Ze drinkt niet ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Ze drinkt niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 22:16

Ik heb een raar probleem, ik vind dat mijn pony te weinig water drinkt. In haar uitloop staat zo'n speciekuip met water, en de afgelopen tijd blijft dat ding vol. In het begin heeft mijn vader eens hem opgevuld, maar niet schoongemaakt. Dus na een paar dagen heb ik hem helemaal schoongeschuurd, maar ze drinkt er nog niet uit. Wel drinkt ze uit het automatische drinkbakje in de grasweide, maar daar gaat ze maar 3 uur op. Kan een paard water opslaan ofzo? Gisteravond wilde ik haar wat uit een emmer geven, en ze dronk een heel klein beetje maar ze speelde er meer mee. Ze ziet er niet ziek uit, is nog kerngezond, ik merk niets bijzonders aan haar, daardoor heb ik pas nu door dat ze al ong. 2 weken niet uit de drinkbak in haar uitloopt drinkt. Normaal wel, ik snap het niet, hij is brandschoon, het water is hetzelfde, hij staat nog op dezelfde plaats. Iemand nog ideƫen?


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 23:06

Misschien zit er toch een raar luchtje aan, kan door het schoonmaken komen. Kun je geen ander uitziende bak water neerzetten, deze vertrouwd zij niet meer.
Het kan ook zijn dat er elektriciteitskabels in de buurt zijn die voor een paard voelbaar zijn in het water (klink vreemd ik weet het, maar in Amerika is daar veel onderzoek naar gedaan).
Met deze warmte moet een paard veel drinken, heeft ze een zoutlik (en gebruikt ze die ook), of strooi anders wat zout over het hooi. Dan krijgt ze vanzelf meer dorst en gaat ze meer drinken.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 10:08

Kijk eens of de turgor van je pony in orde is. Dat doe je door in de hals even een huidplooi te pakken. Tussen duim en wijsvinger even een stukje vel pakken en even uittrekken (doet heen pijn). Trekt het velletje meteen weer glad dan heeft je pony geen last van uitdroging. Blijft de huidplooi staan dan zou ik toch even contact opnemen met de DA. Je pony drinkt dan echt te weinig en hij zal je vast en zeker verder kunnen helpen. Houd bij het "velletje trekken" wel de hals van je pony recht, anders krijg je een vertekend beeld.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:14

Het is heel raar, wij hebben in de wei waar een koppel van 5 paarden loopt 3 kuipen staan, twee half doorgesneden blauwe tonnen en 1 zwarte speciekuip. Ze willen nooit uit die zwarte kuip drinken, maar drinken wel de blauwe leeg ??????????
In de andere wei staan alleen maar zwarte speciekuipen, maar die staan uit de zon, dat scheelt ook de helft.
Ook onze hond is erg kieskeurig met zijn drinkwater, als de bak een uurtje in de zon heeft gestaan 'stinkt' het water en drinkt ze het niet meer.
Dus erg goed schoon houden, liefst niet in de zon zetten en elke dag schoonmaken en verversen.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:57

Tiko doet het ook alleen in geval van nood. In principe drinkt hij alleen uit zijn automatische drinkbak in de stal. In de wei drinkt hij zelden, en op wedstrijden uit emmers, helemaal niet...dom paard.....

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 15:21

hoed er ook rekening mee dat er in gras ook veel water zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 15:38

Ik maak de bak altijd schoon met zo'n hoefschuurborstel. Zo-een met harde haren. Ik gebruik geen middelen ofzo. Ze drinkt trouwens wel uit een emmer als ik haar een beetje dwing. Verder, die bak staat wel vlak bij de linten, maar daar staat hij al ruim 3 jaar, het is ook altijd op ong. dezelfde plaats. De kuip staat ook in de schaduw, en ik vul hem nu elke dag opnieuw op. Vandaag heeft ze in een ander stukje gestaan, waar geen drinkbakje is, dus misschien drinkt ze nu wel uit de kuip. Turgor is in orde, ik wist niet dat het zo heette, maar ik ken het wel, ze ziet er gezond uit, er is geen ander gedrag, ze is nog precies hetzelfde, ze drinkt alleen niet uit de speciekuip. Marloezzke, dat weet ik, maar voorgaande jaren dronk ze wel veel uit de speciekuip.
Ik denk dat ik eens ga kijken of ik iets anders als waterbak kan gebruiken, ik geloof het niet, maar dan mol ik maar iets. Het probleem is dat ik op kennismakingsweek vanaf zondag ga, en dan kan ik het niet zo goed in de gaten houden.


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 22:08

heeft ze voorgaande jaren wel uit die bak gedronken of is het nu een anderen?? misschien is dat een probleem voor hem/haar.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 23:56

Polly vertikte het ook om uit die kuip te drinken, op stal wel maar op de wei ho maar (op stal heeft ze emmers) in het begin liep ik daar te slepen met emmers water van stal maar mooi niet drinken, op een gegeven moment hebben we er slootwater ingegooit en hopla, mevrouw drinkt, al die tijd heeft ze gewoon uit de sloot staan drinken. Op stal zal ze wel weer gewoon uit haar emmer drinken...

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 15:22

En ze heeft per ongeluk niet de mogelijkheid uit sloot te drinken?, ik heb de ervaring dat paarden liever uit een (naar mijn mening vies) slootje drinken dan uit een bak met lekker, helder en koel water!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 15:26

In haar paddock kan ze alleen maar uit die speciekuip drinken, en dat ding is de afgelopen 3 jaar al dezelfde. Een sloot loopt er niet langs, in de grasweide waar ze 3 uur op staat, daar kan ze eventueel nog uit een oude veedrinkput drinken, maar dat doet ze niet, in die weide drinkt ze alleen uit de automatische drinkbak. Enfin, ik zal wel een gestoord paard hebben, en zolang ze uit die automatische drinkbak drinkt, en verder ook hetzelfde blijft, maak ik me nog niet te druk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: judithM, Kempi001, RvT en 69 bezoekers