Roundpenn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Roundpenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 14:33

Ik ben bezig met grondoefeningen met mijn jonge paardje Cheyenne. Ik wil freestylen en longeren. Alleen zou een roundpenn wel erg handig zijn. Ik heb alleen geen idee hoe ik die kan maken en met welke materialen. Heeft iemand tips????


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 14:45

Het simpelst/goedkoopst is natuurlijk een paar prikpalen met stroomlint (zonder stroom natuurlijk). Verder kun je alle mogelijkheden wel bedenken van hout etc., maar dan wordt het geheel wel kostbaarder.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 14:50

Wij hebben op stal ook een round penn, die is afgezet met schuine (naar buiten wijzende) houten palen en daaromheen van dat rubberen lint (ben de naam even kwijt) Heel duurzaam en erg netjes.

Het leven is een gebakje!

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Roundpenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:22

Franca schreef:
Ik ben bezig met grondoefeningen met mijn jonge paardje Cheyenne. Ik wil freestylen en longeren. Alleen zou een roundpenn wel erg handig zijn. Ik heb alleen geen idee hoe ik die kan maken en met welke materialen. Heeft iemand tips????


We hebben het provesorisch (hoe schrijf je dat???) geprobeert, maar dat waren erg lage paaltjes met lint, Cheyenne wilde niet achter blijven terwijl de rest van de paardjes wegliepen en sprong eroverheen en bleef hangen en sleepte onze hele roudpenn mee Haha!

Ik vond het leuk dat ik er was Knipoog


Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:50

Je hebt ook hogere prikpaaltjes. Kijk bij een bedrijf wat agrische spullen verkoopt en je begrijpt wat ik bedoel. Maar stevig staat het natuurlijk niet.
Zo wie zo is het niet handig een paard wat nog niet gewent is lod te werken in een roundpen deze meteen hierin los te laten. Leidt het paard eerst aan het halter hier eens door.
De meest 'veilige' roundpen vind ik er 1 van hout of ijzer en in ieder geval zo hoog dat het paard er niet met z'n hoofd overheen kan. Maar ook aan deze roundpens zitten weer nadelen.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 17:13

Op het werk hebben we een officiele round pen dus van hout en zo hoog dat ik er zelfs niet aan kan hangen enzo. Je kan zelf ook een roundpenn maken door bijvoorbeeld bouwhekken ( Hoge)

Euh,...?? Tsjah,...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 20:13

Je kunt ook een "square pen" maken van ongeveer 15 bij 15 m. Werkt ook prima (zie Emiel Voest). Makkelijk te realiseren door bijvoorbeeld een hoek van bak of weiland af te zetten.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 21:40

Ja, misschien gaan we dan toch maar voor de square-penn. Maar het moet wel stevig zijn en redelijk hoog, zodat ze niet weer erover heen gaat springen......(anders wordt het een springmonstertje....en daar is ze nog veeel te jong voor)!!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:46

Sizzy schreef:
Wij hebben op stal ook een round penn, die is afgezet met schuine (naar buiten wijzende) houten palen en daaromheen van dat rubberen lint (ben de naam even kwijt) Heel duurzaam en erg netjes.


Beo-Band bedoel je neem ik aan? Ik heb het om de bak, heel veilig en netjes!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

2 uitvoeringen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:50

Ik heb 2 roundpenn´s. Luxe hé?

De 1e (“oude locatie”) is gemaakt van 12 weidepalen van zo´n 3 meter lang. 1 meter in de grond. Doorsnee zo´n 12 meter. Om die palen heb ik op 50 cm, 100 cm, 150 cm en 200 cm hoogte elektro-band (natuurlijk geen stroom er op !!) gespannen. Dat gaat goed, alleen bij de “turn” vanuit galop steken ze hun hoofd er wel eens door en dat wel eens fout als er dan een paal in de buurt staat : Er is wel eens een paaltje afgebroken.

Dit “model” kost heel weinig, is snel gezet en werkt dus gewoon goed.


De 2e (“nieuwe locatie”) is gemaakt van 12 spoorbielzen . Die staan 100 cm in de grond (en gaan nooit meer om), in een cirkel van zo´n 15 meter doorsnee. Tussen de spoorbielzen zijn op 150 cm boven de grond ijzeren buizen gemonteerd. Hieraan hangt tegen de binnenkant van de hele roundpenn, dan weer 1 cm dikke rubberen mat naar beneden. Daarboven (150 tot 200 cm) is zwart worteldoek gespannen, zodat de hele “wand” dicht is. Het zand blijft onder tegen de rubbermat aanliggen, vliegt niet naar buiten en vormt zo een soort kuipbocht. Het voordeel van een dichte roundpenn is verder, dat ze niet naar buiten kunnen kijken en ze al de aandacht die er is aan jouw besteden (als het goed gaat).

Dit “model” kost echter wel een paar duiten, want naast 12 lange spoorbielzen heb je ook zo´n 80 meter rubbermat nodig (heb ik van oude transportbanden), 80 meter ijzeren buizen en een poort constructie (want je moet er ook in en uit kunnen), die echt degelijk moet zijn, want dat rubber weegt heel wat. Verder heb je er nog al wat werk aan, want die 12 spoorbielzen “zetten” is geen grapje, terwijl het ophangen van die loodzware rubbermat geen werk voor een blanke is (sorry). Zelfs niet voor twee!!!! Maar het resultaat is een roundpenn die een burgeroorlog kan weerstaan en daar ging het mij om.

MVG

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:56

Oh Sablou, wat kun je toch heerlijk vertellen... Zelfs een bouwplan voor een round penn wordt bij jou kostelijk leesvoer! *LOL*

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: 2 uitvoeringen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:29

sablou schreef:
........ Dat gaat goed, alleen bij de “turn” vanuit galop steken ze hun hoofd er wel eens door en dat wel eens fout als er dan een paal in de buurt staat : Er is wel eens een paaltje afgebroken.
....


Dat hebben ze bij die spoorbielzen wel afgeleerd hoop ik... Haha! , want paardenaspirine bestaat niet Clown

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 21:25

jeddah"]
[quote="Sizzy schreef:
Wij hebben op stal ook een round penn, die is afgezet met schuine (naar buiten wijzende) houten palen en daaromheen van dat rubberen lint (ben de naam even kwijt) Heel duurzaam en erg netjes.


Beo-Band bedoel je neem ik aan? Ik heb het om de bak, heel veilig en netjes!
[/quote]

Ja! Dat bedoel ik, bedankt Lachen

Het leven is een gebakje!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 16:16

Francis schreef:
Oh Sablou, wat kun je toch heerlijk vertellen... Zelfs een bouwplan voor een round penn wordt bij jou kostelijk leesvoer! *LOL*


Mijn vader (een echte Amsterdamse Jordaanees) sprak mij eens toe :
....Als "slap banketstaaf" van pudding was, was jij dokter Oetker.... *LOL* *LOL*

Een "nare" eigenschap, waar ik vaak geen genoeg van kan krijgen.....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 17:41

sablou schreef:
Een "nare" eigenschap, waar ik vaak geen genoeg van kan krijgen.....


Zeker niet naar, dus voor mij hoef je je vooral niet in te houden... Ik lees je stukjes altijd met veel plezier... Dr. Oetker Haha!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 19:52

Oke, ik ga opzoek naar spoorbielzen.....even langs de NS!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 20:05

Ik wil een deel van de wei afzetten om te gebruiken als round-penn en als paddockje zodat ze in de winter daar buiten kan staan en dan niet meteen de hele wei aan gort trapt.
Dan laat ik haar elke dag een tijdje grazen in de wei , en een aantal uren in de paddock / round-penn en 's nachts op stal Lachen

Ik denk dat ik het ga afzetten met een combinatie van hoge prikpaaltjes en houten palen , met 3 banen breed schriklint .
De houten palen voor de stevigheid en om het lint goed te kunnen spannen ,
prikpaaltjes ertussen .

Dan kan ik het hele boeltje ook zo weer opzij zetten voor het zomerseizoen , want dan loopt ze de boel niet zo kapot Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 21:30

Een round penn is een fantastisch hulpmiddel (ook voor dressuur en longeren). Wel is het belangrijk dat je erop let dat voeten niet achter het lint kunnen blijven haken (zeker als je niet de enige gebruiker van je round penn bent). Dat kun je doen door de palen schuin naar buiten te plaatsen zoals hierboven beschreven, maar je kun ook even meten waar de meeste ruiters hun voethoogte zo'n beetje hebben en het lint/band dan 30 cm daar onder en boven te plaatsten Knipoog

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 18:40

Ik heb om te voorkomen dat hij er vandoor ging een roudnpen afgezet met prikpaaltjes in een bak, dat werkt erg goed om het aan te leren. Gewoon in een hoek van de bak werkt prima als eerste 'roundpenn' belevenis.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 02:01

Ik wil toch even een kleine opmerking maken wat betreft Roundpen's. Ze zijn en ontzettend goede hulpmiddel, ik maakte er ook graag gebruik van.

Alleen het nadeel ervan is, dat het paard heel veel steun aan het "hek" heeft. En als je hem dus gaat rijden longeren in een "gewone" bak, willen ze erg naar het hek kleven. Het paard leert dus niet echt op zijn eigen benen lopen, maar tegen het hek lopen.

Wat ik dus wil aanraden, maak gebruik van de roundpen, maar wees voorzichtig, maak er niet Te Veel gebruik van!!! Blijf longeren in de bak of op een open veld.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

roundpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 08:19

Je kunt in de roundpen toch ook longeren aan de lijn maar dan zo dat hij geen aanleuning aan de wand kan zoeken en dus zo toch op eigen benen leert lopen.
Als hij eenmaal op eigen benen loopt kun je toch gewoon in een grotere omgeving longeren

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 12:08

wij gebruiken de round penn ook voor freestyle rijden. Het is best een uitdaging om te proberen om bv. een achtje in galop te rijden zonder hoofdstel (en later ook zonder halster)....en dan is een round penn een plezierig overzichtelijke omgeving. Zo voorkom je ook dat paarden altijd tegen de 'wand' aankleven


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers