gewoon horzels. Zie je erg veel in Overijsel in de buurt.
-xxx- Ryanne

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 22:18

Wij noemen ze ook horzels!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:50

Horzels zijn heel erg groot en zwart zij steken je paard niet maar leggen er van die gele eitjes op ze zijn ongeveer zo dik als hommels.

Dazen zijn een stuk kleiner en grijs ze zwermen in een kudde om je paard heen terwijl een horzel alleen is.
Afbeelding
dit is een daas onder de boeren ook wel blinzen genoemd de blinde daas
Wat wij hier op de veluwe veel hebben zijn de zogenaamde 'gatvliegen'
beestjes die zich rond de koker/uier en onder de staart in de huid vastslaan met weerhaakjes.
ze hebben een pansertje die je niet kapot kunt slaan zelfs op de grond krijg je ze niet dood als je eraalleen op stampt je moet ze eerst met veerust verdoven en dan met een draai beweging doodmaken
Afbeelding
dat zijn deze beesten

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:56

Die eitjes zijn die een beetje gelig van kleur?

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 12:02

In belgie noemen ze dazen Dapsen.IK haat deze beetsen Extreme duivel
Groetjes Julie

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 12:04

Het zijn iig klerebeesten. Ik kom uit Groningen, en daar noemen we ze blinde muggen omdat je ze zo dood kunt slaan, ze vliegen niet weg als je hand eraan komt.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 12:36

Hoe kan het nou dat ik nog nooit gestoken ben door een daas en Flair ook niet... ik zie ze trouwens ook nooit. Bij mij op stal zowiezo niet, daar zijn ook op de een of andere manier niet veel vliegen. En aan gezien ik in zeegebied zit en niet in bosgebied heb ik erg weinig last van horzels, alleen in de duinen kom ik die nog weleens tegen.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 14:09

sunshine schreef:
Die eitjes zijn die een beetje gelig van kleur?


dat vraag ik me ook af, aangezien mijn pony ook weleens zulke gelige puntjes op z'n vacht heeft zitten, die je er héél moeilijk afkrijgt..

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 14:51

Yep, dat zijn horzeleitjes. Kun je speciale mesjes voor kopen.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 21:31

Dazen worden ook wel bleenden (Twents voor blinden) genoemd en zijn van die grijze langwerpige beesten die op het zweet van je paard afkomen en bloed willen prikken, net als muggen bij de mens.
Ze kunnen jou ook prikken, dan krijg je het meestal daar rood en dik en het jeukt (ik iig wel).

Horzels zijn hele nare beesten, zij leggen ook van die ieniemienie gele eitjes in de haren van je paard.
Je moet er mee oppassen dat het niet naar binnen slaat of je paard ze er vanaf likt, dit is nl totaal niet goed voor je paard.
Daarom geef je meestal in de zomermaanden een wormspuit met iets erin voor horzels.
Je kunt ze eraf halen met een horzelmesje of met een poetsschuurblok, niet met een gewone borstel.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 22:52

Chrystal-gek schreef:
Dazen worden ook wel bleenden (Twents voor blinden) genoemd en zijn van die grijze langwerpige beesten die op het zweet van je paard afkomen en bloed willen prikken, net als muggen bij de mens.
Ze kunnen jou ook prikken, dan krijg je het meestal daar rood en dik en het jeukt (ik iig wel).

Horzels zijn hele nare beesten, zij leggen ook van die ieniemienie gele eitjes in de haren van je paard.
Je moet er mee oppassen dat het niet naar binnen slaat of je paard ze er vanaf likt, dit is nl totaal niet goed voor je paard.
Daarom geef je meestal in de zomermaanden een wormspuit met iets erin voor horzels.
Je kunt ze eraf halen met een horzelmesje of met een poetsschuurblok, niet met een gewone borstel.


Je moet juist na de zomer beginnen met wormspuiten die ook horzellarven doden. Die eitjes ontwikkelen zich eerst op hun gemak tot larven, dan moet je toeslaan met de horzellarvendodende wormspuit.
Ik geef meestal het hele jaar door wormspuiten die alles doden. Maar in ieder geval vanaf september tot mei een horzellarvendodende spuit gebruiken!!!

renee_m

Berichten: 730
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 14:43

horzels zijn groter als dazen heb ik me laten vertellen. maar als je paard die gelige eitjes oplikt kan je paard wormen krijgen, K*t beesten