Mijn pony heeft de griep, weet jij raad lees ff?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Mijn pony heeft de griep, weet jij raad lees ff?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 17:37

ik heb eergisteren nog gereden eerst bij de manege maar daar was het heel warm, toen lekker een lange galop buitenrit gemaakt met mijn pony, kom ik gisterenmorgen bij de stal staat mijn pony achter in de stal, laat het hoofd hangen, eet niet, oren en neus voelen heel warm aan.
we hebben de paardenkliniek gebeld en konden gelijk om 12 uur terecht. ze hebben he eerst getemperatuurd, hij had 40.4, toen zeiden ze gelijk al van die pony is hartstikke ziek. toen zagen we hem hoesten, het was een harde droge hoest bovenin de luchtwegen. ze hebben hem toen antibiotica gespoten, normaal wil hij geen vreemde vingers aan zijn lijf en al helemaal geen naalden, nu vond hij het allemaal best. de symptomen lijken op influenza , maar daarvoor is hij altijd nog geent, is dit het wel of niet?? ik moet mijn pony wel apart zetten i.v.m evt. besmettingsgevaar , dat had toch al niet veel zin meer want de 2 pony's die ernaast stonden hadde er de hele dag al naast gestaan, dus als ze besmet zouden worden daardoor zijn ze het al, maar die 2 vertonen (nog) geen symptomen. En de vraag is hoe komt mijn pony aan die griep?? ik ben eergisteren bij de manegegeweest waar paarden van de manege staan, van pensionklanten, en van campinggasten. bij dat laatste van die campinggasten zou ik het eerst denken, omdat dat van die paardjes zijn die denk ik niet geent zijn, en ze zie er ook niet echt uit. maar ik weet niet of dat wel kan in 1 dag, want volgens mij is de incubatietijd van zo'n virus langer ofniet?? en dan heb ik nog 1 optie, vorige week, een pony van ons de moest bloedprikken en testen op geslachtsziekten i.v.m transport naar amerika, maar die loopt de trailer niet in, dus moest mijn pony even mee, en daar zou hij het ook gekregen kunnen hebben, mischien droeg die dierenarts het bij zich ofzo, maar die andere pony heeft (nog) nergens last van, en dat zou ook niet mooi zijn als die het kreeg want die gaat volgende week op transport. mischien weten jullie iets??? en wie heeft hier ervaring mee, en wat waren symptomen, en besmetting hoe snel uit zich dat??

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 15:13

weet niemand iets? onze andere pony is nu ook ziek, het is influenza dus heel erg besmettelijk.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 15:13

ik snap ook niet hoe het kan, ze zijn allemaal altijd braaf op tijd geent

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:30

kan een ander vorm van influenza zijn je hebt dacht ik verschillende soorten maar die kome zo weinig voor dat voor die soort niet geeent word,wel balen joh hopen dat ze er snel weer bovenop komen!!

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:33

Dat weet je vaak toch niet hoor, waar een virus vandaan komt. Dat kun je zelf meenemen van een andere stal, het kan in de lucht zitten en van een ander paard komen.

Mijn paard staat nu ook met hoge koorts op stal en is die al weken niet op een andere stal of op wedstrijd geweest...
(en wordt regelmatig geënt)

Gewoon rustig laten staan en de temp. in de gaten houden. Boven de 42 is kritiek!
Je kunt kijken wat ze evt. wel willen eten, slobber, peen of gras misschien?

Heel veel sterkte met jullie beestjes in ieder geval!!

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 11:53

jah mijn pony heeft 4 dagen boven de 40.4 graden gehad en dat is zeer link want hij was heel erg zielig. boven de 42 is heeel gevaarlijk he?
dat heeft ie gelukkig niet gehad. de andere pony is er minder ziek van. en ik dnek inderdaad dat het een andere vorm van influenza is die niet zo veel voorkomt hier, maar ze zijn op een handelstal geweest voor loodjes in de manen en staart omdat er 1 naar amerika gaat, en hebben toen een dag daar op stal gestaan met z'n 2en in 1 stal. en ik denkd at ze het dara ehbben gekregen verder zijn ze weken nergens geweest, en op die handelstal komen paarden van over heel de wereld binnen dus kan het zo zijn meegekomen.
nu staat die pony die naar amerika gaat, nog wel ene paar weekjes op stal, want ze mag niet vervoerd worden daarheen anders besmet ze het daar ook, en dan wordt ze zo weer terug gestuurd.
en dan moeten we denk ik ook eerst de stallen ontsmetten als ze weg is, en als de koorts bij de andere over is, want er komen 2 nieuwe paarden, die kunnen we nu dus ook nog niet ophalen, wel balen alllemaal!!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:53

Nou, allereerst beterschap voor je pony's. En met dat warme weer schiet het ook niet op, als de koorts moet zakken. Concentreer je eerst maar op de zieke pony's, die andere paarden kan je later halen. Je kan ze toch niet op stal zetten bij pony's die mogelijk besmettingsgevaar opleveren?

Heel veel succes!

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 14:56

ja, zonet is de dierenarts nog geweest, en heeft ze weer gespoten met antibiotica, en ook nog tegen rhinopneumonie (rhino virus) hopen dat het nu bter gaat