Mensen die zich met jou bemoeien

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Mensen die zich met jou bemoeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 08:52

Even wat kwijt wat me dwars zit.
ik ben nu bezig met een 3 jarige pony, die nadat hij uit het koppel was getrokken eerst bij eigenaren kwam die er niet mee overweg konden. hij kreeg klappen. Sinds 7 juli heb ik hem. Ik ben nu bezig met hem te beleren. Hij vond het zadel afschuwelijk en ging bokkend de volte door. Geen probleem, dan longeer ik hem langer. De beugels naar beneden was volgens hem ook een aanslag op zijn leven.Nu is dat ook geen probleemmeer. je kunt de beugel met kracht tegen zijn buik aan laten slaan, geenr eactie. Nu zijn we het hangen aan het oefenen. Ik heb er nu 3 keer overheen gehangen. Dit is varierend van heel eng en wegbokken en steigeren naar een bolle rug en geen reactie gegaan. Tot nu toe ben ik tevreden. Alles kost tijd, mee tijd dan wat ik had verwacht maar hij verbeterd wel steeds iets.
Nu al krijg ik op stal het gezeur dat hij een kop heeft. Hij zou tegendraad zijn, gemeen. ze vinden dat ik er maar gelijk op meot gaan zitten en dat hij dan 1 keer mag bokken en dan moet hij het maar kennen en accepteren. Wat angst, dat mag 1 keer maar daarna moet het over zijn.
Ik wordt hier zo moe van. Laat mij het op mijn manier doen. Ik ben heel conseqeunt in de omgang. Ik laat hem niet over of door mij heen rennen. ik ben hem de baas. Hij luisterd heel goed, let keurig op. Hij reageert op elke aanwizjign die ik hem geef Hoe miniscuul ook. Elk geluid hoort hij, elke verandering van gewicht of anraken voelt hij en dar reageert hij op. Moet ik zo een gevoelige, sensibel beestje er door heen slaan? nee dus.
Ik moest het even kwijt want ik baal hiervan.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:56

Dit is 1 van de redens waarom ip apsolute niet graag op een pensionstal sta...
Ik snap het helemaal. Maar volgensmij ben jij diegene die het goed doet, dus ga door!
Succes

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 09:01

Dankj e. ik zou wel ergens anders willen staan maar ik heb een aantal eisen en deze stal komt daar toch het dichtste bij in de buurt. Anders maar een huis en land in friesland kopen. Probleem opgelost.
Nee, ik ga ook door zoals ik begonnen ben. Gelukkig steunt mijn instructrice me in deze aanpak. Maar soms wordt het je te veel. I kheb ook besloten dat ik de eerste keer echt zitten niet op stal doe maar bij mijn instructrice. Liever een wandeling door het bos naar haartoe dan het gezeur op stal.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:04

Ik ben nog altijd van mening dat geen enkel paard gemeen is. Dit paard is gewoon wat gevoeliger. Neem er lekker de tijd voor en ik wed dat je dan er echt een superpaardje aan overhoudt die alles voor je doet. En laat de rest maar zeuren!!

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 09:15

Klopt. Hij is ook niet gemeen. eerder nog iets te natuurlijk ingesteld, nog niet voldoende afgestompt. Hij is gevoelig op heel veel dingen, geluid, gevoel, zicht, stemmingen.

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:19

en dat gevoelige: het grootste talent wat onder de 3 driejarige merries bij mij op stal loopt liet zich de eerste weken nauwelijks rijden: één brokje spanning, het ging niet vooruit, maar ook niet achteruit. Maar nu pakt ze het op en het is inderdaad een schitterend beestje aan het worden. Zo zie je maar wat een beetje geduld allemaal wel niet kan doen. Het klinkt heel goed allemaal, gewoon lekker op jouw manier doorgaan!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:04

Ik ken het. Heb met mijn nogal nerveuze pony ook weleens te horen gekregen, dat ik haar maar wat harder moest aanpakken (van iemand die er niet eens zo heel veel verstand van heeft). Toen ik als antwoord gaf dat ik mijn pony beter kende als haar, dat ik Jerai al 3 jaar heb en dat als ik haar afstraf alleen omdat ze een beetje nerveus is ik helemaal niks van haar gedaan krijg bond ze wel in (ik zei het ook niet zo super vriendelijk). Ik kan me er ook vreselijk aan irriteren. Als z\e echt lastig is, geef ik heus wel op haar kop, maar ik ken haar nu lang genoeg om te weten wanneer ze iets niet begrijpt/nerveus is, of gewoon lastig. Als ik om advies vraag vind ik het nog wat anders, of als iemand aan nuttige opmerking maakt (bv dat ik mijn buitenteugel er niet goed bij heb oid), dan ben ik ook ruiterlijk genoeg om dat toe te geven. Maar als mensen gewoon dom commentaar hebben (dat ze meestal niet eens van zichzelf hebben, maar van "horen en zeggen" hebben) kan ik heel link worden.

Ach, denk maar zo: "De beste stuurlui staan nog altijd aan wal"

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 10:24

Ach ze is niet meer aan jongspul gewend. maar als het iemand is waar je mee om gaat komt het wel hard aan. Ze rijdt haar hele leven al, maar is blijven hangen in de gedacht rond paarden van vroeger. Als ze het niet doen zijn het rotbokken, dat er pijn of stress mee kan spelen weet ze wel maar het is eerder een beest waar een kop op zit dan dat het van de angst komt. Dat soort mensen krijg je niet omgepraat. Nu niet, nooit niet. Daar moet ik voor mezelf mee om zien te gaan. Mijn tijd komt wel.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:04

ik vid het soms wel handig als iemand mij een tip geeft of een aanwijzing met rijden of in de stal ofzo, maar ik bepaal zelf nog altijd wat ik er mee doe, maar ik heb ook op een stal gestaan waar je niet alleen kon rijden want dan ging die vrouw aan de kant zitten en ging ze zich er mee bemoeien wat ik wel en wat ik niet moest doen enzo en dat elke dag nou daar word ik wel schijtziek van jah, dan kan je nooit iets lekker voor jezelf doen, en misschien ziet zij als jij gewoon doorgata waar je mee bezig bent dat je haar bemoeizucht niet hoeft.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:59

Dat is nou precies de reden waarom ik zo blij ben dat Imker bij mij thuis staat. Wel stil af en toe, maar niemand die zich met mijn zaken bemoeit.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:00

He Belker, ik ken het gevoel hoor! Toen ik Nappie in ging rijden kreeg ik alleen maar commentaar, toen ben ik er in de 5e maand zo geweldig hard afgeklapt dat ik er gewoon niet meer op durfte te zitten Frusty ik was echt bang en niemand kreeg me meer met een stok erop, no way! Elke dag kreeg ik dezelfde opmerkingen naar m'n hoofd, een half jaar lang en ook van mensen die niet eens kunnen rijden Frusty Iedereen bemoeide zich met me, maar hoe meer je dan tegen mij zegt des te meer ik me er van af zet. Pas na een half jaar durfde ik er weer op en iedereen zei tegen me:"zie je nou wel, hij doet nix" nee, hij deed ook niets, dat deed ie daarvoor ook niet maar ik had inmiddels weer zelfvertrouwen gekregen en mijn jonge paard ook.

Conclusie, niet laten opnaaien, gewoon doen wat jou goeddunkt en als je hulp nodig hebt dan ben ik vanaf 30 augustus elke dag op stal Knipoog

noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:18

ja vreselijk die bemoeials.
ik sta ook op en pensionstal, waar bijna iedereen zich met je bemoeit.
ik had mijn paardje eindelijk verkeersmak gemaakt dus ging ik steeds lekker buitenrijden, natuurlijk begon ik rustig, eerst 10 min, dan 20 min, dan 30 min, dan 40 min, dan 50 min, dan 60 min. en dan gwioon elke keer een uurtje buitenrijden. maar ik begon ermee in de winter dus mijn pony dikke wintervacht en een dik shabrak dus mijn pony elke keer nat rthuis rterwijl wee alleen maar stapte en draafde. Toen begonnen ze te zeggen dat ik een dierenbeul was, en dart ze de dierenbescherming gingen bellen want mijn pony had (nog) geen ijzers. enn het ergste was nog dat die eigenaar van de pensionstal nog het hardst meedeed. Hij zei tegemn een vriendin van mij dat als ik vroeg of we samen gingen rijden zei nee zou zeggen, en dat ze mij weg zouden sturen. Ik kon er op het laatst echt nie meer tegen iedereen (behalve mijn vriendin waarmee ik buitenrij) deed mee. elke dag kwam ik huiend thuis. toen zijn mijn vader en moeder naar de eigenaar van de pensionstal gegaan en toen begon hij langzamerhand weer normaal te doen.

grr die bemoelals laat iedereen toch lekker rijden en doen,