Vraagjes over weideafrastering (belangrijk!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Vraagjes over weideafrastering (belangrijk!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 20:24

Ik heb een mooi stuk weidegrond gevonden (behoorlijk groot en super goedkoop (€ 50,- per jaar ongeveer) waar een aantal schaapjes (stuk of 8) op lopen. Ik mag een zeer groot stuk (zelf weten hoe groot) gebruiken om bijvoorbeeld IJsco op te zetten. Om het één en ander een beetje duidelijker uit te kunnen leggen heb ik even een tekening gemaakt (verhoudingen kloppen vast en zeker niet Haha! )

Afbeelding

Hierboven dus de tekening en rechts van de rode denkbeeldige lijn het stuk wat ik denk te gebruiken. Nou is dit stuk dus langs de privéweg en aan de achterzijde (op de tekening geheel rechts) afgezet met kleine paaltjes en prikkeldraad, hetgeen er niet echt super bij ligt, maar wel gewoon heel is, alleen is het zeer ongelijk. Het ene punt weer hoger als het ander, maar het zal gemiddeld een hoogte hebben van zo'n 60 cm. (schat ik).
Langs de boomwal zit geen afrastering, maar wat ik wel van de eigenaar van het land aan moet leggen ter behoud van de bomen. Hoe ik dit wil doen moet ik zelf weten, zolang er maar niet aan gegeten kan worden. En ook zal ik zowiezo langs de denkbeeldige rode lijn een afrastering maken zodat het land gedeeld kan worden.

Aangezien IJsco geen blijvertje is en hier maar een aantal maanden zal verblijven wil ik dit op een zo goedkoop mogelijke manier oplossen. Wie o wie heeft er tips en andviezen? Eventueel met kosten erbij. Kan ik bijvoorbeeld van die dunne plastic paaltjes gebruiken met daartussen schrikdraad? Of moet ik echt houten paaltjes in de grond slaan? Wie o wie kan me helpen aan goedkope adviezen en tips?


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 20:36

Je hebt toch ook van die ijzeren buizen/pinnen gebruiken. die je makkelijk in de grond kunt prikken en er ook weer goed uit kunt halen. En dan van dat schriktouw er tussen gespannen.
Dit heb ik bij ons ook wel eens gezien bij een pony.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 20:41

Misschien dat je voor het bovenste draad dit kunt gebruiken dat geleid namelijk heel goed
Afbeelding
9,28 Euro per 200 meter

En onder gewoon van dat oranje draad (dun).
Maar je moet ook rekening houden met de schapen buiten jouw stuk houden. Toch? Dus misschien wel 3 draadjes spannen ipv 2.
Als je het echt goed wilt doen kun je op de rode lijn die jij aangeeft een schapennet spannen.
Afbeelding
Wel 63 euro voor 50 meter.

Qua palen zou ik verschillende soorten doen. Om en om bijvoorbeeld of om de 3 een duurder paaltje met goede mogelijkheden om het draad aan te bevestigen.
Laatst bijgewerkt door Cody op 14-08-02 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 20:42

Je kunt idd van die ijzeren paaltjes met schrikdraad gebruiken. Alleen zullen dan wel die schaapjes eronderdoor gaan (ik weet niet of dat erg is). Langs het slootje kan je dan ook een schrikdraadje zetten.

Paaltjes in de grond kan ook, maar als je die na een tijdje weer weg moet halen, zitten er allemaal gaten in de grond, dat is minder voor de eigenaar.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 20:44

Ik weet het overigens niet zeker, maar ik vermoed dat de schaapjes van de winter naar binnen gaan. Zal dat nog eens navragen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:17

Er zijn ook speciale prikpaaltjes die wel geschikt zijn voor schapen, dan komen de stroomdraden gewoon heel laag te zitten, daarachter kan dan weer een hogere draad voor de pony.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:30

Ja, pas maar op voor die schaapjes, want die houden heeeel erg van het knabbelen aan de staart van je paard......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 01:10

Ik zou het met afstandisolatoren en lint van 2cm breed doen.
Door de afstandisolatoren kan hij niet bij de slechte onheinig komen en je draait ze ook zo in de bomen (en er weer uit Haha! ) zodat je de bomen als paaltjes gebruikt.
Ze zijn ongeveer 20cm lang.
Is er al wel een schrikdraadapparaat aanwezig?
www.agradi.nl

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 01:21

De bomen kan ik helaas niet gebruiken. Daarvoor moet ik echt paaltjes neer zetten. En.. hopelijk kan ik een schrikdraad (paddestoel) apparaat lenen. Hoever moeten paaltjes eigenlijk uit elkaar staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 07:06

Ik heb ervaring met die plastic paaltjes. Die van de boerenbond zijn niet geweldig, staan niet stevig genoeg. Dat rode net wordt vaak voor schapen gebruikt maar vind ik te laag voor een pony.

Als hij er een paar maanden op komt te staan moet je een stevige afrastering hebben en regelmatig controleren.

Ik adviseer je paaltjes in de grond te zetten en 2 banen stevig koord te spannen. Paaltjes (houten) om ongeveer 2 meter. Hoe hoger, dikker en steviger de palen hoe groter je de afstand tussen de palen je kunt mken. Gebruik wel stroomkoord dat dikke van het plaatje. Je kunt een stroomklok op een stevige accu gebruiken. Als je afrastering functioneel is kun je deze elk jaar weer voor die paar maanden gebruiken. Het middenstuk kun je als je pony van de wei af gaat opengooien voor de schapen.

Eenmaal even wat moeite en goed spul gebruiken en daar heb je veel plezier van.

Zo'n wei voor zo weinig geld zou ik elk jaar weer willen gebruiken en niet elk jaar weer moeite moeten doen om af te rasteren.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:58

Schrikdraad! Als je op de hoeken houten palen zet dan kan je daartussen prima met de standaard kunstof palen (boerenbond, welkoop) uit de voeten. Deze ca om de 4 meter plaatsen. Ik zou adviseren een dubbele draad, 1 op ca 50cm en 1 op 1.1m.


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 11:48

happy worker schreef:
Schrikdraad! Als je op de hoeken houten palen zet dan kan je daartussen prima met de standaard kunstof palen (boerenbond, welkoop) uit de voeten. Deze ca om de 4 meter plaatsen. Ik zou adviseren een dubbele draad, 1 op ca 50cm en 1 op 1.1m.


Dit advies (houten palen op de hoeken en evt. tussendoor nog ter versteviging) had ik ook al gehad en klinkt mij goed in de oren. Alleen de hoogte vind ik toch wat te hoog voor de draden, aangezien het gaat om een fjord van 1.40 Verward

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:16

Pak er maar eens een centimeter bij en hou die eens langs de muur, dan is 50 cm en 110 of zelfs 115 een mooie hoogte voor de draden hoor.
Ze moeten er ook een beetje ontzag voor hebben, en bovendien kan je draad een beetje gaan hangen, dan kun je beter het iets hoger hebben.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 12:44

Wil er overigens nog even bij zeggen dat ik gisteren via de kadastrale kaart heb uitgerekend dat het land bijna 1,8 ha. groot is. Zo'n 275 meter lang en 65 meter diep. Genoeg land dus. Als ik dit ga splitsen... dan kan ik zelf wel zo'n hectare gebruiken Haha! Zou IJsco dan nog naar de andere kant vluchten voor gras ??? Haha! Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:50

Die 65 meter diep is dan de lengte bij de rode lijn neem ik aan?
Dat gedeelt zou ik denk ik toch 3 draadjes spannen voor de zekerheid, eventueel voor de schaapjes, maar ook zeker voor IJsco.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 15:47

Maar hoever moet ik de paaltjes uit elkaar zetten? Ik dacht aan 3/4 plastic/ijzeren paaltjes, dan een houten, dan weer 3/4 van die plastic/ijzeren paaltjes.. etc.. En ...op de hoeken en bij de ingang ook houten palen.

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 00:08

Zou die prikkeldraadafrastering liever niet gebruiken. Kan deze ook weg? Anders zover mogelijk bij het prikkeldraad weg schrikdraad (koord, gaat minder snel stuk en blijft beter stroom op staan) plaatsen om het risico van het prikkeldraad zoveel mogelijk te vermijden

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 13:28

nefertete schreef:
Zou die prikkeldraadafrastering liever niet gebruiken. Kan deze ook weg? Anders zover mogelijk bij het prikkeldraad weg schrikdraad (koord, gaat minder snel stuk en blijft beter stroom op staan) plaatsen om het risico van het prikkeldraad zoveel mogelijk te vermijden


Dit was al de bedoeling. En nee... deze kan niet weg. Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Lynn_Nikita en 122 bezoekers