hypochondrie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

hypochondrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 19:32

Ik heb net het verhaaltje van Dorine gelezen en dat doet zoveel met me.
Dat soort dingen vind ik echt ontzettend erg.
Meestal ben ik helemaal misselijk nadat ik zoiets heb gehoord of gelezen,
maar dat komt omdat ik hypochondrie heb.
Dan voelt het echt alsof m'n maag vol met stenen ligt.
Ik heb er ook therapie voor gehad,maar dat heb ik nu niet meer (jammer genoeg)
Als ik hoofdpijn heb,ben ik in paniek,omdat ik bang ben dat ik een beroerte krijg,als ik pijn in m'n buik heb denk ik dat er een tumor in m'n maag zit en zo is er altijd wel wat.
En ik voel me altijd zo schuldig tegenover mensen als Dorine als ik hierover zeur,want ik ben gezond,maar wel altijd bang dat ik dood ga aan een of andere enge ziekte,vooral kanker.
Ik hoef het woord maar te lezen of ik krijg een paniekaanval.
Soms kan het echt lastig zijn als het woord kanker of zo iets in een examen voorkomt. Soms heb ik ook wel ineens een angstaanval,
dan denk ik dat ik dood ga of dat ik pruiken moet kopen voor wanneer ik kaal word van de chemo's of dat soort rare dingen.
Ik ben nog maar 15,en ik ben gewon gezond,maar toch ben ik altijd bang dat ik ongeneeslijk ziek word.
Zijn er hier meer mensen die hier last van hebben en er met mij over willen praten??


Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 20:08

Goed dat je je gevoel (ook wat betreft mensen als Dorine) zo op durft te schrijven!
20 % van de vrouwen en 12 % van de mannen heeft in meer of mindere mate last van hypochondrie, dus je hoeft je er niet voor te schamen oid.
Jammer dat je de therapie niet meer krijgt. Kan je niet bij je therapeut vragen om extra therapie? Of misschien kan je met richtlijnen die je van hem/haar gehad hebt zelf aan de slag?
Vaak gaat hypochondrie trouwens niet helemaal over, hoor, maar het scheelt als je weet hoe je er mee om kan gaan! En als je zelf weet dat je angsten niet reeel zijn.
Suc6!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 20:18

Mijn moeder kan zich helemaal niet goed voorstellen hoe ik me voel,omdat zij zelf helemaal niet zo is en met de therapie ging het wel goed en zij zei dat het niet meer hoefde en toen dacht ik ook wel,ik kan het nu zelf wel weer,maar na een tijdje valt het toch tegen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 21:21

'k Vind het erg knap dat je dit zo durft te schrijven !
Zelf heb ik (gelukkig) geen ervaring met dit probleem, maar zoals je het schrijft kan ik me je gedachtengang wel voorstellen.
Het zal vast niet gemakkelijk voor je zijn; mensen zien je misschien als een "aansteller", terwijl dit helemaal niet je bedoeling is.
Je voelt je vast schuldig t.o.v. de mensen die jouw gevreesde ziektes echt hebben, terwijl je feitelijk gewoon gezond bent.
Toch denk ik dat ook deze mensen je kunnen waarderen om je eerlijke manier van doen, je geeft tenslotte zelf al aan dat je de ziekte niet hebt, maar dat je er erg bang voor bent om het te krijgen.
Kun je niet nog eens terug naar die hulpverlener ?
Het zou toch zonde zijn als het je hele leven gaat beheersen.......
Veel sterkte !

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 21:49

heel goed van je dat je dit kan verwoorden hoor.
ik denk dat we allemaal weleens de angst hebben als we iets horen of lezen, alleen kan de een er beter mee omgaan als de ander.
Toen ik zo oud was als jij was ik altijd vreselijk bang om dood te gaan, daar moest ik aan denken toen ik jou stukje las ben ik weer vanzelf vanaf gekomen.
Maar denk eens aan de tips die je terapeut heeft gegeven en als het niet helpt bel haar dan eens mischien kan ze je weer op het goede spoor zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 07:34

Knap van je dat je dat je hier neerschrijft.

Bij mij is mijn halve familie, incl. mijn vader al op jonge leeftijd gestorven aan kanker.
Zelf ben ik ook bang het te krijgen.
Maar met tijden ben ik meer bang als andere tijden.
Er zijn tijden dat ik er veel aan denk, maar ook tijden dat ik er bijna niet aan denk.

Ik merk wel nu ik ouder word er beter tegen kan, beter kan relativeren.
Je ziet ook wel dat de dokters voortaan veel meer kunnen, kijk maar naar Dorine dat is ons voorbeeld van iemand die laat zien dat kanker te overwinnen is.
Petje af voor Dorine, maar ook voor jou omdat je het hier nerzet.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 12:21

Bedankt voor jullie lieve reacties!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 13 bezoekers