Dominantie/leiderschap afdwingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Dominantie/leiderschap afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 14:12

Iemand heeft mij enorm aan het denken gezet over het volgende: Tijdens het loswerken eis ik vaak de dominante/leidende rol op, door haar af te blokken etc. Nu zei die persoon dat dit soort oefeningen levensgevaarlijk kunnen zijn en hoe meer ik er over na denk, des te meer ik vind dat die man daar gelijk in heeft. Hij gaf nl. aan dat er een punt aan kan breken dat het paard voor de dominante/leidende rol gaat, dit houdt in dat je paard met een opengesperde mond en/of trappend op je af komt.
Tevens had hij het erover dat er in Duitsland op deze manier van trainen al 4 eigenaren door hun paard om het leven waren gebracht.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 14:38

Jeetje, linke soep! Ik doe zelf af en toe de "Monty Roberts-methode". Heb eens een clinic gevolgd (2 dagen) en de boeken 10 keer gelezen. Je blokt hem dan ook af, en laat hem dan de andere kant op lopen. Bij het paard wat ik nu in handen heb (niet van mij), gaat dat prima, want die is van zichzelf niet zo dominant. Die wordt in het land ook dagelijks in elkaar geslagen. Ik heb nog nooit gehoord van paarden die letterlijk op je afkomen... lijkt me ook een hele griezelige ervaring! En daarna (als je heel verstandig gevlucht bent) heeft je paard waarschijnlijk definitief geen respect meer voor je, omdat ie gewonnen heeft door je gewoon weg te jagen. Dan heb je pas echt een probleem....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 15:06

Ja zover moet je bij Pliva dus ook niet gaan, die wordt woest.
Met haar moet je compromissen sluiten, je eigen grenzen aangeven en steeds iets proberen te verleggen dan is er prima met haar om te gaan.

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 19:28

ik heb daar ook les mee gehad.
Sil had het ook.
nu niet meer
we hebben geleerd hoe ik met hem moet stappen aan de hand.
Als je wil dat ik het uitleg.
probeer!
dan moet je het ff zeggen of pb en

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 12:16

ik gebruik het alleen als het paard niet naar mijn aanwijzingen luisterd.
Je moet er ook zeker mee uitkijken en niet als training opzich gebruiken. Het vergt een hoop inzicht.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 10:45

ik gebruik ook de "Monty Roberts-methode, mijn paard was in het begin heel dominanant en zo werd hem duidelijk gemaakt dat ik boven hem sta en hij niet boven mij. Dat had prima geholpen, maar als je je paard wegjaagd moet je ook opppassen hoor! Mijn paard is zo 1 x gestruikeld en overkop gevlogen, gelukkig krabbelde hij direct terug overreind. Maar dat is eigenlijk iets dat altijd kan gebeuren maar mijn hart stond toch even stil.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:11

Bij elk paard moet je oppassen. alleen al het weg jagen kan gevaarlijk zijn. ze kunnen altijd uitslaan. Je moet dus zprgen voor voldoende ruimte.
Slaat hij uit moet je hem weer wegjagen, maar voor alles geld. Vind je het te eng stop ermee. zoek een prof.