Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daks

Berichten: 5832
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-12 16:15

Zondagmorgen om half 10 werd ik gebeld door de staleigenaar.
1 of ander dom achterlijk mokkel had mijn paard op 3 benen uit stal gehaald en zo het land in gegooid.

Let op video kan schokkend zijn
http://www.youtube.com/watch?v=4dfVLyaL ... e=youtu.be
De video is zondag middag gemaakt na overleg met de DA

Ik heb dus zondag gelijk de DA gebeld en verteld hoe die liep en toen ze dat hoorde is ze binnen een half uur gekomen.
De DA constateerde dat hij een einschuss been had daarom had ik dit topic [MD] einschuss been wat te doen geopend. ook omdat ik totaal geen idee had wat een einschuss been was.

Zijn temperatuur was 38,5 dus niet echt paniek.
De da heeft hem antibiotica gegeven en ontstekingsremmers en pijnstillers.
Ook in zijn hoef is niks te vinden.
Zo moesten wij de nacht maar in gaan en kreeg het advies rust en koelen.

Maandagochtend om 10 uur weer getempt en de temp was weer rond de 38,5 alleen hij liep nog slechter.
Dus weer de DA gebeld en die kwam weer gelijk omdat ze einschuss wel uit wilden sluiten.
Ze heeft niks kunnen ontdekken en raadde mij aan om daks op rust te houden en te koelen.
ook met de tang en de hamer konden ze niks ontdekken.
Hij had weer 38,5 en weer ontstekingsremmers gehad en metacam.
Ik had met de DA afgesproken om het tot dinsdag ochtend aan te kijken en als hij dan nog hetzelfde was terug te bellen om eventueel naar een kliniek te gaan.

Dinsdagochtend om 6 uur weer naar Daks gegaan en gaan tempen zijn temp was nog 38,5 en hij liep nog op 3 benen.
Om half 9 kon ik de DA bellen maar die was met een operatie bezig.
om half 10 heeft de DA mij teruggebeld en gevraag wat ik wilde.
Ik wilde alleen maar weten wat mijn kanjer heeft.
Ze ging overleggen met de chriurg van Utrecht wat slim zou zijn want of het kon iets met zijn pezen zijn of hij kon een kleine scheur hebben. Er was zoveel mogelijk en aangezien Daks ook niet te laden is ook overleg om een eventuele verdoving.

De DA belde vrij snel terug dat we met spoed richting kliniek moesten komen en dat zij eraan kwam om zijn been te immobiliseren.
Daks zijn pootje in het steunverband
Afbeelding

Toen heeft de DA daks een halve dosis verdoving gegeven en konden we beginnen met laden.
op zich ging het goed maar wat wil je als je en barst van de pijn en verdoofd bent.

om 12 uur waren we dan eindelijk in de kliniek en na het melden kwam er gelijk iemand naar ons toe.
Toen ik daks aan het uitladen was en net 2 stappen had gezet kwamen er 6 man aangerend, ik mocht geen stap meer zetten van ze.
Gelijk werden we doorgestuurd naar e rontgenkamer waar er rondom 12 foto's werden gemaakt.

Gelukkig was er op de foto's geen breuk of iets raars te zien dus gingen we door naar de smid.
De smid heeft met zijn tang overal druk uit geoefend maar nergens werd op gereageerd.
En toen begon de ellende laag naar laag gingen eraf en na ieder laag weer met de tang en weer met de tang.
Tot Daks op een gegeven moment een gil van pijn uitte en omhoog kwam.
Eindelijk hadden we iets gevonden iets wat heel diep zit.
De smid heeft toen een heel klein gaatje van 3 cm diep gemaakt en toen kwam er maar een heel klein straaltje bloed uit.
Dus nog verder de hoef in en ja hoor eindelijk kwam er een speldenprik pus uit.

Ze hebben toen besloten om daks in ieder geval 24 uur in nat verband te zetten.
Afbeelding

Nu moest Daks ook blijven omdat hij zo ontzetten kreupel loopt en het zo diep zit dat ze eerst willen weten waar de zweer eruit komt en of dat de enige is die er zit.
Gisteravond toen ik er was dacht ik dat het beter ging maar helaas vanmorgen kreeg ik telefoon dat zijn temperatuur gestegen is naar 39,4 en hij loopt nog niet beter. ze gaan nu de antibiotica weer verhogen en gaan morgen onder de hoef kijken.

Meer dan hopen kan ik momenteel niet en ik kan niet wachten om er weer naar toe te gaan.

Heeft iemand nog een idee wat het misschien nog kan zijn.

Afbeelding

A better world shall emerge based on faith and understanding.


welmoed__

Berichten: 6549
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:20

heel veel sterkte!

medlam
Berichten: 325
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:23

Jeetje, wat een verhaal... ik heb hier geen ervaring mee maar ik wil je wel heel veel succes wensen!

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:24

Oeh wat naar. Toen ik je paardje op de film zag, dacht ik eigenlijk ook gelijk aan een hoefzweer. Hopelijk is dat het enige voor jullie, want daar zij ze vaak zo weer bovenop mits ze er een beetje bij kunnen.

Sterkte en beterschap!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:24

Ziet eruit als een hoefzweer op een hele vervelede plek als ze zo diep moeten snijden.
Dat er een heel klein beetje pus uitkwam wijst wel in die richting.

Fijn dat het iig geen breuk is.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:27

meestal bij zo'n erge zweer kan het wel een poosje duren ik heb ook een verzorgfries en die had ook een diepe zweer. Ze kon er bijna niet op lopen en moest ook in het nat het duurde een hele poos!! been afspuiten opnieuw nat erin ect. dat het zo zeer doet snap ik ook wel want friezen zijn groot en best zwaar dus zo'n gewicht op je hoef met een zweer lijkt me echt zeer doen!! Veel sterkte veder!!

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:28

Heel veel sterkte!
Toen ik het filmpje zag dacht ik gelijk een een hoefzweer, die kunnen enorm diep zitten maar volgens mij zouden die met een röntgenfoto ook te zien moeten zijn.
Verder zou ik het echt niet weten, en kan ik jullie alleen maar sterkte wensen.

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:29

Sterkte! :(:)

Niet wachten tot de storm voorbij is, gewoon dansen in de regen.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9292
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:30

Kan het niet een hoefzweer zijn die dadelijk aan de bovenkant er uit komt ipv de onderkant.

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:34

Jeetje en dan nog je paard op de wei zetten ook :-s kan me voorstellen dat je not amused was..
Heb zelf ook een paard gehad met een heeel dik been waar eerst niks uit de hoef kwam, bleek toch ook een hoefzweer te zijn die heel diep zat, zelfs z'n knie was helemaal dik. Zou t nog even afwachten als de antibiotica aanslaat zou het snel beter moeten gaan. Sterkte!!

~Lougino~Danko~

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:39

Dat ziet er inderdaad uit als een hele diepe hoefzweer :j (hoewel ik ook dacht aan bevangen).

Als het echt een hoefzweer is dan zal hij snel opknappen als de antibiotica aanslaat :-)

(wat een onhandige tante trouwens, dat ze een paard op drie benen toch naar buiten gooit)

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:41

Van een hoefzweer kunnen ze erge pijn hebben. je denkt ,dat ze een been gebroken hebben. Toch valt het vaak mee. Wij zetten de paarden altijd een paar dagen in de biotex, zodat de ontsteking eruit kan en de voet weer schoon wordt Waarschijnlijk zit jouw hoefzweer al wat langer en is daardoor naar boven gekropen. Dan duurt het langer voor je erbij kan komen. Het herstel ook. Dus volhouden ,en sterkte.

Voor zadelmak maken ,kijk op
www. stalmarkschreuder.nl

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:43

gootje12 schreef:
Van een hoefzweer kunnen ze erge pijn hebben. je denkt ,dat ze een been gebroken hebben. Toch valt het vaak mee. Wij zetten de paarden altijd een paar dagen in de biotex, zodat de ontsteking eruit kan en de voet weer schoon wordt Waarschijnlijk zit jouw hoefzweer al wat langer en is daardoor naar boven gekropen. Dan duurt het langer voor je erbij kan komen. Het herstel ook. Dus volhouden ,en sterkte.


Een hoefzweer dat naar boven kruipt? Dat is nieuw voor mij :j. Ik dacht altijd dat hoefzweren vanzelf een weg naar buiten zoeken, dus in die zin wel bewegen, maar dat ze niet zomaar van plek veranderen, ze worden vaak groter :j.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:45

Ik bedoelde , dat ze een gaatje zoeken om door te breken . En dat kan aan de kroonrand zijn. Snappie ?

Voor zadelmak maken ,kijk op
www. stalmarkschreuder.nl

Janine001

Berichten: 4214
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:46

Wat een verhaal!

Sterkte :(:)

Vribaldi (Gribaldi x Jetset D) - B+15 | Easy Way (Le Roi x Titan Way xx) - L1 + 3 | Joey (Hemingway x Ad van 't Vlier) - L2 + 4

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:46

zap schreef:
gootje12 schreef:
Van een hoefzweer kunnen ze erge pijn hebben. je denkt ,dat ze een been gebroken hebben. Toch valt het vaak mee. Wij zetten de paarden altijd een paar dagen in de biotex, zodat de ontsteking eruit kan en de voet weer schoon wordt Waarschijnlijk zit jouw hoefzweer al wat langer en is daardoor naar boven gekropen. Dan duurt het langer voor je erbij kan komen. Het herstel ook. Dus volhouden ,en sterkte.


Een hoefzweer dat naar boven kruipt? Dat is nieuw voor mij :j. Ik dacht altijd dat hoefzweren vanzelf een weg naar buiten zoeken, dus in die zin wel bewegen, maar dat ze niet zomaar van plek veranderen, ze worden vaak groter :j.

Ze zoeken inderdaad vanzelf een weg naar buiten, maar dat hoeft niet altijd naar beneden te zijn. Dat kan ook via de kroonrand.

Ontopic; het paard, zoals te zien op het filmpje, is echt een schoolvoorbeeld van een hoefzweer. In 1 keer extreem pijnlijk, kreupel en lopen op de tenen; hoefzweer. Succes, binnen een korte tijd is het alweer stukken beter!

_Tarzan

Berichten: 11154
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:47

Brr, ik las je verhaal, zag het filmpje en dacht ook meteen aan een hoefzweer, mijn paard kwam vorig jaar precies zo de wei af.
Bij hem zat het ook ontzettend diep en reageerde ook niet op druk, gelukkig is mijn DA begonnen met snijden en kwam ze de zweer tegen.
Toen alles eruit was en ik een paar dagen later weer wilde opbouwen liep hij opnieuw op 3 benen en heeft de DA nog meer moeten wegsnijden.

Succes met je paardje, hopen dat hij er snel weer bovenop is!
Hij is in ieder geval in goede handen in de kliniek :)

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo


zazaza
Berichten: 735
Geregistreerd: 03-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:48

getsie, wat naar. Ik heb echt met hem te doen als je het filmpje zo ziet. Welke mafkees gooit een paard dat zo loopt nou zo naar buiten.... heel veel beterschap in elk geval.

Avellana :+:

Blabla1980

Berichten: 2054
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:50

Arme man, hopelijk gaat het snel beter!

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:52

Wat kunnen ze daar een pijn van hebben. Van een simpele stomme hoefzweer...
Hoe zit het dan met de einschuss? Kunnen ze dat met antibiotica bestrijden?
Hopelijk knapt je paard snel weer op.

Wij hebben ook wel eens een paard gehad met een zweer die er aan de bovenkant uitkwam dus dat is niet onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door Ibalia op 11-04-12 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

blij dat ik rij, nog blijer dat ik men

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:54

Mijn vorige paard is ook eens zo stokkreupel geweest, die bleef liggen in het land en hinkelde, ik dacht dat hij minimaal een verbrijzeld been had. Ook een hele hoge diepe hoefzweer, maar hij reageerde wel iets op tangdruk. uiteindelijk eruit gesneden (diep) maar er kwam er ook nog 1 uit in de kroonrand een week later. Blijkbaar had hij er 2 of een grote die onvoldoende was 'weggesneden'

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:54

Vervellend

Veel sterkte voor Daks

Geniet van elke dag

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:59

Ik kan me niet voorstellen dat als die zo kreupel liep iemand hem in het land gooit

FNRS jury F1 t/m F20
M1+3

DaphneR93
Berichten: 823
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:01

Ahhh arm dier. Hoop voor je paardje dat de ontsteking er snel goed uitkomt en de ab aanslaat dan is ie snel verlost van de ergste pijn. Kan me voorstellen dat je je helemaal rot schrikt. En wat ontzettend stom om een kreupel paard zo buiten te zetten!

MarjanB

Berichten: 16411
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:03

ik dacht ook gelijk aan een hoefzweer. Ken een paard die het een keer helemaal achter in de verzenen had net onder de hoefbal. Hoefsmid heeft toen met een klein boortje een gaatje door de wand geboord zodat het loskwam. Paard heeft een week in een hoefschoen met biotex gestaan. Daarna niet meer kreupel.

Zweer moet er toch uit dus snap niet zo goed waarom ze je paard antibiotica geven, zou dit de rijping van de zweer niet afremmen waardoor ie niet doorbreekt?

Life is a balance of holding on, and letting things go…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Danij en 75 bezoekers