zo onrustig van op stal staan!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

zo onrustig van op stal staan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-02 20:56

Wie weet er wat aan te doen?
Van de winter stond Tos de nachten op stal, overdag in de wei, hij was toen best trubbelig, maar ja, nieuwe stal/wei/baas... na 6 jaar een hele verandering!
Tot eind maart heeft hij snachts binnen gestaan, en was hij redelijk "onhandelbaar". Nooit gedacht eigenlijk dat dat door het op stal staan kon worden veroorzaakt. (was het waarschijnlijk ook niet alleen)
Sinds april staat hij dag en nacht buiten, en is veel rustiger geworden, in de omgang gewoon een prettig paardje Lovers

Vandaag had ik hem sinds maanden (vanaf april dus) weer eens op stal gezet (scheelde veel in temperatuur) en toen ik hem er na 5 uur weer vanaf haalden, zag ik weer een Tos die ik van de winter zag Scheve mond
Heel onrustig, angstig kijkend...
Heb hem buiten eerst een hele tijd geborsteld om hem op zijn gemak te stellen, en toen op de wei gezet.

Ik vertelde het zo aan me vader, ... Tja, eigenlijk is het ook best vreemd voor hem, want bij zijn oude eigenaar stond hij bijna nooit binnen, en had hij een containerstal, met altijd de bovenkant van de deur open... Hij stond enkel met noodweer binnen...

Weet iemand wat we er aan kunnen doen?
Hij staat in een "open"box (2 kanten zijn muurtjes van 1 meter nog wat hoog) en aan een kant zijn 2 kalveren boxxen waar kalfjes zitten... (staan er egen kalfjes dan draait ie door Scheve mond )
Vanmiddag had hij wat kuilmais gekregen, en niet eens alles opgegeten! (Toch wel apart voor Tos Knipoog )

Ik wil hem van de winter toch wel op stallen kunnen zetten, hem kort in de haren kunnen houden, en een plek waar hij enigzins schoon te houden is,...

Iemand een idee? Verward

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 21:58

een paard erbij Pling. alleen is ook maar alleen.


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-02 23:22

de kalfjes zijn al zijn vriendjes! En zijn weidevriendinnetje (en veulen) staan nooit op stal!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 07:09

Als op de wei een merrie met veulen staat, waar hij bij staat en je splitst ze, dan valt voor hem het natuurlijke van de kudde weg. Alle geluiden zijn nu vreemd, zeker als hij niet kan zien wat het is.

Splitsen geeft vaak problemen. Samen uit, samen thuis. Als hij van de winter samen met zijn vriendin op stal komt te staan voor de nacht, zal er weinig aan de hand zijn.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-02 08:54

mmm... hij staat nu ook tijdelijk gescheiden van de merrie, hij kan ze alleen zien.
En ik het begin waren die 2 helemaal geen maatjes, en kwam hij toch onrustig van stal!
En gewoon hem uit de wei halen vind ie helemaal geen probleem... Dat op stal staan wel!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 10:33

Buiten laten staan met goeie deken op ?
Inloopstal van z'n stal maken , zodat hij zelf naar binnen kan ?

Of stal open laten en een paddockje ervoor afzetten ?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 13:14

Tja, toch maar proberen er aan te laten wennen.
Wat je kunt doen misschien:
Dat je nu al zo vaak mogelijk hem eten (kuil of biks) geeft in die stal. Mocht hij te dik worden dan bijv. enkele appels en een wortel of zo.
Daarna zet je hem gewoon weer terug in de wei.

Dus dan staat hij 's nachts wel in de wei, heeft hij het idee dat hij alleen 'tijdens het eten' even die stal in moet.
En das nie erg, dan mag hij eten.
Stal=eten. Vingers aflikken *LOL*

Eventueel als hij onrustig is, ga je bij hem op stal zitten terwijl hij eet, als hij daardoor rustiger wordt...

Mocht dit goed gaan dan kun je hem bijv. een keer iets langer op stal zetten.
Uiteindelijk kun je hem dan gewoon 's nachts ook laten staan, en de eerste nacht bijv. zo kort mogelijk, dat je 's morgens heel vroeg weer naar hem toe komt, even beloont met wat lekkers voordat hij de wei weer ingaat. Vingers aflikken

Ik weet niet of hij 'een paddockje' kan krijgen, dat hij eruit kan lopen?
Of een gedeelte van een muurtje vervangen door spijlen waar hij doorheen kan kijken?
Verder kun je misschien een Lick-it liksteen ophangen in zijn stal, vooral die appelsmaak is heerlijk! Heeft hij niet zo gauw op (het 'hangt' waardoor hij wel kan likken maar niet erin bijten of afschrapen zeg maar).
Een soort paardenlolly dus! *LOL*
Cerise vond hem ook heerlijk, deze winter krijgt ze er weer eentje. Vingers aflikken

Veel sterkte, voor Tos en jou! Lachen

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 14:16

Als het inderdaad niet ligt aan het feit dat hij zijn vriendjes mist, is met misschien wel claustrofobie. (als ik het goed schrijf) Heeft hij een grote stal? En kan hij naar buiten kijken? Zo niet, maak dan een groot luik in zijn stal om naar buiten te kunnen kijken, dat zal misschien wel helpen.
Succes!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-02 15:07

Hij heeft in een muur een raam, en aan 2 kanten zijn de muurtjes dus tot aan zijn borst, dus kan hij heekl de schuur door kijken.
Zijn stal is ruim 3x3.

Misschien dat zo'n lick-it wel een slim idee is ja!
Op stal krijgt hij meestal al hooi, maar toch, het stelt hem niet gerust!
en swinters poets ik hem ook altijd in de stal.
een paddack voor zijn stal zal erg moeilijk zijn, want voor zijn stal in een strook van 2,5 meter gras, en dan is er een weggetje, dat bereikbaar moet zijn...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 21:15

Als hij zo weinig op stal staat, moet hij het ook gaan wennen. Als hij zijn vriendin kan zien, ja kan ook negatief werken.

Mijn ruin als hij bij een merrie staat en ik zet hem op stal zonder haar dan gilt hij de heleboel bij elkaar. Soms kan het niet anders gewoon laten blaten en gaat het wel over.

Die van jouw geeft zich dan ook wel over en gaat als hij zich verveelt heus wel wat hooi eten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, judithM en 37 bezoekers