Hoe lang door blijven gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Hoe lang door blijven gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 08:22

Stel je hebt een paard en rijd wedstrijden bv M, je zit al een tijdje in die klasse het gaat opzich wel lekker maar de punten blijven uit. Hoelang blijf je dan door gaan? Of komt er een moment dat je denkt dit is het wel voor mijn paard of voor mijzelf? Met andere woorden we komen niet meer verder, of toch stug door blijven rijden? Wat vinden jullie?

Groet, UniferB


Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:30

Het hangt er een beetje van af waar het aan ligt. Ik heb het zelf gehad met een paardje dat lichamelijk niet meer kon hebben en die heb ik toen weggedaan als recreatiepaard, omdat ik zelf wel verder wilde.
Een vriendin van mij heeft een merrie van een gelders type. Prima bewegen, maar wel een gelders uiterlijk en een ramshoofd. Het dier kon prima een M proef lopen, maar de punten bleven uit, volgens mij ook een kwestie van uitstraling niet mee hebben. De lol van het starten ging er toch snel af hoor! Het probleem is nu "opgelost" omdat de merrie ongeneeslijk kreupel is, maar ik weet zeker dat ze gestopt zou zijn. Het is niet leuk om altijd maar 152, 154 punten te rijden, als je zeker weet dat het een goede proef was.
Als je paard op de top van zijn kunnen loopt, dan zou je kunnen overwegen hem weg te doen, omdat je het dier er misschien helemaal geen lol mee doet om M te blijven rijden.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:15

ligt eraan wat je doel is?

vanwaar deze vraag?

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:03

Ligt er idd aan wat je doel is. Maar het ligt ook aan de reden waarom je blijft hangen in een bepaalde klasse. Kijk, als je paard het lichamelijk of geestelijk niet aan kan en je weet dat er ook geen verbetering in kan komen dan zou ik stoppen. Maar ligt het aan het feit dat je bijvoorbeeld niet echt vaak kunt starten en daardoor zelf niet echt het "wedstrijdritme" te pakken kan krijgen, tja dan zou ik gewoon stug doorgaan.

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:15

Tender schreef:
ligt eraan wat je doel is?

vanwaar deze vraag?


goeie vraag juist!
want hoe vaak loopt iemand niet tegen dat dode punt aan, of dat nou l, m, of z is....
lijkt me best banketstaaf als je opeens tegen een muur aanloopt van wedstrijdniveau waar je maar niet door heen kan komen.
lijkt mij dat als je fanatiek genoeg bent je jezelf vragen gaat stellen als:
tijd voor nieuwe instructie?
nieuw paard?
het is nogal wat als je elke keer weer opdraaft op wedstrijden en je komt met geen winstpunten thuis in die ene klasse.
het zal ook steeds zwaarder worden naarmate het langer duurt.

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:26

Aurora schreef:
want hoe vaak loopt iemand niet tegen dat dode punt aan, of dat nou l, m, of z is....
lijkt me best banketstaaflig als je opeens tegen een muur aanloopt van wedstrijdniveau waar je maar niet door heen kan komen.
lijkt mij dat als je fanatiek genoeg bent je jezelf vragen gaat stellen als:
tijd voor nieuwe instructie?
nieuw paard?
het is nogal wat als je elke keer weer opdraaft op wedstrijden en je komt met geen winstpunten thuis in die ene klasse.
het zal ook steeds zwaarder worden naarmate het langer duurt.


ja, maar de veronderstelling dat en zgn "dood" punt altijd te maken heeft met onkunde, ofwel van ruiter ofwel van paard, gaat mij gewoonweg te kort door de bocht.

Wat Von zegt is bv ook een optie.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:29

[quote="Tender.[/quote]

ja, maar de veronderstelling dat en zgn "dood" punt altijd te maken heeft met onkunde, ofwel van ruiter ofwel van paard, gaat mij gewoonweg te kort door de bocht.

.[/quote]

zeker, daar heb je gelijk in.
als iemand bv vreselijk onzeker is kan dat ook veel tegenhouden.
of als je een paard hebt wat een enorme doerak is op wedstrijden.

maar ik dacht niet dat ik ook maar ergens vermeld dat het door onkunde zou komen.
Verward

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:52

Aurora schreef:
zeker, daar heb je gelijk in.
als iemand bv vreselijk onzeker is kan dat ook veel tegenhouden.
of als je een paard hebt wat een enorme doerak is op wedstrijden.

maar ik dacht niet dat ik ook maar ergens vermeld dat het door onkunde zou komen.
Verward


nee, daar heb je gelijk in, dat zal ik dan (ten onrechte) tussen de regels door hebben gelezen, mijn excuses.

Maar dan kom ik nog even terug op mijn eerste antwoord: het ligt er ook maar net aan wat je doel is met het wedstrijdrijden.
Uiteraard is het ieders doel om zichzelf te verbeteren, dat staat buiten kijf (mag ik aannemen Verward ), maar rij je je wedstrijden om zsm hogerop te komen, of vind je het leuk om af en toe een wedstrijdje te rijden, puur voor de fun en om te kijken hoe je paardje en jij je (in de ogen van de jury) ontwikkelen?

Tuurlijk, kun je eens vast komen te zitten, en dan is het denk ik de taak van de ruiter om, samen met zijn instructeur, uit te zoeken waar het knelpunt zit, en om te kijken wat eraan gedaan kan worden.

Maar stoppen zou ik niet te snel doen: dat kan altijd nog!

Of zoals het oude spreekwoord zegt: "kan niet" ligt op het kerkhof en "wil niet" ligt ernaast!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:56

Tja, ik heb het zelf aan den lijve meegemaakt met een paard. Ik vond dat echt niet leuk!
Toen mevrouw ook nog besloot dat ze niet meer de trailer in wilde, heb ik de knoop doorgehakt en haar verkocht als recreatiepaard.
Zelf wilde ik graag wedstrijden rijden, zij niet, dus je moet kiezen voor hetgeen waar je je allebei, zowel ruiter als paard, in kunnen vinden.

Voor de rest ligt het idd aan de reden waarom iemand niet verder komt. Als je echt aan de top van lichamelijk kunnen van je paard zit en je wilt zelf wel verder zou ik mijn paard verkopen en op zoek gaan naar een ander. Je moet tenslotte allebei plezier hebben in het rijden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 12:25

Leuk om de reacties te lezen. Ook al werd het even verkeerd opgevat.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:44

Ik heb vorige zomer en afgelopen winter in een zeer grote dip gezeten. Reed L2 en haalde maar geen winstpunten. Toen zei Toon (iemand van onze club) dat hij mij wel les wilde gaan geven. Sinds die tijd ben ik ontzettend vooruit gegaan, rijd nu voor het eerste seizoen M1, mag naar de Brabantse kampioenschappen.
Bij mij was het in de winter zo erg dat ik zelfs met de clubkampioenschappen een L1 proefje moest starten waar ik maar 130 punten voor kreeg. Terwijl ik zelf keitevreden was!!! Moest dus ook tegen B-ruiters (niet beledigend bedoeld!) maar werd wel vet laatste, enigste zonder winstpunt!

Instructie helpt dus veel! En sorry voor dit banketstaaf-verhaal!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131849
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:50

Het ligt echt helemaal aan de situatie waar je in zit.
Misschien kun je daar wat meer over vertellen ?
Hoe is het allemaal gegaan op weg naar de M ?
Hoe lang rijd je al M, en met welke resultaten ?
Heb je er zelf (en je paard !) nog plezier in ?
Ik denk dat juist het laatste bepalend is om ervoor te kiezen om door te gaan of te stoppen.
Of misschien iets minder radicaal: waarom niet tijdelijk stoppen met wedstrijden rijden, en pas weer starten als je het gevoel hebt dat je je doel kunt bereiken met de manier waarop je dan rijdt ?
Maar vergeet vooral niet dat iedereen wel een tijd heeft dat het allemaal wat minder gaat.
Of het rijden zelf wil niet lukken, of je krijgt (of hebt het gevoel....) de punten niet die je verdient.
Vroeg of laat krijgt iedereen zo'n dip, of je nu B of Grand-Prix rijdt.
Met veel geduld, oefenen, goede begeleiding en vooral lol in je hobby heb je grote kans dat de prestaties beter worden !

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 15:01

Oscar schreef:
Het ligt echt helemaal aan de situatie waar je in zit.
Misschien kun je daar wat meer over vertellen ?
Hoe is het allemaal gegaan op weg naar de M ?
Hoe lang rijd je al M, en met welke resultaten ?
Heb je er zelf (en je paard !) nog plezier in ?
Ik denk dat juist het laatste bepalend is om ervoor te kiezen om door te gaan of te stoppen.
Of misschien iets minder radicaal: waarom niet tijdelijk stoppen met wedstrijden rijden, en pas weer starten als je het gevoel hebt dat je je doel kunt bereiken met de manier waarop je dan rijdt ?
Maar vergeet vooral niet dat iedereen wel een tijd heeft dat het allemaal wat minder gaat.
Of het rijden zelf wil niet lukken, of je krijgt (of hebt het gevoel....) de punten niet die je verdient.
Vroeg of laat krijgt iedereen zo'n dip, of je nu B of Grand-Prix rijdt.
Met veel geduld, oefenen, goede begeleiding en vooral lol in je hobby heb je grote kans dat de prestaties beter worden !


Beste Oscar,

Heeft heeft geen betrekking op mij persoonlijk, mijn paarden lopen al hoger Haha! en gaan op het moment erg goed. Het is meer een hypophetische vraag. Het had ook over de klasse Z, B of ZZ-Z kunnen gaan. Maar dank voor je reactie.

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:14

Dan stop ik een tijd(je) met wedstrijden. Ik heb er dus echt geen zin in om keer na keer zonder winstpunt thuis te komen. We moeten gewoon een winstpuntwaardig proefje neer kunnen zetten en anders pruts ik liever thuis door! Ga dan lekker ontspannen met anderen mee op wedstrijd. Ik heb er dan ook helemaal geen moeite mee om een tijdje mijn paard thuis te houden. Mijn motivatie wordt er dan niet minder om, die keldert juist als we nog niet toe zijn aan de klasse waarin ik dan zou moeten rijden.

Maar vooruitgang moet er (thuis) altijd in blijven zitten, zo ben ik wel eens gestopt met het rijden van een paard, omdat de omstandigheden thuis niet optimaal waren om te trainen toen we in een hogere klasse kwamen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131849
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 20:05

UniferB schreef:
Heeft heeft geen betrekking op mij persoonlijk, mijn paarden lopen al hoger Haha! en gaan op het moment erg goed. Het is meer een hypophetische vraag. Het had ook over de klasse Z, B of ZZ-Z kunnen gaan. Maar dank voor je reactie.


Oeps, sorry Party!! ik dacht dat je zelf een beetje in gewetensnood zat Haha!

Persoonlijk zou ik dan een tijdje stoppen met wedstrijden rijden, (nog) betere begeleiding zoeken en me helemaal scheel trainen.
Als het dan nog niet lukt omdat we misschien gewoon allebei aan onze grens zitten, dan zou ik stoppen met wedstrijden rijden, of een andere discipline zoeken waarin ik wel verder zou kunnen komen.
Tenzij ik tevreden zou zijn met telkens een lage score, maar ik weet van mezelf dat ik daar geen genoegen mee neem.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 21:17

Oeps, sorry Party!! ik dacht dat je zelf een beetje in gewetensnood zat Haha!

Geeft niet! Ik heb er natuurlijk wel eens over nagedacht. Gelukkig is het voor mij, op dit moment kan altijd nog gebeuren, niet aan de orde. Zou zelf ook niet weten wat ik zou doen. Ten eerste is het, denk ik, al heel moelijk om zo iets toe te moeten geven. Of het nou om de beperkingen van jezelf of die van je paard gaat. Ben er zelf niet nog niet uit.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 21:19

parnassia schreef:
Dan stop ik een tijd(je) met wedstrijden. Ik heb er dus echt geen zin in om keer na keer zonder winstpunt thuis te komen. We moeten gewoon een winstpuntwaardig proefje neer kunnen zetten en anders pruts ik liever thuis door! Ga dan lekker ontspannen met anderen mee op wedstrijd. Ik heb er dan ook helemaal geen moeite mee om een tijdje mijn paard thuis te houden. Mijn motivatie wordt er dan niet minder om, die keldert juist als we nog niet toe zijn aan de klasse waarin ik dan zou moeten rijden.

Maar vooruitgang moet er (thuis) altijd in blijven zitten, zo ben ik wel eens gestopt met het rijden van een paard, omdat de omstandigheden thuis niet optimaal waren om te trainen toen we in een hogere klasse kwamen.


Idd. ja! Als het thuis al niet gaat...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 22:31

Meestal kun je al heel veel oplossen door eens heel kritisch naar jezelf te kijken. Met mijn vorige paard liep ik op een gegeven moment een beetje vast, maar thuis had ik wel steeds een goed gevoel. Door heel kritisch naar mijn manier van proefrijden te kijken reed ik ineens gemiddeld 15 punten hoger Bloos

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 23:35

Fitzroy schreef:
Zelf wilde ik graag wedstrijden rijden, zij niet, dus je moet kiezen voor hetgeen waar je je allebei, zowel ruiter als paard, in kunnen vinden.
Je moet tenslotte allebei plezier hebben in het rijden.


hey
hier ben ik het HELEMAAL mee eens!
Ik heb mijn paardje sinds februari 2001. Sinds dan heb ik steeds geprobeerd hard te trainen voor dressuur, met als resultaat dat we bij de laatste wedstrijd (heb er nog niet veel gereden) 44% hadden en 48% ... Je kunt al denken hoe goed we zijn Bloos , ahum Knipoog

Pas heb ik ontdekt dat hij idd veel beter springt en het echt graag doet. We hebben zelfs al twee keer 1m20 gesprongen.
Mijn paardje doet dus liever aan jumping. Dan volg ik hem daarin, en gaan we maar verder daarmee. Natuurlijk nog steeds dressuur trainen, tis de basis van alles maja.

EN als je in een dip zit, gewoon even een tijdje wat rustiger aan doen. Ik heb het al enkele keren meegemaakt. Kheb hem dan veel op de wei gezet, aan de hand mee gaan wandelen, een keer naar het bos, langs de weg laten grazen, veel poetsen enz.
xxx

Jillie
Berichten: 33
Geregistreerd: 30-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 07:33

Als je het prima naar je zin hebt in het M, lijkt mij dat er totaal geen reden is om er uberhaupt maar over na te denken om te stoppen. En dan is er zelfs in de laatste plaats geen sprake van ''stug'' door rijden!!! Ik vind dit weer een heel raar en vaag topic van je...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 08:12

Volgens mij rijdt iedereen hier voor zijn lol, dus als iemand in wat voor klasse dan ook jaren rondtoert ( en volgens mij zijn dat er velen!), en die persoon heeft er plezier in, waarom zou die dan moeten stoppen. Onzin toch.

Als je met een tenniswedstrijd altijd een D speler bent stop je er toch ook niet mee.
Mocht je de ambitie hebben om toch verder te gaan, dan kun je kritisch naar jezelf en je paard ( maar vooral naar jezelf, want ieder gezond!! paard ( tegenwoordig ook ieder ongezond paard) Z lopen.

Hoeveel ruiters rijden er wel niet in het bijv. Z, die er al jaren in zitten, ik heb geen last van ze, en dat heb ik ook niet van de mensen die al jaren in een andere klasse zitten, zolang ze nog met plezier op hun paard gaan zitten, is er niets aan de hand. We zijn gewoon allemaal amateurs, die paardrijden erg leuk vinden. Lijkt me verstandig als we dat zo houden. En de mensen die VEEL! hoger rijden, en zich dus eigenlijk ook heel wat meer voelen. Ik vind het belangrijker hoe iemand als mens is, dan hoe iemand paardrijdt. En de arrogantie om je meer te voelen als je hoger rijd, en vaak winst rijd, slaat nergens op. Beetje dom zelfs. Er is zoveel meer in het leven..........................je bent wie je bent, en omdat je toevallig in een hogere klasse terecht bent gekomen, maakt je niets meer of minder. Ken vele ruiters die geen wedstrijden rijden, maar heel fijn rijden, stukken beter dan de Z trixxers die er tegenwoordig rondlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 08:55

Het hangt er gewoon vanaf wat je wilt. Op het moment dat je vastloopt zit er ergens een probleem. Soms kun je daar wat aan doen, en soms loop je gewoon tegen de grenzen van je eigen kunnen of van het vermogen van je paard aan.

In het laatste geval kun je 2 dingen doen: je kunt op zoek gaan naar een ander paard, as je het idee hebt dat jouw ambities en wensen niet overeen komen met wat je paard in huis heeft, zie post Fitzroy. De andere optie is de instelling: "ik ben blij met m'n beest en pas m'n ambities en wensen aan zijn mogelijkheden aan".

Uiteindelijk zijn we niet allemaal Anky's, dus lopen we een keer tegen onze eigen onkunde aan, en hebben we niet allemaal een Bonfire, dus lopen we ook een keer tegen de beperkingen van onze paarden aan.

Zolang je nog met plezier aan het rijden bent, wat is het probleem dan? Ik denk alleen dat het heel demotiverend is om iedere keer met 140 punten thuis te komen van concours. Volgens mij zou ik dan stoppen met wedstrijdrijden en gewoon lekker thuis met m'n beesten klooien. Uiteindelijk doe je het daar voor.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 08:59

Ik vind het een beetje rare en nogal off-topic reactie die je hier geeft Jillie,
maar goed. Misschien kun je dat soort vragen beter in een pb stellen?

Ik denk dat als je wedstrijden rijd voor het wedstrijd rijden en niet om jezelf te verbeteren en je paard verder te rijden, dat je er misschien geen probleem mee hebt.
Ik ken echter zat mensen, zelf heb ik het (nog) niet ervaren, die vastzitten en niet weten wat ze eraan kunnen doen om verder te komen,
de tip van Zep zal dan zeker van toepassing zijn denk ik persoonlijk....
maar daar moeten ze eerst zelf achter komen.

Zep schreef:
Meestal kun je al heel veel oplossen door eens heel kritisch naar jezelf te kijken. Met mijn vorige paard liep ik op een gegeven moment een beetje vast, maar thuis had ik wel steeds een goed gevoel. Door heel kritisch naar mijn manier van proefrijden te kijken reed ik ineens gemiddeld 15 punten hoger Bloos
Laatst bijgewerkt door orri op 16-08-02 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jillie
Berichten: 33
Geregistreerd: 30-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 09:07

Nou Orri, het was inderdaad een ''beetje'' off-topic, maar ik ben blij dat je me erop hebt gewezen, dank je.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers