Droest in Soest

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Droest in Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 23:59

Helaas...maar waar Huilen


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 00:28

He gatver! Waar Verward

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 07:12

Ja, ik heb het ook gehoord. Op de Koninginnelaan bij een boer(in) waar een stuk of 15 paarden op stal staan. Paard zou het op vakantie opgelopen hebben.

Ik kom daar langs met mijn paard op weg naar het bos. Kan iemand mij vertellen wat voor voorzorgsmaatregelen ik kan nemen (ja,ja, ik heb de zoek functie van Bokt al gebruikt, maar niks gevonden)

Belker

Berichten: 15254
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 07:26

Er niet meer langs gaan. Een zuchtje wind kan het al verspreiden. Voorlopig uit de buurt van die boer blijven. Totdat je hebt gehoord dat de wond weer dicht is. Als het is opengebroken is het pas besmettelijk.


Chantal01
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 07:30

Wat je moet doen ?
Zorgen dat je daar niet in de buurt van die stal komt. Als deze paarden op stal staan dan is het wat minder erg.
Mocht je paard het krijgen dan is het beste wat je kan doen is de dierenarts er bij halen. Je moet trekzalf/laurierzalf smeren op het abces zodat het zo snel mogelijk doorbreekt. Daarnaast moet je heel goed in de gaten houden of je paard goed blijft eten en drinken. De dierenarts zal je antibiotica willen geven. Dat is af te raden. Zo kapsel je het abces in met als risico dat het naar binnen kan slaan. Voor de rest je eigen kleren zoveel mogelijk ontsmetten, en jezelf natuurlijk zodat je een ander niet kan besmetten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 23:10

zorg ervoor dat jij en je paard niet in contact komen met 1 van die paarden ofmensen diedaar net vandaan komen
het word over gabracht door direct contact met een besmet paard of al het paard indirect in contact komt met neusuitvloeing of zo van een besmet paard. dus door eerst eenbesmet paard te aaien en daarna een niet besmet paard.
ook trailers etc zijn besmettingshaarden
dus jijen je paard geen lichamelijk contact met mensen of dieren van dat bedrijf enanderedingen
maar er gewoonlangsrijden aan de anderekantvan de weg moet geen kwaad kunnen, behalve dan als die mensen zo "slim"zijn om met hun paarden de pad af te komen
dan zou ik zeker een andere route kiezen
maar droes word niet door de luchtverspreid

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 11:58

Jammer dat iedereen zo panisch is voor die "Soester droes". Droes is een vreselijk vervelende ziekte, maar in dit geval is het in een zeer vroeg stadium ontdekt. Het betreffende paardje is direct in quarantaine gezet, niemand van de stal komt nog met het dier in contact. De boel is pas opengebroken na het in quarantaine zetten. De kans op besmetting van de andere paarden van de stal is dus zeer minimaal.
En je kan er dus rustig langsrijden.... Droes verspreid zich niet "zomaar" door de lucht, maar enkel via direct of indirect contact met snot en andere rommel van het besmette paard. Dus bijvoorbeeld als 'ie zojuist over een emmer geniest heeft en vervolgens ga jij die emmer gebruiken om je eigen, niet zieke/ besmette paard even lekker af te sponsen. Dat is niet echt slim. Maar verder geen paniek voor wat betreft dit geval. Het is goed onder controle.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:37

Ik ben het helemaal met MandyMonica eens.Droes is inderdaad een vervelende ziekte en je paard kan er een tijdje flink beroerd van zijn.Maar er aan dood gaan doen ze niet zo heel gauw.Zorg dat je paard in goede conditie blijft dan heeft hij de minste kans het op te lopen.Een pluspuntje is het dat als je paard het een keer gehad heeft ,hij of zij het niet zo gauw nog een keer krijgt.

ponies2001
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-08-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:47

jah jah het is maar wat Verward !!!!!!! droes in soest ik woon op koninginnelaan en we hebben 7 ponies/paarden op stal staan verlopig maar oppassen!!!!! Huilen maar het is niet op de koninginnelaan maar op de jachthuislaan!!!!!!!

grtzzzzz Dominique

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-02 22:59

mandymonica schreef:
En je kan er dus rustig langsrijden.... Droes verspreid zich niet "zomaar" door de lucht, maar enkel via direct of indirect contact met snot en andere rommel van het besmette paard. Dus bijvoorbeeld als 'ie zojuist over een emmer geniest heeft en vervolgens ga jij die emmer gebruiken om je eigen, niet zieke/ besmette paard even lekker af te sponsen. Dat is niet echt slim. Maar verder geen paniek voor wat betreft dit geval. Het is goed onder controle.


Hier ga ik helemaal in mee, droest verpreidt zich NIET door de lucht.
Als je langs de Jachthuislaan rijdt met je paard loop je geen enkel risico.
Zoals boven beschreven is het 1 op 1 kontakt wat gevaar kan brengen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anne7, Astrid_Brann, fleurtjeuh en 40 bezoekers