kreupel door wondje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

kreupel door wondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 13:53

Ik baaaaal....Imi is net rad, we waren weer helemaal op orde met alles en ik verheugde me echt op as zondag: hengstentraining! Ik mag mijn trailer vandaag ophalen Haha! , dus het zou goed komen.
Nou kwam meneer gisteren uit het land, met een wondje net boven de kroonrand. Netjes schoongemaakt, afgespoten etc.
Net haal ik hem stokkreupel van stal, tussen kroonrand en kogel is het opgezwollen.
Het komt dus door dat wondje.
Maar goed: vaak afspuiten met koud water.
Maar hoe zit het met weidegang en stappen ad hand?
Dit is eigenlijk de eerste keer dat hij zo reageert op een wondje....anders bel ik toch de veearts maar even...

Groetjes Suzanne


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 13:56

Bel even de veearts, or had hetzelfde maar dan klein wondje van aantikken bordje hoger op het been...niet kreupel gelukkig, maar wel gevoelig en warm en dik.
Hij had dus een kneuzing en kreeg 5 dgn quadrisol, daarna was het ook geheel weg. Plus 2x daags goed afspuiten en tussendoor koelinggel erop.

Balen!!!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 13:57

Je moet heel erg oppassen dat er niets van de kroonrand afsterft aangezien daar de hoefwand aangemaakt wordt.
Ik denk niet dat de veearts veel kan doen, maar je kan altijd even bellen..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 13:59

Oke, thanx...ik bel toch maar even. Hij hinkt echt, ziet er niet goed uit zo. Van het wondje zelf, zie je eigenlijk niks meer, maar hij loopt echt beroerd. Het is niet eens warm, alleen dik. Ik heb er coolinggel opgesmeerd en al een paar keer afgespoten.
Grrrrrrrrr....ik baal! Hij was net goed....komt je bekend voor Orri???? Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 14:23

Dat is gaan onsteken dus............................en smeer er asjeblieft geen coolingsgel op!, geeft alleen maar meer ellende. Gewoon wassen met betadine shampoo, en verder niets doen. Bij zo heel erg kreupel zou ik de veearts bellem

Orri, ik jou geval had ik hem lekker laten staan, als ie een klein wondje heeft en hij is niet kreupel, zou ik de veearts niet bellen, kan niet meer doen dan ik kan. Heb ook weleens een wondje op mijn hand, ga ik ook niet mee naar de huisarts. Bij een klein wondje en niet kreupel, gewoon aan het werk houden, gaat vanzelf weer weg.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 14:33

Koelinggel was ook op aanraden DA (uiteraard niet op wondje), quadrisol ook.
Een wondje zonder verdikking en niet kreupel, dat is een andere zaak,

Laat mij er maar lekker de DA bij halen, maakte me ongerust zat, zelfde been als hij begin dit jaar peeskneuzing had.

Lezen is ook een kunst.
Laatst bijgewerkt door orri op 16-08-02 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 14:38

als ie pijn heeft loopt ie kreupel! ,zoniet heeft ie geen pijn. Juist door wat te werken met een paard, wordt de doorbloeding beter, waardoor het wondje sneller gezuiverd wordt.
Als een van mijn paarden een wat verdikt been heeft, en niet kreupel loopt, dan rijdt ik heb gewoon. Je moet niet teveel " trutten" met ze. quadrisol is tuurlijk goed spul. Maar heb je weleens in de gaten dat de veearts vaker dingen voorschrijft voor de psyche van de eigenaar, dan dat het werkelijk nodig is?

wat ik zeg is dat ze met dat paard de veearts er wel bij moet halen, het is waarschijnlijk gaan ontsteken, dus moet je even bellen. Ik zelf bel niet snel de veearts, kan redelijk goed inschatten wanneer het ernstig is.

Maar Orri als je zelf een wondje aan je hand of zo hebt, die iets wat verdikt is..............ren je dan naar de eerste hulp?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 14:46

Dat is heel mooi dat jij de situatie zo goed in kan schatten vanaf je computer. Handige eigenschap.
"Een wat" verdikt been... vind ik niet erg.
Een olifantenpoot, sorry hoor maar dan haal ik de DA erbij.
En hij loopt niet snel kreupel, jij had mijn paard dus kapot gereden omdat hij met zijn peeskneuzing niet kreupel liep en maar een licht verdikte peesschede had.

Ik heb de eerste hulp voor het laatst gezien op mijn 3de.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 14:52

Peeskneuzing ,je had het net nog over een klein wondje, met een ietwat verdikt been??

Peesontsteking heb je zo door, lopen ze onregelmatig op namelijk.
]
Heb nog nooit een paard de vernieling ingereden, dus denk ik dat dat wel meevalt.

Daarbij duurt een peeskneuzing erg lang, dus vreemd dat het met 5 dagen over was.

Ik kan de situatie inschatten, naar hoe jij het omschrijft!, dus als je het lichtjes omschrijft ga ik erop in als of het licht is.

ontopic, dit is wel een ernstige situatie, omdat het paard stokkreupel loopt.

Maar heeft je veearts gezegd dat je coolingsgel op een open wond moet smeren?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 16:24

Nogmaals;
orri schreef:
Citaat:
Koelinggel was ook op aanraden DA (uiteraard niet op wondje), quadrisol ook.
Een wondje zonder verdikking en niet kreupel, dat is een andere zaak,

Laat mij er maar lekker de DA bij halen, maakte me ongerust zat, zelfde been als hij begin dit jaar peeskneuzing had.


Lezen is ook een kunst. Peeskneuzing duurde bijna 4 maanden.
En bij zowel de verdikking als bij de peeskneuzing was het wondje oppervlakkig en niet diep.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 09:06

Conclusie:

De een belt de dierenarts als het paard naast de verdikking en het wondje ook nog kreupel loopt, de ander belt ook als het paard niet kreupel loopt. Mede om de zorgen een beetje weg te wuiven.

Prima toch? Moet iedereen zelf toch weten?

Ik zelf zou ook niet bellen als het paard er niet kreupel bij loopt, maar ik kan me best voorstellen dat als je je er zorgen om maakt dat je wat meer zekerheid wilt.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-02 11:44

Ik ben nu blij dat ik wel gebeld heb, maar dat heb ik vooral aan Bob te danken. Ikzelf had, stom genoeg, nog een dagje gewacht. Wat tot gevolg gehad zou hebben dat Imi geen enkele kans meer had gemaakt. Nu is er nog een klein beetje hoop.
Ik word vanaf nu zo'n muts die alles met springschoenen omdoet. De rest had hij altijd al om, maar vanaf nu trek ik echt alles uit de kast.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 13:34

Pipo, ik loop ook niet om het minste of geringste naar de DA maar op aanraden van een van mijn instructeurs ben ik toch niet gaan rijden op een paard met dikke kogel. ook al heeft hij er geen pas kreupel op gelopen.
En dit bleek wel heel verstandig, hij heeft een bloeduitstorting in de peesschede en een ontsteking in het gewrichtskapsel en ik had hem absoluut kapot gereden als ik wel verder was gaan trainen.

Dus vanaf nu ben ik nog voorzichtiger geworden met doorrijden met dikke benen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 21:47

Fitz? Een dikke kogel of een ietwat opgelopen been zit een verschil in, vooral als er een klein wondje op zit. Als een paard een dikke kogel heeft, ga je na of het warm is, of het gevoelig is, ga zo maar door.
Maar als een paard een ietwat opgelopen been heeft, en een klein wondje, kun je er meestal vanuit gaan, dat het niets voorsteld. Je zult ook zien dan na het rijden, het dikke weggetrokken is.

Maar hierboven heb ik al gelezen dat die van Orri, binnen enkele uren van een ietwat opgelopen been+wondje naar een peesblessure ging, dus.......

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-02 22:02

Imatador had dus echt een wondje ter grootte van iets van een scheerwondje bij een man....het stelde echt niks voor. Nou, dan een beetje een opgelopen been, dan denk je nog niks ergs. Maar goed, hij liep wel erg kreupel, dat is wel anders als een dik been, een wondje en gewoon rad zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 23:25

Suzanne, echt een ellendige situatie. Op vmr vertelde je al over het vocht wat er uit kwam. Gewrichtsvloeistof is dik en je kunt er draden van trekken (so to speak), daar kun je het aan herkennen. Verleden jaar had mijn paard ook een wond waar vocht uitkwam en dat was het eerste wat de veearts mij vroeg. Misschien weet niet iedereen dat, bij deze.

Ik hoop dat het goed komt, als is de kans klein, de kans is niet 0. Sterkte!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-02 10:51

Ja, Imi heeft eerst behoorlijk gebloed. De volgende ochtend was ie kreupel en was het been opgelopen. Pas een paar uur later kwam het vocht eruit: geel, net pus, dus denk je aan een ontsteking. De veearts vond het verdacht omdat het niet stonk. Het leek eigenlijk net op een hoefzweer die aan de bovenkant van de hoef een uitweg vindt, maar dan had hij toch eerder kreupel moeten lopen en een warme, ''slappige'hoef moeten hebben. Als ik eerst uitgebreid een paar dagen in soda was gaan weken had Imi geen enkele kans meer gehad. Gelukkig dus dat de veearts het zaakje niet vertrouwde..direct inzag dat het haar gebied te boven ging en de kliniek heeft gebeld. Buiten domme pech, dus ook een aantal lichtpuntjes....een geluk bij een ongeluk noemen ze zoiets... Scheve mond Geluk wordt wel erg relatief zo, dat wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 11:00

Suzanne, iemand die een keer iets héél belangrijks voor mij heeft gedaan, zei achteraf tegen me dat je geluk soms ook moet afdwingen. Laten we hopen dat we dat over niet al te lange tijd ook over Imi kunnen zeggen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 11:02

Pipo schreef:
Fitz? Een dikke kogel of een ietwat opgelopen been zit een verschil in, vooral als er een klein wondje op zit. Als een paard een dikke kogel heeft, ga je na of het warm is, of het gevoelig is, ga zo maar door.
Maar als een paard een ietwat opgelopen been heeft, en een klein wondje, kun je er meestal vanuit gaan, dat het niets voorsteld. Je zult ook zien dan na het rijden, het dikke weggetrokken is.

Maar hierboven heb ik al gelezen dat die van Orri, binnen enkele uren van een ietwat opgelopen been+wondje naar een peesblessure ging, dus.......


Nog steeds problemen met lezen... maar goed,
mijn paard had idd een wondje op het been op de plek van de aanhechting van de pezen en het been was dik en warm tot onder de kogel (warm + gevoelig). Zoals je kunt lezen bovenaan, heeft mijn paard aan hetzelfde been begin dit jaar een peeskneuzing gehad.
Mijn paard heeft maar 4 benen, als hij er niet zuinig mee is, dan ben ik het maar.

Na het verhaal van Suuz ben ik blij dat ik met ijzers op de weg rijd en niet in de berm, hier is vrij hoog gras kun je ook niet zien wat er ligt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 15:48

Zo zie je maar weer dat aan alles 2 kanten zitten.
Fitz heeft nl. zijn huidige blessure opgelopen door met ijzers op de weg te lopen en onderuit te glijden op het asfalt!
Dus ik zoek nu weer de berm op als plaats om te rijden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-02 19:56

Ik ga vanaf nu echt met springschoenen om naar buiten. Hij had al Actionpeesbeschermers om, maar ik meen het...vanaf nu ook springschoenen. Iedereen mag het overdreven vinden, maar als je zoiets hebt meegemaakt weet je dat je dat geen tweede keer meer wilt. Het is een kleine moeite en voorkomt een hoop ellende.
Tjeeeez....van ellende zou ik bijna met transportbeschermers gaan rijden Knipoog
Fitz: ik hoop dat Fitz weer gauw hersteld is.

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 20:15

ik doe ook altijd springschoenen om in het land
wand iwan heeft zich aan getikt in zijn kootholte
en liep toen ook echt op drie benen

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 08:48

Sjonge wat een doffe ellende. Ik heb ook al het enige meegemaakt en bij mij gaan ze tegenwoordig ook goed beschermd de wei in. MIjn hengst staat met neopreen peesbeschermers en springschoenen voor en achter in de wei. Ziet er wel mega overdreven uit maar het heeft me al veel ellende bespaard. Better safe than sorry denk ik dan maar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, grace1989, Trendiction, YandexBot en 84 bezoekers