Tot wanneer kan ik blijven springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Tot wanneer kan ik blijven springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 13:36

Hallo!

Ik heb net even via de zoekmachine gezocht op springen en drachtig. Daar las ik van de een dat die tot ongeveer 6 weken voor de bevalling door springt en van de ander hoor ik weer dat het helemaal niet verstandig is om te springen omdat dit het risico op afstoten vergroot.

Kunnen jullie mij hiermee helpen ik wil nl. erg graag gaan springen als ik Dolce Vita ga rijden, maar als het veulen hiermee schade op kan lopen dan liever niet.

Willen jullie mij hiermee ajb helpen en uitleggen waarom je op die tijd (al) niet meer zou springen?

Alvast heel erg bedankt!

Masja Koe

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:01

Hoi masja,

hoe denkt angelique hier eigenlijk over?
misschien heeft ze zelf wel een duidelijke mening en anders..
tja ik doe het helemaal niet meer, zekerheid voor alles:)

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 15:57

Ja, het blijft haar paard, dus ik zal haar mening moeten resepcteren en zal dat ook doen, maar ik vraag me af hoe het zit. Ik wil natuurlijk niets kapot maken. En het beste voor het paard. Daarbij leer ik van alle antwoorden waarschijnlijk een hoop en kan ik vanaf verschillende kanten leren kijken...

``jane

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-01
Woonplaats: omg. Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 20:15

Hm ik weet niet, maar het lijkt mij niet echt bevordelijk voor de conditie van t veulentje. Bedenk maar dat je zelf zwanger bent, dan mag je ook haast niks doen...

Alleen weet ik niet in hoeverre je daar een paard mee kan vergelijken.

Ik zou het zelf in ieder geval niet doen dan springen..

GReetz, Jane

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 21:31

``jane schreef:
Hm ik weet niet, maar het lijkt mij niet echt bevordelijk voor de conditie van t veulentje. Bedenk maar dat je zelf zwanger bent, dan mag je ook haast niks doen...

Alleen weet ik niet in hoeverre je daar een paard mee kan vergelijken.

Ik zou het zelf in ieder geval niet doen dan springen..

GReetz, Jane


Maar het is niet zo dat je vanaf dag 1 op je kont moet blijven zitten.... Knipoog

Mijn merrie is waarschijnlijk ook drachtig en ik spring gewoon vanaf nu niet meer omdat ze al een keer een dood veulen heeft gehad.
Daarentegen hou ik haar wel in zo goed mogelijke conditie, dus wel lekker lopen en fietsen met haar (tis een shet) in het begin ook nog wel mennen maar niet te vaak.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:58

mijn veulen zou in mei komen en ik heb in de eerste week van maart geloof ik nog gesprongen, bij de ponylcub (verder niet hoog denk zo'n 30 cm en maar een paar keer) en dat was geloof ik de laatste keer, oja en ik heb daarna nog een keer 1 sprongetje genomen over wat losse takjes over het ruiterpad maar dat was niet veel later. Nou jah en Jamy en Rodin zijn allebei nog gezond, maar ik denk ook dat je moet kijken of je pony het wel aankan, of dat het al te zwaar voor haar is.

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 00:15

Een paard moet je niet met een mens vergelijken. Een paard is een vluchtdier en kan eigenlijk alles, ook als het drachtig is. Ik zou geen M of Z parcoursen meer lopen met een hoogdrachtig paard, maar een sprongetje kan best nog wel tot 2 maanden a anderhalve maand van te voren (en misschien kun je nog wel langer doorspringen, maar dat zou ik zelf niet doen). Je paard geeft het zelf ook wel aan, wanneer zij er moeite mee heeft.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 08:32

Issedy heeft tot 3 maanden voor de bevalling nog gesprongen (Z!), en haar dochter Raimaer (van diezelfde drachtigheid dus) loopt nu B. Ik heb tot begin oktober ingeschreven, we zien wel hoe ze zich daarbij voelt. Tot nu toe springt ze zonder enig probleem.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:24

ja net wat Neferte zegt in het wild gaan ze ook niet bij een boom staan en wachten tot het veulen komt, want als ze wel worden aangevallen ofzo moeten ze ook wegrennen.

:)Ikkuh:)

Berichten: 694
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 19:08

het ligt er ook aan wat je paardje zelf wil... toen mijn pony drachtig was, wou ze niet eens meer galopperen... aan haar kon je echt merken dat ze last had van der grote buik...

``jane

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-01
Woonplaats: omg. Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 22:58

Tja, ik zou het zelf niet doen. Mocht er wel wat misgaan, dan sla je jezelf naderhand voor je hoofd...

en niet alle paarden in gevangenschap zijn te vergelijken met paarden in het wild. In het wild overleven zwakke dieren het vaak niet. alsjeblieft dank je wel!

menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:38

Gewoon springen. Haha!
Als het te zwaar word voor de merrie zie je dat gauw genoeg. Gaaaap
Bewegen is het allerbelangrijkste voor je merrie, zeker met de dracht.
Niet overdrijven natuurlijk, maar gewoon blijven doen wat je anders ook doet.
En zeker niet laten slapen. Slapen

:)Ikkuh:)

Berichten: 694
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:59

menespride schreef:
Gewoon springen. Haha!
Als het te zwaar word voor de merrie zie je dat gauw genoeg. Gaaaap


Als het de merrie te zwaar word houd ze er vanzelf wel mee op, mijn merrie wou al niet eens meer galopperen...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:28

``jane schreef:
.... Bedenk maar dat je zelf zwanger bent, dan mag je ook haast niks doen...


Verward Eeh... "zwanger zijn" is wat anders als "ziek zijn" hoor *LOL*