wanneer wat doen met shetveulentje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

wanneer wat doen met shetveulentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 16:26

Heej!

mijn verzorgshetties zijn gedekt en krijge volgend jaar (ja duurt nog ff) veulentjes die wij moeten verzorgen.

maar ik weet helemaal niet veel van veulens Verward dus k heb deze vragen:

-vanaf wanneer kan/mag je een halstertje omdoen?
-wanneer kan je oefenen om te lopen met hem/haar?
-moet je meteen al beginnen met voetje vragen en poetsen?

de shetjes staan allemaal bij elkaar op de wei, maar stel dat ze over een tijdje verkocht worden, hoe moeten we ze dan afspenen als ze steeds bij elkaar zijn? en wanneer moet dat gebeure? vanaf welke leeftijd?

groetjuhssss anne Party!!


Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 16:45

Zijn het je verzorg-shetjes? Dan mag ik toch wel aannemen dat de eigenaar dit soort dingen ook wel weet, anders is 'ie behoorlijk fout bezig.

Maar goed, ik ben zelf niet thuis in het veulen-gebeuren, maar ik denk dat het heel slim is om hierover een boekje aan te schaffen. In de ruitersportzaak is genoeg informatie hierover te vinden. Dit soort dingen zijn te belangrijk om te gaan doen op basis van adviezen die je via internet hebt gekregen. Je hebt toch nog een jaar, dus lees er lekker veel over, dan weet je straks precies wat je moet doen!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 16:54

Ik weet dat je bij shetjes pas op de 5 mag gaan inrijden, maar volgens mij staan ze verder gelijk aan grotere soortgenoten..

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 16:56

shetjes mag je toch gewoon met 3/4 inrijden, ijslanders vanaf hun vijfde of zit ik nu weer helemaal fout?
en, die eigenaar boeit t allemaal niet zoveel, hij geeft niks om die paarden en doet er niks mee, en weet er ook niks van.
dus moeten wij alles doen, maar ik zal idd wat boeken halen zodat k er alles van weet!!!!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:00

Ik heb geleerd dat shetten pas op hun 5de ingereden worden, omdat ze wat langer ontwikkelen enzo.. IJslanders geloof ik ook pas op de 5de.. Maar van shetlanders ben ik vrijwel 100% zeker..

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 19:07

ow eh willen anderen hier ook ff op reageren want nou weet ik het helemaal niet meer:S


Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 19:49

Nee hoor gewoon vanaf hun derde, spenen kan vanaf 5 maanden en het mooiste is als je dan de veulentjes bij elkaar zet, hebben ze steun aan elkaar. Halster kan al vanaf de eerste dag om, maar begin rustig met voetjes geven en meelopen, doe het spelenderwijs, het zijn maar baby´s en houden het maar een paar seconden vol in het begin. Maar een boek kopen is een goed idee.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 19:50

okeej! bedankt!!!!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 20:35

idd gewoon vanaf hun 3de!
ik denk dat je alles gewoon al kunt doen, maar wel rustig aan beginnen natuurlijk, korte wandelingen enz.
veel plezier alvast met de veulentjes Lovers

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 20:38

vanaf wanneer kan/mag je een halstertje omdoen?

mag al vanaf de geboorte als je het neit wil dan doe je um even om en dan weer af dan weet ie dat het niets ergs is!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-02 18:17

oke, nog meer reacties van iemand die ervaring heeft met een shetveulentje?

oja, is het gevaarlijk als je paard drachtig is maar daarvoor ook al heel erg dik was? kan ie dan ziek worden ofzo of maakt dat helemaal niks uit?:S

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 18:22

Houd de merrie in conditie. Ik weet niet hoeveel maanden ze al drachtig is? Maar tot de 7/8 maand kunnen ze in ieder geval probleemloos werken (als er zich geen abnormale dingen voordoen natuurlijk!) Dat werken kan zijn rijden, aangespannen, maar ook veel wandelen en/of naast de fiets, lekker in beweging houden.

Als de merrie conditie heeft vergemakkelijkt dat de bevalling Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-02 18:23

oke ze is nu al onwijs dik maar we doen nu vrij veel met r dus ze zal wel wat dunner worden binnekort!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennis, GrapeshotBot, jazzejam, judithM, Karintich, OmgiliBot, plutolover, Rose94, Rubio, Unicorn79 en 83 bezoekers