humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Anoniem

humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:41

Hallo!

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die me wat meer kunnen vertellen over het volgen van een humaniora in belgie. Klopt dit dat dit in principe gewoon hetzelfde is als VWO in Nederland? Ik zit nu midden in mijn eindexamens Havo, zou hierna een combi werken/leren doen maar helaas niet aangenomen. Ik zit dus even met mijn handen in het haar :D daarom dacht ik dit misschien te doen, omdat;
- ik dan langer de tijd heb om te kiezen
- ik dichter bij huis blijf dan wanneer ik in NL zou studeren
- ik meer keuze heb aan opleidingen (als het inderdaad zoals VWO is)
VWO hier doen gaat niet gebeuren, reden via pb.

Iemand die me hier iets meer over kan vertellen?

Bedankt!


Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:26

Wat wil je juist weten?

Voor zover ik weet staat het Nederlandse VWO gelijk met het vlaamse ASO (algemeen secundair onderwijs). Hierin heb je verschillende studierichtingen (latijn-wiskunde, latijn-moderne talen, economie-wiskunde, economie-moderne talen, humane wetenschappen, wetenschappen-wiskunde...) die in hun benaming weergeven aan welke vakken net iets meer tijd wordt gegeven. In alle richtingen heb je dus de basisvakken (wiskunde, engels, frans, nederlands, biologie, chemie, fysica, geschiedenis, aardrijkskunde,...), maar in bijvoorbeeld moderne wetenschappen-wiskunde krijgen de leerlingen 6 of 8 uur wiskunde en 2uur biologie, 2uur chemie en 3uur fysica, terwijl iemand van latijn-moderne talen in totaal maar 3uur wetenschappen heeft en maar 3/4uur wiskunde heeft, maar wel bv veel meer Frans en Duits.

Het principe zal dus zeker niet helemaal gelijk zijn, omdat het onderwijssysteem in Nederland en België gewoon helemaal anders is, maar er zullen zeker wel gelijkenissen zijn :).

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:20

Ik vraag mij af of je meer keuze hebt wat betreft opleidingen.
Het ASO (waaronder dus humaniora) staat in principe wel gelijk aan het vwo (ik denk zelf dat het niveau iets hoger is) maar de vraag is of dit ook zo gezien wordt door Nederlandse vervolgopleidingen. ;)

Overigens kun je na het behalen van je propedeuse van het hbo meestal ook doorstromen naar de universiteit.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Anoniem

Re: humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:05

Ik zou mijn vervolgopleiding ook gewoon in Belgie doen ;)
En ik heb liever dat diploma dan enkel een P van het HBO, want dat is in principe niet zoveel 'waard' :)

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:09

TurdusMerula schreef:
Ik vraag mij af of je meer keuze hebt wat betreft opleidingen.
Het ASO (waaronder dus humaniora) staat in principe wel gelijk aan het vwo (ik denk zelf dat het niveau iets hoger is) maar de vraag is of dit ook zo gezien wordt door Nederlandse vervolgopleidingen. ;)

Overigens kun je na het behalen van je propedeuse van het hbo meestal ook doorstromen naar de universiteit.


Ik kan niet met zekerheid zeggen hoe het zit als je met een Belgisch diploma een Nederlandse vervolgopleiding gaat doen, maar ik veronderstel dat dezelfde principes van kracht zijn: "Indien het gaat om een buitenlands diploma moet dit in elk geval toegang verlenen tot dezelfde opleiding in het land van herkomst" (site VUB). En hierbij zijn gelijkgeschakeld met secundair onderwijs: http://www.vub.ac.be/downloads/Algemeen ... te2010.pdf

Wetende dat je met met een ASO diploma (eender welke studierichting) aan elke universitaire richting mag starten, neem ik aan dat dat de overgang van een Belgisch ASO diploma naar Nederlands hoger onderwijs ook geen probleem hoeft te geven. Maar, zekerheid krijg je enkel door de universiteit in kwestie te contacteren natuurlijk :)

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:33

De term humaniora gebruikt niemand nog. Het is gewoon middelbare school of secundair onderwijs.
Welke vervolgopleiding wil je doen en welke opleiding heb je nu? Ik denk dat het daar grotendeels van afhangt. Maar er zijn erg veel Nederlanders die hier in België komen studeren (omdat het goedkoper is, omdat het beter is, noem maar op), dus ik denk dat er altijd wel een manier is om over te schakelen naar een Belgische opleiding.

Florenc, volgens mij mag je ook als je TSO of BSO hebt gedaan gewoon aan de unief beginnen. Denk dat de enige voorwaarde om aan de unief te beginnen een diploma secundair onderwijs (middelbare school) is. Behalve als je natuurlijk ingangsexamen moet doen, zoals bij geneeskunde.

Edit: volgens mij bedoel je gewoon een opleiding aan de hogeschool? Want een opleiding aan humaniora zou betekenen dat je de 6 jaren van het middelbaar opnieuw moet doen? Of misschien bedoel je BSO (beroeps secundair onderwijs)? Dat is een middelbare school-opleiding waarin leerlingen worden opgeleid tot een specifiek beroep, bv. loodgieter, schrijnwerker, bakker etc. Maar dat is meestal 6, soms zelfs 7 of 8 jaar.

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:46

Ik denk dat ts bedoeld dat ze instroomt, dus in een hoger jaar.
Hier stroom je dan meestal in het voorlaatste jaar in.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:54

In Belgie werkt het zo: Na de basischool, als je dus 12 bent ongeveer, ga je naar de middelbare school. Je kunt hierbij kiezen tussen BSO, TSO en ASO. Bij de beroeps opleiding (BSO) ga je na 6 jaar (sommigen nemen nog een 7de of een 8ste jaar) werken. Dan studeer je dus voor een specifiek beroep zoals loodgieter, bouwvakker, enzovoort. Bij TSO ga je na 6 jaar meestal naar de hogeschool. Na de ASO opleiding (humaniora) ga je meestal naar de universiteit (kan ook hogeschool zijn hoor).
Jij wilt ASO dus als vervolgopleiding doen, maar dat is nog een 6jaarse opleiding, waarna je geen diploma of iets hebt. Je moet daarna nog verder studeren aan de hogeschool of universiteit. Lijkt mij dus niet echt wat je bedoelt.
Kwa instromen in een hoger jaar, lijkt me ook moeilijk. De middelbare opleiding in Belgie verschilt volgens mij erg in vergelijking met Nederland. Alleen al het niveau in frans is vele malen hoger en dat vak wordt in alle richtingen binnen het ASO als een hoofdvak beschouwd.

Overigens kun je met een belgische ASO opleiding, wel naar de universiteit in Nederland. Ik heb zelf ASO gevolgd in Belgie en ik studeer nu in Nijmegen :)

L'est en faisant n'importe quoi, qu'on devient n'importe qui

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 01:02

Ik denk ook dat het niveau hoger ligt in Belgie- of in elk geval dat er anders naar stof wordt gekeken.
In Nederland heb je centrale eindexamens, da's een groot verschil. :j

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 01:07

Suzanne_J schreef:
In Belgie werkt het zo: Na de basischool, als je dus 12 bent ongeveer, ga je naar de middelbare school. Je kunt hierbij kiezen tussen BSO, TSO en ASO. Bij de beroeps opleiding (BSO) ga je na 6 jaar (sommigen nemen nog een 7de of een 8ste jaar) werken. Dan studeer je dus voor een specifiek beroep zoals loodgieter, bouwvakker, enzovoort. Bij TSO ga je na 6 jaar meestal naar de hogeschool. Na de ASO opleiding (humaniora) ga je meestal naar de universiteit (kan ook hogeschool zijn hoor).
Jij wilt ASO dus als vervolgopleiding doen, maar dat is nog een 6jaarse opleiding, waarna je geen diploma of iets hebt. Je moet daarna nog verder studeren aan de hogeschool of universiteit. Lijkt mij dus niet echt wat je bedoelt.
Kwa instromen in een hoger jaar, lijkt me ook moeilijk. De middelbare opleiding in Belgie verschilt volgens mij erg in vergelijking met Nederland. Alleen al het niveau in frans is vele malen hoger en dat vak wordt in alle richtingen binnen het ASO als een hoofdvak beschouwd.

Overigens kun je met een belgische ASO opleiding, wel naar de universiteit in Nederland. Ik heb zelf ASO gevolgd in Belgie en ik studeer nu in Nijmegen :)

Even toevoegen dat je met een TSO-diploma ook een volwaardig diploma hebt en in principe kan gaan werken. Met ASO heb je dat inderdaad niet, dan moèt je wel verderstuderen als je iets in je handen wilt hebben. Maar daar gaan evenveel naar hogeschool als universiteit, ik ben ook ASO afgestudeerd en velen zijn net als mij naar de hogeschool (=bachelor) gegaan :) .

Je hebt trouwens ook nog KSO, de kunst opleiding, maar dat is weer iets apart.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 01:09

Het is me ook niet geheel duidelijk wat je met humaniora bedoelt. Middelbare school heb je in drie niveaus ASO, TSO en BSO (en KSO: kunstonderwijs).

Vanuit alledrie mag je in principe naar een hogeschool of universiteit (in België), mits je in het BSO ook je zevende jaar hebt gedaan.

The Loved Ones
Jane


TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 01:17

De systemen van NL en B hebben wel degelijk een aantal overeenkomsten.

Hier kun je via de havo (TSO) eventueel doorstromen naar het vwo (ASO).
Je haalt dan je havo-diploma en stroomt daarna door, meestal naar 5 vwo, het voorlaatste jaar.
Dat is hier een van de mogelijkheden en ik denk dat ts daar naar op zoek is, maar dan in Belgie. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 01:31

Stijgen van niveau kan in theorie maar word hier (voor zover ik weet) heel zelden gedaan. Vooral omdat je vanuit TSO ook gewoon in elke denkbare opleiding mag beginnen, en het dus geen of weinig nut heeft.

The Loved Ones
Jane


Anoniem

Re: humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:59

Hier is dat dus niet zo. Havo zit tussen TSO en ASO in, vandaar.
Ik zou inderdaad in willen stromen :) Bedankt voor de info!

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:59

Suzanne_J schreef:
Jij wilt ASO dus als vervolgopleiding doen, maar dat is nog een 6jaarse opleiding, waarna je geen diploma of iets hebt. Je moet daarna nog verder studeren aan de hogeschool of universiteit. Lijkt mij dus niet echt wat je bedoelt.
Kwa instromen in een hoger jaar, lijkt me ook moeilijk. De middelbare opleiding in Belgie verschilt volgens mij erg in vergelijking met Nederland. Alleen al het niveau in frans is vele malen hoger en dat vak wordt in alle richtingen binnen het ASO als een hoofdvak beschouwd.


Ik zou het gek vinden als iemand van Nederland niet gewoon in een hoger jaar zou kunnen instromen hoor. Dat zou het héél moeilijk maken als iemand door pakweg een verhuis écht naar België moet komen. Iemand van 17, die in Nederland gewoon Havo/vwo deed in Nederland, gaan ze dan niet zomaar in het eerste jaar steken hoor :+. Het kan misschien wel zijn dat je een jaar verliest, of dat je doorheen de zomer ofzo een extra cursus frans zal moeten doen, maar dat kan je best gewoon even navragen bij de school waar je eventueel naartoe zou gaan. Elke school gaat daar anders mee omgaan.

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Re: humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:59

Maar als je je havo diploma hebt, zou je dan niet rechtsreeks naar de hogeschool of universiteit hier kunnen kunnen gaan? Ipv twee jaar middelbare school te hernemen?

Of is havo geen volwaardig middelbaar diploma?

The Loved Ones
Jane


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:58

Bizzybijtje schreef:
Hallo!

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die me wat meer kunnen vertellen over het volgen van een humaniora in belgie. Klopt dit dat dit in principe gewoon hetzelfde is als VWO in Nederland? Ik zit nu midden in mijn eindexamens Havo, zou hierna een combi werken/leren doen maar helaas niet aangenomen. Ik zit dus even met mijn handen in het haar :D daarom dacht ik dit misschien te doen, omdat;
- ik dan langer de tijd heb om te kiezen
- ik dichter bij huis blijf dan wanneer ik in NL zou studeren
- ik meer keuze heb aan opleidingen (als het inderdaad zoals VWO is)
VWO hier doen gaat niet gebeuren, reden via pb.

Iemand die me hier iets meer over kan vertellen?

Bedankt!




Komt erop neer dat ik op deze manier wat tijd wil rekken en hiermee ook gelijk een niveau hoger zit (dus geen verspilde jaren zeg maar)

Met Havo mag je namelijk niet direct in Belgie gaan studeren, dan moet je nog een extra jaar doen. En ik wil ook wel liever in Belgie studeren, vind ik een fijner land (mentaliteit, kwaliteit van het onderwijs) wat studie betreft. En het is ook makkelijker qua vervoer.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:01

TurdusMerula schreef:
De systemen van NL en B hebben wel degelijk een aantal overeenkomsten.

Hier kun je via de havo (TSO) eventueel doorstromen naar het vwo (ASO).
Je haalt dan je havo-diploma en stroomt daarna door, meestal naar 5 vwo, het voorlaatste jaar.
Dat is hier een van de mogelijkheden en ik denk dat ts daar naar op zoek is, maar dan in Belgie. :)


Alleen is havo dus bij jullie een aantal jaren korten dan de vwo? TSO is een even lange opleiding in België als ASO, dus dat naar een hoger niveau instromen is niet iets dat gebeurt. Je kiest of voor het ene of voor het andere, het enige dat ik doorgaans meemaak is dat mensen 'afzwakken' als ze het ASO-niveau niet aankunnen.

Instromen in ASO lijkt me echt een hele vreemde stap, maar je kan altijd eens gaan informeren op een school. Ik zou dan instromen in een 5e jaar, zodat je toch de hele 3e graad gevolgd hebt. Wat voor studierichting zou je dan aanspreken?

Anoniem

Re: humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:03

Havo duurt hier 5 jaar :j Ik zoek dus in principe gewoon een mogelijkheid om wel in Belgie te kunnen gaan studeren zonder al te veel 'trammelant' :D En je moet dus 6 jaar op school gezeten hebben wil je in Belgie studeren.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:05

Kan je dan geen propedeuse (of hoe heten die dingen bij jullie?) gaan halen? Daar heb je waarschijnlijk zelf al wel aan gedacht, dus je zal wel een reden hebben waarom niet.

Anoniem

Re: humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:07

Omdat ik simpelweg niet weet wat ik wil gaan doen nu, en het probleem is in NL (oh wat een land...), dat wanneer je meer dan één jaar studievertraging oploopt, je 3000,- per jaar extra boete kan gaan betalen.
En er zijn maar weinig mensen die hun studie netjes binnen de gestelde jaren afronden, helaas.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:12

In het ASO ga je ook uit verschillende richtingen moeten gaan kiezen naargelang de richting die je opwilt, maar die keuze denk je wel te kunnen maken?
Je gaat moeten kiezen tussen:
wetenschappen - talen/wiskunde 6 of 8 uur
economie - talen/wetenschappen/wiskunde
humane wetenschappen - optie wiskunde/talen/filosofie/...
(de opties op mijn middelbare school)

De richtingen met Latijn en Grieks zal je niet kunnen gaan volgen denk ik aangezien je daar geen vooropleiding van hebt.

Ik zou gewoon eens op een school gaan vragen wat de mogelijkheden zijn, ik weet niet hoe elke school dit individueel regelt.

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:34

Als je vwo zou doen in nederland, en zou verhuizen naar Belgie, kun je inderdaad instromen op het ASO in Belgie.
Verschil is alleen tussen Belgie en Nederland, dat je in Nederland van een lager niveau naar een hoger niveau kunt gaan. Dat is in Belgie niet zo, je kunt als je TSO doet, niet besluiten in bijvoorbeeld je 3de jaar dat je toch liever ASO doet. In Belgie kun je alleen in niveau zakken, niet stijgen (uitzonderingen daargelaten die echt heel hoge punten halen, en daardoor toch een hoger niveau mogen gaan doen)
Ik denk dus dat het niet mogelijk is om met havo, een ASO opleiding te doen. Maargoed zeker ben ik er ook niet van dus het lijkt me het best dat je gewoon bij een middelbare school informeert :)

L'est en faisant n'importe quoi, qu'on devient n'importe qui

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:49

Mijn vriend woont ook in NL en wil ook hierheen komen om te studeren. Wat hij gaat doen is in NL zijn VWO halen op volwassenonderwijs (propedeuse leek ons veel te omslachtig als het enkel moet zijn om nadien naar BE te kunnen komen) om dan hier hoger onderwijs te volgen. Dan zit je nog niet vast aan je langstudeerboete (mijn vriend zou anders al een boel boetes opgestapeld hebben ondertussen _O-) maar kan je wel makkelijk in het hoger onderwijs instromen hier. Ik denk niet dat je nu nog kunt instromen in een middelbare school in België. Je hebt immers ook al een middelbaar diploma. Eventueel een diploma halen van een richting in volwassenonderwijs ook, maar hoeveel jaren je dan zult moeten 'inhalen' weet ik niet.

Overigens ligt HAVO niet tussen ASO en TSO hoor. Het wordt 'gelijkgesteld' aan TSO. Het enige grote verschil is dat jullie schoolsysteem compleet anders werkt waardoor ons TSO op een andere manier wordt ingericht als HAVO bij jullie. Maar goed, dit terzijde :)

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:56

Ine23 schreef:
Instromen in ASO lijkt me echt een hele vreemde stap, maar je kan altijd eens gaan informeren op een school. Ik zou dan instromen in een 5e jaar, zodat je toch de hele 3e graad gevolgd hebt. Wat voor studierichting zou je dan aanspreken?


Je moet zelfs beginnen in het 5de jaar want om je diploma te krijgen moet je je derde graad volledig in dezelfde richting hebben afgelegd dacht ik.

@TS: Dat betekent dus sowieso nog twee jaar middelbare school. Ik weet ook niet in hoeverre een school je gaat willen aanemen in het ASO. Zoals gezegd is word verhogen van niveau in België niet of nauwelijks gedaan. Volgens mij alleen in uitzonderlijke situaties én als je kunt bewijzen dat je 'meebent' met het alle leerstof die geacht word gekend te zijn na het 4de jaar.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 12-04-12 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

The Loved Ones
Jane



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 57 bezoekers