Gestoken door een daas/horzel...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Gestoken door een daas/horzel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 12:58

Ik ben woensdagmiddag -toen ik in korte broek naar stal ging- gestoken door een daas (of een ander grijs groot iets). Inmiddels is het nu zaterdag en ipv dat de bulten kleiner worden, worden ze alleen maar groter. Ze doen ook echt pijn als ik eraan zit. Wat kan ik er opsmeren (Prrrrrikweg helpt niet) dat ze ook echt slinken...?

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 13:02

Horzels steken niet dus het is vast een daas geweest. Dat zijn inderdaad grote plekken, harde schijven. Je kan er azijn opsmeren, goed koelen met ijs en uit de zon blijven.
Heb je echt een prik gevoeld? Was het geen wesp? Dan moet je kijken of de angel er nog in zit. Alsje geen prik hebt gevoeld was het geen daas of wesp, maar waarschijnlijk een teek. Dan moet je zsm naar de huisarts of doxycycline te halen (antibioticum tegen tekenziekte).

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 13:03

een wesp laat toch geen angel achter, dat zijn toch bijen?

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 13:14

SuperPepeijn schreef:
een wesp laat toch geen angel achter, dat zijn toch bijen?

oeps ja inderdaad. wespen hebben een naaldvormige angel en kunnen dus meerdere keren achter elkaar steken.
de bij heeft een harpoenvormige angel en die blijft achter.
een hommel kan trouwens ook steken, maar die angel blijft ook niet achter.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 13:26

Als je er veel last van hebt kun je bij de huisarts een middeltje tegen overgevoeligheid voor allerlei beten/steken halen. Na 3 pilletjes is het probleem opgelost.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 13:53

Corona schreef:
Horzels steken niet dus het is vast een daas geweest. Dat zijn inderdaad grote plekken, harde schijven.


Was dus een daas (platte grijze groot vliegactig iets), de plekken zijn inderdaad echt grote harde schijven. Mijn scheenbeen is er dik van.
Op de ene plek zag ik hem zitten, toen heb ik hem eraf kunnen meppen. Die is dus het kleinst. Maar hij heeft blijkbaar wraak genomen op mijn andere been, grrrrrr.... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 14:09

Je kunt er gerust een week voor tellen.
Het zijn echt enorm gemene bulten.
ook niet raar dat zoveel paarden er bang van zijn.
Het enige wat ik wel lekker vind is er een koud washandje opleggen, maar meer tips heb ik helaas nniet voor je.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 18:30

Grote bulten? Ik ben ook gestoken door dazen (ik heb zelf gezien dat het een daas was) en er komen bij mij een bultje op van een halve centimeter gemiddeld. Het jeukt soms wel heel erg voor een paar minuten maar vor de rest had ik er geen last van gehad.

Ben ik de enige die het zo krijgt of niet?

Ook weet ik nog niet wat nou het verschil is tussen een horzel en een daas. Ik zeg altijd horzels maar ik heb hierboven gelezen dat die niet steken.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 19:39

15happy16 schreef:
Ook weet ik nog niet wat nou het verschil is tussen een horzel en een daas. Ik zeg altijd horzels maar ik heb hierboven gelezen dat die niet steken.


Het verschil is ongeveel 3 cm. Haha! Een horzelvlieg of daas is een langwerpige grijze vliegachtige van ong. 1,5 cm.
Een horzel lijkt op een mot, is ong. 3 cm groot en maakt een stevig brommend geluid. Paarden zijn er echt paniekerig van. Als ze gebeten worden doet dat behoorlijk pijn en geeft behoorlijke wondjes.

Dazen zijn er een heleboel, echte horsels zie je niet zo veel (gelukkig).

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 19:43

Dan denk ik dat er allemaal dazen zijn bij ons in het bos.

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 21:20

weet je wat geweldig helpt tegen alle soorten insectenbeten..
nestocyl.. gewoon bij de drogist te verkijgen in een knal oranje verpakking!!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 21:45

Toen ik laatst mijn paard aan het wassen was, ben ik ook gestoken door een daas aan de achterkant van mijn been, in mijn knieholte.
Hij had al gestoken voordat ik wist dat ie er was.
De plek werd rood en opgezet en het jeukte.
Ik weet niet meer hoelang ik er last van had, maar geen week iig, een dagje of 2 daagjes of zoiets.

Ben je misschien allergisch?
Ik zou toch maar even naar de dokter toegaan of iig bellen, want na een week zou het wel over moeten zijn (de een heeft er meer last van dan de ander, maar een week vindt ik wel lang) en niet erger moeten worden, dunkt mij.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 21:49

Ik zou inderdaad even langs de dokter gaan..
Als het geen normale reactie is kan je anti hystamine krijgen, en das echt geweldig spul! Tong uitsteken Ik had regelmatig volledig opgezwollen ledematen van beten, maar met die pilletjes is de bult binnen 2 dagen weg!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 23:07

Ik heb menthol lotion van de huisarts gehad, om de jeuk te verzachten en het werkt perfect! Ik zit zelf helemaal onder allerlei beten, muggen, dazen, vlooien..... (leuk hoor een puppy! Haha! )

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 23:30

Ik koel het ook vaak en ik heb ook menthol lotion en dat werkt perfect vind ik!
Ik heb in mijn knie holte *heerlijke plek* ook een giga bult van een daas ziten. Een hele schijf *de groote van wattenschijfje* En verder zit in onder de muggenbulten!

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 11:34

Horzels steken niet, Sugarmiss. dat denken veel mensen maar dat is niet zo.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 12:42

Trek er nog maar een paar daagjes voor uit hoor. Ik krijg dezelfde schijven als jij. Heel vervelend, gewoon een allergische reactie. Als ik door een mug wordt gestoken krijg ik ook al grotere bulten dan andere mensen. Het is erg lelijk en jeukt verschrikkelijk maar gaat vanzelf weer over (oeps ik hoor mijn moeder praten Knipoog )

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 12:47

Hier heb ik nou ook altijd last van als ik gestoken wordt door een daaz.
Laatst had ik een helemaal dikke arm. Het zal wel om een allergische reactie gaan

Nu lees ik veel tips, ik hoop dat ze werken, die prikweg helpt inderdaad helemaal niet.

Mon-nikky

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 15:35

15happy16 schreef:
Grote bulten? Ik ben ook gestoken door dazen (ik heb zelf gezien dat het een daas was) en er komen bij mij een bultje op van een halve centimeter gemiddeld. Het jeukt soms wel heel erg voor een paar minuten maar vor de rest had ik er geen last van gehad.

Ben ik de enige die het zo krijgt of niet?


Nee hoor, ik ben ook een van die gelukkigen die er weinig of geen last van heeft. En mijn paard, oh lucky one Haha!, wordt ook niet echt lekker gevonden. Met wie ik ook ga rijden, de ander is altijd de klos }> en Alfie heeft af en toe eens een verdwaalde daas op z'n lijf zitten *LOL*. Ze vinden 'm gewoon niet lekker, gelukkig Clown

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 16:01

zyrtec (anti allergietablette) helpen prima tegen alle beten!