Paard 24/7 op land zonder deken; schimmel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Paard 24/7 op land zonder deken; schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-12 18:59

Mijn paard staat 24/7 op het land, zonder deken. Nu heeft ze sinds een kleine week kale plekken op haar borst die zich uitbreiden richting schouder. Ik heb de veearts voor advies gebeld; die denkt aan schimmel. Nu moet ik haar in principe wassen met Imaverol (een aantal keer). Het probleem is dat de temperatuur en het weer dat op dit moment niet toelaten. Met het wassen was ik tevens haar vetlaagje weg, die ze hard nodig heeft met de regen en kou. (Tijdelijk) deken is geen optie, gezien ze dat in haar vijfjarige leventje nog nooit dag en nacht opgehad heeft en de deken het in de kudde ook niet overleeft.

Zijn er alternatieve oplossingen of tips? Of mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten?
Ik kan jullie hulp goed gebruiken! :)

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

http://oi41.tinypic.com/345c70h.jpg
http://oi39.tinypic.com/r73msg.jpg

Bloeme-Rose (Special D x Gribaldi)
Wieke (Ymte x Leffert)


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:00

Met deken verstikt het alleen maar nog meer. Voorlopig blijft het redelijk droog geloof ik...

Mijn paard had een keer rainrot, moest op stal met een deken. Dus ik dekentje om en in de inloopstal opgesloten. Volgende ochtend een drijfnat gestresst paard, liggen rollen in de mest, mest onder deken in de plekjes rainrot.

Toen maar weer deken af en buiten. Elke dag schoongemaakt met dettol en het trok wel weer weg.

Is met dit ook zo, als straks het verharen goed doorzet raak je die schimmel ook wel weer kwijt.

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Re: Paard 24/7 op land zonder deken; schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-12 20:59

Ik hoop dat je gelijk hebt! (dat het droog blijft haha)
En deken verstikt het idd ook alleen maar, nog een reden om dat sowieso niet te doen.

Ga ook nog maar even in overleg met de DA voor alternatieven..

Bloeme-Rose (Special D x Gribaldi)
Wieke (Ymte x Leffert)


Wispeltuur
Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:06

Kun je misschien niet alleen de plekjes deppen? of moet het echt gewassen worden, heb ooit iets soortgelijks gehad bij mijn paardje en heb het toen kunnen deppen ipv helemaal insmere :)

Succes!

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard 24/7 op land zonder deken; schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:34

Mijn paardje had afgelopen winter precies gelijk met de erge vorst ook een hardnekkige schimmel.
Na 3 wassen kwamen er nog steeds nieuwe plekjes bij....
Gelukkig stonden ze bij ons wel met de nacht op stal, dus deed het voordat ze naar binnen ging.

Maar je hebt regelmatig een mooie dag nu, dus je zou het dan kunnen doen. Dan een (liefst wollen) zweetdeken met hald op kunnen leggen en even lekker gaan wandelen. Natuurlijk wel oppassen met de wind.

De keer erna kan je in principe alleen de plekken doen.
vergeet trouwens niet om al haar spulletjes er ook mee te wassen.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Re: Paard 24/7 op land zonder deken; schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-12 15:17

Dat is wel een idee inderdaad. Ik wacht even een iets betere dag af en zal haar dan wassen, dikkere zweetdeken op en even op stal prutsen op lekker wandelen. Met Imaverol moet je wel 3 keer wassen met 5 dagen ertussen (of andersom) dacht ik.

Zou een extra vitamineboost (zo'n spuit van Sectolin) zin hebben? :)

Bloeme-Rose (Special D x Gribaldi)
Wieke (Ymte x Leffert)

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Re: Paard 24/7 op land zonder deken; schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-12 15:17

En idd alle spulletjes ook wassen. Kan ik het tuig met een Imaverol sopje afnemen?

Bloeme-Rose (Special D x Gribaldi)
Wieke (Ymte x Leffert)

Siers83

Berichten: 7261
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:27

mijn hafje had vorig jaar hetzelfde, ook zonder deken en 24/7 buiten en schimmel. Ik heb zon hogedruk plantenspuit gekocht. Daarin warm water met de imaverol en alleen de plekken en eronheem goed ingespoten en goed ingewreven( wel handschoenen aan doen, ik had van die dokterdingen). Op deze manier hoef je niet je hele paard te wassen, wat qua weer nog niet kan, maar kun je wel de schimmel goed aanpakken. Mijn da zei dat ik het zo moest doen, toen ik ook zei helemaal wassen word niks met deze kou. Het heeft wel even geduurd eer ze ervan af was.

Edit Ik heb haar wel 1 keer in de maand zon vitamine spuit gegeven, voor dr weerstand. Mijn da vertelde dat het een soort virusje is wat ze eigenlijk altijd bij zich dragen en wat eruit komt als de weerstand vermindert is, dus precies in de tijd dat ze verharen meestal. En zon spuit kan zeker geen kwaad.

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, mamabird, MRIIIS, Sabbientje en 34 bezoekers