weiland...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

weiland...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 19:48

Ik heb een vraagje, wanneer kun je het beste je weiland omploegen en opnieuw inzaaien??? het zit namelijk zo, ik heb drie shetlanders en die hebben er jaren opgelopen, nu is het gras voort erg slecht en wil ik het om laten ploegen en inlaten zaaien omdat ik volgend jaar een fjord wil gaan aanschaffen. fjorden zijn sober te houden, maar toch wil ik wat verser gras in de weilanden hebben staan. hebben jullie tips wanneer ik het best de wei kan laten omploegen en inzaaien????

alvast bedankt!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 21:05

nou das nu een beetje laat.. Meestal kun je dat het beste doen in de lente zo ongeveer. Wanneer het gras ook weer een beetje gaat groeien. veel succes en plezier met je toekomstige fjordje!

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 21:08

nou ik hoorde dus dat het in het voorjaar kan, maar beter is in het najaar met ploegen enzo, vandaar dat ik tot het najaar wilde w88, maar zat te denken dat het misschien n augustus moest en dan is het nu al een beetje te laat natuurlijk!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 21:24

Je ben niet te laat, september kan ook heel goed, dan kan het gras nog even een stukje groeien tot de vorst en heb je volgend jaar een goede wei.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:03

Eind augustus / begin september zou ook nog een prima tijd zijn om te ploegen en opnieuw in te zaaien.
Zoals Percy al zegt, het gras komt dan nog op, en gaat in het voorjaar meteen flink aan het groeien.
Als je straks een slecht voorjaar hebt en ook nog de pech hebt dat het zware grond is (weet niet of dat zo is ?), dan zou het best kunnen zijn dat je pas in mei kunt ploegen en zaaien.
Dan is de zomer al weer zowat voorbij voordat je paardjes op de wei kunnen.

Heb je trouwens al nagedacht over wat je met de shets gaat doen als het weiland omgeploegd / ingezaaid is ?
Heb je een alternatief (ander weitje, stal oid.) waar ze zolang kunnen staan ?
Je zou ook nog kunnen overwegen om je wei op te splitsen, zodat ze op een gedeelte kunnen blijven lopen, en dit deel later te doen.

Veel succes !