Vriendschap is een illusie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Vriendschap is een illusie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 23:04

Jullie kennen het liedje van Henk Westbroek vast wel.

Hoeveel waardheid huist er in deze tekst? Zijn sommige vrienden er alleen op uit om beter van je te worden? Willen ze beter worden door jou in een slecht daglicht te stellen? Graag jullie mening.

UniferB


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 23:18

Ik ken die reclame ook met dat liedje, die hond die aan 'n boom is vastgebonden en achtergelaten wordt Huilen
Helaas gebeurt dit nog steeds Boos!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 00:00

Als er mensen zijn die beter van je willen worden zijn het geen vrienden. Gewoon niet te snel mensen vrienden noemen Lachen
En soms veranderen mensen ook waardoor ze niet meer zo goed passen bij sommige vrienden. Die dingen gebeuren, maar dan hoeft het nog geen slechte vriendschap geweest te zijn.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 00:06

Ik vind dit maar een vaag topic hoor?! Waar wil je naartoe?

Ik denk dat vriendschap niet altijd een illusie is maar ook wel een beetje wat je er zelf van maakt. Het moet van twee kanten komen he!
En hoe wordt je zelf beter als je iemand anders in een kwaad daglicht stelt?? Dat kan imo niet eens.En degenen die dat wel doen zijn zieke geesten.
Zelf heb ik niet zulke slechte ervaringen met vrienden die beter zouden moeten worden van mij hoor. Ik heb dan ook geen idee wat je precies bedoeld!?

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 07:37

Ik ken het wel helaas.
Gelukkig is het nog maar 1 keer voor gekomen bij mij.

Jessica bv dat je denkt dat je een beste vriendin hebt en achteraf blijkt die niet alleen alles wat je haar in vertrouwen verteld door te banketstaaf maar ook nog eens de meest belachelijke leugens over je te vertellen.

Er zit imo een kern van waarheid in dat liedje je hebt helaas van die acchterbaksepersonen rond lopen.
Gelukkig werd mij al duidelijk dat ik zelfs meer echte vrienden had dan ik dacht

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 08:05

Nimber schreef:
Ik ken het wel helaas.
Gelukkig is het nog maar 1 keer voor gekomen bij mij.

Jessica bv dat je denkt dat je een beste vriendin hebt en achteraf blijkt die niet alleen alles wat je haar in vertrouwen verteld door te banketstaaflen maar ook nog eens de meest belachelijke leugens over je te vertellen.

Er zit imo een kern van waarheid in dat liedje je hebt helaas van die acchterbaksepersonen rond lopen.
Gelukkig werd mij al duidelijk dat ik zelfs meer echte vrienden had dan ik dacht


Dat is mij dus ook pas overkomen.... Boos!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:23

Ik vind vriendschap zeker geen illusie!!! Maar zoals RK al zegt, je moet wel erg voorzichtig zijn waar je het etiketje vriendschap op plakt.
Echte vrienden heb je niet bij bosjes, (goede) kennissen wel.
Als je daar zelf heel selectief in bent, is vriendschap zeker geen illusie. Het is wel heel vervelend als je iets voor een vriendschap hebt aangezien en het blijkt geen vriendschap geweest te zijn, dat is enorm pijnlijk, maar doet niets af aan het verschijsel vriendschap.

Navragen is beter dan afvragen.

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:34

Ik ben ook 1 keer zwaar teleurgesteld (en dat was nog wel het minst erge) uit een vriendschap gekomen. Heb nog van alles geprobeerd, heb een brief geschreven, ben nog een keer op mijn initiatief een fles wijn met haar gaan leegzuipen, maar wat er van overbleef was dat ik alles en zij niets fout deed. Toen was het voor mij over, als ik bereid ben om mijn fouten toe te geven mag ik toch wel verwachten dat zij dat ook doet.
Ik heb er lang mee gezeten, soms nog steeds wel, ik heb wel eens gezegd dat het meer pijn doet om een hele goede vriendin te verliezen dan dat het uitgaat met je vriend.
Toch geloof ik nog wel in vriendschap, als het misgaat is dat 9 van de 10 keer een kwestie van miscommunicatie. En als je daar allebei aan werkt kan het toch niet misgaan? Eigenlijk toch net als in een relatie.

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:09

Romkabouter schreef:
Als er mensen zijn die beter van je willen worden zijn het geen vrienden. Gewoon niet te snel mensen vrienden noemen Lachen
En soms veranderen mensen ook waardoor ze niet meer zo goed passen bij sommige vrienden. Die dingen gebeuren, maar dan hoeft het nog geen slechte vriendschap geweest te zijn.


helemaal mee eens kabouter.
ik noem mensen dus ook niet meteen vrienden...je leert zoveel mensen kennen door je werk, hobby enfin waar je dagelijks mee te maken hebt en dus ook wel degelijk een band kunt opbouwen.
maar dan zijn het nog niet je vrienden.
heb er dus ook niet zoveel....echte dus.
die moet je koesteren.
en een goede vriendschap is net als een relatie gebaseerd op vertrouwen.
en dat je je zelf mag zijn...
afgunst en jaloezie komen vaak ook in vriendschappen helaas vaak aan de orde

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:15

Ik vind het erg pessimistisch om te zeggen/denken dat dat liedje helemaal waar is. Dan láát je het ook wel gebeuren. Het is mij overkomen, en dat gebeurt me niet nog een keer, mensen met wie ik omga zijn nog geen vrienden, als ze dan idd alles doorlullen (overkomt me wel vaker, is kennelijk eits menselijks) zijn het dus geen vrienden! Simpel hoor, en ook gaan vriendschappen over, ik ben nu van school en heb met niemand meer regelmatig contact. Je wordt allemaal ouder toch? Ik kan er neit zo mee zitten, ik heb zat dingen in mijn leven om te doen, en dat je dan uit elkaar groeit, naja, sh*t happens. Veel vrienden heb ik dan ook niet, ik heb mijn paard (standaard uitspraak).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Vriendschap is een illusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:20

het is mij in het verleden ook gebeurd. als ik erop terugkijk denk ik dat ik de hele gebeurtenis op dat moment had moeten relativeren. ik was er teveel in mijn hoofd mee bezig en overtrok de hele situatie en mijn fantasie liep los. ik liet die fantasie voeden door andere personen en ik zag de dingen niet meer die zij voor mij had gedaan en overhad. soms kent vriendschap zijn teleurstellingen (in je hoofd?) net als elke relatie.

Amor Vincit Omnia

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:21

tja, denk er net zoals de rest over denk ik.
Maar soms kun je zelf ook te snel een beoordelingsfout maken.
maw: als je twijfelt aan iemand, veroordeel deze dan niet meteen, maar benader deze persoon en probeer er samen uit te komen waarom jij je zo rot erover voelt.

Bokt kan in deze weinig oplossen denk ik...

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:23

Klopt laudi dat heb ik nu ook ik heb tig lieve en aardige kennisen en ook een aantal leuke vrienden maar een echte hartsvriend of vriendin die ik alles toevertrouw? nee die heb ik niet meer.
Ik heb wel 2 vriendinnen die ik wat meer toevertrouw dan anderen maar als ik echt wat kwijt moet vertel ik het aan m'n paard hehe die verteld niets door en luisterdn eindeloos naar mijn gezwam.
tja soms ben ik gewoon nog een pennymeisje

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:24

Nou ik had een hele goede vriendin. Echt al jaren minimaal sinds de basisschool. We gingen dagelijks met elkaar om.
We gingen samen weekendjes weg dagjes uit en gewoon de alledaagse dingen.
Nooit gedacht dat daar iets tussen zou komen.
Dit is echter wel gebeurd. Verhaal is een beetje te lang om hier neer te zetten en ook wel prive.

Maar ja het kwam er op neer dat we zonder ruzie of wat dan ook elkaar nooit meer zagen.
Ik moest onderhand blij zijn als ik nog wat van haar hoorde.
Ze verzweeg dingen voor mij en loog ook echt.
Daar was totaal geen reden voor want ik had haar echt niet veroordeeld.

Maar ja op een gegeven moment heb ik zelf het contact verbroken.
Kon het niet meer aan.
Het is nu al jaren geleden maar het doet soms nog pijn.

Dus ja soms heb ik wel zoiets van: vriendschap is een illussie........
Maar ja het ligt natuurlijk aan de situatie maar in dit geval werd het me heel pijnlijk duidelijk dat al die jaren blijkbaar een "illussie" waren!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:40

ja, vriendschap is een illusie.


Ik heb helaas alleen maar slechte eraringen met vriendschappen. Geen mens is te vertrouwen. Vrienden heb ik ook bijna niet. En ik vraag me ook telkens af hoe dat toch komt. Ligt het dan echt aan mij? Wat doe ik fout?

Ze belazeren me, ze roddelen, ze gebruiken me.
Elke keer gaat het weer fout.

En ik verlang best wel naar een goede vriendschap, want ik moet altijd alles alleen doen. Maar ik durf bijna niemand meer te vertrouwen.

Maar aan de andere kant: ik heb niemand nodig. Ik hoef niet afhankelijk te zijn van 'vrienden'. Ze doen alleen aardig tegen je, als ze iets van je nodig hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:47

Beetje optimistisch zijn mag wel hoor!!, het is wel heel negatief gedacht dat vriendschap een illusie is. Heb diverse vrienden, en de meeste al heel lang. En dat zijn echt mijn vrienden.

Ik denk dat het veel aan jezelf ligt. Veel mensen klagen over het feit dat iemand niet te vertrouwen is, terwijl ze het zelf ook niet zijn. En om eerlijk te zijn, valt het mij op dat paardenvolk altijd achter de rug van anderen om banketstaaf, altijd zeiken dat het paard van een ander minder is.

Ik vraag me werkelijk vaak af bij paardenmensen of ze jou!!! als persoon leuk vinden, of omdat je een goed paard hebt/ goed kan rijden. Het maakt mij werkelijk helemaal niets uit hoe iemand rijd, of wat voor paard iemand heeft. Het allerbelangrijkste vind ik, kan ik goed met iemand overweg, kan ik met iemand praten en lachen. En accepteer/respecteer mensen eens wat meer hoe ze zijn, en niet hoe jij wilt hoe ze zijn. Ieder mens is anders, en als je je niet kunt vinden in het karakter van een ander, ga dan je eigen weg ipv.........allerlei dingen vertellen over een ander.

Laat dit soort onderwerpen, krijg je alleen maar heel veel geroddel van. Op het moment dat je dit soort dingen is overkomen, kijk wat er mis is gegaan en denk aan waarom iets is mis gegaan, probeer er van leren, realiseer je je fouten en wordt er wijzer van..............en ga dan door met je leven. Niet alleen maar altijd naar de mindere dingen van iets kijken, maar altijd het positieve eruit halen.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:56

Ja Pipo, je hebt wel gelijk. Ik was iets te negatief.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:57

amen!
goed gezegd pipo!

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:22

Tender schreef:
.


Bokt kan in deze weinig oplossen denk ik...


"in deze?"

Het is, dacht ik, een algemene vraag.
Verward

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:22

Helaas is vriendschap bij mij ook een illusie.
Ik heb ook hele slechte ervaringen met vriendschappen. Ik geef me altijd voor 100% aan een vriendschap en daar is helaas veel misbruik van gemaakt. Maar van alles in het leven leer je en ik dus ook hiervan. Ik heb nu 2 mensen waar ik veel mee omga maar ik ben een stuk voorzichtiger geworden. Helaas moet het op deze manier. Een aantal 'vriendinnen' hebben mij veel ellende bezorgd en ik wil dat niet meer.

Tandartsassistente met veel plezier!
Het ga je goed Gabber Verdrietig

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:24

Tja pipo, zo dacht ik er ook altijd over.
Maar wat mij is overkomen had echt niets met mij te maken. Totaal niet.
Kan hier niet het hele verhaal gaan uitleggen maar het was niets wat ik had kunnen voorkomen.
En het was echt geen vriendschap van een jaar maar echt al jaren. Ze kwam hier dagelijks en ging zelfs met ons mee op vakantie.
Uiteindelijk is het allemaal misgelopen toen ik negentien was. Ik ben nu 22 maar kan er nog steeds niet overuit.

Ben er wel achter dat haat en wrok een te zware last is om mee te dragen.
Op dit moment sta ik totaal onverschillig tegenover haar.
Het kan me echt niets meer schelen wat ze doet.
Niet ten positieve maar ook niet ten negatieve.

In dit geval was vriendschap echt een illusie.
Ik heb nu meerdere goede vrienden maar zoals het met haar was dat heb ik niet meer.

Ben me er nu heel pijnlijk van bewust dat je jezelf 200% kunt geven maar dat je dat van de ander niet kan en mag verwachten.
En tja ik ben nu niet meer zo makkelijk hierin.
Ik ben heel hard gevallen en ik was niet van plan dat nogmaals mee te maken.


Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:31

Aurora"]
[quote="Tender schreef:
.


Bokt kan in deze weinig oplossen denk ik...


"in deze?"

Het is, dacht ik, een algemene vraag.
Verward
[/quote]

ja, "in deze" staat dan ook simpelweg voor: "in deze situatie", ofwel: "in een situatie als deze".

Lijkt me toch ook vrij algemeen, niets specifieks!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 10:31

Aurora"]
[quote="Tender schreef:
.


Bokt kan in deze weinig oplossen denk ik...


"in deze?"

Het is, dacht ik, een algemene vraag.
Verward
[/quote]

Het was idd. een algemene vraag. Wat mij is overkomen denkt ik niet via Bokt op te kunnen lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:33

Dus je hebt er van geleerd, kijk vooruit, en niet achteruit, aan dat laatste kun je toch niets meer veranderen. Het is nou eenmaal zo, en probeer dan te denken aan de leuke dingen. Jammer dat het zo gelopen is, maar het leven gaat door. En als je bij alles wat je heel veel pijn doet stil blijft staan, dan maak jejelf kapot!!

Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, soms kan er iets gebeuren, waar je niet " schuldig" aan bent. Maar laat het zo................ga verder met je leven, en maak haar niet zwart naar anderen, zegt meer over jou dan over haar. Zorg ervoor dat ze jou niet kan beschuldigen van geroddel en dergelijke, hou de eer aan jezelf!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 10:38

Pipo schreef:
Dus je hebt er van geleerd, kijk vooruit, en niet achteruit, aan dat laatste kun je toch niets meer veranderen. Het is nou eenmaal zo, en probeer dan te denken aan de leuke dingen. Jammer dat het zo gelopen is, maar het leven gaat door. En als je bij alles wat je heel veel pijn doet stil blijft staan, dan maak jejelf kapot!!

Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, soms kan er iets gebeuren, waar je niet " schuldig" aan bent. Maar laat het zo................ga verder met je leven, en maak haar niet zwart naar anderen, zegt meer over jou dan over haar. Zorg ervoor dat ze jou niet kan beschuldigen van geroddel en dergelijke, hou de eer aan jezelf!


Ehhh, als ik dit zo lees dan schijn je te weten waar het over gaat?