Objectief kunnen zijn over je eigen paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Objectief kunnen zijn over je eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 03:46

Wat me in zijn algemeen opvalt is dat maar heel weinig mensen echt objectief kunnen zijn over hun eigen paard.
Natuurlijk snap ik wel dat iedereen het meest fantastische, geweldige, lieve enz enz Haha! paard van de hele wereld heeft, maar toch vraag ik me af als die paarden allemaal zo goed zijn en zoveel uitstraling hebben als hun eigenaren beweren, waarom ze dan niet op GP niveau lopen Haha!
Ze kunnen vaak allemaal meer dan nu en iedereen heeft weleens een enorme aanbieding gekregen. Verward
Sorry, ik ben erg cynisch, maar als jij echt een gigaprijs geboden krijgt, ben je gek als je je paard niet verkoopt. Dus neem ik die verhalen allemaal maar met een korreltje zout.

Ik weet heel goed de beperkingen van mijn eigen paard: hij is te lang, heeft te weinig opwaartse halsaanzetting, heeft een traag en niet echt sterk achterbeen, kortom, ik kan genoeg negatieve punten opnoemen.
Toch is het voor mij een topper, maar dat zal ik nooit beweren tegen andere mensen.

Ben ik dan echt een van de weinigen die de capaciteiten van zijn eigen paard naar waarde weet te schatten?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 04:23

Ik kan zelf best objectief zijn over mijn paarden, weet best waar de zwakke punten liggen maar toch kan ik er niet zo goed tegen als andere mensen menen dat te moeten benadrukken. Er is er maar een die mijn paard afkraakt en dat ben ik zelf Haha! Het is maar net hoe je tegen je paard aankijkt. Ze zijn voor mij toch wel wat meer dan gewoon een beessie in de wei en als iemand een niet zo leuke opmerking over ze maakt (al dan niet de waarheid) kan ik daar toch behoorlijk kwaad om worden. Je krijgt me niet snel kwaad, maar kom je aan m`n paarddan kom je aan mij. Dit is trouwens ook de reden dat ik niet naar keuringen ga, ik weet zelf wel wat er goed en fout aan m`n paard is, daar heb ik geen bolhoed voor nodig. En wat betreft dat goede bod op je paard; het is maar net hoe je tegen je paard aankijkt. Maar als je nou helemaal gek bent met je paard en je niet krap bij de kas zit, waarom zou je al je "plezier" dan omruilen voor een smak geld? Is geld dan zo belangrijk? Je moet jezelf ook wat leuks gunnen en als je nou zoveel plezier hebt van een paard, hoe belangrijk zijn een paar centen meer of minder dan? Heb je hem voor de handel is het natuurlijk logisch dat ie weggaat bij een goed bod. Of als je bv een stal draaiende moet houden. Maar anders..? Zo denk ik er dan over. Maar ik ben er zowiezo erg slecht in om zakelijk om te gaan met paarden.

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 04:31

Tja, dat bedoel ik nu precies, Pril. Ik denk dat ik dan toch wat realistischer in het leven sta. Natuurlijk is het niet leuk als mensen negatieve opmerkingen maken over je paard, maar de waarheid kan niet altijd leuk zijn? Btw, tussen afkraken en opmerkingen maken zit nog wel een wereld van verschil.

Nee, geld maakt niet gelukkig, dat heb je mij ook niet horen zeggen, maar het was meer om te illustreren dat het wel erg makkelijk is om te zeggen dat je een goed bod hebt gekregen als je je paard toch niet verkoopt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 06:45

Voor een megabod en een goede eigenaar gaat Fleur wel weg hoor.. Alleen ben ik tot nu toe de enige die ziet dat Fleur het beste paard in de wereld is Knipoog

Haar slechte puntjes? Haar hoeven en haar onhandigheid waardoor ze altijd onder de wondjes zit.. Qua karakter haar koppigheid, maar dat waardeer ik stiekem ook wel Lachen Aan haar bouw kan ik met de beste wil geen gebreken ontdekken (een echte kenner vast wel)

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 06:59

AH nee hoor Iwaldo is echt geen dressuurwonder en is er al helemaal niet optimaal voor gebouwd (erg steil op de hoeven en in de schouder) M zou ie nog wel kunnen worden met flink wat training, maar hoger? neuh. Wat dat betreft weet ik best dat ik af en toe een 'karreknol'heb, dressuursgezien dan.
Als jachtpaard is ie echter super, springt alles, is heel enthousiast en betrouwbaar. En qua karakter si ie helemaal top; het is ercht de braafste van onze stal, en dat beaamt gelukkig iedereen Lovers

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 07:33

Mijn paard heeft als beperking haar korte hals. Verder is het soms een verwende draak in de omgang. Ze had ook een wat ruimer achterbeen mogen hebben. Ze heeft echter veel sprong en basculeert super boven de hindernis.
Een goed bod heb ik één keer gekregen toen ze nog niet van mij was. Dat was tijdens onze eerste springwedstrijd. Ik was toen zo koppig om te zeggen dat ze niet te koop was....

En waarom we nog geen Grand-Prix zijn? Omdat ik dat niet in me heb. Er zijn nog teveel beperkingen in mijn wijze van rijden om zelfs maar zo de Z uit te zijn...

Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 07:36

Eh, ik heb nu weer een pony. helemaal het NF-type, lichte hertenhals, net voor de schoft een deuk zeg maar. met training krijg je dat wel redelijk verbeterd. Slechte draf, kan verbeteren met training. Wel een goede galop, mooi achterbeen gebruik in het springen. NF zijn springers.
Ik zie zijn slechte punten maar ik zie ook een jong beest wat steeds meer vat krijgt op wat hem overkomt. De ogen zijn groter geworden, goed teken. zijn kop is van echt heel dom naar meer intelligent aan het veranderen.
Anderen op stal zeggen dat er een kop opzit omdat ik er niet binnen 2 weken op zit. Hij zou vals zijn omdat hij me getrapt heeft op stal. Zijn uitdrukking laat zien dat hij gemeen is.
Ik vind dat een jong dier niet van nature gemeen is. ALs hij nu zo toond is dat omdat hem dingen overkomen die hij niet kent en niet kan verwerken. je moet de tijd nemen om hem te laten wennen. Dan duurt het maar 1 maand voordat ik er echt op zit. Maakt niet uit. Als het maar vanuit rust en vertrouwen gebeurdt en niet omdat hij stijf staat van de angst en wordt overbluft.
Ja ik zie zeker zijn minpunten. Maar ik heb nog kans dat dat wat bijtrekt/verdoezeld wordt als hij is uitgegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 07:38

Tja, ik beoordeel onze paarden zo objectief mogelijk, waarschijnlijk glipt er bij mij heus wel eens een foutje tussendoor, als je een paard erg leuk vind, praat je snel dingen goed. Als er echt goed geld word geboden, zijn ze ook echt weg.......we kunnen ze gewoon niet houden. Helemaal niet voor veel geld ( maar wat is veel?)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 07:59

Maar ligt het er ook niet aan wat jezelf wilt zien?
De 1 vind een haflinger geweldig en de ander vind het niets de ander vind een arabier geweldig en zelfs al is het een toparabier vaak missen ze in de bouw vanalles voor een dressuurpaard dus zal een dressuurruiter eerder een dressuurpaard kopen dan iemand die arabierengek is.

Mijn paarden zijn heel erg mooie groningers niet omdat ik het pracht paarden vind maar dat vind de jury ook.
Lodewijk had een 7.5 voor het type.
wel een 2de premie wegens een bemerking op de achterhand in draf.
Persoonlijk zou ik ietsmeer een ronder kontje zien de staartinplant is voor mij net wat te hoog en dan is ie voor mij al perfect.
Die achterhand tja juryleden in de dressuurring zien er niets aan en ik heb er 2 veeartsen bij gehad.Wij zelf zien ook niet dat hij een tikje onregelmatig is. voor mij een reden om 'm voorlopig niet meer aan de hand voor te brengen.

Als dressuurpaard mist lodewijk de uitstraling de lichtvoetigheid en hij is niet opwaarts gebouwd.
Maar ik heb geen dressuurpaard gekocht maar een groninger.

Hinke zou ik graag een wat edelerhoofd willen hebben en als het dan toch even kan een andere kleur met minder wit *LOL*
Toch liep ze als veulen op kop in haar rubriek met een 1ste premie en won ze dit jaar de rubriek jaarlingmerries met de enige 1ste premie.
Dus ja het is een heel goede groninger.
Als dressuurpaard zullen er vast veel op en aanmerkingen in zitten alleen zie ik die niet want ik heb weer een groninger gekocht inplaats van een dressuurpaard.
Hinke staat trouwens achter iets koehakkig maar vaak kun je dat verdoezelen met opstellen en in d'r beweging zie je het amper.
Voor Hinke heb ik nooit een aanbieding gehad wel de vraag of ze niet te koop was.
Voor Lodewijk heb ik 1 keer op paard 1999 een voor een 3 jarige groninger een vreselijk hoog bod gehad en een jaar geleden weer 1 toen ik net M2 starte verder met regelmaat de vraag of ik 'm niet wil verkopen.
Meestal van groninger liefhebbers en 2 keer van zomaar mensen.
En nee ik verkoop 'm niet het bod is nog niet hoog genoeg geweest dat ik er verdrietig om ga zitten zijn.

Ik vind objectief zijn erg moeilijk hoor een fjord of een shetlander kan heel goed zijn en voor dat ras een super uitstraling hebben maar ik zie ze niet zosnel GP lopen.
Het is maar net wat jij wilt zien en het ras van je paard is

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:00

Dat noem ik houden van...
Bij Pinky zie ik (sommige) negatieve punten niet eens omdat ik overal een positief punt van (probeer) te maken. Hij is gewoon mijn alles en als ik dan steeds aan zijn minpunten moet denken kan ik hem beter weg doen.

Een paar dingen weet ik wel en dat is dat IK meestal niet hemels over hem spreek maar anderen. Ik moet van zeker 7 mensen naar de keuring gaan een zeker 8 mensen vinden het verschrikkelijk (nog bijna erger dan ik) dat Pinky ruin is en dus niet meer kan dekken.
Ik weet dat hij voor de keuring niets is. Zou metteen afgekeurd worden. Hij heeft een erg slechte achterhand. Al zijn broers en zussen hebben trouwens een mindere achterhand.
Ik weet alleen niets van keuringen, dus begin er ook maar niet aan want ik wil nie op mn bek gaan.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:04

Pinky, voor de keuring kan hij niet afgekeurd worden, ze kunnen hoogstens zeggen dat hij niet in het stamboek opgenomen word, omdat ie te laag scoort. Maar bijna alle paarden worden wel opgenomen in het stamboek.
Bij de veearts kan hij wel afgekeurd worden.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:13

Ik vind inderdaad net zoals velen dat ik een topper heb. Niet dat hij geen kleine bemerkingen heeft, die heeft hij wel degelijk, maar ik heb ook niet beweerd dat ik het perfecte paard heb, mocht deze al bestaan.
Ik weet zijn zwakke kanten heel goed, en zal daarom ook net als Pril niet zo snel naar de PAVO cup gaan ofzo, ook niet toen hij nog jong genoeg was daarvoor. Ik weet namelijk ook zelf wel wat er aan mankeert, en niemand hoeft dat voor me op een lijstje te schrijven.
En dat bod, ja dat heb ik ook gehad. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er wel een uurtje van wakker heb gelegen, ik kon nl op dat moment de volle broer van mijn paard, die kwalitatief vergelijkbaar is voor weinig kopen en had dus een riant centje overgehouden. Maar Jep was ik kwijt geweest.
Daarin ga ik met Pinky mee, dat is houden van. Ook al weet je dat hij de volgende dag bij wijze van spreken in een spijker kan gaan staan en alleen nog maar de slachtprijs waard is, hij is mij veel meer waard dan anderen voor hem kunnen bieden. Maakt niet uit wat ze bieden.
Idealistisch? Ja misschien wel. Stom? Ja zeker weten, maar that's the way I am.

Navragen is beter dan afvragen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:23

Pipo schreef:
Pinky, voor de keuring kan hij niet afgekeurd worden, ze kunnen hoogstens zeggen dat hij niet in het stamboek opgenomen word, omdat ie te laag scoort. Maar bijna alle paarden worden wel opgenomen in het stamboek.
Bij de veearts kan hij wel afgekeurd worden.


Ik zei toch dat ik niets van keuringen wist Scheve mond Gaaaap

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:41

Ik weet niet over welke leeftijdscategorie je dan praat?
In mijn 'jonge' jaren was mijn paard gewoonweg de beste, mooiste etc. Nu ik wat meer medezeggenschap (is dat goed Nederlands? Lachen ) heb over de de 'in- en verkoop' van paarden en ouder ben, ben ik veel realistischer geworden. Je hebt dan toch te maken met een bedrijf.
Tegenwoordig kijk ik ook anders tegen mijn paard aan, ik ken al zijn beperkingen, en zeg dat ook gerust tegen anderen. Maar voor mij is het gewoon een perfect paardje. Zijn karakter is geweldig, hij is meegaand, gevoelig. Ik wil voor geen goud een ander.
Misschien heeft het ook wel te maken dat jij met Fitz op een hoog niveau actief wedstrijden rijdt. Je wordt toch geconfronteerd met bepaalde problemen, en gaat Fitz missschien ook wel vergelijken met andere paarden. (Ik praat nu eigenlijk voor mijzelf, want dat is wat ik altijd doe Haha! ) Als ik wedstrijden rijd is dat tegenwoordig nooit meer op mijn eigen paard. Dan ben ik automatisch al een stuk objectiever, en wedstrijdresultaten wegen bij mij ook mee in hoeverre een paard mogelijkheden heeft. Als de mogelijkheden namelijk niet naar wens zijn, dan zal het paard weg moeten.

Ze zeggen toch, liefde maakt blind? Ik denk dat dat ook toepasbaar is op veel paardeneigenaren. Iemand die emotioneel gebonden is aan een paard, is veel minder in staat voor een objectief oordeel.
Het maakt mij verder ook niets uit, iemand die roept dat zijn paard ronduit de beste is, weet verstandelijk echt wel de beperkingen. Ik denk dat je weinig mensen zult vinden die hun paard in één woord perfect vinden en dat daadwerkelijk ook zullen gelóven. Zowel, dan is dat veelal de categorie pennymeisje.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:42

Ik ga met Pril en Nimber mee. Zelf weet ik aardig goed wat de beperkingen van mijn paarden zijn dus dat hoef ik niet van anderen te horen zonder dat ik daarom vraag, zoals dat laatst met Neve van Dees gebeurde. Het is wat anders als ik echt om de mening van iemand ga vragen, maar dat doe ik niet, tenminste niet zomaar.

Ik heb laatst wel de mening van mijn instructrice gevraagd over Toon en Kaminka. Zij is een stuk positiever over hun bouw en aanleg dan ik zelf, dat is best grappig. Zelf heb ik altijd het idee dat ik twee slachtpaarden heb staan, maar zij is erg positief, vooral over Kaminka's capaciteiten.

Ze heeft vorige week even op Kaminka gereden en het viel haar trouwens zwaar tegen. Dat het een moeilijk te rijden bulldozer is, wist ze ondertussen wel, maar het was iets erger dan zij had verwacht. En wat zegt ze dan: "dit is geen paard waar je een bijrijder voor moet zoeken (waar ik zelf ook al achter gekomen was), deze moet heel consequent, elke dag op dezelfde manier behandeld en gereden worden, via een duidelijk stappenplan en als dat allemaal wil lukken kun je hier een heel aardig paard aan hebben." Ze had ook kunnen zeggen: "mens, wat moet je hiermee???"

Dat vond ik erg leuk. Toen ik laatst uit frustratie een opmerking maakte dat Toon zo godvergeten eigenwijs is, antwoordde zij dat dat hem juist zo leuk maakt. }>

Toon is veel beter gebouwd dan Kaminka (meer opwaarts, mooie halsaanzet), maar Kaminka kan veel beter lopen en is een stuk intelligenter. Kaminka is qua bouw echt een springpaard: beetje duikboot, en ze is ook veel te kort in haar rug. Daarentegen heeft ze wel een sterke achterhand, dus daar kan ze haar gemis aan front wel wat mee opvangen. Een aantal mensen hebben onafhankelijk van elkaar gezegd dat Kaminka aanleg heeft voor passage en piaffe. Nou dat is dan hartstikke leuk hoor, maar wat moet ik als doorsnee ruiter daarmee??? Een piafferende duikboot: da's handig....., kun je fijn mee de grond in piafferen... Frusty

Ik zeg het regelmatig: als ik echt slim zou zijn, verkocht ik deze twee en kocht er 1 goed gereden paard voor in de plaats. Maar ja, ik ben zo'n sentimentele doos die zich aan haar paarden hecht....

Geld interesseert me niet en op een bod (dat ik echt niet zal krijgen hoor, geen mens zal zo gek zijn om op mijn twee dikbillen een bod uit te brengen, maar stel...) zal ik niet ingaan, ook al zou het om miljoenen gaan. En dat meen ik. Dat een ander er wel op in zou gaan, kan ik mij best voorstellen, maar ik ken mezelf en weet dat ik die beesten niet kan missen, dus wat moet ik dan met zoveel geld?? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:48

Ik weet ook heel goed wat de tekort komingen van Kawa zijn.
En ook die van mij.

Maar voor Kawa is al eens heel leuk geboden toen hij 5 jaar oud was. (nu zullen ze het niet meer bieden Haha!)
Hij liep toen heel goed M springen,wat dus 1 van zijn kanten is waar hij niet te kort komt, maar zijn baasje weer wel Lachen
Er is toen door meerdere mensen geboden o.a door Emile en Paul Hendrix en die vader heeft er ook nog eens om gevraadgd.

Maar volgens jullie is dit dan niet waar en neem je het met een korreltje zout.
Dat ik gek ben heb ik idd al van meerdere gehoord, mar de wereld draait nu eenmaal niet alleen om geld.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:50

Mieke schreef:
Een aantal mensen hebben onafhankelijk van elkaar gezegd dat Kaminka aanleg heeft voor passage en piaffe. Nou dat is dan hartstikke leuk hoor, maar wat moet ik als doorsnee ruiter daarmee??? Een piafferende duikboot: da's handig....., kun je fijn mee de grond in piafferen... Frusty


Haha! Die vin'k leuk!! Haha!

M'n verzorgshet is om eerlijk te zijn 'n gigantische etter, hij bijt, steigert en vreet aan m'n spullen.
Maar toch ben ik gek op 'm Verward Het is heel moeilijk om te zeggen of 'ik' 'm weg zou doen, ben blij dat niemand mij ooit voor de keus zal stellen: 1 Miljoen of hij

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:56

Ik ben het met je eens!
Hoorde ooit Rob v Wessum zeggen op een clinic:"Hebben ze de mooiste verhalen over hun paard, zie je 'm, denk je....leuk voor de kar!
Zo overdreven zie ik het niet.
Maar idd....mijn paard is ook te lang en heeft ook geen supersterk achterbeen. Wel merk ik dat het met de juiste training een heel stuk beter wordt. Maar hij is hoe dan ook the one and only voor mij.
Bovendien: je ziet genoeg toppers, die wel echt bergen capaciteit hebben, maar die in de B al volledig naar de vernieling zijn gereden: zit er geen gang meer in, terwijl je ziet dat het wel kan...

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:07

Ik kan me er ook vreselijk aan ergeren. Kijk dat je je eigen paard het mooiste en liefste vind oke. Maar doe dan niet tegenover anderen alsof je een superpaard hebt met fantastische papieren die geweldig kan lopen. En dat jij dat superpaard voor een prikje hebt gekocht, maar dattie nu natuurlijk veeel meer waard is.
Vrijwel altijd is het geen superpaard, en kan hij/zij best leuk lopen, maar zeker niet fenomenaal.

Kijk, als ik dat soort blaaskaken tegenover mij heb, dan krijg ik errug de neiging om het desbetreffende paard inderdaad te gaan afkraken Extreme duivel
Ik bedoel, blijf wel realistisch. Een paard dat je voor een dubbeltje hebt gekocht zal niet vlot een kwartje worden, aangezien de verkoper ook wel weet wat die jou heeft verkocht. Dat je er vervolgens wel heel blij mee bent, ja, dat kan ik me goed voorstellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:07

Het probleem met die geboden bedragen is altijd het gezeur achteraf: "ja maar toen kon ik er dit of dat voor krijgen". Ja Gaaaap dan had je hem toen moeten verkopen, maar zeur er nu iig niet meer over.

Je kunt best in je paarden geloven terwijl je nog steeds hun mindere punten onder ogen kunt zien. Het hangt ook een beetje van je referentiekader af denk ik. Als ik op les kom en zie wat daar rondloopt, dan heb ik maar een stel luxe ezels...

Ik ben wel eens paarden wezen kijken, en ben met mijn moeder zowat het erf af geschopt omdat ik het lef had om te zeggen dat het een leuk paard was, maar met te weinig kwaliteiten voor wat ik ermee wilde. Dan vraag ik me dus af waarom je je paard te koop aanbiedt als je er van overtuigd bent dat het zo'n goede is. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:10

Citaat:
Het probleem met die geboden bedragen is altijd het gezeur achteraf: "ja maar toen kon ik er dit of dat voor krijgen". Ja dan had je hem toen moeten verkopen, maar zeur er nu iig niet meer over.

Weet niet of dat over mijn reaktie gaat.

Ik wilde hem toen niet kwijt en nu nog niet.
Ik heb er geen seconde spijt van gehad en dat zal ik ook nooit krijgen.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:11

Zoals eerder door anderen al genoemd, er is er maar 1 die hardop de tekortkomingen van mijn paard mag zeggen...en dat ben ik. En zelfs ik mag het paard niet volledig afkraken, ik moet haar respecteren voor wie en wat ze is, met al haar positieve en negatieve kanten.

Maar ik ben wel realistisch hoor, mijn [naam verwijderd] is inderdaad niet het dressuurpaard waar menigeen van droomt, en waar ik wekelijks grote bedragen voor geboden krijg.
Toen ik [naam verwijderd] 2 jaar geleden kocht, liep ze een heel stuk beter dan nu. Helaas, helaas, ik heb haar helemaal niet zo veel belast, van teveel vragen komt het bepaald niet (jullie weten immers al wel hoe ik daarover denk Knipoog ), nee [naam verwijderd] heeft problemen met haar stofwisseling en is al een paar keer goed bevangen geweest in de voorhand. Dat gaat dus wel ten koste van de schoudervrijheid.
[naam verwijderd] heeft rijtechnische gezien dan ook nog een iets te korte rug, en ze probeert vaak haar ene achterbeentje niet onder de massa te laten komen.

Toch, dat paard is in mijn ogen helemaal geweldig. Ik houd er gewoon van. Toen ik haar kocht heb ik me voorgenomen, deze gaat nooit meer weg. En zo voel ik het nog steeds. Elke ochtend hinnikt ze me tegemoet, als ik ze roep, staat [naam verwijderd] als eerste voor mijn neus. ze heeft bijzonder veel expressie in haar ogen, heeft haar eigen karaktertrekjes die ik leuk vind. het is echt MIJN paard, als we samen op een buitenrit zijn, dan zijn we ook echt SAMEN, zij kijkt ook rond en geniet als we in knoerdharde galop over de zandpaden scheuren. [naam verwijderd] is voor mij een vriendin, en al had ik Gestion Salerino himself om op te rijden, [naam verwijderd] blijft een feest om te zadelen.

[naam verwijderd] is inderdaad een beter sportpaard. Veel beter. En toch rijd ik liever op [naam verwijderd]....Voor een ander zal dat gek overkomen, maar die hebben dan ok niet zo'n vriendschap met [naam verwijderd] als ik heb. [naam verwijderd] is gewoon niet te koop. [naam verwijderd] wel...

Ik denk ook dat het een beetje ligt aan je doelstellingen. Ik heb [naam verwijderd] voor mijn lol. Mijn doel is om toch eens M2-startgerechtigd met haar te worden, en misschien wordt dat nog wel heel moeilijk... Maar ik rijdt er een uurtje per dag op, ik sta er eigenlijk de rest van de dag naar te kijken en te aaien...dus die sportprestaties, ach....na [naam verwijderd] koop ik wel een echt paard Haha! , maar ondertussen hoop ik dat [naam verwijderd] gewoon 26 jaar oud bij mij kan worden.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:11

Nee kawa, ging niet over jou. Jij vertelt dat verhaal toch niet idere week in 5 varianten? Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Objectief kunnen zijn over je eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:12

Fitzroy"]
Sorry, ik ben erg cynisch, maar als jij echt een gigaprijs geboden krijgt, ben je gek als je je paard niet verkoopt. Dus neem ik die verhalen allemaal maar met een korreltje zout.
[/quote]Waarom zou dat niet waar kunnen zijn?Alleen omdat iemand anders niet op het geld zit te wachten maar liever z'n paard zelf houdt? Ik snap dat wel, ik zou ook voor geen goud Nappie weg doen, ook al kan ik er 10 voor terug kopen! Mij gaat het niet om het geld maar om het plezier.


[quote="Fitzroy"]
Ik weet heel goed de beperkingen van mijn eigen paard: hij is te lang, heeft te weinig opwaartse halsaanzetting, heeft een traag en niet echt sterk achterbeen, kortom, ik kan genoeg negatieve punten opnoemen.
Toch is het voor mij een topper, maar dat zal ik nooit beweren tegen andere mensen.
[/quote]
Een toppper kan ook op een andere manier bedoeld worden......en ik vindt het juist leuk als mensen weg zijn van hun eigen paard, laat ze lekker! Als je trots bent op je paard betekend dat voor mij dat je van je paard houdt en wat mij betreft mag de hele wereld weten dat ik Nappie Super vindt ondanks zijn beperkingen!

[quote="Fitzroy schreef:
Ben ik dan echt een van de weinigen die de capaciteiten van zijn eigen paard naar waarde weet te schatten?

Nee, jij schat de waarde in naar wedstrijdniveau, niet slecht alleen veel mensen doen dat niet en dan krijg je dus dit soort verschillen....zij schatten de waarde van hun paard meer naar aanleiding van het plezier wat het paard ze geeft en ik moet eerlijk toegeven dat dat soort mensen me meer aanspreekt dan iemand die "zomaar" zijn paard van de hand doet omdat het geld lonkt!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:14

Zep schreef:
Ik ben wel eens paarden wezen kijken, en ben met mijn moeder zowat het erf af geschopt omdat ik het lef had om te zeggen dat het een leuk paard was, maar met te weinig kwaliteiten voor wat ik ermee wilde. Dan vraag ik me dus af waarom je je paard te koop aanbiedt als je er van overtuigd bent dat het zo'n goede is. Verward


Je zei het toch netjes? Waarom doen ze dan zo moeilijk Verward Moet 'n paard overal 'n topper in zijn ofzo?
Ach, sommige mensen... Frusty

Ze bieden 'm waarschijnlijk juist te koop aan, omdat ze denken er veel voor te kunnen vangen Scheve mond


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, Jussem en 3 bezoekers