2 wielige karretjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

2 wielige karretjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 19:51

Ik wil voor Pinky na 2 vierwielers gehad te hebben een 2 wieler aanschaffen..
Ik heb helemaal in mijn hoofd hoe die eruit moet zien enzo, maar voordat ik 3 karren in een jaar heb wil ik er wel het een en ander van weten Schijnheilig

Ik denk aan zo'n karretje:
Afbeelding
Wat iig duidelijk moet zijn is dat het geen sulky is zonder 'rugsteun' of een dresseerkar met 2 bankjes tegenover elkaar.

Maar nu de vragen:
1) Hoe zit het met het omklappen naar voren of achteren?
Want stel dat de pony iets groter is dan de gemiddelde pony die ervoor moet lopen. Dan ligt het lamoen automisch wat hoger en dan verplaatst het gewicht op de bok naar achteren en wordt de pony als het ware gelift.
Of bepaal je dit zelf dmv de 'ogen' te verhogen/verlagen?

2) Wat is een normale prijs voor zo'n kar? 2e hands bedoel ik..

3) Heeft er iemand ervaring met zo'n kar? Ik ben erg benieuwd hoe dit zit. En kun je over de pony heenkijken? Of moet je erlangsaf kijken?? Ik heb namelijk nog nooit op een sulky gezeten Verward

4) Heeft iemand ervaring met een dresseer karretje? Dat je zo schuin zit? Dat werkt toch niet lijkt mij?

5) Is het mogelijk een dresseer karretje te kopen en het 'leeg te halen' e op te bouwen tot 'sulky'. Dus bankje recht achter de pony.

6) Zijn er extra dingen heel belangrijk aan een 2 wieler waar ik op moet letten als ik die koop of maak?

Alvast bedankt Tong uitsteken

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 21:29

1) Hoe zit het met het omklappen naar voren of achteren?

naar achteren.

zelf ben ik er niet wilt van de pony heeft heel wat te leiden want het hangt naar achteren.
kan nooit lekker lope

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 22:54

Ja maar dit is toch niet de bedoeling??? Ik bedoel meer hoe je dat kunt voorkomen. Bv door de ligtogen lager te plaatsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:00

Het nadeel van dit soort karretjes is dat de bak niet te verstellen is en je hem dus nooit goed in evenwicht krijgt.
Nu is dat bij een gering gewicht ook niet zo heel groot probleem, maar toch iets om een beetje rekening mee te houden.
Ik heb ook zo´n soort karretje gehad en wij hebben het toen opgelost met een pick-nickmand achterop waar ik gewicht bij kon doen of uit kon halen al naar gelang wie er mee ging Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 00:13

Hihi leuk idee... Alleen kan dat ook bij zo'n karretje als ik liet zien?
En is het verantwoord als er uhm 2 mensen (100 kilo) op de bank zitten?

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:42

Hoi!

Ik heb een shetlanderhengstje en die staat ook voor een tweewieler, maar het stuitert echt enorm en je moet heel de tijd je gewicht een beetje naar voren brengen wil het voor het paardje geen SCHOKKENDE ervaring zijn. Ik heb liever een vierwieler want die ligt wat rustiger op de pony en dan zit je zelf ook stiller. Toch heeft het wel wat want je hebt meer contact met de bewegingen van je pony.
Over de hoogte van het lamoen, die bepaal je iid met de hoogte van je ligtogen, je moet zorgen dat de bomen niet ahw omhoog steken (wat een veel voorkomende fout is bij tweewielers).
De mijne was toendertijd (alweer 7 jaar geleden ofzo) Fl750
Je kunt gewoon over de pony heenkijken (althans over de mijne wel hihi) maar ik denk dat dat altijd wel zo zal zijn want je zit toch iets hoger op het bankje.
Je kan er makkelijk met z'n tweeen op of een volwassene en twee kinderen of drie kleuters/peuters.
Met dresseerkarretjes heb ik geen persoonlijke ervaring maar mijn vriendin heeft er een gehad en dat maakt echt nix uit hoe je zit, je moet er alleen even aan wennen. Je zit dwars maar draait je bovenlichaam ietsjes naar voren, je zit dus een beetje schuin.
Waar je vooral op moet letter is de verdeling van het gewicht en waar het zwaartepunt ligt. Heel vaak ligt dat te ver naar voren of naar achteren en dan moet je gaan compenseren met picknickmanden of door ver naar voren te gaan zitten Haha!

Sux6!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 21:59

Thanx! Ik zal eraan denken. Wil zoiezo een proef rit maken denk ik.... Heb helemaal geen ervaring met 2 wielers..

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 13:27

ik vind het er wel cool uitzien zo'n karretje *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 17:31

Ik heb op 2 sulky's gereden. Eentje was waar de "bok" (zitkussen meer) tussen de wielen zat. Dit was heel stabiel, en vond ik niet zo eng. Een ander was wat langer, meer dresseerkar-achtig, en die kantelde nogal, je moest precies in het midden op de wielen zitten anders was het heel onstabiel. Zorg dus dat de bok tussen de wielen zit.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 16:11

Als je met een 2 wieler gaat rijden moet je een los schoftje hebben (i.v.m. schuin gaan van de kar dat het schofje meebeweegt)
Ik heb zelf een dresseerkar waarbij je dus tegenover elkaar zit. Ik heb leren mennen op een 4 wielige kar en dat rijdt een stuk rustiger, een dresseerkar (2 wielige wagen) wiebelt erg veel en is voor het paard natuurlijk ook minder prettig. Ik zou liever overstappen op een 4 wielige kar, maar heb daar gewoon het geld niet voor. Verder vind ik een dresseer kar ook goed te doen, alleen als je houten banken hebt krijg je snel last van je kont (een kussentje helpt!!) Ik vind een 2 wielige kar ook iets anders rijden (met sturen of een keertwending bijvoorbeeld) maar dat moet je gewoon eens uitproberen!
Veel succes er mee!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 21:30

Bedankt allemaal voor jullie tips.
Voordat ik er 1 aanschaf wil ik ook zeker een keertje proef rijden
Groetjes

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 22:17

zeg kim hier spreekt jellisa
zo'n karretje nooit nemen ik heb ook zon kar gehad met mn 1ste verzorgshetter en als de kar de zwaar is klapt ie achter om en vliegt je pony de lucht in, arme pinky!!!!
groetjesssssssss ook van natas

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-02 11:14

Jelissa:
Ik weet niet veel van 2-wielers maar ik weet dat dat niet het geval is als je verantwoord te werk gaat dmv geen grootgewichten erop te plaatsen en de kar netjes in evenwicht te zetten.