Waarom geeft ze niet na?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Waarom geeft ze niet na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 09:59

Een paar keer per week rijdt ik recreatief op een 13jarige fjord.
Deze fjord is ontzettend hard in de mond. Er is altijd veel met haar gecrossed.
Ook als we buitenrijden in galop is ze bijna niet terug te krijgen, ze reageerd erg slecht op teugel en zit hulpen. (eigenlijk bijna niet).

Soms denk ik wel: Die mond lijkt wel van steen.


Gisteren was ik haar aan het longeren. Ik had haar bijgezet. In stap ontspande ze zich op een gegeven moment.
Maar in draf gaat het hoofd weer de lucht in en drukt ze haar rug weg.

Durft ze niet te ontspannen? Hoe kan dat? Pijn?
Wat kan ik hier tegen doen?



Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 10:18

Nou, wat je ook doet, doe het rustig aan....reken er maar op dat het echt maanden gerichte training zal kosten om het diertje wat dressuurmatiger te laten lopen.

Echter, sommige paarden zijn gewoon niet echt gemaakt om mooi aan de teugel te lopen. En de Fjord is wat dat aangaat geen natuurtalent. Die korte gedrongen hals maakt het soweiso al moeilijk, en die van jouw wil duidelijk ook nog niet lekker door de rug lopen.

Wat je kan proberen is in ieder geval ophouden met het willen forceren van 'aan de teugel' door de teugel te gebruiken. Wrkt toch niet, worden ze alleen maar stugger van. Met een lichte verbinding (het gewicht is niet meer dan je teugel) ga je proberen overgangen te rijden. En een volte openen en verkleinen. Probeer het dier wat laag ingesteld te houden, maar houdt je handen verder wel heel stil.
Je kan eens wat balkjes draven ermee, misschien kan je er met je been wel een schoudervoor uit rijden.

Blijf geduldig, en rijdt verder wel goed. Zorg ervoor dat jouw zit het paard niet kan blokkeren, immers, als jij niet goed zit, zal dat paard ook niet mooi kunnen lopen al zou die willen...Dat zou een goede reden kunnen zijn waarom jouw fjord niet durft te ontspannen onder het zadel...
Maar verwacht er verder niet al te veel van, sommigen hebben gewoon ook geen talent...en die van jouw heeft al een groot stuk van zijn leven zo mogen lopen..

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 10:38

Ik ken het probleem: IJsco had jaren voor de kar gestaan, nooit dressuurmatig ook maar iets gedaan en had bovendien voordat ik haar kreeg 1,5 jaar stilgestaan. Bovendien was ze ook geen groentje meer maar 15 jaar oud.
IJsco was nauwelijks nageeflijk te rijden, ze is heel lang gebouwd en daardoor is de achterhand er moeilijk onder te rijden. Ik heb me ook weinig met aan de teugel rijden beziggehouden, eerst moest ze maar eens afvallen en lekker gaan lopen. Ik ben maanden bezig geweest haar wat soepel te krijgen, veel voltes, overgangen, schouder binnen- en buitenwaarts, wijken, gewoon controle over haar eigen lijf laten krijgen.
Denk er heel erg om dat je met rijden je handen soepel houdt, een pony die keihard in de mond is, daar heb je snel de neiging om zelf je handen vast te zetten, maar juist door met hele zachte soepele hand te gaan rijden zoeken ze op een gegeven moment je hand op, gaan ze ontspannen en ook IJsco liep op het laatst soms lekker nageeflijk.
Het is een kwestie van geduld maar ach ik vond het bij IJsco niet echt een must eigenlijk, ze is er zeker erg op vooruit gegaan maar een dressuurpaard zal het toch nooit worden *LOL*

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 10:41

Bedankt voor je antwoord, Dees. Ja, ik weet ook wel dat ze weinig talent daarvoor heeft. Misschien is het ook maar beter om haar gewoon recreatief te blijven rijden. Die oefeningen die jij beschijft zal ik proberen .

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:05

In principe kan natuurlijk elk paard rond lopen, maar bij niet allemaal gaat het even makkelijk, en ook bij niet alle ruiters gaat het even makkelijk Lips are sealed

Probeer veel overgangen te rijden, voltes openen, voltes sluiten, hem lekker soepel proberen te krijgen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers