eiwitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:45

Misschien beetje rare vraag, maar wil graar weten hoe ik aan mijn pony kan zien of die te veel eiwitten binnen krijgt, of juist te weinig? Of is dit helemaal niet te zien en gaat dit met behulp van een schatting? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 19:37

Heeft niemand hier een antwoord op?? Verward

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 19:47

Zachte beweegbare bultjes op zijn lichaam (geen insectebeten), dunne mest, doffe vacht.
Je hebt veel verschillende soorten eiwitten. Teveel is niet goed, maar te weinig ook niet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 20:03

Sugarmiss schreef:
Zachte beweegbare bultjes op zijn lichaam (geen insectebeten), dunne mest, doffe vacht.
Je hebt veel verschillende soorten eiwitten. Teveel is niet goed, maar te weinig ook niet.


Inderdaad, dit zijn zo ongeveer de uiterlijke kenmerken.
Helaas zijn het vaak "vage" verschijnselen, die ook een andere oorzaak kunnen hebben.
Om helemaal zeker te zijn zou je een bloedmonster af kunnen laten nemen (door de DA), dan krijg je een volledige analyse, en kun je in overleg met de DA bepalen of er actie ondernomen moet worden.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 10:48

Je kunt ook berekeningen maken.
je zou dan alleen ergens zo'n schema vandaan moeten halen..
Je moet dan kijken hoe groot je paard is, merrie/hengst/ruin, wat voor werk, alees eigenlijk. Dan moet je kijken welke voedingsstoffen en hoeveel er in het voer zit wat jouw paard krijgt. En dan bedoel ik de biks, haver en eventuele meusli/slobber of voersupplementen.
Er is een boekje te koop, bij de divoza, 100 vregen over voeren (ofzoiets)
Daar kun je dit allemaal mee uitrekenen! En dan kun je vanzelf zien of je je paard teveel of te weinig of genoeg geeft!
Is heel handig, kan het nooit fout gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:14

Ok thanx! ik denk maar dat ik ga kijken voor dat boekje. * denk namelijk niet dat de boer de dierenarts kosten "hiervoor" gaat betalen. Maar iig bedankt! hier heb ik tenminste iets aan! Lachen