Wat is rond en laag volgens jou??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Wat is rond en laag volgens jou??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-02 10:01

In navolging over het topic van ymke (een kijkje in de training van mij en bram) word daar erg gekibbeld van wat is nu rond?? Wat is nu echt de rug ontspannen??

Wat vinden jullie?? hier een foto van mij met een paard in training ik zal nog even verder zoeken of ik nog meer kan vinden...

Afbeelding

ok het is een moment opname me handen mogen wat lager Schijnheilig
maar hij is naar mijn idee rond van zijn staart tot zijn neus met een zeer goed ondertredend achterbeen...

ps: wel netjes houden he? we gaan geen mensen afzeiken ben gewoon benieuwd wie vind wat van rond, diep, laag enz


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 10:04

Je kunt op veel maieren een paard heel rond rijden, hangt ook een beetje van het paard af.

Ik rijd doorgaans ong. zoals jij hier ook op de foto laat zien. Wel heel rond, maar niet teveel van achter de schoft naar beneden. Wel diep, maar niet laag dus.

Het idee erachter (en dat is heel gevoelsmatig, ik vind dat moeilijk uit te leggen) is dat ik de hele bovenlijn wil "opbollen". Ik rijd mijn paard van achter naar voor, ik wil dus dat hij daalt in de achterhand en meer omhoog komt in het front. Als ik hem nu vanuit de schoft teveel laat zakken, kan dat niet meer. Door een meer horizontale halshouding, waarbij hij dus wel heel erg rond wordt, heb ik zowel het voordeel van het "opstrekkende" rond rijden, maar heeft de schouder voldoende vrijheid. Ik wil veel "veer" in mijn paard krijgen en hem de mogelijkheid geven zijn voorbeen echt weg te zetten vanuit de schouder.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-02 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 10:09

Interessant topic Wouter!
Ik hou persoonlijk niet van het "achter de teugel" rijden. Ik ga liever voor de versie waar het paard zijn hoofd op de loodlijn heeft, niet er voor en niet er achter. Dit paard zou ik wat langer in de hals rijden en neus dus meer naar voren. Lopen doet hij super (van dat wat ik van een foto kan zien).
In de oprichting zal je waarschijnlijk niet zien dat hij eerst achter de loodlijn heeft gelopen en is hij een voorbeeldje voor in een boek.
Ja ja, ik ben een zeur wat betreft achter en voor de loodlijn. Tja, hoe noem je mijn manier dan, laag, rond, diep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 10:20

Waarom wil je de neus per se voor de loodlijn houden?

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 10:21

Naar mijn mening is 'rond rijden' het rond maken van de staartwortel tot de neus, met inderdaad een zeer actief achterbeen. Als dat achterbeen er niet goed bij is, dan is het gewoon sjokken op de voorhand zonder inpuls enz... Het achterbeen is het meest belangrijke in dit verhaal. Zonder het achterbeen, is het waardeloos.

De foto van jou op het paard (gaaf paard! En wat heb jij toch een lange stelten....) vind ik mooi. Maar zelf zie ik het paard het liefst nog wat langer in de hals. Het neusje wil ik altijd meer naar voren hebben, meer op de loodlijn. Voor de rest vind ik het beeld erg goed.

Als je zo lang en rond kan rijden, mét dat actieve achterbeen en alle soepelheden die mogelijk zijn in de hals, dan krijgt een paard vanzelf schwung, verzameling en impuls. Je zit dan niet ver meer van een goede oprichting af, en dan zijn ook alle 'kunstjes' makkelijk te rijden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 10:37

Ik vind het opvallend dat jullie beide spreken over meer lengte in de hals. Ik vind de hals van het paard van Wouter heel mooi op lengte namelijk (daar mag die van mij nog wel eens een voorbeeldje aan nemen Knipoog ) Als je hem in deze halshouding meer met zijn neus eruit rijdt, wordt hij eerder té lang lijkt mij.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-02 10:48

Ik (probeer) mijn paard te rijden vanaf de schoft omhoog en dan rond, ik rij hem rond omdat ie anders zijn hals te recht houd en zijn rug wegdrukt, en zo kan ik alles met hem doen, blijft mooi los ik rij hem heel weinig bovenin omdat ie er graag overheen klimt.

Maar als ik hem onderin fijn heb, is opgericht ook super fijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 12:29

Ik denk dat of de methode van wouter of die van chantal met het neusje eruit beide goed zijn, zolang er maar een aktief achterbeen is.
Persoonlijk rij ik ook met de hals wat meer naar beneden, ik merk dat ik daar Kawa het makkelijkste mee los krijg.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 12:31

Dit is een foto van Gipsy aan de longe, dus misschien niet helemaal vergelijkbaar met rijden, maar zo zie ik het graag. Liever nog iets ronder (mag best achter de loodlijn) en meer bij elkaar, maar het geeft een indicatie.
Dit paard heeft een geschiedenis van rugproblemen, die zijn opgelost inmiddels, maar ze houdt zich nog wel heel strak in de bovenlijn, dat heeft tijd nodig, deze foto is al weer een tijdje geleden genomen en toen was dit al heel wat! Nageven vanuit de schoft (dat je die spier daar echt ziet opbollen, hoe heet dat ding ook al weer? Monnikskap ofzo?), de rug bol maken en de bovenlijn oprekken.
Afbeelding

Nog even een opmerking terzijde om eventueel 'gezeik' te voorkomen: dit paard is absoluut niet te vergelijken met het paard op bovenstaande foto, om diverse redenen, ik zou het dan ook op prijs stellen als dat niet gebeurt, want dat is niet echt realistisch namelijk. De foto is puur ter illustratie van de hoofd-hals houding, meer niet.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 17-08-02 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 12:58

Ik versta onder rond rijden wat jij doet op de foto wouter.
Bij het rondrijden heb je juist lengte nodig anders is het meer een op de bort opkroppen.
zoals je op zouw foto mooi kan zien heeft je paard veel lengte en is de bovenlijn mooi lang die je op deze manier ook mooi oprekt.

Bij vwnw laat je die neus een heel eind zakken maar houd je 'm wel rond.
Zelf heb ik het idee dat ik bij vwnw de spieren vooral lang maak en bij rond/diep ze extra oprek.
Ik gebruik dus beide bij mijn losrijden.
de rug is ontspannen wanneer je het paard van achter door kan laten gaan neem jouw foto het rechterachterbeen zal in of over de afdruk van de voorbenen gaan

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 13:26

zoals Gipsy hierboven aan de longe loopt zie ik het ook graag aan de longe.

Zoals Zep en Wouter rijden, heb je een veel actiever achterbeen (nodig), waar ook weer wat voor te zeggen is. Zelf denk ik niet dat ik überhaupt zo kán rijden, maar ik zou het wel willen kunnen.

Qua instelling wissel ik vrij veel, ik probeer natuurlijk óver de rug te rijden, maar met 'hoog en diep' zoals ik het maar even zal noemen doe ik eigenlijk nooit iets.
Ik wissel met de instelling en probeer dan op m'n zit het tempo te controleren (dan eens een schouderbinnenwaarts 'gewoon', dan eens laag, enz.).
Op een voltetje wil ik haar nog wel eens echt achter de loodlijn rijden, maar dan tot ze loslaat, daarna niet meer.

Lady (5 jaar) heeft uit zichzelf erg de neiging om achter de loodlijn te gaan, bij haar ben ik er dus voornamelijk mee bezig haar op de loodlijn te krijgen en te houden.

Maar ik sta altijd open voor goede suggesties!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 13:30

Bij Fab moet ik altijd nog wat meer de hals vanuit de schoft naar beneden laten zakken. Dat heeft zij echt nodig om haar rug op te rekken. Het lijkt mij dat je NOG wat verder kan oprekken in die houding dan je nu al doet bij dit paard. Zij treedt dan wel goed onder, maar het voorbeengebruik van het paard op de foto zal Fab wel nooit bereiken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 13:46

Ik vind dat je een prima beeld neerzet Wouter. En idd je handen mogen een stuk lager. Op het moment dat je dat doet zal je paard ook net iets verder gaan zakken in de hals waardoor de schoft het hoogste punt wordt. Hierdoor pak je in de training ook het stukje spieren direct na de aanzet van de schoft mee.
Het streven is om dit beeld te laten zien met een boogje in de teugel [:D zie hiervoor de door jou gemaakte foto van Edward op Gribaldi]. Ik vind dat jij heel goed bezig bent!

ludje
Berichten: 80
Geregistreerd: 10-08-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 14:36

alps ik los rij rij ik heel diep en als hij los is wil ik dat hij wat meer opgericht gaat lopen zo als op de foto en aan het eind van de training laat ik hem weer wat zakken.

p.s gaaf paard

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 14:54

ik vind hem rond maar niet heel laag of diep. je pet staat wel verkeerd. Tong uitsteken

Amor Vincit Omnia

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 16:15

Ik rijd mijn paard altijd bovenin, dus niet laag en diep. Overigens is bovenin ook een rekbaar begrip... Rond streef ik wel na, want alleen dan kun je een paard verzamelen. De reden waarom ik niet laag en diep rijd? Mijn paard is van het model duikboot en wanneer ik laag en diep zou rijden, krijg ik haar nooit meer in welke oprichting dan ook! Om eerlijk te zijn ben ik ook niet echt een fan van het zo diep rijden dat het paard met zijn hoofd tussen de benen loopt (misschien iets gechargeerd geformuleerd, maar je begrijpt wat ik bedoel) en dus ook achter de loodlijn loopt. Voor mijn gevoel lopen ze dan te gemakkelijk op de voorhand en met te weinig achterbeengebruik. Overigens bewijst jouw foto meteen het tegendeel dus waarschijnlijk heb ik alleen maar ´mindere voorbeelden´ gezien van het op deze manier rijden, want dat er mensen zijn die met deze manier van trainen wel erg mooie en goede resultaten behalen weten we allemaal!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-02 16:34

Jippie"]
Het streven is om dit beeld te laten zien met een boogje in de teugel [:D zie hiervoor de door jou gemaakte foto van Edward op Gribaldi]. Ik vind dat jij heel goed bezig bent!
[/quote]

Afbeelding
Afbeelding

voor de boogjes in de teugel *LOL* ik moet ook nog ergens dit paard in pirouette met een keurig doorhangende stang teugel op foto hebben ik ga even graven!!

Het gaat er natuurlijk allemaal om hoe het beeld bovenin word maar ik heb ervaringen dat ze een doorhangende trens teugel absoluut niet waarderen in de dressuursport dan lijkt het vaak dat het paard te kort in de hals word terwijl dat misschien niet eens zo is...

[quote="abby schreef:
Overigens bewijst jouw foto meteen het tegendeel dus waarschijnlijk heb ik alleen maar ´mindere voorbeelden´ gezien van het op deze manier rijden, want dat er mensen zijn die met deze manier van trainen wel erg mooie en goede resultaten behalen weten we allemaal!


ben het absoluut mee eens dat het door velen verkeerd toegepast word maar je hebt graden van rond en diep, maar het hele paardrijden (is mij tenminste geleerd) zonder voorwaarts GEEN neerwaarts is je paard te traag achter niet goed aan het been enz zal ie nooit een optimale aanleuning krijgen, er word helaas in de basis zeker door veel mensen van voor naar achter gewerkt en dat is met elk systeem dat je toepast niet echt de bedoeling denk ik

ze moeten naatuurlijk wel "aan de hand zijn" dus wel de neus voor de loodlijn willen drukken zeg maar (ik heb het dan natuurlijk over hoe ze in de proef moeten lopen)

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 18:08

Dat boogje... Ja, dat lukt me met mijn paard ook sinds een paar weken. Nog maar heel korte momenten, maar ze geeft zich dan helemaal...

Waarom zou een doorhangende trensteugel in de sport niet gewaardeerd worden en een doorhangende stangteugel wel? Misschien een beetje kort door de bocht geformuleerd maar als je dan toch zo min mogelijk contact moet hebben met die teugel, laat hem dan weg (en de stang ook). Volgens mij moet je paard een dermate zelfhouding en verzameling ontwikkelen dat hij (bij wijze van spreken) ook zonder teugels zo loopt...


Suzanne F. schreef:
Citaat:
Wat ik dus nogal vaak zie doen bij rijders van het LRD systeem is 1 teugel/hand heel erg terughalen om hem los te krijgen, dat schijnt zo te horen??....een correcte aanleuning komt tot stand door vertrouwen, en niet door hem los te trekken....


Dat zie ik om mij heen ook veel gebeuren. En maar op de volte rijden en met de binnenhand terughalen. En het dan gek vinden dat het paard uitzwaait met de achterhand Verward Natuurlijk mag je best eens doorvragen op een volte, maar wel opsluiten met je buitenbeen en onmiddelijk voorwaarts wegrijden als het paard nageeft. Tenminste: zo heb ik het geleerd.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-02 19:53

Suzanne F."]
Vind foto's neerzetten ook een beetje onzin, alsof je op een foto kan zien of dat paard nageeflijk is?? Tuurlijk hij loopt rond....heeft dat iets met een paard rijtechnisch africhten en gymnastiseren te maken?? Nee...alleen als hij daadwerkelijk nageeft en zich helemaal loslaat over de bovenlijn. Dat kan je alleen voelen onder t zadel en niet afleiden van een momentopname...

[/quote]

en bedankt he lieverd Lovers *LOL*

de foto`s waren ter illustratie zo van, zo kan het eruit zien in ieder geval zo ziet het er bij mij uit dus uit ik zeg niet dat dat goed is maar zo word het me dat geleerd en dat weet jij ook!! Schijnheilig

[quote="Margreet schreef:
De foto is puur ter illustratie van de hoofd-hals houding, meer niet.


dat was dus ook mijn bedoeling!!!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 20:07

Tja, dat is nu eenmaal het probleem van een discussie vanachter een computer, je hebt maar beperkte middelen tot je beschikking om iets over te brengen. En met name voor veel berichten op rijtechnische problemen is dat erg lastig.

Ik vind zowel de foto's van Wouter als de foto van Margreet een goede illustratie. Dat maakt zo'n topic toch wat sprekender.

Sorry dit is niet echt een antwoord op de vraag waar dit topic over gaat. Maar ik weet niet genoeg van het laag, diep en rond systeem af om daar nuttig commentaar over te geven. Knipoog

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 20:12

Ik vind de eerste fotovan Wouter een beetje te ver ingebogen, de andere foto's van Wouter, daar vind ik het vosje wel mooi staan kan misschien iets lager, maar bij die eerst foto lijkt het net alsof het paardje heel moeilijk loopt, lijkt me zo niet fijn lopen. (ik weet het ik ben een zeikerd)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 20:21

wat het LRD systeem betreft ben ik het eens met Suzanne F. tenzij het systeem tot in de puntjes beheerst wordt, goed in de combinate past en er altijd controle op is. mijn volledige mening over LRD heb ik in het verleden al duidelijk gemaakt.

wat betreft die foto's vind ik het wel illustratief, je kan best aardig beeld krijgen of een paard lekker loopt. de fijne dingen alleen als je het paard in het echt ziet bewegen.

Annetje schreef:
...maar bij die eerst foto lijkt het net alsof het paardje heel moeilijk loopt...
dat is een piaffe (als ik het goed heb).

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 20:51

Wouter? de eerste foto, is ie naar mijn mening wel rond en redelijk diep, maar het achterbeen ziet er zeer mooi doortredend uit. Voorbeen komt mooi uit de schouder.


janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 22:57

c
Laatst bijgewerkt door janna op 06-05-22 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 18:25

Hmmm, ook ik ben een zeikerd ben ik bang, maar wil wel ook mijn mening geven over dit topic. Op de eerste foto van Wouter, op dat mooie zwarte paard, vergaapt iedereen zich aan het mooie voorbeengebruik. En terecht natuurlijk. Wel loop je dan het risico dat je paard zijn zweefmoment gaat verlengen, waardoor hij met het achterbeengebruik kan smokkelen. Je moet er voor zorgen dat je paard in balans en evenwicht is. Dit is overigens geen kritiek op jou Wouter, want je paard heeft zijn achterhand er goed bij, maar ik wil aangeven dat je paard door te zweven en te strekken heel makkelijk zijn achterhand kan wegdrukken.

Ik rijd verder ook op nageeflijkheid, neus op de loodlijn. Met het trainen soms ook achter de loodlijn, maar altijd van achteren naar voren. Oprichting komt later wel, dat is pas echt van belang bij het M en hoger. Dan pas moet je ook gaan verzamelen.

Ik kan verder nog maar 1 ding zeggen: hoe je ook rijdt, diep en rond of met de neus voor de loodlijn, zorg dat je je "systeem" samen met je trainer samenstelt en toepast en ga niet zelf experimenteren!!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 6 bezoekers