Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-12 15:28

http://www.bokt.nl


De Britse Amazone Nadine Turnbull (32) uit Milton Keynes krijgt geen schadevergoeding voor geleden schade na een ernstige val van een paard. In maart 2006 hielp Turnbull de zwangere Rebecca Warrener met haar zeven jaar oude paard Gem. Turnbull bereed Gem voor het eerst met een bitloos hoofdstel in de vrije natuur. Het was niet de eerste keer dat Gem met een bitloos hoofdstel werd bereden, maar voorheen was dit wel altijd in een afgesloten ruimte geweest. Ditmaal werd het dier buiten bereden, het dier stond verder als zeer betrouwbaar te boek. Turnbull kwam echter ten val op het asfalt nadat eerst het paard ervandoor was gegaan en hierbij over een veld galoppeerde en vervolgens ook door een haag heen schoot. Turnbull stelde Warrener aansprakelijk voor de gelegen schade.

Het is in Groot-Brittannië de derde keer dit jaar dat in hoger beroep een schadevergoeding wordt afgewezen. Een opvallende beslissing, aangezien er de afgelopen jaren steeds meer Britse advocaten jagen op dergelijke ongevallen waarbij zij het slachtoffer verzekeren dat zij een forse vergoeding kunnen eisen. In het artikel dat op de website van cliverton.co.uk verscheen, rees de vraag of de rechters tegenwoordig steeds meer vinden dat ruiters de risico’s van de paardensport moeten kennen en of het van invloed is op andere zaken.

Turnbull heeft vandaag de dag nog steeds last van migraine en zegt zelf nooit meer de oude te zijn geworden. Vorig jaar werd haar claim voor een schadevergoeding afgewezen door de rechtbank in Oxford Country. Daarom besloot Turnbull in hoger beroep te gaan, maar ook hier vond zij geen gehoor. Haar claim werd afgewezen.

Rechter Lewison verklaarde bij de uitspraak: “Een persoon die er voor kiest om paard te rijden zal er ongetwijfeld plezier aan beleven om op zo’n krachtig dier te rijden en te beheersen. Maar inherent aan deze activiteit is het risico dat een paard geheel of gedeeltelijk de instructies van de ruiter niet opvolgt of reageert op een manier die de ruiter niet bedoelde. Een eigenaar van een paard kan niet verantwoordelijk worden gesteld wanneer er een ongeluk gebeurd.” Evenmin kon niet bewezen worden dat er een verband is tussen het bitloos rijden en het op hol slaan van het paard. Lewison zei verder: “Uit de bewijsvoering blijkt dat er vrijwel dagelijks iemand van een paard afvalt, zonder hierbij ernstige verwondingen op te lopen. Bijna iedereen die paard heeft gereden is wel eens van een paard gevallen, ze staan op en klimmen weer in het zadel. Met eerbieding beschouwt dit Hof het niet als zijnde duidelijk bewezen dat iedereen die van een steigerend of galopperend paard af valt soortgelijke ernstige verwondingen op zal lopen.” Daarmee is Rebecca Warrener niet verantwoordelijk voor de verwondingen die Turnbull op heeft gelopen.

Advocaat Brooks die de zaak heeft gevolgd zegt tegen Horseandhound die ook aandacht schenkt aan de zaak: “Blijkbaar wordt door het Hof steeds vaker besloten om niet zomaar iedereen een schadevergoeding te geven. Zij stellen nu dus eisen en limieten aan wie dat mag claimen. Iedereen die nu weet dat een paard gevaarlijk kan zijn zal niet zomaar een schadeclaim in kunnen dienen, tenzij er een risicofactor was bij een bepaald paard waarvan men van te voren niet wist dat dit risico aannemelijk was.”

Rechter Lewison benadrukte echter bij de uitspraak dat deze uitspraak niet voor algemeen aanzien moet worden. Het paard Gem stond bekend als een zeer betrouwbaar rijdier. Toch werkt het Britse rechtssysteem veel met jurisprudentie en is het aannemelijk dat bij toekomstige vergelijkbare zaken advocaten naar deze rechtszaak en het hoger beroep zullen verwijzen. Omdat deze rechtszaak gaat over twee individuen heeft deze uitspraak vooralsnog geen invloed op de rechten en plichten van rijscholen en instructeurs. Zij moeten zorg blijven dragen dat ze op de hoogte zijn van de ervaring van de ruiter, dat het paard bij de ruiter past en dat het paard geschikt is om te worden bereden door de ruiter.

Verwant artikel
[VN] Britten sneller naar rechtbank na val van paard

- Offline -


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:30

Dat lijkt mij een mooie en terechte uitspraak :-)

Candeletta
Berichten: 377
Geregistreerd: 19-05-11

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:32

vind ik ook.. de kans bestaat altijd dat je paard schrikt en dat je er dan naast ligt...
dat is de risico van het vak :)

1- U25
1- LT
2- Z
2- M
1- L

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:34

ja ik zit me ook echt te bedenken wie ze nou precies waar voor aansprakelijk willen stellen.
Bepaalde sporten brengen bepaalde risico's mee en een eigen verantwoordelijkheid.

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:36

Ja vind ik ook.. snap niet zo goed waarom je dan een rechtzaak aan wil spannen?

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:36

Citaat:
zeer betrouwbaar rijDIER

Nog steeds een dier dus, die kan een keer schrikken, ergens last van hebben of er om een of andere reden vandoor gaan, vind daar een schadevergoeding voor eisen erg.ver gaan.
Snap trouwens niet echt de rol van het bitloze hoofdstel in het verhaal? paard was die gewend, dus dat lijkt me geen reden om er vandoor te gaan.
Erg spijtig voor de amazone natuurlijk, maar dat is het risico van het vak denk ik...

♡ A.R. Noah el Nadir ♡
Dressuur L2+3 Springen B+7
Belle Chance
Dressuur B+22

xSiep

Berichten: 3687
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:36

Inderdaad goede uitspraak, het is me alleen nog niet echt duidelijk wie nou is aangeklaagd?

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:37

Ik denk de eigenaresse van het paard :-)

Princeps

Berichten: 494
Geregistreerd: 31-10-11

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:58

Had ze misschien geen cap op(verplicht in Engeland, anders = onverzekerd), of ging het echt alleen om het bitloos?

Vind het inderdaad een beetje een vage rechtszaak, wie wil ze aanklagen? En inderdaad, risico van de sport!

Alta's Touch Of Dunit Overzichtstopic:
[KS-ITP] Alta's Touch Of Dunit; wat is ze veranderd...

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:03

terecht en onterecht.

Ok als je paardrijdt, dan weet je dat er risico's verbonden zijn. Maar waarom wordt je dan aangeraden een verzekering te nemen als je toch geen compensatie voor geleden schade kan vragen omdat je weet dat er risico's verbonden zijn...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:01

wat nu als het andersom geweest was, paard is gewond geraakt en eigenaresse van paard klaagt de ruiter aan... Is het dan nog steeds een terechte uitspraak?

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

x__laura
Berichten: 314
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:05

petitparis schreef:
terecht en onterecht.

Ok als je paardrijdt, dan weet je dat er risico's verbonden zijn. Maar waarom wordt je dan aangeraden een verzekering te nemen als je toch geen compensatie voor geleden schade kan vragen omdat je weet dat er risico's verbonden zijn...


Een verzekering is nog iets anders dan schadevergoeding eisen van de eigenaar van het paard waar je afgevallen bent. Het is niet omdat ze geen schadevergoeding krijgt van de eigenaar dat ze van de verzekering geen geld gekregen heeft...

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:08

griebels schreef:
wat nu als het andersom geweest was, paard is gewond geraakt en eigenaresse van paard klaagt de ruiter aan... Is het dan nog steeds een terechte uitspraak?

Dat kun je aan de hand van deze uitspraak toch niet zeggen? Dat hangt er dan maar van af of er bitloos met het paard buiten gereden mocht worden en wat de verdere afspraken waren tussen eigenaar en bijrijdster. Ik als eigenaar zou bv niet willen dat een bijrijster alleen met het paard naar buiten zou gaan. Dan zou ik haar in dit geval aangeklaagd kunnen hebben, omdat ze zich niet aan de afspraken heeft gehouden en daarbij mijn paard heeft verwond.

Ik dit geval vind ik het terecht, dat haar schadevergoeding is afgewezen.

Tinus:Forever in my heart!
Zoë: L1+3! :D / B+9 / B+10 next stop: nog niet op de planning...

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:11

Ze heeft zelf de keus gemaakt erop te stappen en is dus akkoord gegaan met de daarbij horende risico's. Waarom dan een rechtszaak beginnen?

Niet het vallen is falen, maar het weigeren op te staan!

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:32

Ik ga er van uit dat ze wist dat Gem alleen in een bak bitloos is gereden. L*llig dat ze er zo vanaf is gevallen, zullen nodige ziektekosten aan vast zitten. Maar als ik het verhaal zo lees, moet zij ook ervaren genoeg zijn te weten dat je er af kan donderen. Het is alleen onduidelijk of dit ook meteen haar eerste ritje op Gem was. Had ik geen tactische combinatie gevonden (eerste x bitloos buiten en nieuwe ruiter)

griebels schreef:
wat nu als het andersom geweest was, paard is gewond geraakt en eigenaresse van paard klaagt de ruiter aan... Is het dan nog steeds een terechte uitspraak?

Ja, het was ook namelijk de eigenaresse haar eigen keuze haar paard aan deze ruiter mee te geven

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:51

Juut schreef:
Ik ga er van uit dat ze wist dat Gem alleen in een bak bitloos is gereden. L*llig dat ze er zo vanaf is gevallen, zullen nodige ziektekosten aan vast zitten. Maar als ik het verhaal zo lees, moet zij ook ervaren genoeg zijn te weten dat je er af kan donderen. Het is alleen onduidelijk of dit ook meteen haar eerste ritje op Gem was. Had ik geen tactische combinatie gevonden (eerste x bitloos buiten en nieuwe ruiter)

griebels schreef:
wat nu als het andersom geweest was, paard is gewond geraakt en eigenaresse van paard klaagt de ruiter aan... Is het dan nog steeds een terechte uitspraak?

Ja, het was ook namelijk de eigenaresse haar eigen keuze haar paard aan deze ruiter mee te geven

Britten hoeven geen ziektekosten te betalen ;)

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:53

Wel interessant voor de aansprakelijkheid: die wordt hier in NL altijd bij de eigenaar van het paard gelegd. Daarom blijf je altijd aansprakelijk voor je bijrijder mocht die ten val komen van jouw paard, en moet je WA verzekerd zijn voor je dieren. Dus erg interessant dit....

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:39

Fransje_70 schreef:
Wel interessant voor de aansprakelijkheid: die wordt hier in NL altijd bij de eigenaar van het paard gelegd. Daarom blijf je altijd aansprakelijk voor je bijrijder mocht die ten val komen van jouw paard, en moet je WA verzekerd zijn voor je dieren. Dus erg interessant dit....

Dat wist ik niet. . . er bestaat toch ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid? Trouwens, besef je wel goed dat de regels en wetten binnen het UK enorm verschillen t.o.v. het Nederlands recht.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.


Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:50

Er is inderdaad een gedeeltelijke eigen veratwoordelijkheid. Ascot wordt op bit gereden; besluit ik morgen op halsring naar buiten te gaan, en veroorzaken we een ongeluk; dan ben ik verantwoordelijk. Rijd ik met de normale optoming en veroorzaken we een ongeluk; dan is eigenaar verantwoordelijk...

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:00

Juut schreef:
Er is inderdaad een gedeeltelijke eigen veratwoordelijkheid. Ascot wordt op bit gereden; besluit ik morgen op halsring naar buiten te gaan, en veroorzaken we een ongeluk; dan ben ik verantwoordelijk. Rijd ik met de normale optoming en veroorzaken we een ongeluk; dan is eigenaar verantwoordelijk...

Dus het is echt zo dat een rechter zelfs kijkt naar de optoming van een paard? Of meer het feit of die net als normaal is bij dat paard of tijdens het ongeval/ongeluk afwijkend. . . in dat geval is het te hopen dat de rechter enigzins verstand van paarden heeft, al heb ik het idee dat de rechter bij deze zaak enige kennis van zaken heeft.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:08

Er word zo ver ik weet gekeken naar wat normaal is voor het paard. Een paard dat bitloos gewend is, ineens een bit inhangen en naar buiten gaan is net zo goed vragen om ongelukken.
Maar ook situaties waarvan je van te voren weet dat het niet goed gaat; Ascot is schijtbang voor tractors. Zou ik het nodig vinden een tractor kort te passeren en daarbij een ongeluk veroorzaken, terwijl er een veilig alternatief was, kan ik net zo goed mn rekening leeg trekken.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

RoWi

Berichten: 6885
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:47

Dat moet ook een harde klap zijn geweest, zo op asfalt :=
Ik denk wel dat de uitspraak terecht is. Je bent met dieren bezig, en daar zijn risico's aan verbonden :)

Die vriendschap zal trouwens ook wel helemaal over zijn, als je elkaar voor de rechter gaat slepen.. :\

Keep calm and eat chocolate! :D

Alenteja
Berichten: 89
Geregistreerd: 27-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:00

Inderdaad terechte uitspraak. Paardrijden geeft risico's. Net als fietsen, voetballen en je ramen zemen. Jammer dat het bitloos rijden zo expliciet werd genoemd want dat staat bij op hol geslagen paarden de laatste tijd helaas vaker ter discussie. Ik rijd al jaren juist mijn meest heftige paard bitloos omdat hij heel druk wordt op het bit. Mijn ervaring met buitenrijden is dat je bitloos net zo veel - of weinig - controle hebt als met een bit. Een paard dat uit angst vertrekt, trekt zich ook van een bit niets aan. Erg vreemd ook in de reacties om de optoming te koppelen aan de aansprakelijkheid. Er is namelijk geen bitplicht, zoals bij honden op de meeste plaatsen een aanlijnplicht geldt. Een rechter zal wel altijd bekijken of je verantwoordelijk hebt gehandeld, maar bekijkt dit per individueel geval. Je kunt dus niet zonder meer zeggen dat verantwoordelijkheden bij verschillende optomingen verschillend verdeeld zijn.

Alenteja
Berichten: 89
Geregistreerd: 27-03-12

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:06

Klopt, de eigenaar is in principe altijd aansprakelijk voor de schade aan personen en bezittingen van anderen. Daarvoor heb je een WA verzekering. Een bijrijder is dus niet aansprakelijk. Komt het echter voor de rechter dan kijkt de rechter ook of er factoren zijn die meewegen in de aansprakelijkheid. Bijvoorbeeld: heeft de bijrijder verantwoordelijk gehandeld of niet. Meestal is de uitkomst dan een gewogen gedeelde aansprakelijkheid (bv 50/50). Dit is dus echt per individueel geval, de algemeen geldende regel is: eigenaar verantwoordelijk en dit is los van optomingen, tractoren ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:06

Fransje_70 schreef:
Wel interessant voor de aansprakelijkheid: die wordt hier in NL altijd bij de eigenaar van het paard gelegd. Daarom blijf je altijd aansprakelijk voor je bijrijder mocht die ten val komen van jouw paard, en moet je WA verzekerd zijn voor je dieren. Dus erg interessant dit....


Daar dacht ik ook meteen aan. Als ik als eigenaar kan beamen dat mijn paard superbraaf is en een andere ruiter eraf valt zonder dat de ruiter hiertoe aanleiding heeft gegeven, kan ik aansprakelijk gesteld worden :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ballard_L, Contemplate, DWensink, Femek2902, lina1998, Ponytante, xRooss en 17 bezoekers